blog

آشنایی با 6 نوع مقاله ای که در مجلات علمی چاپ می شوند

انواع مقاله

آشنایی با 6 نوع مقاله ای که در مجلات علمی چاپ می شوند

در مقاله‌قبل با انواع ایندکس مجلات علمی آشنا شدیم. حال لازم است بدانیم مجلات تمایل به چاپ چه نوع مقالاتی را دارند. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که همه مجلات همه نوع مقاله را منتشر نمی‌کنند. بنابراین ، اکثر ناشران مجلات دستورالعمل‌های دقیقی را برای نویسندگان ارائه می‌دهند و در آن قسمت مشخصات مربوط به انواع مقاله‌های قابل انتشار را ذکر می کنند.

لذا، اگر قصد دارید مقاله خود را برای مجله خاصی بفرستید حتما قبل از ارسال به بخش راهنمای نویسندگان آن مجله سر بزنید و اطمینان حاصل کنید که مجله مورد نظر مقالاتی همچون مقاله شما را از نظر ساختاری به چاپ می‌رساند. نکته دیگر قابل توجه این است که نوع مقاله با توجه به زمینه مورد مطالعه ممکن است متفاوت باشد. به عنوان نمونه، پژوهشی در قالب کارآزمایی بالینی فقط در زمینه پزشکی امکان پذیر است ، در حالی که مطالعه تجربی بیشتر در زمینه علوم اجتماعی رایج است.

مقاله‌ های پژوهشی(Original article)

مقالات پژوهشي مطالعات مفصلی هستند که حاصل پژوهش‌های اصلی می باشند و به عنوان ادبیات اولیه طبقه‌بندی می‌شوند. اين تحقيقات ممكن است بر روي انسان، حيوانات، سلول ها، ميكروب ها، مواد آزمايشگاهي و …. انجام گيرند. مقالات پژوهشی در برگیرنده فرضیه، پیشینه تحقیق، مواد و روش ها، نتایج، تفسیریافته‌ها و بحث در مورد نتایج و پیامدهای تحقیق هستند. مقاله های پژوهشی عمومی طولانی هستند و تعداد کلمات آن ها بین 3000-6000 است اما گاهی این تعداد کلمات ممکن است به 12000 نیز برسد. لذا، همانطور که مشاهده می‌شود برای انجام مقالات پژوهشی محقق باید زمان زیادی را صرف تحقیق خود کند.

 

مقاله‌ های مروری  (Review article)

مقالات مروري مقالاتي هستند كه از پژوهش بر روي مقالات ديگر حاصل می‌گردند. به عبارت ديگر در مقالات مروري سوژه ها و واحد هاي مطالعه به جاي انسان، حيوان، سلول و … مقالات هستند. زير بناي اصلي اين نوع مقالات، مروري جامع و كامل پيرامون اطلاعات و مقالات موجود در مورد يك موضوع خاص است تا سوالات پاسخ داده‌نشده،  توافق و تفاوت نظرها در يك جا جمع گردد و يك پاسخ و جمع بندي نهايي براي آن‌ها حاصل گردد. براي رسیدن به این هدف، پژوهشگر باید مقالات مرتبط به موضوع مورد تحقیق را گردآوری نماید،  آن‌ها را غربال كند، اطلاعات لازم را از مقالات استخراج كرده و در نهايت با تفسير و قضاوت بين آن‌ها به يك جواب و نتيجه گيري نهايي دست می‌یابد.

لذا، این نوع از مقالات یافته‌های تجربی نویسنده مقاله را ارائه نمی‌دهند و به همین منظور به عنوان ادبیات ثانویه در نظر گرفته می شوند. مقالات مروري را مي توان به سه دسته كلي مقالات مروری تشریحی، مقالات سیستماتیک و متاآنالیز تقسيم كرد. معمولا تعداد کلمات مقالا مروری تشریحی بین 8000 تا 40،000 کلمه است و مقالات سیستماتیک کمتر از 10000 کلمه دارند.

 

مقاله‌ های کوتاه  (Short communication)

مقاله‌های کوتاه گزارشی مستقل اما مختصر از یافته های یک مقاله پژوهشی است که مطالب اصلی و قابل توجهی را برای انتشار به طور سریع ارائه می‌دهند. در این نوع مقالات انتظار می‌رود، نویسنده بر جنبه خاصی از یک مسئله یا یک یافته جدید تمرکز داشته باشد که تأثیر بسزایی در زمینه مورد مطالعه بگذارد. لذا، نتایج مقالات تاکید بر نوآوری و اهمیت موضوع مورد مطالعه دارند. به همین دلیل است که این دسته از مقالات به سرعت داوری و چاپ می شوند. اجزای تشکیل دهنده مقالات کوتاه مقدمه، روش تحقیق، نتایج و نهایتا 5 منبع است که در مجموع به 1000-1500 کلمه می‌رسد.

 

نامه به سردبیر  (Letter to editor)

کوتاهترین نوع مقاله غیر پژوهشی نامه به سردبیر است که برای نوشتن آن نیاز نیست که نویسنده پژوهشگری با سابقه باشد. این نوع مقاله زمانی کاربرد دارد که محقق، مقاله ای علمی را در یک مجله معتبر علمی می‌خواند و احساس می‌کند که می‌تواند مطالب بیشتری به آن اضافه کند و یا به شفاف سازی بخشی از مقاله بپردازد. در این مورد و دیگر موارد مشابه، بایستی یک نامه به سردبیر نوشته شود تا به شفاف‌شدن و دقیق‌شدن مباحث علمی چاپ‌شده کمک شود و دیگر پژوهشگران در جریان این موضوع قرار بگیرند. عموما پس از آنکه نامه ای به سردبیر در مورد مقاله ای خاص نوشته می‌شوند، پژوهشگران مقاله پژوهشی نیز پاسخی به آن ارجاع می‌دهند.

 

مقاله‌ های گزارش موردی (Case report articles)

مقالات گزارش موردی نوع رایجی از مقالات در زمینه پزشکی هستند که در آن ها محقق  به بيان و توصيف يك مورد باليني ويژه می‌پردازد. نگارش اين مقالات معمولا به تجربه تحقيقاتي وسيع و دانش متدولوژي و آماري بالايي نياز ندارد، از اين رو افراد زيادي به ويژه كساني كه به تازگي در مسير تحقيق و پژوهش قرار گرفته‌اند اقدام به نگارش اين مقالات می‌كنند. این نوع از مقالات عموما برای توصیف:

  • موارد منحصر به فردی که توسط بیماری ها و یا سندروم های شناخته شه قابل توضیح نیست
  • مواردی که بیانگر تغییرات مهمی یک بیماری هستند
  • مواردی که نشان دهنده رویداد های غیر منتظره ای هستند که ممکن است در اطلاعات مفید و جدیدی را به همراه داشته باشند

شایان ذکر است که صرف نادر بودن یک بیماری دلیل کافی برای گزارش آن نیست بلکه مورد مورد مطالعه و گزارش باید نکات آموزشی بالینی مهمی را دربرگیرد. لذا، یافته‌های حاکی از گزارش‌های موردی نباید تعمیم داده‌شوند. چون این دسته از مطالعات از پیشینه تحقیقاتی خاصی برخوردار نیستند تغییرات و یا سندروم های مشاهده‌شده در بیمار ممکن است دلایل دیگری داشته باشد.

نویسنده

atena.attaran