blog

5 راهکار برای افزایش قابلیت کشف آنلاین مقاله تحقیقاتی خود

5 راهکار افزایش قابلیت کشف آنلاین مقاله تحقیقاتی خود

در عصر دیجیتال، مقالات منتشر شده در مجلات، تنها در صورتی تاثیرگذار هستند که به راحتی در اینترنت قابل سرچ باشند. بهینه‌سازی موتورهای جستجوی (SEO) باعث افزایش شانس کشف مقاله تحقیقاتی شما می‌شود. در این‌جا، 5 راهکار مهم که محققان از طریق آن‌ها قابلیت کشف مقاله خود را به صورت آنلاین افزایش دهند را مورد بحث قرار خواهیم داد.

 

1- نمایه سازی در موتورهای جستجوی عمومی و علمی

نمایه سازی نقش مهمی در قابلیت کشف آنلاین مقالات علمی دارد. انتشار در مجلاتی که در موتورهای جستجوی عمومی نمایه شده‌اند و یا در موتورهای جستجوی علمی خاص، شانس کشف مقاله شما را افزایش می‌دهد. موتورهای جستجوی آنلاین رایگان و نمایه‌ها حداکثر دسترسی را به مقاله امکان پذیر می‌کنند (به ویژه برای مجلات دسترسی آزاد) . بر اساس اهداف جست و جو و معیارها و شاخص‌های مختلف، محققان باید قبل از انتشار مقالات خود، استراتژی نمایه‌سازی را آغاز کنند. فهرست‌هایی که اطلاعات بیشتری در مورد مقاله ارائه می‌کنند و یا مقاله‌هایی با متن کامل را می‌پذیرند، ، پتانسیل بیشتری برای کشف شدن مقاله فراهم می‌کنند.

پژوهشگران قصد دارند مقالات خود را در موتورهای جستجوی عمومی مانند گوگل، بینگ و یا در موتورهای جستجوی رایج علمی مانند Google Scholar و Microsoft Academic که به راحتی برای همتایان و عموم مردم قابل دسترسی هستند، فهرست کنند. سایر پایگاه‌های اطلاعاتی معروف که چندین رشته را پوشش می‌دهند عبارتند از: Ulrichsweb، Directory of Open Access Journal (DOAJ)، Scopus، Web of Science و Academic Search (EBSCO). محققان باید به خاطر داشته باشند که نمایه سازی در موتورهای جستجوی عمومی مجلات را بر اساس تاریخچه انتشار، تعداد استنادها یا هر مشخصات دیگری که پایگاه‌های اطلاعاتی دانشگاهی نیاز دارد، ارزیابی نمی‌کند. از سوی دیگر، موتورهای جستجوی علمی کنترل کیفیت خاصی را انجام می‌دهند تا این‌که مطمئن شوند وب‌سایت‌های نمایه‌شده به طور قطع جزو منابع دانشگاهی هستند. مجلاتی که دارای برچسب های “بدون فهرست” در صفحات وبسایت خود هستند، دسترسی موتورهای جستجو را محدود می‌کنند.

 

2- کلید کشف مقاله پژوهشی در کلمات کلیدی است!

کلمات کلیدی ابزارهای اساسی در سئو هستند. انتخاب برجسته‌ترین کلمات کلیدی به عنوان اولین گام برای ‌جست‌وجوی اطلاعات در اینترنت عمل می‌کند. همچنین مخاطبان هدف شانس بیشتری برای بازیابی محتوای مقاله تحقیقاتی خواهند داشت. این امر منجر به ارتقای مقاله بر اساس قابل مشاهده بودن آن در اینترنت می شود.

به عنوان یک نویسنده‌، باید با شناسایی کلمات، اصطلاحات، روش‌شناسی و مفاهیم مرتبطی که موضوع اصلی مقاله شما را برجسته می‌کنند، شروع کنید. گروه‌های مختلف خوانندگان ممکن است از اصطلاحات مختلفی برای توصیف یکسری اطلاعات استفاده کنند. بنابراین، باید از عباراتی مانند کلمات کلیدی استفاده کنید تا از بیشترین خوانندگان بالقوه استفاده کنید. برای جلب خوانندگان بیشتر به سمت مقاله خود، باید از ابزار کلمات کلیدی استفاده کنید که به کشف کارآمدترین کلمات کلیدی کمک می‌کند. بر اساس نتایج به دست آمده از چنین ابزارهایی، می‌توانید روی استفاده از این کلمات کلیدی در سراسر مقاله خود کار کنید. همچنین توصیه می‌شود از یک یا چند کلمه کلیدی مرتبط در عنوان، چکیده و چندین بار در متن اصلی مقاله استفاده کنید. کلمات کلیدی به طور ایده آل در 50 تا 60 کاراکتر اول گنجانده می‌شوند، زیرا این همان چیزی است که موتورهای جستجو به عنوان ابرداده نمایش می‌دهند.

برای توصیف هر مفهومی باید از کاربرد اصطلاحات، اختصارات و کلمات عامیانه جدید خودداری کنید. برخی از مجلات پزشکی از یک رویه استاندارد پیروی می‌کنند که نویسندگان باید کلمات کلیدی را از فهرستی از اصطلاحات انتخاب کنند، مانند سرفصل‌های موضوع پزشکی (MeSH). برای نفی دوگانگی کلمات و افزایش شانس بازیابی مقالات در آینده، برخی از مجلات استفاده از کلمات کلیدی را که در عنوان مقاله نیز آمده است ممنوع می‌کنند.

 

3- ساختار داده های شما

مقالاتی با ساختار مناسب، در یک وبسایت اطلاعات متنی را شفاف‌سازی می‌کنند. و جست‌و‌جوی محتوا به‌وسیله‌ی موتورهای جستجو را افزایش می‌دهند. یک مقاله با ساختار مناسب شامل عنوان، چکیده، هدف، مقدمه، روش‌شناسی، نتایج و بحث و نتیجه‌گیری است. ساختار هر مقاله ممکن است بنابه دسته‌بندی آن متفاوت باشد. توزیع کلمات‌کلیدی در ساختار مقاله بسیار مهم است. این امر “چگالی کلمه کلیدی” را حفظ می‌کند و باعث افزایش بازدید آنلاین مقاله می‌شود.

 عنوان مقاله خود را بهینه کنید، زیرا در بسیاری از موارد، عنوان تنها اطلاعاتی است که خوانندگان ممکن است در هنگام جستجوی مقالات آنلاین داشته باشند. در حصول اطمینان از مرتبط بودن، مختصر بودن و داشتن عبارت کلیدی که مقاله شما را به‌دقت توصیف می‌کند، بسیار حساس باشید. عنوان باید به طور واضح و در عین حال به طور خلاصه هدف مقاله و محتوایی که در متن اصلی به آن پرداخته‌اید را اعلام کند. استفاده از عناوین تحریک آمیز به جلب علاقه خواننده کمک می‌کند. اما استفاده از جناس، لحن‌های طنز یا کنایه‌آمیز در عناوین ممکن است در برخی زمینه‌های علمی به‌خوبی مورد پذیرش واقع نشود.

پس از عنوان، چکیده شاید پربازدیدترین قسمت یک مقاله علمی باشد. چکیده‌ها نکات اصلی مقاله را ترکیب می‌کنند و برای سهولت در مطالعه در حدود 100 تا 250 کلمه را توصیف می‌کنند. در نتیجه، استفاده از کلمات کلیدی در چکیده، شانس کشف آنلاین مقاله را افزایش می‌دهد.

هدف مقاله باید عنوان را توجیه کند تا امکان جست‌و‌جوی آسان‌تر محتوا فراهم شود. یک مسیر ساختاریافته را برای توصیف رویه‌ها، روش‌ها و داده‌های تحقیق دنبال کنید.

ضمن جمع بندی نتایج، اطمینان حاصل کنید که از تمرکز تحقیق خود همانطور که در عنوان مقاله ذکر شده است منحرف نشده‌اید. نتیجه‌گیری را با زمینه مرتبط با هدف مقاله ارائه کنید. این امر بازدید مقاله را بهبود می‌بخشد و منجر به استنادهای بیشتری در آینده می‌شود.

 

4- به هم پیوستگی مطالب مشابه

اینترنت اغلب اولین پلت فرم برای افرادی است که در جست‌وجوی اطلاعات در هر زمینه‌ای هستند. کشف جستجو، مفاهیم و توصیه‌های مرتبطی را نشان می‌دهد که به ایجاد تاریخچه جستجوی کاربر کمک می‌کند. به طور مشابه، توصیه می‌شود مقاله خود را به مراجعی در حوزه تحقیقاتی گذشته پیوند دهید. این کار به خوانندگان دانشگاهی کمک می‌کند تا مقالات شما را در موتورهای جستجو پیدا کنند و با پیوند اطلاعات مشابه و آثار مرتبط گذشته در یک حوزه، قابلیت کشف مقاله تحقیقاتی شما افزایش می‌یابد.

تجزیه و تحلیل اکتشافات جستجو به شما امکان می‌دهد مفاهیم مرتبط را به هم وصل کنید و بر اساس یک جستجوی ساده شما را به محتوای دیگری هدایت می‌کند. علاوه بر این، از ویژگی‌های Google مانند Neural Matching و Activity Cards برای درک نتایج جستجوی متنوع استفاده کنید. تطبیق عصبی، الگوریتمی است که زبان را تجزیه و تحلیل می‌کند تا نتایج جستجوی بهتر و متنوع پرس و جوهای مشابه را ایجاد کند. در حالی که Activity Cards فهرستی از پرس و جوهای جستجوی قبلی کاربر را همراه با توصیه‌هایی بر اساس همان جستار ارائه می‌دهد.

 

5- تبلیغات پس از انتشار

پس از انتشار مقاله خود، باید فعالیت‌ رسانه‌های اجتماعی خاصی را انجام دهید. تا مطمئن شوید که تحقیقات شما قابل پیدا شدن است.

  • با افزودن لینک‌های بیشتر از وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر به مقاله ، اطلاعات خود را عمومی کنید. این کار باعث بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو می‌شود.
  • تحقیقات خود را در پروفایل‌های LinkedIn، ResearchGate، Twitter، Facebook، Google+، Mendeley و Kudos لینک کنید.
  • وبلاگ یا وبسایت‌هایی که در آن‌ها مشارکت می‌کنید را بروزسانی کنید.
  • لینک تحقیق خود را در وبسایت موسسه دانشگاهی خود آپلود کنید.

 

کلام آخر

برای افزایش قابلیت کشف مقاله تحقیقاتی خود به صورت آنلاین، نکات مذکور را دنبال کنید. تجربه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید!

همچنین می‌توانید پرسش‌های متداول و  مرتبط با جنبه‌های مختلف نگارش مقالات پژوهشی خود را با تیم ما که متشکل از کارشناسان موضوعی و محققان برجسته است درمیان بگذارید.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *