blog

مزایای انتشارات دسترسی آزاد فراتر از جامعه تحقیقاتی است.

مزایای انتشارات دسترسی آزاد فراتر از جامعه تحقیقاتی است.

مزایای انتشارات دسترسی آزاد (OA) همیشه به حوزه‌های دانشگاهی محدود شده‌است. تمرکز بسیاری از مباحث طرفدار انتشارات دسترسی آزاد، فراهم کردن دسترسی و ارائه دامنه انتشار بیشتری برای محققان، به‌ویژه کسانی که در کشورهای توسعه‌نیافته یا در حال توسعه هستند و تقویت انتشار نشریات با فراهم‌کردن دسترسی عمومی‌ کامل بوده‌است.

بیانیه‌هایی مانند ابتکار دسترسی آزاد بوداپست(2002)،اعلامیه برلین در مورد دسترسی آزاد به علوم و علوم انسانی(2003)و بیانیه Bethesda در مورد انتشار دسترسی آزاد (2003)،اعلامیه‌ها و بیانیه‌های طرفدار دسترسی آزاد،سیاست‌ها و بیانیه‌های طرفداردسترسی آزاد منتشر‌شده توسط ژورنال‌هایی که سیستم دسترسی آزاد را اتخاذ کرده‌اند،تنها مزایایی که دسترسی آزاد می‌تواند در خارج از جامعه دانشگاهی گسترش یابد را تایید می‌کند.با این حال،مطالعه زیادی برای ارزیابی مزایای واقعی آن انجام نشده‌است.

یک گروه تحقیقاتی از دانشکده سیاست عمومی،موسسه فناوری جورجیا، آتلانتا،GA-دایانا هیکس، متئو زولو،آمیت دوشی و عمر آی.آسنسیو تصمیم گرفتند این شکاف را برطرف کنند. آن‌ها تجزیه و تحلیل خود در مورد استفاده از گزارش‌های مطالعاتی اجماع توافق آکادمی‌های ملی ایالات متحده را منتشرکردند. این گزارشات توسط آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی(NASEM)منتشر شد.آن‌ها برای مطالعه خود،پاسخ‌های 1.6 میلیون کاربر آمریکایی را که این گزارش‌ها را دانلود کرده‌بودند، گردآوری کردند. هدف آن‌ها تجزیه و تحلیل استفاده از این گزارش‌ها در داخل و خارج از حوزه دانشگاهی بود.

NASEM هر ساله گزارش‌های اجماع متعددی را منتشر می‌کند.این گزارش‌ها عموماً توسط سازمان‌های‌دولتی، سیاست‌گذاران و اساتید برای اهداف پژوهشی و آموزشی استفاده می‌شوند.هر کسی می‌تواند با پاسخ‌دادن به یک پنجره بازشو که از آن ‌ها دلیل دانلود گزارش را می‌پرسد، دانلود کند.

محققان از نمایش‌های رمزگذار دوطرفه Google از Transformers،که یک مدل یادگیری ماشینی با کارایی بالا و بسیار قابل است اعتماد استفاده کردند تا داده‌های جمع‌آوری‌شده از ۱.۶ میلیون کاربر آمریکایی را بر اساس نحوه استفاده از گزارش‌ها در ۶۴ دسته طبقه‌بندی کنند.

یافته‌های کلیدی
طبقه‌بندی کاربران بر اساس بخش:

Gmail و 35ISP%،دانشگاه (29%)، شرکت ها (11%) و دولت فدرال (7%)

طبقه‌ بندی کاربران بر اساس هدف:

تحصیلی (48%)، حاکمیت (18%)، فعالیت اطلاعاتی (17%)، شخصی (10%) و حرفه‌ای (6%).

طبقه‌بندی کاربران در دانشگاه:

پژوهش (20%)، دانش آموزان (15%)، معلمان (10%)، و مدیریت مدرسه (2.7%)

3 گزارش دانلود‌شده برتر:

«چارچوبی برای آموزش علوم K-12»،«آینده پرستاری» و «چگونه مردم یاد می‌گیرند»

این یافته‌ها به وضوح روایت ثابت‌شده‌‌ای که مزایای انتشارات دسترسی آزاد فقط به دنیای علمی مربوط می شود را به چالش می کشد. در حالی که 48 درصد از کاربران گزارش‌ها را برای مقاصد تحصیلی دانلود کرده‌اند،52 درصد از کاربران آن‌ها را برای اهداف غیر‌آکادمیک دانلود کرده‌اند.این‌ها افرادی بودند که به طیف گسترده‌ای از پیشینه‌های حرفه‌ای تعلق داشتند. آن‌ها کارکنان بهداشت عمومی، کشیشان، کشاورزان، نویسندگان داستان های علمی تخیلی، مدیران بیمارستان و غیره بودند. این گزارش‌ها بیشتر برای بهبود خدمات پزشکی و برنامه‌ریزی منابع محلی و منطقه‌ای،درک اصطلاحات مورد استفاده در نوشته‌های آکادمیک یا فنی،و به دست‌آوردن بینش عمیق‌تری نسبت به دنیای اطراف استفاده می‌شوند.

برخی از کاربران (0.6٪)از گزارش ها برای کمک به اعضای خانواده خود در انجام کارهای روزمره(بیشتر کمک به کودکان در ریاضیات)استفاده کردند در حالی که 0.2٪از آن‌ها برای درک مفاهیم مربوط به سلامت و رفاه،به ویژه بیماری‌های مزمن استفاده کردند. برخی(0.5٪)از آن‌ها برای بهبود مهارت‌های شخصی خود و برخی (0.2٪)برای آشنایی با یک صنعت شغلی و آماده‌شدن برای مصاحبه‌های شغلی در همان زمینه استفاده کردند. بخش کوچکی از (0.1%)افراد بازنشسته بودند.سایر افراد (0.3٪)اطلاعات را برای چیزی که “فراغت جدی” نامیده می‌شود دانلود کردند: یک عمل یادگیری خودگردان.

این مطالعه براساس داده‌های تنها افرادی است که از آدرس IP ایالات متحده استفاده می‌کنند. بنابراین، نحوه استفاده از این گزارش‌ها در خارج از ایالات متحده هنوز ناشناخته است. مطالعه بیشتر و عمیق تر داده‌ها در سطوح مختلف برای حصول مزایای اجتماعی دسترسی آزاد بسیار مهم است.

نتایج ما تقاضای اطلاعات با کیفیت بالا توسط عموم را نشان می‌دهد و این دانش به طور گسترده برای بهبود ارائه خدمات به کار گرفته می‌شود. نویسندگان در مقاله خود گفتند که با آگاهی از اهمیت چنین اطلاعاتی، سیاست‌گذاران را می توان تشویق کرد تا از آن محافظت کنند.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *