blog

رتبه بندی مجلات یا ژورنالهای بین المللی از نظر اعتبار و امتیاز

رتبه بندی مجلات یا ژورنالهای بین المللی از نظر اعتبار و امتیاز

رتبه بندی مجلات یا ژورنالهای بین المللی از نظر اعتبار و امتیاز را  می توان با در نظر گرفتن موسسه اصلی نمایه کننده (ایندکس) بررسی کرد. لذا، لازم  است تا در این مقاله با چهار ایندکس کننده معتبر بین المللی  در علوم مختلف آشنا شویم.

 

مجلات تامسون (ISI, WOS)

یکی از شرکت‌های قدیمی و فعال در حوزه ایندکس، شرکت چند ملیتی  تامسون رویترز(Thomson Reuters) است که خود متشکل از چند زیر مجموعه می باشد.  یکی از این زیر مجموعه ها پایگاه  Web of Science (WOS) نام دارد که جستجوی استنادی جامع را در حوزه های علوم پایه و کاربردی (Science
Citation Index
)، علوم اجتماعی (Social Science Index)، هنر و علوم انسانی (Arts and Humanities Citation Index) فراهم می‌کند. هرچند مقالاتی که در این پایگاه نمایه می شوند به طور عامیانه مقالات ISI نامیده می شوند اما باید به این نکته توجه کرد که مقالات انتشار‌یافته در مجلات WOS به دو گروه تقسیم می شوند: مقالات چاپ شده در ژورنال های  دارای ایمپکت فاکتوربوده و بدون ایمپکت فاکتور. به آن دسته از مجلات WOS  که دارای ایمپکت فاکتور هستند مجلات JCR گفته می شود و به مجلات بدون ایمپکت فاکتور، مجلات ISI Listed می گویند. برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در موسسه تامسون می توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید:

https://mjl.clarivate.com/home#journal_lists

رتبه بندی مجلات یا ژورنالهای بین المللی از نظر اعتبار و امتیاز

 

مجلات اسکوپوس (Scopus)

از دیگر نمایه‌های استنادی معتبر و شناخته‌شده با اطلاعات کتاب‌شناختی حدود ۲۵ میلیون سند، می توان به اسکوپوس اشاره کرد. موسسه اسکوپوس تحت نظارت مستقیم الزویر (Elsevier) است که خدمات رایگان و غیر رایگان به کابران خود ارائه می دهد.
در مجموع اسکوپوس اطلاعات ۱۶ هزار و پانصد مجله علمی پژوهشی  را در خود نمایه‌کرده‌است و حدود  5 هزار ناشر علمی را تحت پوشش خود قرار داده‌است. برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در موسسه اسکوپوس می توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.scimagojr.com/journalsearch.php

 

مجلات پاب مد (PubMed)

یکی ازمعتبرترین پایگاه های داده برای تمام رشته‌های علوم پزشکی و زیست‌شناسی، پاب‌مِد (PubMed) است که به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دارد. در واقع ،پاب مد مهمترین ابزار برای جستجوی پایگاه داده‌های آزاد (دیتابیس) مدلاین است که تاسال ۲۰۰۸ حاوی ۱۷ میلیون عنوان بود.این پایگاه‌داده مجموعه‌ای از اطلاعات کیفی
مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری و سایر نهادهای و سازمان‌های دولتی حوزه سلامت ایالات متحده آمریکا است. هدف این مجموعه ارتقا بهداشت و سلامت درمیان افراد و به دنبال آن در جهان است. ابرای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در پاب مد می توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog/journals

مقاله پیشنهادی : ضریب تاثیر یا ایمپکت فکتور (IF)

 

مجلات ISC

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) دیگر سامانه اطلاع رسانی علمی است که به دنبال تجزیه و تحلیل
مجلات علمی کشورهای اسلامی است که حاوی یافته‌های پژوهشی ۵٧ کشور می باشد. این پایگاه در تلاش است تا عملکردهای  پژوهشی  رابر اساس معیارهای علم سنجی معتبر اسلامی بسنجد.
برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در ISC می توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید: https://isc.gov.ir/fa

نویسنده

atena.attaran

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *