blog

چگونه بخش تقدیر و تشکر پایان نامه را بنویسیم؟

چگونه بخش تقدیر و تشکر پایان نامه را بنویسیم؟

اگر به دنبال نحوه نوشتن تقدیر و تشکر برای پایان نامه خود هستید، احتمالاً به این معنی است که شما به تازگی کار خود را به پایان رسانده اید، و برای انجام این کار شما را تحسین می کنیم! شما کار سخت و طاقت فرسایی را تمام کرده اید و به دنبال آن هستید که در جایی بیشتر به آن اعتبار بدهید.

با این حال، ممکن است این کار کمی گیج کننده باشد که از چه کسی باید تشکر کنیم و چگونه این کار را به روشی مناسب و واقعی انجام دهیم. ابراز قدردانی به شیوه ای مناسب از کسانی که در طول دوره پایان نامه از شما حمایت کردند – به صورت حرفه ای و شخصی – نشان دهنده صداقت شماست.

این پست به شما بینشی در مورد نحوه نوشتن و ساختار بخش تقدیر و تشکر پایان نامه را می دهد. همچنین 2 نمونه بخش تقدیر و تشکر پایان نامه در اختیار شما قرار می دهیم تا از آنها الهام بگیرید.

بخش تقدیر و تشکر پایان نامه باید قبل از چکیده و بعد از صفحه عنوان پایان نامه شما قرار گیرد. در حالت ایده آل، تقدیر و تشکر برای پایان نامه نباید بیشتر از یک صفحه باشد.

این ها مواردی هستند که باید هنگام نوشتن تقدیر و تشکر پایان نامه خود در نظر بگیرید:

  •  نحوه بیان
  •  بررسی الزامات دانشگاه
  • از چه کسی در بخش تقدیر و تشکر قدردانی کنیم؟
  •  نمونه هایی برای قدردانی از پایان نامه
  • نکاتی برای نوشتن تقدیرنامه پایان نامه

 نحوه بیان

در بخش تقدیر و تشکر پایان نامه ، شما مجاز هستید به صورت غیررسمی تری این بخش را بنویسید. زیرا در واقع بخشی از کار یا تحقیق دانشگاهی شما نیست.

به شما توصیه می شود در حین نوشتن قدردانی از ضمیر اول شخص (یا “من”) استفاده کنید. این بخش نشان می دهد که شما به عنوان یک محقق از کجا آمده اید و چه چیزی را در آن لحاظ می کنید و کاملاً به خودتان بستگی دارد. با این حال، بخش تقدیر و تشکر مدت‌هاست که نوشته می‌شود و بهتر است قوانین خاصی را برای نوشتن آن رعایت کنید.

برخی افراد در قدردانی های خود از طنز یا سخنان شوخ استفاده می کنند و این می تواند توجه خواننده را نیز جلب کند.

 

 بررسی الزامات دانشگاه

هنگام کار بر روی پایان نامه ، بسیار اهمیت دارد که دستورالعمل ها یا الزامات دانشگاه را بررسی کنید. شما باید قبل از ساختاردهی به سایر بخش ها این کار را انجام داده باشید.

قبل از نوشتن بخش قدردانی خود، بررسی کنید که آیا دانشگاه الگوها یا دستورالعمل های خاصی برای نوشتن آن ارائه کرده است یا خیر.

همچنین باید بررسی کنید که آیا دانشگاه دارای الزامات قالب بندی برای بخش تقدیر و تشکر نیز هست یا خیر. اگر محدودیت تعداد کلمات ارائه شده وجود دارد، به آن نیز توجه داشته باشید.

همچنین ایده خوبی است که بخش تقدیر و تشکر پایان نامه های ارسال شده قبلی در دانشگاه خود را بر اساس برنامه تحصیلی خود بررسی کنید. این کار به شما ایده روشنی از انتظارات دانشگاهتان می دهد.

 

 از چه کسی در بخش تقدیر و تشکر قدردانی کنیم؟

در بخش تقدیر و تشکر، افراد به طور کلی از روابط حرفه ای و شخصی خود تشکر می کنند. توصیه می شود از روابط رسمی شروع کنید و سپس به سمت روابط شخصی بروید. پس از جمله(های) مقدماتی، باید از مرتبط ترین مخاطبین حرفه ای خود تشکر کنید.

بهتر است بدانید که نوشتن بخش تقدیر و تشکر یک عنصر سیاسی دارد و اجتناب از ذکر افراد مرتبط از موسسه شما می تواند در آینده برای شما مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین خوب است که از مقامات مربوطه تشکر کنید حتی اگر احساس می کنید که آن‌ها می‌توانند حذف شوند یا به هیچ وجه در تحقیقات شما مشارکت نداشته باشند.

پس مراقب باشید کسی را کنار نگذارید. اینها برخی از مخاطبان حرفه‌ای هستند که مردم معمولاً هنگام نوشتن تقدیر و تشکر از آنها یاد می‌کنند:

  • رئیس کمیته
  • اعضای کمیته
  • تامین کنندگان مالی برنامه
  • ناظران
  • همکاران
  • کتابداران / دستیاران آزمایشگاه و غیره
  • سایر دانشگاهیان
  • شرکت کنندگان / پاسخ دهندگان تحقیق
  • ویراستاران

بخش تقدیر و تشکر پایان نامه شما جای خوبی برای ابراز قدردانی از کسانی که در زندگی خصوصی شما هستند، می باشد:

  • استادان قبلی
  • خانواده – والدین یا سرپرستان، همسر یا شرکا، فرزندان در صورت وجود، اعضای گسترده خانواده و غیره.
  • هم اتاقی، هم آپارتمانی و غیره
  • دوستان، آشنایان و سایر سیستم های پشتیبانی.
  • خداوند متعال (اگر متدین هستید، می توانید با استفاده از نام مناسب در دین خود، شکر خود را از خداوند ابراز کنید).
  • حیوانات خانگی (برای حمایت عاطفی)

هیچ قانون سختی وجود ندارد که از چه کسی باید در تقدیر و تشکر قدردانی کرد. با این حال، بهتر است که مخاطبان مهم را حذف نکنید تا به احساسات کسی آسیب نرسانید.

 

 نمونه هایی از تقدیر و تشکر در پایان نامه

بهترین راه برای نوشتن پایان نامه ای که در ذهن خواننده شما بماند و تاثیر خوبی بگذارد، مطالعه کار دیگران است. در اینجا دو مثال وجود دارد که به شما ایده ای در مورد نحوه نگارش تقدیر و تشکر پایان نامه کارشناسی ارشد می دهد:

نمونه-1

در طول نگارش پایان نامه حمایت های زیادی دریافت کردم و می‌خواهم از همه کسانی که در کنار من بودند تشکر کنم. اگر حمایت های گسترده این افراد نبود این پایان نامه به نتیجه نمی رسید. در ابتدا، مایلم از استاد راهنما، خانم اسکارلت هارا، که بینش و بازخورد او در هنگام فرمول بندی سوالات تحقیق و روش شناسی برای من بسیار ارزشمند بود، تشکر کنم.. می‌خواهم از همکارانم در دوره کارآموزی‌ام در بارتلبی لندن برای همکاری و حمایت‌شان تشکر کنم. مایلم به ویژه از سرپرستم در بارتلبی، خانم پرات جونز، به خاطر راهنمایی عاقلانه و صبورانه ایشان تشکر کنم. همچنین می‌خواهم از همه اساتیدم، به‌ویژه دکتر هانیبال گراهام و دکتر بدلیا دو موریر، به‌خاطر سخنرانی‌های ارزشمندشان که باعث افزایش علاقه مندی من نسبت به رشته تحصیلی ام شده است، تشکر کنم.

در نهایت، از پدر و مادرم که همیشه در کنار من بودند و شخصاً و در تمام مراحل تحصیلی‌ام حمایتم کردند، تشکر کنم. من این پایان نامه را بدون حمایت دوستانم، جک کرافورد و آلانا بلوم، که همیشه مرا درگیر بحث های معنادار و همچنین رفع حواس پرتی های خارج از کار کرده اند، نمی توانستم به پایان برسانم.

نمونه-2

بدون حمایت مردم مهربان اطرافم که فقط می توان به تعدادی از آنها اشاره کرد، انجام پایان نامه ام امکان پذیر نبود. ابتدا، می‌خواهم از استاد راهنما، پروفسور جیمز مک‌کارتی، برای صبر، راهنمایی‌ها، و دانششان ا ​​تشکر کنم. مشاوره درست، حمایت، و مهربانی استاد راهنما دومم، خانم الیزابت هارت، باعث شد در طول پایان نامه ام انگیزه داشته باشم و از این بابت از او تشکر می کنم.

من می خواهم از حمایت مالی، آموزشی و فنی که از دانشگاه وارویک، انگلستان دریافت کردم، که بدون آن نمی توانستم روی پایان نامه خود کار کنم، قدردانی کنم. کتابخانه و امکانات کامپیوتری دانشگاه بخش مهمی از تحقیقات من بوده است. مهمتر از همه، می خواهم از همسرم به دلیل حمایت های بی دریغ و بی قید و شرطی که در همه حال از من داشته است، تشکر کنم. پدر و مادر و خواهرم مثل همیشه در کنار من بودند و هیچ کلمه ای نمی توانست تشکر من را از شما بیان کند.

 

نکاتی برای نگارش پایان نامه

آ) مطمئن شوید که بدون خطا است.

از آنجایی که پایان نامه اغلب آخرین بخش یک کار دانشگاهی است، بسیاری از محققان توجه زیادی به ویرایش این بخش نمی‌کنند. اما باید اطمینان حاصل کنید که بخش تقدیر و تشکر شما بدون خطا است، زیرا این بخش یکی از اولین بخش هایی است که خواننده در حین بررسی پایان نامه شما با آن مواجه می شود. اگر اشتباهات گرامری وجود دارد، ممکن است اعتبار شما به عنوان یک محقق کامل را تضعیف کند.

ب) مطمئن شوید که کم حجم است.

قدردانی بیش از حد نشان دهنده این نیست که شما محقق خوبی است. ایده خوبی است که قدردانی های خود را در 1-2 صفحه درج کنید و با در نظر گرفتن محدودیت کلمات، از کسانی که با شما مرتبط هستند، قدردانی کنید. به دنبال سایر نمونه های تقدیر و تشکر پایان نامه از موسسه خود باشید. به طول و سبک زبان مورد استفاده توجه کنید. همچنین، توجه داشته باشید که چقدر فضا برای تشکر از مخاطبین حرفه ای و شخصی استفاده شده است.

ج) نوشتن عناوین به صورت کامل

ضمن قدردانی از همکاران حرفه ای یا دانشگاهی خود، مطمئن شوید که نام کامل و همچنین عنوان آن‌ها را بنویسید. هر زمان که نامی را ذکر می کنید، مطمئن شوید که رابطه خود را با آن‌ها نیز ذکر کرده اید. در صورت دریافت حمایت از سازمان های دولتی یا خصوصی، نام کامل و مکان آن‌ها را نیز بنویسید.

 

کلام آخر

این مطالب مربوط به نوشتن بخش تقدیرو تشکر پایان نامه شما است. ما مؤلفه‌های مهمی که باید در بخش تقدیر و تشکر گنجانده شود، مثال ها، و نکاتی برای نوشتن کامل تقدیر و تشکر پایان نامه را آورده ایم. در نهایت، آنچه اهمیت دارد این است که تا حدی که باید به این بخش اهمیت بدهید، به نحوی که شما را راضی کند.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *