blog

نکاتی برای خود ویراستاری پایان نامه

نکاتی برای خود ویراستاری پایان‌نامه

آیا امکان ویرایش پایان‌نامه خود را دارید؟ به طور معمول باید پایان‌نامه شما توسط شخص دیگری (استاد راهنما/همکار شما) بررسی شود و یا از خدمات ویرایش حرفه‌ای استفاده کنید اما اگر نکات و ترفندهای حرفه‌ای را که در ادامه خواهیم آورد، دنبال کنید قطعاً می توانید پایان‌نامه خود را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشید.

 

هر بار یک کلمه را بخوانید.

اولین شعار خود ویراستاری، و در واقع هر نوع ویرایشی، خواندن یک کلمه در یک زمان است. در واژه‌پردازی مانند MS Word یا Google Docs، در حین خواندن یک سند، مکان نما را روی کلمه‌ای که می خوانید قرار دهید و در حین خواندن مکان نما را حرکت دهید. با فشار دادن “Ctrl” و کلید پیکان سمت راست، مکان نما از یک کلمه به کلمه دیگر در Google Docs یا MS Word می رود. این یک راه عالی برای تشخیص اشتباهات املایی و همچنین اشتباهات در ساخت جمله و عبارت است، زیرا شما واقعاً روی سند در سطح کلمه و جمله تمرکز می کنید، به جای اینکه نوشته‌های خود را بخوانید.

این کار برای ویرایش نوشته های خودتان بسیار اهمیت دارد. همانطور که بارها و بارها مطالبی را که نوشته اید می خوانید، چشم آموزش می بیند که از بخش ها عبور کند و جاهای خالی را با استفاده از حافظه پر کند. با نظم و انضباط و مجبورکردن خود به مرور هر کلمه، می توانید از انجام این قبیل اشتباهات جلوگیری کنید.

 

چک کننده املا را اجرا کنید.

تقریباً تمام واژه‌پردازها دارای یک چک‌کننده املا و علامت‌گذاری پیش‌فرض هستند. در MS Word و Google Docs، با کلید F7 می توان به این قابلیت دسترسی داشت. چک‌کننده املا سند را مرور می‌کند و هرگونه خطای احتمالی را برجسته می‌کند: قرمز نشان دهنده اشتباهات املایی، سبز نشان دهنده اشتباهات گرامری، و آبی نشان دهنده زمینه‌های بهبود است، مانند استفاده از صدای غیرفعال یا جایگزین های مختصر برای عبارات یا جملات طولانی.

صرف نظر از اینکه پایان‌نامه خود را از به دقت مطالعه کرده‌اید، حتی با اجرای توصیه‌های بالا مبنی بر مطالعه کلمه به کلمه، به دلیل خطای انسانی، ممکن است چندین مشکل وجود داشته باشد که قابل اصلاح باشد. چک‌کننده املا ابزاری مفید برای رفع این خطاهای ناخواسته است.

توجه داشته‌باشید که از آن‌جایی که چک‌کننده املا اغلب از اصطلاحات حوزه‌های موضوعی مختلف بی‌اطلاع است، ممکن است کلمات و عباراتی وجود داشته باشد که آن‌ها را برجسته می‌کند که در واقع اشتباه نیستند.

برای مثال، نام‌های ژن معمولاً با رنگ قرمز مشخص می‌شوند، زیرا واژه‌ای تشخیص داده نمی‌شوند. به طور مشابه، اختصارات ممکن است برجسته شوند. قابلیت چک‌کردن املا فقط باید به عنوان راهنما استفاده شود. تصمیم نهایی برای اجرای آنچه که چک‌کننده املا توصیه می‌کند، بر عهده شماست و باید این انتخاب را با دقت انجام دهید.

 

چک کننده های جستجو را اجرا کنید.

چندین خطای متداول تکراری در هر نسخه خطی وجود دارد که می توانید در واقع آن ها را جستجو و برطرف کنید. برخی از موارد رایج در زیر ذکر شده‌است:

  • یک خط در میان نوشتن
  • دو نقطه گذاری (../،./،،)
  • خط فاصله بین اعداد برای نشان دادن محدوده (به جای آن باید خط تیره باشد)
  • تناقضات انگلیسی ایالات متحده و بریتانیا (realize  در مقابل realise)
  • استفاده ناسازگار از اختصارات (بررسی کنید که آیا عبارت کامل چندین بار استفاده شده است)

برخی از این مشکلات احتمالاً قبلاً توسط چک‌کننده املا علامت ‌گذاری شده‌اند، اما ارزش آن را دارد که برای هر موردی دوباره بررسی کنید. جدای از این، اگر مشکل دیگری در نوشته خود مشاهده کردید که تکرار می شود (مثلاً استفاده از کاما بعد از «مانند»)، می توانید آن مشکل را به تنهایی در طول پایان‌نامه جستجو کرده و آن را برطرف کنید.

 

از Google Scholar استفاده کنید.

ابزار Google Scholar به شما امکان می دهد در پایگاه داده‌های موجود مطالعات منتشرشده جستجو کنید. بر خلاف یک جستجوی معمولی گوگل، Google Scholar فقط از مقالات علمی منتشرشده بازدید می کند. بنابراین این ابزار می تواند برای شما در هنگام ویرایش پایان‌نامه بسیار مفید باشد. اگر در مورد استفاده از یک اصطلاح خاص در یک زمینه‌ی خاص سردرگم هستید، می توانید فقط جستجو کنید و ببینید آیا این اصطلاح توسط سایر نویسندگان در مطالعات منتشرشده به این روش استفاده‌شده‌است یا خیر. تعداد بالای بازدید به این معنی است که قابل قبول است. از طرف دیگر، دریافت کمتر از سه ضربه یک هشدار است. Google Scholar می‌تواند شما را از برخی موقعیت‌های بسیار دشوار نجات دهد، به‌خصوص اگر در مورد قراردادهای موضوعی خاص کاملاً آگاه یا به‌روز نباشید. بیایید این موضوع را با چند مثال بررسی کنیم:

 

خود ویراستاری

 

اگر بخواهیم یک اصطلاح نسبتاً رایج مانند “bay shape model” را تأیید کنیم، می‌توانیم جستجوی دقیقی برای آن در جستجوی Google انجام دهیم و با چندین بازدید مواجه می‌شویم. به همین راحتی می‌توان تأیید کرد که این اصطلاح در مقالات منتشرشده وجود دارد. همچنین می‌توانیم ببینیم که این اصطلاح معمولاً در کنار برخی از صفت‌های دیگر مانند “پارابولیک” وجود دارد. این به ما درک خوبی از این واقعیت می دهد که اصطلاح مورد بحث به عنوان یک اسم استفاده می شود.

با این حال، اگر به اشتباه ترتیب کلمات را به “shape bay model” تغییر دهیم و جستجوی دیگری انجام دهیم:

 

خود ویراستاری

 

فقدان ضربه یا وجود بیش از 3 یا 4 نشان می دهد که این اصطلاح ممکن است به طور معمول استفاده نشود. مزیت استفاده از Google Scholar نسبت به گوگل این است که به طور خاص به مقالات دانشگاهی منتشرشده توجه می کند!

 

دستورالعمل های پایان‌نامه و الزامات قالب بندی دانشگاه خود را به دقت بخوانید.

این امر کاملا بدیهی است، اما تعجب آور است که چگونه بسیاری از ما در انجام این کار شکست می خوریم و در نتیجه در آخرین لحظه با مشکل پیش از ارسال مواجه می شویم! دانشگاه‌ها معمولاً یا مجموعه‌ای بسیار دقیق از دستورالعمل‌ها دارند که پایان نامه باید بر اساس آن تنظیم شود و شما را راهنمایی می‌کنند که از یک راهنمای سبک محبوب (شیکاگو، MLA، APA) پیروی کنید. شما باید راهنمای سبک مورد نظر را با دقت مطالعه کنید و آن را در طول فرآیند ویرایش در دسترس داشته باشید.

این امر به ویژه در مورد ارجاع‌دادن بسیار مهم است. هنگام گنجاندن یک استناد، همه جنبه‌های فهرست مرجع باید با جزئیات بررسی شود. برخی از موارد رایجی که باید به دقت به آن ها توجه کرد به شرح زیر است:

  1. نام نویسنده شامل نام کامل، نام خانوادگی و حرف اول، نام و نام خانوادگی و یا بالعکس
  2. عنوان مجله به صورت کامل یا کوتاه، مورب/پررنگ/متن معمولی
  3. جلد، شماره و شماره صفحه
  4. موقعیت تاریخ انتشار
  5. موقعیت URL یا doi

این موارد برخی از عناصر کوچکی هستند که برای اطمینان از دقیق بودن فهرست مراجع باید درنظر داشته باشید. همچنین برخی از نرم افزارهای مدیریت مرجع نیز وجود دارند که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند، اما لیست را به دقت بررسی کنید، زیرا نرم افزارها ممکن است گاهی اوقات خطا داشته باشند.

جدای از این، دانشگاه‌ها معمولاً برای بخش‌های مختلف پایان‌نامه الزامات شمارش کلمات را نیز دارند و مطمئن شوید که آیا از آن محدوده فراتر رفته‌اید یا خیر!

 

نام گذاری های اشکال را به دقت بررسی کنید.

اغلب، ما آنقدر روی جنبه متنی تمرکز می کنیم که در نهایت فراموش می کنیم که آیا متن داخل شکل ها از نظر گرامری صحیح و عاری از اشتباهات املایی باشد. اعداد و ارقام را نادیده نگیرید! مطمئن شوید که هر نام گذاری کوچکی را به دقت بررسی کرده‌اید.

 

کلام آخر

خود ویراستاری ممکن است دشوار باشد، و احتمالاً بهتر است قبل از ارسال پایان‌نامه یا مقاله خود، یک متخصص یا یک همکار به نوشته‌هایتان نگاهی بیندازید، اما با پیروی از برخی از مراحل قبلی اطمینان حاصل کنید که تا جایی که توانسته‌اید، خطاهای موجود را حذف کرده‌اید. بهتر است پس از نگارش پیش‌نویس هر فصل، نوشته‌تان را ویرایش کنید. تا هنگام ویرایش پایانی به مشکل برنخورید.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *