blog

چگونه یک مجله برای تحقیقات بین ‌رشته‌ ای انتخاب کنید؟ نکاتی برای محققان مهندسی مکانیک، عمران و صنایع

نحوه انتخاب مجله برای تحقیقات بین رشته ای

نحوه انتخاب مجله برای تحقیقات انجام تحقیقات در یک رشته مهندسی بین ‌رشته‌ای می تواند پیچیده و دشوار باشد. پیدا کردن یک مجله مناسب برای انتشار آن می تواند حتی پیچیده‌تر باشد. آیا بهتر است یک مطالعه تحقیقاتی مهندسی رباتیک را به یک مجله با تمرکز بر مهندسی برق یا فناوری اطلاعات ارسال کنید؟ چه مجله ای برای مقاله تحقیقاتی مهندسی ساخت مناسب است؟ این مقاله نکاتی را ارائه می دهد که به شما کمک می کند تا در فرآیند انتخاب مجله مناسب برای مقاله تحقیقاتی مهندسی بین ‌رشته‌ای خود پیمایش کنید.

 

سوالات و چالش های رایج

اولین گام در شناسایی بهترین مجله برای ارسال مقالات مهندسی سازه یا مخابرات، معمولاً تهیه فهرست گسترده ای از مجلات بالقوه مرتبط است. این فهرست به احتمال زیاد شامل مجلاتی است که می‌خوانید، مجلاتی که در طول جستجوی مقالات خود پیدا کرده‌اید، و پیشنهادهایی از سوی اساتید و همکاران. بسیاری از زمینه های علمی مانند مهندسی عمران و برق، معماری و فناوری اطلاعات را پوشش خواهد داد.

در زیر برخی از سوالات رایجی که نویسندگان هنگام ایجاد این لیست با آن مواجه می شوند آورده شده است.

مخاطب – آیا خوانندگان مجله، مقاله تحقیقاتی مهندسی صنعتی یا عمرانی را مفید و جالب خواهند یافت؟ برای هر نویسنده، از جمله محققین مهندسی، مخاطب همیشه مهم‌ترین فرد است. بهترین راه برای دانستن، مطالعه اهداف و محدوده مجله و مطالعه مقالات منتشر شده در خود مجله است.

تحقیقات منتشرشده قبلی – آیا این مجله قبلاً مطالعات تحقیقاتی بین ‌رشته‌ای را در رشته شما منتشر کرده است؟ این سوال معمولاً از طریق کار انجام شده در بررسی مقالات قابل حل است.

اهداف مقاله – آیا اهداف مقاله پژوهشی شما با اهداف و محدوده مجله مطابقت دارد؟ آیا این مجله به دنبال تحقیقات نوآورانه در مورد روباتیک است یا راه های جدیدی برای کاهش ردپای کربن سازه های قدیمی؟

 

معیارهایی برای محدود کردن فهرست مجلات بالقوه شما

اکنون که فهرست بزرگی از مجلات بالقوه را دارید که می‌توانید مقاله تحقیقاتی مهندسی بین ‌رشته‌ای خود را به آنها ارسال کنید، باید معیارهایی را برای محدود کردن آن فهرست تعیین کنید. در زیر چندین پیشنهاد وجود دارد که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید.

اهداف و دامنه ژورنال

“خواندن اهداف مجله تقریباً همه چیزهایی را که باید در مورد هدف آن مجله و نوع مقالاتی که برای دستیابی به آنها استفاده می کند بدانید.” از آنجایی که مجلات یک تجارت هستند، باید بدانید که چه نوع مقالات تحقیقاتی خوانندگان آنها را جذب می کند. آیا آنها بیشتر علاقه مند به انتشار مقالات تحقیقاتی مهندسی ساخت با تمرکز بر پایداری هستند یا کارایی؟ تئوری یا کاربردهای عملی؟

جست‌وجوی ورودی‌ها از نویسندگان همکار از رشته‌های مختلف

این امر به‌ویژه برای مطالعات بین‌رشته‌ای مهم است. اگر در نظر دارید مطالعه تحقیقاتی مهندسی سازه خود را به یک نشریه معماری ارسال کنید، ممکن است بخواهید با همکارانی که به طور منظم این نوع مجلات را مطالعه می کنند، مشورت کنید.

احتمال انتشار

“شاید مهمترین نکته در انتخاب مجله برای ارسال مقاله، “تناسب” بین مجله و نسخه خطی باشد.” فقط برای رد شدن مقاله تحقیقی، می‌خواهید از فرآیند بررسی طولانی خودداری کنید. همه الزامات ارسال را به دقت بررسی کنید.

فرآیند انتشار

برخی از جنبه‌هایی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از در دسترس بودن مجله برای مخاطبان گسترده، دسترسی آزاد و مسائل مربوط به مالکیت معنوی، و روش داوری همتایان. مقاله مفیدی را که به جزئیات بسیاری از جنبه های انتخاب یک مجله برای انتشار می پردازد، بررسی کنید.

تأثیر مجله

«شاخص‌های تأثیر، اهمیت یک نشریه را در یک حوزه موضوعی خاص اندازه‌گیری می‌کنند. آنها علاوه بر اندازه‌گیری ارتباط هر عنوان در حوزه موضوعی که با آن مرتبط است، مقایسه و رتبه‌بندی مجلات را ممکن می‌سازد. معیارهای مختلفی وجود دارد که برای اندازه‌گیری تأثیر مجلات دانشگاهی طراحی شده‌اند، از جمله گزارش‌های استنادی مجله (JCR) و مجله SCIMAGO و رتبه کشور (SJR). اطلاعات مربوط به این معیارها و سایر معیارها را می توان در این منبع مفید یافت.

اعتماد

مطمئن شوید که مجله ای که انتخاب کرده اید قابل اعتماد است و از شهرت علمی خوبی برخوردار است. برخی از نشانه های یک مجله معتبر شامل شفافیت در فرآیند بررسی، دستورالعمل ها و هزینه ها، نمایه سازی در پایگاه‌های اطلاعاتی شناخته‌شده و شهرت در بین همکاران در این زمینه است. وب سایت Think, Check, Submit یک چک لیست جامع برای بررسی این جنبه از مجله بالقوه شما ارائه می دهد.

 

تفاوت‌های رشته‌ای خاص بین مجله ها

قبل از تصمیم گیری نهایی، به برخی از تفاوت های بالقوه رشته‌ای خاص در میان انتشارات باقی مانده در لیست خود با دقت بیشتری نگاه کنید. برای مثال، فرآیند داوری همتایان ممکن است برای رشته‌هایی که شامل ریاضیات پیچیده‌تر هستند، مانند مهندسی برق و صنایع، چالش‌برانگیزتر و زمان‌برتر باشد. داوری همتا تضمین می‌کند که «مقالات منتشرشده در مجلات علمی به سؤالات پژوهشی معنادار پاسخ می‌دهند و بر اساس آزمایش‌های حرفه‌ای انجام‌شده، نتیجه‌گیری دقیقی می‌گیرند». داوران همتا ممکن است علاوه بر تناسب و تأثیر بالقوه مقاله، روش شناسی را با جزئیات بررسی کنند. در مورد مجلات علمی که از داوری دقیق همتایان استفاده نمی کنند، شک داشته باشید. برای دانستن بیشتر، منابع مفیدی را در مورد انتشار در علوم مرور کنید.

مجلات نامعتبر

نکته دیگر قبل از ارسال مقاله خود به مجله انتخابی خود این است که مطمئن شوید از یک دام رایج در محیط انتشار مجلات دانشگاهی امروزی جلوگیری می کنید: مجلات نامعتبر. اینها مجلاتی هستند که معمولاً دسترسی آزاد دارند و به شیوه‌های انتشار فریبنده می‌پردازند. برخی از اقدامات غیراخلاقی آن‌ها شامل پنهان کردن اطلاعات در مورد هزینه‌های انتشار و ارائه اطلاعات نادرست در مورد وابستگی‌ها و عوامل تأثیرگذار است.

شناسایی ژورنال مناسب برای ارسال تحقیقات مهندسی بین رشته‌ای خود می‌تواند دشوار باشد و سؤالات زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. علاوه بر چالش های موجود در انتشار تحقیقات علمی، جنبه‌های دیگری نیز وجود دارد که به دلیل ادغام رشته‌های مختلف وجود دارد. با این حال، این چالش‌ها همچنین فرصت‌های به اشتراک‌گذاشتن کار خود را با مخاطبان گسترده‌تری گسترش می‌دهند و تأثیر بیشتری در حوزه کاری شما دارند. اگر به دنبال توصیه های متخصص هستید، خدمات پشتیبانی انتشارات بیان را بررسی کنید، که نه تنها به شما کمک می کند بهترین مجلات را برای مقاله تحقیقاتی خود انتخاب کنید، بلکه به شما این فرصت را می دهد که با کارشناسان کار کنید و مقاله خود را برای ارسال به مجله آماده کنید.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *