blog

نکاتی درباره استفاده موثر از جداول و اشکال در مقالات علمی

جداول و اشکال

نکات کلیدی

  • جداول و اشکال مقالات علمی برای ارائه مقادیر قابل توجهی از داده های پیچیده، به روشی قابل درک و در فضایی محدود ابزارهای مهمی هستند.
  • این که چه زمانی از جدول ، شکل یا متن استفاده کنید به نوع اطلاعاتی که باید ارائه کنید و رهنمودهای  مجله مدنظر شما بستگی دارد.
  • برای کادربندی جداول ، اشکال و عناوین ، استفاده از نمادها در جداول و اشکال و همچنین اطمینان از اینکه اثر شما بدون بهم ریختگی و از نظر بصری جذاب است این رهنمودها را دنبال کنید.

 

مقدمه

مطالعات مختلف، رهنمودهای مجلات، و مباحث مربوط به نگارش علمی، اهمیت نقش جداول و اشکال در مقالات علمی را در افزایش کیفیت پیش نویس مقاله تأیید می‌کنند. جداول و نمودارهای علمی می‌توانند برای نمایش اطلاعات آماری قابل توجه به شیوه ای موثر استفاده شوند. خوانندگان اغلب اوقات به سمت جداول و اشکال کشیده می‌شوند، زیرا آن‌ها را در مقایسه با خواندن یک گزارش مفصل از همان محتوا آسان تر می‌دانند. آنها به درستی تصور می کنند که این آیتم های نمایشی اطلاعات بیشتری در بازه زمانی کوتاه تری در اختیارشان قرار می دهد.

در مرحله بازبینی پیش نویس مقاله ، این آیتم‌های نمایشی مروری سریع از یافته‌های مطالعه را به بازبینان و سردبیران مجله، ارائه می‌کنند و بعد از انتشار مقاله، این کار را برای خوانندگان نیز انجام می‌دهند (بعضی از افراد فقط به موارد نمایشی توجه می‌کنند) با این حال، جداول و اشکال تنها در صورتی به ارزش یک گزارش پژوهشی می‌افزاید که مختصر و آموزنده باشد.

این عناصر بصری به نویسندگان کمک می کند تا نتایج دقیق و روابط پیچیده، الگوها و روندها را به وضوح و اختصار ارائه دهند؛ طول نسخه پیش نویس را کاهش دهند؛ و درک خوانندگان از نتایج مطالعه را بهبود دهند از این رو، این ابزارها جزء جدایی ناپذیری از قالب یک مقاله پژوهشی هستند، زیرا اگر واضح و منظم باشند، درک و تفسیر یافته های مطالعه را تسریع می کنند.

 جداول و اشکالی که به خوبی ارائه شده باشند در مقالات تحقیقاتی می‌توانند به طور موثر اطلاعات را جمع‌آوری و ارائه کنند، جداول و شکل‌هایی ضعیف می‌توانند خوانندگان را سردرگم کرده و اثربخشی مقاله را مختل کنند. برای کمک به نویسندگان در بدست آوردن توزان صحیح، این مقاله تعدادی از رهنمودهای ضروری برای استفاده موثر از جداول و اشکال در مقالات تحقیقاتی را ارائه می دهد.

زمان استفاده از جداول و اشکال در مقالات علمی

تولید جداول و اشکال تاثیرگذار به برنامه ریزی دقیقی نیاز دارد که از مرحله نوشتن پیش نویس مقاله شروع می‌شود. ما در اینجا نحوه انجام آن را ذکر کرده‌ایم.

  • ابتدا بررسی کنید که مجله مدنظر شما در مورد این موضوع چه چیزی می گوید. برخی از مجلات تعداد جداول و شکل ها را محدود می کنند و همچنین رهنمودهای خاصی در مورد جنبه های طراحی این موارد نمایشی می‌خواهند.
  • آیا از جداول و اشکال و یا از متن برای اطلاعات کلیدی استفاده کنید یا خیر.(برای کمک به این تصمیم گیری به جدول 1 مراجعه کنید.)
  • بعد از اینکه تصمیم به استفاده از یک آیتم نمایشی گرفتید، بر اساس آنچه که می‌خواهید خوانندگان روی آن تمرکز کنند و ارائه دهید، مورد نمایشی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با هدف شما مطابقت دارد. (برای اطلاعات بیشتر به جدول 1 مراجعه کنید.)

جدول 1: نحوه انتخاب جداول، اشکال و متن برای ارائه اطلاعات

بهترین روش ها برای ارائه جداول و اشکال در مقالات علمی

دستورالعمل های کلی:

  1. باید مطمئن شوید که موارد نمایشی به خودی خود توضیح داده می شوند. شماری از خوانندگان (و به طور قطعی داوران و سردبیران مجله) قبل از مطالعه تمام متن، توجه خود را به جداول و اشکال معطوف می کنند، بنابراین این موارد نمایشی باید جامع باشند.
  2. از متن استفاده کنید تا توجه خواننده را به نکات کلیدی جدول و شکل جلب کنید، اما جزئیات را تکرار نکنید. برای مثال، می توانید یافته اصلی خود را مورد تاکید قرار دهید. (به عنوان مثال، “ما دریافتیم که درمان تنها در 24٪ موارد ( شکل 1 ) موثر بوده است”)، اما مقادیر دقیق را تکرار نکنید (به عنوان مثال، “همان طور که جدول2 ” نشان می دهد، 32٪ از آزمودنی ها گزینه 1، 12٪ گزینه 2، 10٪ گزینه 3، و 46٪ گزینه 4 را انتخاب کردند.) این امر، هدف وجود جدول یا شکل را که داشتن کارایی و وضوح است را با شکست مواجه می‌کند .
  3. از سازگاری بین مقادیر یا جزئیات موجود در جدول (مانند اختصارات، نام گروه ها، نام درمان) و موارد موجود در متن اطمینان حاصل کنید.
  4. عناوین واضح و با معنا بدهید. عناوین جداول و اشکال نباید مبهم باشند، بلکه باید به طور خلاصه هدف یا محتوای جدول و شکل را توصیف کنند و در حالت ایده آل باید توجه خواننده را به آنچه شما میخواهید جلب کند. (به عنوان مثال: مزایا و معایب استفاده از خواب درمانی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی). همچنین مطمئن شوید که سر ستون‌ها، محورها، اشکال و غیره به‌طور واضح و مناسب برچسب‌گذاری شده‌اند.
  5. به دستورالعمل های مجله متعهد باشید. بررسی کنید که مجله مورد نظر شما در مورد مسائلی مانند تعداد جداول و اشکال ، سبک شماره گذاری، عنوان، وضوح تصویر، فرمت فایل ها و غیره چه چیزی ذکر کرده است و این دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.

 

دستورالعمل های جداول:

  1. جداول تکراری را ترکیب کنید. جداول و شکل هایی که اطلاعات تکراری را ارائه می دهند، به جای بهبود ارتباط متن با خواننده، آن را مختل می کنند. عنوان‌های تمام جداول و اشکال خود را بررسی نمایید و در صورتی که درباره موضوعات مشابه بودند در ارائه این جداول تجدید نظر کنید و آن‌ها را ترکیب یا حذف کنید.
  2. هنگام ارائه مقادیر زیاد اطلاعات، اطلاعات را به دسته های واضح و مناسب تقسیم کنید و در ستون هایی با عنوان دقیق و توصیفی ارائه دهید.
  3. مراقب گستردگی داده‌ها در جداول خود باشید. اگر داده‌هایی که باید ارائه دهید گسترده است و باعث می‌شود جداول بیش از حد به هم ریخته یا طولانی شوند، جداول را بخشی از پیوست یا مطالب تکمیلی قرار دهید.
  4. جدول خود را مرتب کنید. اطمینان حاصل کنید که فاصله کافی بین ستون‌ها و ردیف‌ها وجود دارد و چیدمان جدول را بیش از حد نامرتب یا شلوغ نشان نمی‌دهد.

 

دستورالعمل های اشکال

  1. از وضوح تصویر اطمینان داشته باشید.از فونت استاندارد استفاده کنید. بررسی کنید که برچسب ها در پس زمینه شکل خوانا باشند. و مطمئن شوید که تصاویر واضح هستند.
  2.  راهنمای شکل ها برای اثربخشی یک شکل نقش اساسی دارد. از آنها برای جلب توجه به پیام اصلی و همچنین توضیح اختصارات و نمادها استفاده کنید.
  3. بخش های کلیدی و بخش های شماتیک نمودارها و عکس ها و تمام محورها، منحنی ها و مجموعه اطلاعات را در نمودارها برچسب بزنید.
  4. مشخصات شامل نوارهای مقیاس در تصاویر و نقشه ها می‌باشند. هرکجا که مقادیر ذکر شده است واحدها نیز مشخص گردد. راهنماها در نقشه ها و شماتیک ها و طول و عرض جغرافیایی را روی نقشه ها مشخص کنید.

 

نمونه هایی از جداول و شکل هایی که به خوبی آماده شده اند.

در این بخش نمونه‌ای از یک جدول و شکلی که به خوبی طراحی شده اند، آوردیم.

جدول زیر از یک مطالعه رژیم غذایی بر روی پرورش جوجه پنگوئن های ماکارونی گرفته شده است . همچنین نمونه ای از جدول مناسب بنا به دلایل زیر است:

 

جدول

  1. عنوان به وضوح توضیح می دهد که جدول در مورد چه چیزی است.
  2. سرستون ها توصیفی هستند و به وضوح ماهیت اطلاعات مذکور را نشان می دهند.
  3. اطلاعات برای وضوح به دسته هایی تقسیم می شوند.
  4. مستقل است و حتی بدون ارجاع به کل مقاله به خوبی قابل درک است.
  5. حروف و یادداشت های بالا به منظور ارائه اطلاعات بیشتر استفاده می شود.
  6. فاصله کافی بین ستون ها و ردیف ها وجود دارد. طرح تمیز است و فونت خوانا است.

نمونه هایی از یک شکل موثر (گراف)

شکل زیر از مقاله ای در مورد کارایی صدف صخره ها به عنوان موج شکن های طبیعی ، در چندین مورد امتیاز دارد:

شکل

 

  • عنوان آموزنده ای که بلافاصله به خواننده متذکر می‌شود که در نمودار انتظار چه چیزی را داشته باشد.
  • محورها به وضوح برچسب گذاری شدند.
  • کلید نمودار به وضوح مشخص می کند که هر عنصر در نمودار چه چیزی را نشان می دهد.
  • یک راهنما در پایین شکل ، توجه خواننده را به نکات کلیدی نمودار جلب می کند.
  • یادداشتی در قسمت پایین منبع را تایید می کند.
  • نمودار دو بعدی و بدون درهم ریختگی است.

نتیجه

جداول و اشکال در مقالات علمی  ابزارهای ارتباطی قدرتمندی هستند. این ابزارها به پیش نویس مقاله شما جنبه ی حرفه‌ ای می‌دهند، علاقه خوانندگان را جذب و حفظ می‌کنند. از طرفی حجم زیادی از اطلاعات مبهم به وسیله جداول و اشکال  را به‌طور مؤثر ارائه می‌شود. علاوه بر این، از آنجایی که بیشتر ویراستاران و داوران مجلات قبل از شروع مطالعه کامل مقاله شما، نگاهی به این موارد نمایشی می‌اندازند، نمی‌توان از اهمیت آنها چشم پوشید.

 

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *