blog

چگونه به عنوان یک محقق میان رشته‌ای، به روز بمانیم؟

چگونه به عنوان یک محقق میان رشته‌ای، به روز بمانیم؟

تحقیقات میان رشته‌ای دانش رشته‌های مجزا را ادغام می‌کند و دید چند بعدی به یک مسئله ایجاد می‌کند. در همین حال، زمانی که افراد از رشته‌های مختلف با یکدیگر روی یک مسئله واحد کار می‌کنند و هر کدام از دانش رشته‌ی خود استفاده می‌کنند، به آن تحقیق چند رشته‌ای می‌گویند. به بیان ساده، تحقیقات چند رشته ای سبب نزدیکی رشته‌ها به یکدیگر می‌گردد. در حالی که تحقیقات میان رشته‌ای یکپارچگی آن‌ها را تقویت می‌کند.

چنین همکاری‌های میان رشته‌ای برای کمک به حل مشکلات پیچیده دنیای واقعی، که نمی‌توانند به تنهایی حل شوند، ضروری هستند. بیماری کووید 19 و تغییرات آب و هوای جهانی این نیاز را کاملاً نشان می‌دهند!

در چند سال گذشته، دانشگاه شاهد علاقه روز افزون به تحقیقات میان رشته‌ای و چند رشته‌ای بوده است؛ اما یافتن مقالات مرتبط به ویژه برای افرادی که در رشته‌های مختلف کار می کنند چالش برانگیز است.

 

جستجوی مقالات در بین رشته‌ها‌ی مختلف موجب نگرانی محقق می‌شود.

به طور کلی، جستجوی مقالات، کاملاً بستگی به زمان و تلاش فرد دارد. تلاش و زمان برای جستجو و رسیدن نهایی به مقاله‌ی PDF به 5 تا 15 کلیک یا 30 ثانیه تا 3 دقیقه زمان نیاز دارد! در حالی که محققان 5 تا 6 مقاله در هفته مطالعه می‌کنند، تنها نیمی از مطالب را مفید می‌دانند.

بنابراین احتمال دارد محققان و پزشکانی که درگیر در تحقیقات میان رشته‌ای یا چند رشته‌ای هستند زمان و تلاش بیشتری را برای جستجوی مقالات صرف کنند تا مطمئن شوند که در زمینه‌های موضوعی متعدد به‌روز هستند. آن‌ها باید زمان خود را با فعالیت‌های مختلف در محل کار بگذرانند. چگونه می‌توانند بدون صرف وقت با ارزششان از نظر اطلاعات به روز بمانند؟

 

روشی برای به روز ماندن در موضوعات مختلف

تحقیقات میان رشته‌ای و چند رشته‌ای باعث می‌شود از محدوده یک رشته فراتر بروید. این کار چالش‌های منحصربه‌فردی را هنگام بررسی مقالات ایجاد می‌کند. یک محقق میان رشته‌ای ممکن است قبل از شروع جستجوی مقالات، درک اصطلاحات و مفاهیم خاص رشته را ضروری بداند. در این‌جا چند نکته برای به روز ماندن در مورد روندها در چندین رشته وجود دارد.

ادبیات خاکستری را از دست ندهید.

ادبیات خاکستری، مانند گزارش‌های پروژه، اسناد خط‌ مشی، گزارش‌های تجاری، محتوای فراوانی را برای درک سریع موضوعی فراتر از رشته خود فراهم می‌کنند. این مطالب در پایگاه‌های اطلاعاتی اصلی نمایه‌سازی نمی‌شوند و مورد داوری تخصصی قرار نمی‌گیرند، اما به‌عنوان پایه‌ای مقدماتی برای منبع‌دهی دیدگاه‌های محلی و جهانی عمل می‌کنند. در واقع، برای برخی از سوالات تحقیقاتی خاص، ادبیات خاکستری ممکن است تنها منبع اطلاعاتی باشد.

جستجوی تصاویر و ویدیوها

اگر درک مفهومی برایتان چالش برانگیز است، خود را به مطالعه مطالب محدود نکنید. از جستجوی تصویر و ویدیو در گوگل نهایت استفاده را ببرید. تصاویر، نمودارها (نه لزوماً از مقالات منتشر شده)، و حتی مطالب و ارائه های بارگذاری شده توسط متخصصان می توانند به شما کمک کنند تا با یک مفهوم بیشتر آشنا شوید.

جستجوهای خود را بهینه کنید.

از ترکیبی از پایگاه‌های اطلاعاتی و موتورهای جستجوی عمومی و تخصصی استفاده کنید. برای آشنایی با اصطلاحات خاص، مقالات عمومی یا واژه نامه‌های جامع در مورد این موضوع را جستجو کنید. این‌ موارد به شما کمک می‌کنند تا عبارات کلیدی مورد استفاده برای جستجوی دقیق را شناسایی کنید.

از موتورهای جستجوی متا (به عنوان مثال Dogpile) استفاده کنید که به طور همزمان به چندین موتور جستجو دسترسی دارند. این کار به ویژه برای محققان میان رشته‌ای مفید است تا این‌که یک مرور کلی یا پاسخ‌های سریع دریافت کنند.

یک اصطلاح واحد ممکن است در رشته‌های مختلف معانی متفاوتی داشته باشد. برای یک زیست شناس مولکولی، ChIP سنجشی برای مطالعه برهمکنش های پروتئین-DNA است. اما جستجوی این اصطلاح در مقالات علمی ممکن است شامل نتایجی در مورد نیمه رساناها باشد. بنابراین، برای مشخص کردن جستجوی خود، عبارات یا مفاهیم جستجو را با عملگرهای Boolean لینک کنید. اپراتورهای “AND” و “NOT” جستجوی شما را محدود می‌کنند و نویزهای غیر ضروری را حذف می‌کنند. در همین حال، عملگر “OR” جستجوی شما را گسترش می‌دهد تا مطمئن شود چیز مهمی را از دست نمی‌دهید. این جستجوی لایه‌ای مخصوصاً زمانی مفید است که به دنبال مقالاتی هستید که دو یا چند مفهوم متنوع را ادغام کنند.

فراموش نکنید که از مترادف‌ها و اصطلاحات جایگزین به عنوان کلمات کلیدی در جستجوی خود استفاده کنید:

– نام علمی و رایج گونه ها (به عنوان مثال، Zea mays و ذرت)

– اشکال مخفف (به عنوان مثال، تراشه برای رسوب ایمنی کروماتین)

– اصطلاحات جایگزین (به عنوان مثال، Compositae و Asteraceae به عنوان نام های قدیمی یک خانواده گیاه شناسی)

– املای آمریکایی و انگلیسی (به عنوان مثال،  diarrhea و diarrhoea).

ارجاع به قبل و بعد را دنبال کنید. (مقالاتی که یک مقاله به آن‌ها استناد می‌کند و همچنین مقالاتی که سایر محققان از آن استناد کرده‌اند را بررسی کنید).

مطالب را سازماندهی کنید.
  • مانند هر زمینه تحقیقاتی، مدیریت کارآمد زمان و مطالب مهم است. از نرم افزار مدیریت مرجع برای سازماندهی منابع خود استفاده کنید.
  • ساختار زمان برای مرور مقالات در مقابل مطالعه عمیق آن‌ها به صورت روزانه. مطالعه خود را بر اساس نقل قول‌ها، رسانه‌های اجتماعی، ارتباط و فوری بودن اولویت بندی کنید.
از محتواهای RSS، هشدارهای ایمیل و رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.
  • اشتراک در محتواهای RSS از وب‌سایت‌های مورد علاقه (به عنوان مثال، محتواهای PubMed در Feedly) و مجلات میان رشته‌ای و چند رشته‌ای.
  • برای هشدارها و فهرست مطالب به‌روزرسانی‌های Google Scholar (TOC) یا هشدارهای استنادی در وب‌سایت‌های مجلات میان رشته‌ای ثبت‌نام کنید.
  • مجلات برتر و کارشناسان موضوعی را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و شبکه‌های حرفه‌ای مانند لینکدین دنبال کنید تا از آخرین به‌روزرسانی‌ها مطلع شوید.
از شبکه‌سازی و کار تیمی نهایت استفاده را ببرید.

می‌توان با شرکت فعال در کنفرانس‌ها و بحث‌های انجمن آنلاین (مثلاً Reddit Science) اطلاعاتی در مورد آخرین تحقیقات در زمینه‌های مختلف به دست آورید. دانشمندان همکار می توانند زمینه‌های قابل توجهی را پوشش دهند، شاخه‌های مختلف مقالات را مدیریت کنند و مقالات کلیدی را بین همکاران به اشتراک بگذارند.

از فناوری های جدید استقبال کنید.

از فناوری‌های جدید استقبال کنید. محتواهای مشترک، مشابه محتواهای خبری که همه ما هر روز صبح با آن از خواب بیدار می شویم، چیزی است که محققان اکنون می توانند منتظر آن باشند. برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی «یاد می‌گیرند» که کاربر در روال مطالعه خود به دنبال چه چیزی است. با استفاده از ابزارهای پیشرفته داده کاوی و جستجو، این ابزارها می‌توانند به محققان کمک کنند تا به سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.

 

برنامه جدید و جذاب R Discovery

R Discovery by Researcher Life یک پلتفرم جدید کشف محتوا با بیش از 80 میلیون مقاله در بیش از 32000 مجله و 5.6 میلیون موضوع استخراج شده برای ساده کردن انتخاب و بازیابی مقالات برای محققان است. ، این پیشنهاد یک امتیاز بزرگ برای تسهیل جستجوی مقالات برای محققان میان رشته‌ای است.

این راه حل تجربه جستجوی شخصی و بصری را تسهیل می‌کند. این برنامه علایق مطالعه کاربر را «یاد می‌گیرد» و موارد مشابه را پیدا می‌کند، و پیام‌های مرتبطی را که محققان را به سمت روندهای جالب در تحقیقات مرتبط سوق می‌دهد، ارائه می‌دهد. برخی از ویژگی‌های مفیدی که محققان میان رشته‌ای می توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند به شرح زیر است:

  • بر اساس تنظیمات کاربر، برنامه سه مقاله برتر را برای مطالعه روزانه ارائه می دهد.
  • حاشیه نویسی متون کامل را ارائه می‌دهد، با این کار به فرد اجازه می دهد چیزی را که به طور کامل خوانده است، انتخاب کند.
  • پوشش آن شامل پیش چاپ و موارد کنفرانس و همه حوزه‌های موضوعی و همه مناطق جغرافیایی است. این ویژگی فراگیر به ویژه در تحقیقات میان رشته‌ای اهمیت دارد.
  • یک ویژگی هیجان‌انگیز در آینده، «محتواهای چندگانه» است که به کاربر اجازه می‌دهد تا محتواهای متعددی را برای سازماندهی بهینه مطالعات خود بر اساس موضوع ایجاد کند. چیزی که به‌ویژه برای محققان میان رشته‌ای مفید خواهد بود.

نظارت بر رویدادهای علمی چند وجهی کنونی چالش برانگیز است. برنامه‌هایی مانند R Discovery کارهای مهمی را انجام می‌دهند که کاربران را در مورد تحقیقات جدید مطلع می‌کند. و به آن‌ها اجازه می‌دهد زمان بیشتری را برای تحقیق و نوشتن صرف کنند.

 

کلام آخر

آيا شما در پی دسترسی به این ویژگی های ارزشمند هستید؟ برنامه R Discovery را می توان به صورت رایگان از فروشگاه Google Play  و یا App Apple دانلود کنید.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *