blog

تفاوت واقعی بین statement of purpose و personal statement

انگیزه‌نامه و بیانیه شخصی

آیا در مورد تفاوت بین انگیزه‌نامه (statement of purpose) و بیانیه شخصی (personal statement) سردرگم هستید؟ این مقاله شامل تمام اطلاعاتی که به شما اطمینان می‌دهد مقاله پذیرش خودتان را به‌درستی می‌نویسید، است .

احتمالاً از هر متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد درخواست می‌شود که نوعی بیانیه برای پشتیبانی از درخواست خود بنویسند. در برخی موارد، از شما خواسته می‌شود که یک بیانیه شخصی یا personal statement بنویسید و در سایر موارد، از شما خواسته می‌شود که انگیزه‌نامه یا statement of purpose بنویسید. در بدترین حالت، شما باید هر دو را بنویسید (و شاید یک مقاله پذیرش اضافی).

لازم است بدانید، بین انگیزه‌نامه و بیانیه شخصی تفاوت‌هایی وجود دارد. بیایید به برخی از تفاوت‌های این دو نگاهی بیندازیم.

 

تفاوت بین انگیزه‌نامه و بیانیه شخصی

انگیزه‌نامه‌ها و یا به اختصار SOPها و بیانیه‌های شخصی (PS) به سه طریق متفاوت هستند:

هدف

هدف اصلی انگیزه‌نامه توضیح این مطلب است که چرا قصد دارید موضوعی را مطالعه کنید، اما هدف بیانیه شخصی این است که توضیح دهید چرا شما کاندیدای مناسبی برای این برنامه هستید.

دیدگاه

انگیزه‌نامه آینده‌نگر است و به هدف کلی شما مربوط می‌شود. در این مورد، کمیته‌های پذیرش به دنبال جزئیات خاصی در مورد برنامه‌های شغلی آینده و اهداف تحقیقاتی شما هستند. بیانیه شخصی بیشتر یک بازتاب است. به این ترتیب، عمدتاً نگاهی به گذشته دارد و به کارهایی که در گذشته برای تحصیل یا شغلی در رشته انتخابی خود انجام داده اید، ارتباط دارد.

تمرکز

تمرکز انگیزه‌نامه شما باید کاملاً بر اعتبار، صلاحیت ها و علایق شما باشد. انگیزه‌نامه باید مواردی از قبیل این‌که، چرا شما کاندید مناسبی برای یک برنامه تحصیلی هستید و چرا موسسه برای شما مناسب است توضیح بدهد. تمرکز بیانیه شخصی شما باید روی شخصی که امروز هستید، باشد. شما باید توضیح دهید که چگونه تجربیات شخصی و تحصیلی، شما را به یک نامزد منحصر به فرد و استثنایی تبدیل کرده است.

هر دو مقاله هدف نهایی یکسانی دارند اما انتظارات متفاوت هستند. شما باید بدانید این انتظارات چیست تا این‌که اطمینان حاصل کنید به اعضای کمیته پذیرش اطلاعاتی را که به دنبال آن هستند، می‌دهید.

اکنون یک نمای کلی از تفاوت‌های بین یک انگیزه‌نامه و یک بیانیه شخصی ارائه کرده‌ایم، بهتر است برخی از ویژگی‌های مشترک این دو مقاله را نیز بررسی کنیم.

شباهت های بین انگیزه‌نامه و بیانیه شخصی

  • طول مناسب

نوع مقاله پذیرش باید بین 1تا2 صفحه باشد (صفحات تک فاصله با فونت 12)، مگر این‌که دانشگاه خاصی خلاف این مطلب را عنوان کند. در هر دو مورد برخی از دانشگاه‌ها محدودیت تعداد کلمه را دارند. در این موارد، شما باید به‌ شدت به الزامات پایبند باشید. ممکن است وسوسه شوید که یک مونولوگ چهار صفحه ای بنویسید که جزئیات گسترده‌ای از مناسب بودن شما برای برنامه ارائه می دهد، اما این رویکرد معمولاً بی‌نتیجه است و توجه خواننده را جلب نمی‌کند.

به یاد داشته باشید که کمیته‌های پذیرش هزاران درخواست برای هر جایگاه در یک برنامه خاص دریافت می‌کنند. آن‌ها از مقالات مختصر و خوش نوشته‌ای که بر منحصر به فرد بودن شما تمرکز دارند، استقبال می‌کنند. شما فقط چند دقیقه فرصت دارید تا خواننده را متقاعد کنید که برای این برنامه مناسب هستید.

بدون خطا

حتی اگر به طور کامل از خدمات یک سرویس ویرایش استفاده نکنید، باید از خدمات شخص ثالثی برای تصحیح مقاله نهایی خود استفاده کنید. اشتباهات غیرقابل بخشش هستند و باعث می‌شوند که بیانیه شخصی یا انگیزه‌نامه شما که به خوبی نوشته‌ شده است، رد شود.

اعتبار

از کلماتی که نمی‌فهمید، استفاده نکنید. فقط خودتان باشید. با لحن طبیعی خود بنویسید و با خود صادق باشید. این رویکرد تضمین می‌‌کند که بیانیه شخصی شما نسبت به انگیزه‌نامه برای بازبین‌ها بسیار مرتبط‌تر است.

صداقت

در مقالات پذیرش خود دروغ نگویید. اعضای کمیته پذیرش در تشخیص حقیقت بسیار مهارت دارند. هر دروغی می‌تواند به قیمت از بین رفتن جایگاه شما در دانشگاه رویاهایتان تمام شود.

به دستورالعمل‌ها پایبند هستند.

تمام دستورالعمل‌های ارائه شده را به طور کامل دنبال کنید. الزامات و دستورالعمل‌ها را دور نزنید، بازبینان ابتدا مقاله شما را با این الزامات بررسی می‌کنند. اگر این الزامات برآورده نشده باشند، فرآیند پذیرش شما به پایان می رسد.

با مثال نشان می‌دهند.

به‌عنوان مثال، به‌جای این‌که ادعا کنید شما یک ارتباط‌دهنده قوی هستید، مثال محکمی ارائه دهید که مهارت‌های ارتباطی قوی شما را در عمل نشان بدهد.

اهداف بیانیه شخصی

بیانیه شخصی شما باید به چهار هدف کلی دست یابد:

داستانی را روایت کند.

صرف نظر از این‌که آیا واقعاً بیانیه شخصی خود را به صورت داستانی قالب‌بندی می‌کنید، باید بازبین‌ها را در سفری که درباره شما به عنوان یک نامزد منحصربه‌فرد اطلاعات کسب کنند، هدایت کند.

انگیزه‌های خود را مشخص کنید.

وظیفه شما این است که اساتید پذیرش را متقاعد کنید که دوره را درک می‌کنید و برای آن‌چه که ارائه می‌دهند، مناسب هستید. در مورد برنامه و دانشگاه به طور کامل تحقیق کنید و از بیانیه شخصی خود استفاده کنید تا نشان دهید که برای اطلاع از مدرسه و دوره انتخابی خود تلاش کرده اید. اشتیاق، کنجکاوی فکری و اشتیاق خود را نشان دهید.

موجز و قانع کننده باشید

روایتی که می‌گویید باید قانع‌کننده و قابل توجه باشد. با افزودن جزئیات مختصر، می‌توانید توجه فرد بازبین را جلب کنید و تأثیری ماندگاری بر جای بگذارید.

 صرف نظر از این‌که چه روایتی را برای گفتن انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که منحصر به فرد است. طوری بنویسید که گویی مستقیماً با خواننده صحبت می‌کنید.

توضیح هرگونه ضعف یا چالشی که بر آن غلبه کرده‌اید.

ممکن است وسوسه شوید نقاط ضعف خود را به طور کامل نادیده بگیرید. با این حال، اگر این احتمال وجود دارد که کمیته پذیرش در مورد چیزی سؤال کند، به عنوان مثال نمرات شما، شکاف در تجربه کاری، یا یک مشکل مربوط به سلامتی، باید از بیانیه شخصی یا به اختصار PS خود برای توضیح این نقاط ضعف استفاده کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید معدل شما در سال اول به میزان قابل توجهی کاهش یافته است زیرا مشکلی در سلامت روان خود داشته‌اید. می‌توانید از بیانیه شخصی خود برای بحث در مورد ناملایماتی که با آن روبرو شده اید، نحوه غلبه بر آن و مهم‌تر از همه، آن‌چه از این تجربه آموخته‌اید، استفاده کنید.

صرف نظر از ضعف یا چالشی که توصیف می‌کنید، اطمینان حاصل کنید داستان را به طور مثبت ارائه می‌کنید. این به کمیته پذیرش در تشخیص این‌که شما قوی هستید و توانایی تلاش در مواجهه با چالش‌ها را دارید کمک می‌کند.

یک بیانیه شخصی تاثیرگذار باید:

  • داستان منحصر به فرد خود را بگویید.
  • انگیزه‌های خود را مشخص کنید.
  • مختصر و قانع کننده باشید.
  • هر نقطه ضعفی را که کمیته ممکن است مورد سوال قرار دهد، برطرف کنید.

اهداف انگیزه‌نامه

هنگام نوشتن انگیزه‌نامه، باید اطمینان حاصل کنید که شش هدف کلی را برآورده می‌کند:

علت این‌که به دنبال کسب این مدرک تحصیلی هستید را توضیح دهید.

همانطور که قبلا توضیح دادیم، مهم‌ترین بخش انگیزه‌نامه شما، هدف است. شما باید به‌طور واضح و مختصر توضیح دهید که چرا می‌خواهید یک برنامه تحصیلی مشخص را دنبال کنید.

آیا می‌خواهید از دنیای شرکتی به دانشگاهی وارد شوید اما برای انجام این حرکت باید موضوع تخصصی خود را در سطح بالاتری مطالعه کنید؟ یا شاید می‌خواهید یک MBA را تکمیل کنید تا بتوانید در شرکتی که در آن کار می کنید پیشرفت کنید؟

صرف نظر از اهداف شما، باید به وضوح توضیح دهید که انگیزه شما برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد چیست.

علاقه خود را به یک موضوع را توضیح دهید.

تنها بیان این‌که چرا می‌خواهید در یک رشته خاص تحصیل کنید، کافی نیست. شما باید کمیته پذیرش را متقاعد کنید که به آن رشته تحصیلی اختصاص داده شده‌اید.

خلاصه‌ای از تجربیاتی که علاقه شما را به موضوع برانگیخته و حفظ کرده‌اند را به‌طور خلاصه ارائه دهید. به عنوان مثال، سابقه کار، کار داوطلبانه، کارآموزی و غیره. در این راه از مربی کمک گرفته‌اید و یا این‌که راهنمایی‌های تخصصی ارائه کرده است که باعث تقویت انگیزه شما شده است، در مورد تأثیر آن فرد بر اهدافتان صحبت کنید. اطمینان حاصل کنید که آمادگی خود را برای مطالعه به وضوح ذکر کرده‌اید.

نقاط قوت و شایستگی خود را برای برنامه مشخص کنید.

در این بخش از انگیزه‌نامه خود، باید به وضوح هر تجربه‌ای که باعث موفقیت شما می‌شود، مشخص کنید. چه تجربه آکادمیک، حرفه ای یا کارآموزی باشد، مهارت‌ها و دانشی را که به دست آورده اید توضیح دهید که به درک شما از موضوع مورد علاقه افزوده و قصد شما را برای مطالعه آن در سطح بالاتر تقویت کرده است.

این‌که چگونه نقاط قوتتان به شما توانایی می‌دهد در برنامه موفق باشید را به صراحت بیان کنید. این‌ کار به شما کمک می‌کند تا نشان دهید، درک روشنی از این برنامه دارید.

اهداف میان مدت و بلند مدت خود را مشخص کنید

اهداف میان مدت و بلند مدت خود را به وضوح مشخص کنید. پس از اتمام برنامه تحصیلی به چه چیزی امیدوار هستید؟

هدف نهایی شما چیست؟به عنوان مثال، در میان مدت، ممکن است تمایل داشته‌ باشید قبل از این‌که نهایت رئیس بخش شوید، در سازمانی که در آن کار می کنید، به یک رهبر تیم تبدیل شوید. یا شاید بخواهید شغل خود را وقف تحقیق کنید تا باعث پیشرفت در زمینه مورد علاقه خود شوید.

علایق پژوهشی خود را مشخص کنید.

این بخش از انگیزه‌نامه شما بسیار مهم است. در صورت پذیرفته شدن در این برنامه، به طور خاص در مورد چه چیزی تحقیق خواهید کرد؟مهم‌تر از از همه این‌که، نشان دهید چگونه این علایق تحقیقاتی با مطالعات در حال انجام اعضای هیئت علمی فعلی همسو هستند.

اساتید دانشگاهی را که علاقه‌مند به همکاری با آن‌ها هستید، نام ببرید و توضیح دهید که چگونه مطالعات آن‌ها با اهداف شما مطابقت دارد. این بخش باید برای هر دانشگاهی تنظیم شود. اگرچه این به معنای کار اضافی برای شما است، اما به اعضای کمیته پذیرش اطمینان می‌دهد که ماهیت برنامه را درک می‌کنید و برای دانشگاه ارزش ایجاد می‌کند.

مشخص کنید چرا برای این دانشگاه مناسب هستید.

همانطور که قبلاً گفته شد، هزاران متقاضی برای هر دانشگاهی در یک دوره تحصیلی خاص درخواست می‌دهند. پس چرا دانشگاه باید شما را انتخاب کند؟ هدف شما این است که بازبینان را متقاعد کنید که کاندیدای مناسبی برای آن‌ها هستید.

به طور خاص نشان دهید که چگونه ارزش‌ها و انگیزه‌های شما با مؤسسه‌ای که برای آن درخواست می‌دهید هماهنگ است.

چه نقاط قوت منحصر به فردی را برای دانشکده به ارمغان خواهید آورد؟ چگونه ارزش اضافه می‌کنید؟ درباره‌ی دانش، مهارت‌ها و تجربیاتی را که پیش‌بینی می‌کنید بعد از برنامه به آنها دسترسی داشته باشید، بحث کنید و مشخص کنید که چگونه این‌ها شما را قادر می‌سازند تا به اهداف میان‌مدت و بلندمدت خود دست یابید.

توضیح دهید که چرا این دانشگاه برای شما مناسب است.

نشان دهید که به طور کامل در مورد برنامه پیشنهادی و مزایای منحصر به فرد دانشگاهی که برای آن درخواست می‌دهید، تحقیق کرده‌اید. باز هم، این بخش برای هر برنامه‌ای متفاوت خواهد بود. توصیف ویژگی‌های برنامه و دانشگاهی که شما را جذب کرده است به شما کمک می‌کند تا یک انگیزه‌نامه‌ی آگاهانه‌ای از هدف ایجاد کنید تا اعضای هیئت علمی که درخواست شما را بررسی می‌کنند، بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

یک انگیزه‌نامه چشمگیر باید نشان دهد:

  • چرا می‌خواهید این مدرک تحصیلات تکمیلی را دنبال کنید؟
  • علاقه شما به یک موضوع تخصصی خاص
  • نقاط قوت و مناسب بودن شما برای برنامه
  • اهداف میان مدت و بلند مدت شما
  • علایق تحقیقاتی شما
  • چرا شما برای این دانشگاه مناسب هستید؟
  • چرا این دانشگاه برای شما مناسب است؟

انگیزه‌نامه در مقابل بیانیه شخصی؛کدام را باید بنویسید؟

امیدواریم اکنون درک روشنی از تفاوت های اصلی بین بیانیه شخصی و انگیزه‌نامه داشته باشید.

اما به راستی کدام را باید بنویسید؟

پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که برای پذیرش در کدام دانشگاه و برنامه اقدام می‌کنید. برخی از دانشگاه‌ها به بیانیه شخصی یا انگیزه‌نامه نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به هر دو نیاز دارند.

به عنوان مثال، MIT به انگیزه‌نامه نیاز دارد، در حالی که دانشگاه ایندیانا به بیانیه شخصی نیاز دارد.

در برخی موارد، دانشگاه ممکن است به مقاله‌ای نیاز داشته باشد که ترکیبی از بیانیه شخصی و انگیزه‌نامه باشد. به عنوان مثال، مدرسه اقتصاد لندن به یک قالب خاص برای برخی از برنامه‌های تحصیلی نیاز دارد.

در بدترین حالت ممکن است با دانشگاهی روبرو شوید که از عبارت انگیزه‌نامه و بیانیه شخصی به جای یکدیگر استفاده می‌کند.

در این مورد، باید ماهیت برنامه‌ای که برای آن درخواست می‌کنید، در نظر بگیرید. به طور کلی، برنامه های مبتنی بر تحقیق انتظار یک انگیزه‌نامه رسمی و آکادمیک را دارند (به ویژه در سطح دکترا)، در حالی که برنامه های کارشناسی یا بورسیه معمولاً نیاز به بیانیه شخصی دارند.

اگر شکی وجود دارد، الزامات را بررسی کنید. شما باید بتوانید جزئیات را در خود برنامه یا وب سایت دانشگاه پیدا کنید. اگر این اطلاعات وجود نداشت، مستقیماً با دانشگاه مربوطه تماس بگیرید تا الزامات را دوباره بررسی کنید.

کلام آخر

تفاوت های عمده ای بین بیانیه شخصی و انگیزه‌نامه وجود دارد و ضرورت دارد آ‌ن‌ها را بدانید.

در سطح بالا،  انگیزه‌نامه یا SOP رسمی‌تر است و پیشینه تحصیلی و حرفه‌ای شما و آن‌چه به دست آورده‌اید را برجسته می‌کند. با این حال، بزرگترین تمرکز آن بر هدف شما است. به این ترتیب، شما باید تلاش قابل توجهی در تعیین اهداف خود و این‌که چگونه برنامه و دانشگاه مورد نظر به شما در دستیابی به آن اهداف کمک می کند، صرف کنید.

انگیزه‌نامه معمولاً کمتر رسمی است و باید شامل نوعی داستان باشد که شما را به عنوان یک فرد استثنایی که به ارزش برنامه اضافه می کند، متمایز کند.

صرف نظر از این‌که انگیزه‌نامه یا بیانیه شخصی می‌نویسید، از انجام دادن موارد زیر اطمینان حاصل کنید:

  • دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید.
  • از جزئیات و مثال‌های خاص استفاده کنید.
  • اعتبار داشته باشید.
  • انگیزه‌نامه و بیانیه شخصی نهایی خود را ویرایش و تصحیح کنید!

به یاد داشته باشید، هنگامی که اولین پیش‌نویس بیانیه شخصی یا انگیزه‌نامه خود را نوشتید، باید اطمینان حاصل کنید که به طور کامل تصحیح شده باشد. ویراستاران  ما می‌توانند به شما در اصلاح انگیزه‌نامه (SOP) و بیانیه شخصی (PS) کمک کنند. ویراستاران بیان علاوه بر تصحیح هر گونه اشتباه املایی، نقطه گذاری و دستوری،  هرگونه خلاء و شکاف در محتوا و چگونگی بهبود بیانیه خود و شناسایی هرگونه محتوای نامربوط، به شما کمک می‌کنند. اکنون خدمات ویرایش بیان را بررسی کنید.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *