blog

نکاتی که هنگام انتخاب ابزار جستجوی مقالات باید در نظر بگیرید.

عنوان جداول و اشکال و نحوه ارجاع به آن‌ها

هر داستان بزرگی شروعی دارد. داستان طرح تحقیقاتی شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک موضوع تحقیقاتی قدرتمند که سعی در حل مسائل دنیای واقعی دارد، با شناسایی شکاف‌های تحقیقاتی مناسب شروع می‌شود. اما باوجود تحقیقات زیادی که سایر پژوهشگران انجام داده‌اند. چگونه می‌توانید میلیون‌ها مقاله را برای دسترسی به آن قطعه مفقود از پازل بررسی کنید؟ طی چند سال گذشته، صنعت انتشارات علمی شاهد حرکت تدریجی به سمت دنیای دیجیتال بوده است که در پی این موضوع نحوه انتشار و استفاده از تحقیقات نیز تغییر یافته است. این تغییرات شامل راه‌اندازی کتابخانه‌های الکترونیکی، پایان بخشی به نسخه‌های چاپی مجلات، استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای انتشار تحقیقات، و ساخت اپلیکیشن‌ها و ابزارهای تخصصی برای جستجوی مقالات است و در نتیجه شاهد تحولی عظیم در فرآیندهای دانشگاهی هستیم.

این تغییرات در سطح کلان به وضوح قابل مشاهده است، همچنین به عادات روزانه محققان نیز راه پیدا کرده است، به عنوان مثال، نحوه مطالعه تحقیقات و همگام شدن با انتشارات تغییر می‌کند. بنابراین، با توجه به عادات دیجیتالی در حال تکامل تعجب آور نیست که می‌توانید چندین منبع آنلاین برای کمک به جستجوی مقالات پیدا کنید.

اما با طیف گسترده‌ای از ابزارهای جستجوی مقالات علمی موجود، مخازن، موتورهای جستجو، پایگاه داده‌ها و موارد دیگر، چگونه بهترین ابزار را انتخاب می‌کنید؟ این مقاله با فهرست تمام مواردی که هنگام انتخاب ابزار جستجوی مقالات مناسب باید به دنبال آن باشید، به شما در این انتخاب کمک می‌کند.

 

1- مقالات اخیر و مرتبط را بخوانید.

شاید یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که نویسندگان در حین جستجوی مقالات با آن مواجه هستند، دسترسی به اطلاعات جاری، مرتبط و قابل اعتماد است. علاوه بر این، ابزار جستجویی که انتخاب می‌کنید باید در درجه اول برای این منظور ساخته شده باشد. جستجوی سریع در موتور جستجوی گوگل برای کلمات کلیدی مرتبط با موضوع شما، نتایج زیادی به شما می‌دهد، اما برای محققی که جستجوی مقالات را انجام می‌دهد، بهینه نشده است.

یک مزیت دیگر این است که ابزار جستجوی شما به راحتی می‌تواند علایق تحقیقاتی شما را با مقالاتی که می‌بینید و می‌خوانید مطابقت بدهد. در واقع، برخی از برنامه‌های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به شما یک محتوای مقاله به سبک رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند، که صفحه شما را با مقالات مرتبط با دامنه تحقیقاتی شما پر می‌کند، بدون اینکه نیازی به وارد کردن کلمات کلیدی داشته باشید! سایر ابزارها و پایگاه‌های اطلاعاتی نیز به شما این امکان را می‌دهند که نتایج جستجوی خود را با استفاده از فیلترهایی بر اساس سال، نام نویسنده، مجلات، ارتباط یا جدید بودن مقالات تنظیم کنید. چنین ویژگی‌هایی در حالی که جستجوهای وقت گیر را به حداقل می رساند، به شما کمک می‌کند تا به روز بمانید.

 

2- مقالات نشانه گذاری شده خود را ردیابی و مدیریت کنید.

هدف اصلی جستجوی مقالات تحقیقاتی دسترسی به مطلبی مرتبط با مطالعه شما، به صورت منظم است که به راحتی قابل کشف و آماده مراجعه در آینده باشد. تصور کنید وقتی بسیار متمرکز و با انگیزه، تعدادی از مطالعات را مرور می‌کنید، مشتاقانه لینک‌های موجود را در دفترچه یادداشت، برنامه Word یا پیام‌رسان خود کپی می‌کنید و چند روز دیگر به آن نگاه می‌کنید. در این‌جا متوجه می‌شوید که چیزی کم است . طرح مطالعه بدیع  مورد استفاده در مقاله‌ای که خوانده‌اید، حتی عنوان آن را نیز به یاد نمی‌آورید، و پس از تلاش‌های ناکارآمد تسلیم می‌شوید.

این سناریو بسیار وحشتناک و واقعی است. و اکثر شما احتمالاً با آن همذات پنداری خواهید کرد. به عنوان یک فرد دانشگاهی پر مشغله، سازماندهی بسیار مهم است اما همیشه آسان نیست. خوشبختانه، امروزه، برخی از ابزارهای مطالعاتی مبتنی بر هوش مصنوعی به شما این امکان را می‌دهند که کتابخانه خود را بر اساس ترجیحات مطالعه خود، با توصیه‌های روزانه و گزینه‌ای آسان برای ردیابی همه مقالات خوانده شده و نشانه‌گذاری شده خود ایجاد کنید. این کار تضمین می‌کند که هیچ تحقیق مهمی را از دست ندهید و دسترسی به مقالات مهم در آینده را آسان‌تر می‌کند.

 

3- چکیده‌ی مقالات تمام متن را مرور کنید.

چکیده مقاله منبعی غنی از کلمات کلیدی مرتبط است. علاوه بر این، چکیده به سرعت خوانده می‌شود و می‌تواند یک مقاله تحقیقاتی کامل را خلاصه کند. در واقع، در حین انجام جستجوی مقالات، بسیاری از محققان اغلب چکیده‌ها را بررسی می‌کنند تا ارتباط یک مقاله با موضوع تحقیقاتی خود را قبل از تصمیم به مطالعه بقیه مقاله تعیین کنند. این یک روش سریع‌تر، آسان‌تر و کارآمدتری برای بررسی این‌که آیا مقاله به کار شما مرتبط است یا خیر، می‌باشد.

با این حال، هنگامی که مقاله‌ای را پیدا کرده‌اید که با موضوع تحقیق شما مرتبط است، باید متن کامل مقاله را در اختیار داشته باشید، به خصوص اگر به دنبال روش‌ها، داده‌های فنی، اندازه‌گیری‌ها، طراحی مطالعه و غیره هستید. در یک ابزار جستجوی مقاله ایده آل، گزینه‌ای که به شما امکان دسترسی به چکیده و همچنین مقالات با متن کامل را بدهد، ضروری است.

 

4- عادت خوب مطالعه مقالات را شکل دهید.

با انتشار تحقیقات بیشتر، شناسایی شکاف تحقیقاتی منحصر به فرد نیز به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود. دسترسی به موضوع تحقیقاتی که هم اصیل و هم جالب باشد، بدون استفاده منظم از مقالات علمی امکان پذیر نیست. بررسی مرتب مقالات در موضوع تحقیقاتی مرتبط با تحصیلتان این امکان را به شما می‌دهد، تا اطلاعات جدیدی به دست بیاورید. همچنین، این عادت به شما کمک می‌کند تا موضوع تحقیقاتی خود را اصلاح کنید و تعیین کنید که آیا اطلاعاتی که می‌خواهید منتشر کنید مورد علاقه دانشمندان دیگر است یا خیر.

بررسی انبوهی از مقالات در هر زمینه‌ای می‌تواند زمان‌بر و پرزحمت باشد. استفاده از یک ابزار جست و جوی مقالات هوشمند که به صورت روزانه توصیه‌های خواندنی مرتبط را به شما ارائه می‌کند و همچنین به شما یادآوری می‌کند تا برنامه مطالعه روزانه خود را حفظ کنید، ضروری است. خوب است بدانید، حتی مطالعه یک مقاله در طول رفت و آمد یا استراحت ناهار باعث صرفه جویی در زمان می‌شود و جستجوی مقالات را به عنوان یک مهارت تخصصی در شما، توسعه می‌دهد.

 

5- هر چیزی که نیاز دارید را در یک مکان پیدا کنید.

هر کسی که بررسی مقالات را انجام می‌دهد، اهمیت جستجوی جامع را می‌داند. بسیاری از محققان این را به عنوان “جستجو در همه جا” تفسیر می‌کنند. اما امروزه، ما مخازن دیجیتال عظیم و ابزارهای تحقیقاتی تخصصی برای این کار داریم. بنابراین، انجام جستجوی مقالات مؤثر، مستلزم آن است که ابزار یا برنامه‌ای را که ویژگی‌های منحصر به فردی را با پایگاه اطلاعاتی مقاله ترکیب می‌کند، بیابید.

زمانی که که از یک محقق انتظار می‌رفت چندین پلتفرم را برای دسترسی به محتوای مرتبط جستجو کند، گذشته است. با این فرآیند اغلب بارها و بارها با یک محتوای مشابه روبرو می‌شوید و در نتیجه کارایی شما کاهش میابد. علاوه بر این، هنوز هم این احتمال وجود دارد که تحقیق مهمی که می‌تواند به شما در تحقیقاتتان کمک کند، از دست بدهید. به طور خلاصه، برای جستجوی مؤثرتر، به دنبال ابزار جستجویی باشید که به شما امکان دسترسی به یک پایگاه اطلاعاتی به‌روز را می‌دهد.

 

یک ابزار جستجوی مقالاتی که همه این ویژگی‌ها را دارد.

هر فردی استراتژی جستجوی متفاوتی خواهد داشت، ترکیبی از ابزارها و رویکردهایی که به شما در دستیابی به اهداف جستجوی خود کمک می‌کند. اما دسترسی به ابزاری که این فرآیند را آسان‌تر کند، در زمان صرفه‌جویی کند و استرس را به حداقل برساند، یک بازی سه سر برد است. ما در مورد نحوه انتخاب ابزاری که جستجوی مقالات را ساده‌تر می‌کند راهنمایی‌هایی به شما ارائه کردیم. سوال واضح این است که “از کجا ابزاری مانند آن را پیدا کنیم؟

محققان R Discovery را برای بهینه‌سازی جستجو و مطالعه مقالات ایجادکرده‌اند، این پلتفرم از فناوری پیشرفته UNSILO و Scholarcy استفاده می‌کند تا یک تجربه غنی از مطالعه پژوهشی را به شما ارائه دهد. نه‌ تنها همه چارچوب‌ها را برای یک برنامه مطالعاتی مقالات خوب را بررسی می‌کند، بلکه بسیاری از ویژگی‌های جدید و منحصر به فرد را نیز ارائه می‌دهد. آن‌چه با دانلود برنامه رایگان R Discovery به دست می‌آورید:

  • دسترسی به 5.6 میلیون موضوع تحقیقاتی و بیش از 80 میلیون مقاله از 32000 مجله
  • 3 توصیه مطالعاتی روزانه بر اساس علایق تحقیقاتی شما
  • چکیده مقاله، گزینه مقالات تمام متن و نکات برجسته مقاله که کل مقالات را در چند خط خلاصه می‌کند.
  • یک محتوای شخصی با مقالات بسیار مرتبط، مقالاتی که اخیرا منتشر شدند، و پیشنهادات مطالعاتی مرتبط
  • فیلترهای مناسب برای تنظیم دقیق جستجو و دریافت نتایج مطالعه بهینه
  • به‌روزرسانی‌ها و اعلان‌های منظم تا تحقیقات مهم را از دست ندهید.
  • گزینه نشانه‌گذاری آسان و وارد کردن کتابخانه به پلتفرم‌هایی مانند Mendeley و Zotero

دسترسی به مقالات مناسب در زمان مناسب برای تحقیق شما بسیار اهمیت دارد، اما نباید هزینه و زمان قابل توجهی را از شما بگیرد. زمان آن است که چرخه بی‌پایان جستجوی تحقیق را با R Discovery بشکنید. هدف R Discovery آسان‌تر، روان‌تر و هیجان انگیزتر کردن جستجوی مقالات است! در این‌جا کلیک کنید تا درباره‌ی R Discovery بیشتر بدانید و یا برنامه رایگان را از Google Play یا اپ استور دانلود کنید.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *