blog

رویکرد 4 مرحله‌ای برای نوشتن بخش مقدمه یک مقاله تحقیقاتی

باید ها و نباید های بخش مواد و روش ها

اگر می‌خواهید دیگران به مقاله شما استناد کنند، باید ابتدا مطمئن شوید که آن را بخوانند. فرض کنید عنوان و چکیده مقاله شما همکارانتان را متقاعد کرده است که باید مقاله شما را ببینند. وظیفه بخش مقدمه این است که دیگران شروع به مطالعه مقاله شما کنند و به آن ادامه دهند. و سپس آن‌ها را به قسمت‌های دیگر مقاله راهنمایی کند. (روش‌ها، نتایج، بحث و نتیجه گیری).

این مقاله با مثال‌هایی به شما می‌گوید که چه مواردی را باید در مقدمه بنویسید و چه چیزهایی را باید نادیده بگیرید همچنین داوران و ویراستاران مجلات در این بخش به دنبال چه چیزی هستند.

 

عملکرد بخش مقدمه چیست؟

به زبان ساده، مقدمه باید به سوال “چرا”  پاسخ دهد. چرا آن موضوع را برای تحقیق انتخاب می‌کنید؟ چرا مهم است؟؛ به چه دلیل روش یا رویکرد خاصی را اتخاذ کردید؟ و غیره. همچنین می‌توانید مقدمه را به‌عنوان بخش شکاف تحقیقاتی که در ادامه مطالعه به آن می‌پردازید در نظر بگیرید، یا به عنوان بخشی که در آن محدوده قلمرو خود را در تحقیق تعریف و ادعا می‌کنید، است.

کار دیگری که مقدمه باید انجام دهد، ارائه برخی اطلاعات پیشین و تنظیم محتوای متن است. شما می‌توانید این کار را با تشریح مشکل تحقیقاتی که در نظر گرفته‌اید یا سؤال تحقیقاتی که پرسیده‌اید (در متن اصلی مقاله، راه حل مسئله یا پاسخ سؤال را ارائه می‌دهید) و با مرور کوتاهی راه‌حل‌ها یا رویکردهای دیگری که در گذشته امتحان شده‌ است، انجام دهید .

به یاد داشته باشید که یک پایان‌نامه یا رساله معمولاً دارای یک فصل جداگانه با عنوان “بررسی متون” است، اما یک مقاله پژوهشی چنین بخشی ندارد. در عوض، مقدمه شامل یک بررسی مختصر می‌باشد.

اکنون که اطلاعات پیشین را ارائه کرده‌اید و محتوای متن را نیز تنظیم کرده‌اید، قسمت آخر مقدمه باید اهداف آزمایش یا تجزیه و تحلیل مطالعه را مشخص کند. این بخش پایانی مقدمه باید شامل جزئیات خاص یا سؤالات دقیقی باشد که بعداً در مقاله به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

 

رویکرد 4 مرحله‌ای برای نوشتن بخش مقدمه

به عنوان یک قاعده کلی، این بخش حدود 10٪ از کل تعداد کلمات ساختار یک مقاله تحقیقاتی معمولی یا حدود 400 کلمه را در سه پاراگراف در یک مقاله 4000 کلمه‌ای تشکیل می‌دهد. با این پیش‌زمینه، اجازه دهید نحوه نوشتن بخش مقدمه را به صورت گام به گام بیاموزیم:

1- اطلاعات پیشین را ارائه دهید و محتوای متن را تنظیم کنید.

بخش اولیه مقدمه، خوانندگان را برای اطلاعات دقیق‌تری که در ادامه ارائه می‌شود، آماده می‌کند. دو جمله اول معمولاً گسترده هستند.

در زیر چند نمونه آورده‌ایم:

  • مقاله‌ای در مورد مواد آلی موجود در خاک می‌تواند به این صورت شروع شود: “تولید پایدار محصول، تابعی از خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک است که به نوبه خود به طور قابل توجهی تحت تاثیر مواد آلی خاک قرار می‌گیرد.”
  • مطالعه‌ای که نقش مفید احتمالی باکتری‌ها در درمان سرطان را مورد بحث قرار می‌دهد، می‌تواند به شرح زیر آغاز شود: “نقش باکتری‌ها به عنوان عامل ضد سرطان تقریبا صد سال پیش شناخته شده بود.”
  • مقاله‌ای در مورد باتری‌های لیتیومی می‌تواند این مطالعه را با جمله زیر معرفی کند: “رشد سریع باتری‌های لیتیوم یونی و کاربردهای جدید آن‌ها، مانند تامین انرژی خودروهای الکتریکی و ذخیره‌سازی برق برای تامین شبکه، نیازمند روش‌های مطمئن‌تری برای درک و پیش‌بینی عملکرد و عمر باتری است. “

در عین حال، جمله ابتدایی نباید خیلی گسترده باشد: توجه داشته باشید که در مثال‌های بالا، به طور کلی مقدمه با صحبت در مورد کشاورزی، سرطان یا باتری‌ها آغاز نشد، بلکه با ذکر مواد آلی در خاک، نقش باکتری‌ها و باتری‌های لیتیوم یونی آغاز شد.

هنگامی که جمله اول حوزه گسترده‌ای را معرفی کرد، جمله بعدی می‌تواند به ناحیه خاصی در آن میدان گسترده اشاره کند. همانطور که متوجه شده‌اید، مقالات موجود در نمونه‌های بالا، زیرشاخه را با ذکر 1) بهبود برخی از انواع سرطان به دنبال عفونت تصادفی توسط استرپتوکوک پیوژنز، 2) مواد آلی در خاک به عنوان منبع مواد مغذی برای گیاهان و انرژی برای میکروارگانیسم ها معرفی کردند. و 3) تکنیک های تصویربرداری برای تجسم ساختار 3 بعدی مواد و اجزای باتری ها در مقیاس نانو. تعریف می‌کند

2- موضوع خاص تحقیق خود را معرفی کنید و دلیل اهمیت آن را توضیح دهید.

همانطور که در نمونه‌های بالا مشاهده می‌کنید، نویسندگان به سمت ارائه موضوع خاصی درباره‌ی تحقیق خود حرکت می‌کنند. بنابراین در قسمت بعدی می‌توانید آماری را برای نشان دادن اهمیت موضوع یا جدی بودن مشکل بیاورید.

در این‌جا چند نمونه آورده‌ایم:

  • مطالعه‌ای در مورد کنترل مالاریا با اقدامات پیشگیرانه، می‌تواند تعداد افراد مبتلا، تعداد ساعات از دست رفته فرد یا هزینه درمان بیماری را ذکر کند.
  • مقاله‌ای در مورد محصولات در حال توسعه که به آب کمی نیاز دارند می‌تواند به فراوانی خشکسالی‌های شدید یا کاهش تولید محصول به دلیل خشکسالی اشاره کند.
  • مقاله‌ای در مورد روش‌های کارآمدتر حمل و نقل عمومی می‌تواند به میزان آلودگی هوا به دلیل اگزوزهای خودروها یا کاهش نسبت بین تعداد خودروها و طول جاده اشاره کند.

راه دیگر برای تأکید بر اهمیت موضوع تحقیق، برجسته کردن مزایای احتمالی از حل مسئله یا یافتن پاسخ برای سؤال است: صرفه جویی تا حد امکان، تولید بیشتر، دستگاه‌های بادوام بیشتر و غیره. این رویکرد بر نکات مثبت تأکید دارد.

به عنوان مثال، به جای این‌که بگوییم هر سال X دلار به دلیل مالاریا از بین می‌رود، بگوییم که در صورت جلوگیری از مالاریا می توان سالانه X دلار صرفه‌جویی کرد، یا X میلیون لیتر آب را می‌توان با آبیاری صرفه جویی کرد، یا به دلیل بهبود کیفیت هوا یا کاهش آلودگی، می‌توان X نفر-ساعت را در قالب بیماری‌های اجتناب شده نجات داد.

3- تلاش‌های گذشته برای حل مسئله تحقیق یا پاسخ به سوال تحقیق را ذکر کنید.

همانطور که قبلاً ذکر شد، بررسی متون در بخش مقدمه یک مقاله پژوهشی جای ندارد. با این حال، بهتر است که تحقیقات گذشته را مشخص کنید و توضیح دهید که چگونه تحقیق شما با تلاش‌های گذشته متفاوت است. تفاوت‌ها می‌تواند ساده باشد: ممکن است مجموعه آزمایش‌های مشابهی را تکرار کرده باشید، اما با شیوه‌ای متفاوت، یا مطالعه را با نمونه‌ای بسیار بزرگ‌تر و متنوع‌تر، یا با یک محیط جغرافیایی بسیار متفاوت (شامل ابزارهای تحلیلی شاید پیچیده‌تر یا پیشرفته‌تر) انجام داده باشید.

در اینجا دو نمونه آورده‌ایم:

  • اگرچه این مطالعات ارزشمند بودند، اما زمانی انجام شدند که پیش نویس توالی ژنوم در دسترس نبود و بنابراین اطلاعات کمی در مورد مکانیسم‌های تکاملی و تنظیمی ارائه می‌کرد.
  • “واکنش گیاه با استعمار و رفتار حشرات تغییر می‌کند، اما این جنبه‌ها بیشتر در محصولات منفرد مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، در حالی که مقاله حاضر رابطه بین محصولات و آفات آن‌ها را در یک سیستم کشت مخلوط بررسی می‌کند.”.
4- مقدمه را با ذکر اهداف خاص تحقیق خود به پایان برسانید.

پاراگراف‌های قبلی باید به طور منطقی به اهداف خاصی از مطالعه شما منتهی شود. توجه داشته باشید که این بخش از مقدمه جزئیات خاصی را ارائه می‌دهد: به عنوان مثال، قسمت قبلی مقدمه ممکن است به اهمیت کنترل مالاریا اشاره کند، در حالی که قسمت پایانی مشخص می‌کند که چه روش‌های کنترلی استفاده شده و چگونه ارزیابی شده‌اند. در عین حال، از جزئیات بیش از حد خودداری کنید زیرا این موارد به بخش مواد و روش‌ها در مقاله تعلق دارند.

به عنوان مثال، اگر تحقیق شما در مورد یافتن نسبت‌های مناسب دو فلز در یک آلیاژ بود و ده نسبت مختلف را آزمایش کردید، لازم نیست تمام ده نسبت را فهرست کنید: کافی است بگوییم که نسبت ها از 50:50 تا 10:90 متغیر بوده است.

در اینجا دو مثال آورده‌ایم:

  • هدف ما ارزیابی اثربخشی چهار استراتژی ضد عفونی بر روی بروز ارگانیسم‌های مقاوم به چند دارو و کلستریدیوم دیفیسیل در بیمارستان بود.
  • هدف ما (1) ارزیابی تغییرات اپیدمیولوژیک قبل و بعد از طغیان مخملک در چین در سال 2011 بود. (2) برای کشف دلایل افزایش و عوامل اپیدمیولوژیکی که به آن کمک کرده است. و(3) برای ارزیابی چگونگی مدیریت این عوامل برای جلوگیری از اپیدمی‌های آینده.

روش‌های مختلفی برای ایجاد اهداف وجود دارد. استفاده از سؤالات، فرضیه‌ها و مصدرها ساختارهای متداول‌تری هستند. (هر دو مثال در پاراگراف قبل از مصدر استفاده می‌کنند)، که هر کدام در زیر با چند متن ساختگی نشان داده شده‌اند:

سوالات
  • “آیا برخی از ژن‌ها در گندم شبکه‌های ژنی را تشکیل می‌دهند؟ اگر بله، در مقایسه با برنج تا چه اندازه است؟”
  • «آیا عناصر تنظیمی در محرک‌های آن ژن‌ها، نقوش حفاظت‌شده‌ای را نشان می‌دهند؟»
  • “در نهایت، و به طور خاص تر، آیا آن ژن‌ها در گندم هرگونه الگوی بیان بافت یا اندام خاص را نشان می‌دهند؟”
فرضیه‌ها

ما تصمیم گرفتیم چهار فرضیه زیر را در رابطه با کارکنان شرکت‌های فناوری اطلاعات آزمایش کنیم:

  • H1: مراحل شغلی بر ارزش‌های کاری تأثیر می‌گذارد.
  • H2: مراحل شغلی بر سطح رضایت شغلی تأثیر می‌گذارد.
  • H3: مراحل شغلی بر تعهد سازمانی تأثیر نمی‌گذارد.
استفاده از مصدرها

“برای بررسی پاسخ Oryza sativa به چهار دوز مختلف نیتروژن از نظر 1) تولید زیست توده، 2) ارتفاع گیاه، و 3) مدت زمان کشت.

در مقایسه با دو بخش دیگر از یک مقاله پژوهشی معمولی، یعنی روش‌ها و نتایج، نوشتن مقدمه و بحث دشوارتر است. با این حال، رویکرد 4 مرحله‌ای شرح داده شده در این مقاله باید کار را آسان کند.

کلام آخر

 اگرچه مقدمه اولین بخش از متن اصلی مقاله شما است، اما لازم نیست ابتدا آن بخش را بنویسید. می‌توانید بعد از نوشتن سایر بخش‌های مقاله، آن را بنویسید، یا حداقل آن را اصلاح کنید. این کار نوشتن مقدمه را نه تنها آسان‌تر، بلکه قانع‌کننده‌تر می‌کند.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *