blog

آن‌چه سردبیر مجله در بررسی متون انتظار دارد

5 نکته برای اینکه مقاله تحقیقاتی خود را واضح و خوانا نگه دارید.

انتخاب مجموعه مناسبی از متون پیشین برای بررسی و سپس فرضیه سازی و برای پر کردن خلاهای باقی مانده از تحقیقات قبلی به پیشبرد مرزهای علم کمک می‌کند. اساس نتایج یک مقاله کاملاً متمرکز بر تحقیقات پیشین می‌باشد. نویسنده بدون تجزیه و تحلیل قوی از متون پیشین، نمی تواند از این موضوع که مقاله به  اصول مهم می‌پردازد، اطمینان حاصل کند.  سردبیر مجله، همیشه از نویسندگان می‌خواهد تا اطمینان حاصل کنند که تحقیقات خود را بر پایه قوی‌ترین پایه‌ها بنا می‌کنند، یعنی مروری منظم و شفاف از مطالعات قبلی و مشابه، قبل از شروع تحقیقات جدید ارائه نمایند. انجام این کار گام اولیه در “تحقیق مبتنی بر شواهد” است.

ممکن است متعجب شوید اگر بدانید صرف نظر از تخصص علمی شما، نگرانی ها، انتظارات و الزامات مشترک زیادی توسط ویراستاران مجلات مربوطه درباره‌ی کیفیت بررسی متون ارسالی به مجلات آن‌ها وجود دارد.این مقاله انتظارات ویراستاران را ذکر می‌کند. که این انتظارات در انتشار مقاله، کلی و جامع است . قصد داریم این موضوع را در دو بخش مطرح کنیم. بخش اول به شرح و توجیهی منطقی برای بررسی متون قوی می پردازد. پس از آن توضیحات بسیار مختصرتری در مورد چگونگی چارچوب بندی بررسی متون به گونه ای که سردبیر مجله آن را از نظر علمی قابل توجیه بداند. لطفاً قبل از اینکه به برنامه عملیاتی قسمت دوم بپردازید، استدلال های مذکور در قسمت اول را دنبال کنید.

 

دلایل نیاز به بررسی متون قوی

بیایید به خود یادآوری کنیم که جایگاه بررسی متون در کل مولفه های مقاله کجاست.

ترتیب بدین صورت است : عنوان، چکیده، مقدمه، بررسی متون، روش شناسی، بدنه متن، نتایج، بحث، محدودیت ها، نتیجه گیری و پیامدها. لطفاً به نقطه محوری که بررسی متون در آن قرار دارد توجه نمایید – نقطه اتصال بین توجیه دلیل انجام تحقیق و مرحله بعدی که طراحی تحقیق و فرضیه ها است. این تمرکز به این دلیل است که بررسی متون بر روی موضوعات مناسب باشد، همه مواردی که در ادامه می‌آیند نیز دارای اهمیت می باشند.

موارد دارای اهمیت در رابطه با مقالاتی که در بررسی متون مورد استناد قرار می‌گیرند

1- متقاعدکننده (مناسب‌ترین) باشد.

2- بدیع (به تمام توضیحات ممکن برای پدیده مورد بررسی می‌پردازد).

3- به موقع (به طور سیستماتیک تاریخچه بررسی پدیده ها را با اشاره خاص به جدیدترین شواهد مرور می‌کند).

4- دقیق (به طور دقیق یافته های قبلی را نشان می دهد).

ویراستاران و مشاوران پایان نامه می خواهند اطمینان حاصل کنند که متون متقاعد کننده، بدیع، به موقع و دقیق است. اگر هرکدام از این استانداردها رعایت نشود، ممکن است ساختار متن ناکافی تلقی شود. مثلا، اگر ویراستاران نقل‌قول‌هایی را به منابعی که ناقص یا اشتباه هستند ارجاع دهند، ممکن است تصور شود که بقیه مقاله مملو از خطا است.

مرتبط بودن و کامل بودن بررسی متون موضوعی پیش پا افتاده نیست. ویراستاران از نویسندگان انتظار دارند که با ارائه یک دلیل قابل قبول برای اینکه چرا مطالعه باید انجام شود، علاقه آنها را جلب کنند. اگر نتوانند این کار را انجام دهند، آنها تعجب خواهند کرد که ممکن است به همان اندازه برای خوانندگان مجله نیز مبهم باشد. اگر نکات اصلی مقاله شما توجیه نشود، ممکن است صرفاً به این دلیل که زمینه‌ای قوی ارائه نکرده‌اید رد شود.

 فیلیپا جی بنسون و سوزان سی.سیلور در آنچه ویراستاران می‌خواهند (2012) گفته‌اند: «از آنجایی که ویراستاران نمی‌توانند در تمام زمینه‌هایی که مجله آن‌ها را پوشش می‌دهد متخصص باشند، وظیفه نویسنده این است که سردبیر و سپس منتقدان و خوانندگان را مجذوب کند و آنها را از ارتباط کار خود متقاعد کند.»

سردبیر و داوران همتای مجله به دقت ارزیابی می‌کنند که کدام مجموعه متون را انتخاب کرده‌اید، زیرا این موضوع تأکید می‌کند که پژوهش کجا و چگونه در چشم‌انداز علمی گسترده‌تری قرار می‌گیرد، و بررسی متون شما کدام شکاف در دانش را برطرف کند. اعتبار شما به عنوان یک محقق تا حدی با توانایی شما در چارچوب بررسی متون مناسب ارزیابی می شود.

بررسی متون شما سه هدف را دنبال می کند:

1- درک شما از آثار مرتبط را نشان می دهد.

2- مهارت شما در شناسایی و بحث در مورد مهم ترین ایده ها و یافته های آثار قبلی؛ و

3- گزیده‌ای از تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که چه کسی، چه زمانی و چرا و چگونه آن را انجام داده است.

آن‌چه که بررسی متون شما بیان می‌دارد:
  • دیگران چه چیزی در مورد موضوع شما فهمیده‌اند؟
  • زمینه ای برای نشان دادن اینکه چگونه استنادهای مقاله شما باعث پیشرفت و درک علمی می شود
  • نشان می دهد که شما با تفکر گذشته و حال در مورد موضوع خود آشنا هستید و می دانید که کار شما در کجا قرار می گیرد.

اما به وضوح می توان درک کرد که بررسی جامع به این معنا نیست که هر آنچه تاکنون مورد بررسی قرار گرفته است باید مورد استناد قرار گیرد، چراکه بررسی متون قوی نیز سیستماتیک می‌باشد. یعنی بررسی گزینشی است و فقط به کارهایی اشاره دارد که مستقیماً با استدلالی که شما انتخاب کرده‌اید ارتباط دارد. بررسی های متون گسترده می تواند ایده های شما نابود کند. اگر به سرعت به اصل مطلب نرسید، خوانندگان علاقه خود را از دست خواهند داد، بنابراین انتخاب شما از متون پیشین می تواند به سرعت خوانندگان را جذب کند.

یک بررسی متون خوب موارد زیر را انجام می دهد:
  • یک مشکل را به وضوح تعریف می کند.
  • تحقیقات قبلی را خلاصه می کند تا خوانندگان را از تحقیقات موجود مطلع کند.
  • روابط، تضادها، شکاف ها و ناسازگاری ها را شناسایی می کند.
  • مراحل بعدی را پیشنهاد می کند.

بنابراین، بررسی متون به خوانندگان اطلاع می دهد که مطالب کجا بوده اند، کجا هستند و به کجا باید برسند.

بررسی متون

برنامه عملیاتی

اکنون در این مقاله به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌خواهیم همان طور که در مقدمه بیان گردید که لازم است تحقیقات خود را بر پایه قوی‌ترین پایه‌ها بنا کنید، یعنی مروری منظم و شفاف از مطالعات مشابه قبلی داشته باشید، را شرح دهیم.

فرآیند 3 مرحله ای

در اینجا سه ​​مرحله وجود دارد که باید دنبال کنید:

مرحله 1

 در مرحله اول، باید فهرست کوتاهی از کلمات کلیدی ایجاد کنید که مجموعه متونی را که به آن ارجاع می دهید، توصیف کند. که البته با این کار یک مجموعه از کلمات کلیدی از مقاله ای که قصد دارید بنویسید به دست می آید. در این مرحله اولیه فرض می‌شود که می‌توانید مجموعه‌ای از کلیدواژه‌ها و عبارات کلیدی را جمع آوری کنید که به طور جامع و مختصر توصیفاتی از قسمت مورد توجه مقاله را برای مطالعه شما ارائه می‌دهند.

مرحله 2

در مرحله دوم مجموعه کلمات/عبارات کلیدی خود را در موتورهای جستجوی مناسب وارد کنید. مجموعه مقالات حاصل، شامل “اطلاعات خام” متونی است که شما مرور خواهید کرد. این کار باعث دستیابی به مقالات، بیشتر از آن چه انتظار دارید خواهد شد . و مطمئناً شامل مواردی می شود که کلمات کلیدی شما به صورت مبهم در آنها گنجانده شده است. همچنین با هدف پژوهشی شما نیز مرتبط و متمرکز نیستند. در اینجا شاید لازم باشد کلمات/عبارات کلیدی خود را اصلاح کنید و فرآیند جستجو را مجدداً انجام دهید و شاید لازم باشد چندین بار مجموعه متونی را که به بهترین وجه حوزه مورد علاقه شما را توصیف می کند،اصلاح کنید.

البته می‌توانید معیارهایی را برای کمک به بهبود «کیفیت» پژوهشی که در بررسی خود لحاظ می‌کنید، اضافه کنید. برای مثال، بهتر است که در این مجموعه تحقیقاتی فقط آن دسته از مقالاتی را در نظر بگیریم که داده‌های تجربی را توصیف می‌کنند (به‌جای توصیف نظرات). مقالاتی که شامل اندازه موثر، تحقیق به زبانی که شما می‌توانید آن را بفهمید، دست‌نوشته‌هایی که توصیف می‌کنندو همچنین داده های مطابق با نمونه شما و غیره. در هر مرحله، آن‌چه اهمیت دارد استفاده از مقالات پیشین برای پذیرش یا رد صلاحیت مجموعه متون  است، همچنین آن‌ مقالات را برای خود مستند کنید تا در آینده بتوانید ماهیت متونی را که خلاصه‌ای از آن ارائه می‌دهید، به طور شفاف توصیف کنید.

چیزی که قابل درک استاین است که شما ممکن است به دنبال گنجاندن تعداد معقولی از مقالات با بررسی بیشتر مجموعه داده ها (به عنوان مثال، مقالاتی که بررسی خواهید نمود) تا متونی با تعداد قابل مدیریتی داشته باشید.

مرحله 3

سومین مرحله در فرآیند بررسی متون ، تجزیه و تحلیل، نقد و ارزیابی متون موجود است که در فرآیند جستجوی خود یافته اید. با شناسایی موضوعات و مضامین دررابطه با تحقیق خود، این فرصت را دارید که نشان دهید چگونه شکاف هایی را که شناسایی کرده اید پرمی‌کنید. اطمینان حاصل کنید که بررسی شما چیزی بیش از فهرست کردن و خلاصه کردن نیست.

بررسی متون

توضیح فرآیند فیلترکردن مقالات

یک عنصر مهم در بررسی شما شرح فرآیندی است که انجام داده‌اید. این مرحله برای شفاف سازی فرآیند تحقیق شما است. و مرحله ای است که معیارهایی را که برای انتخاب مقالاتی که در حال بررسی آنها هستید، توصیف می کنید. این امر نیازمند بازگو کردن کلمات کلیدی، معیارهای حذف و تمام فیلترهایی را که برای اصلاح مجموعه مقالات به تعداد قابل قبولی که در بررسی متون خود استفاده کرده‌اید، دارد.

متنی که ممکن است برای مقدمه مقاله خود استفاده کنید می تواند چیزی شبیه به این مورد باشد:

مطالعات ذکر شده با استفاده از کلیدواژه‌های «ناخن‌ جویدن» و «جوان‌جوی*» در پایگاه‌های اطلاعاتی Google Scholar، PubMed، Ovid، Sage، Springer، Science Direct و کتابخانه Cochrane بررسی شدند.

معیارهای ورود به مطالعه بدین شرح تعیین گردیده است:

مقاله در دهه گذشته منتشر شده باشد، زبان انتشار انگلیسی داشته باشد، دسترسی به متن کامل و ادبیات خاکستری گنجانده نشده باشد. بیست و دو مطالعه معیارهای ورود را که در ضمیمه مواد تکمیلی این مقاله ذکر شده است، داشتند.

پاراگراف مختصری که در آن فرآیند واجد شرایط بودن مقاله‌ها را در بررسی متون خود توضیح می‌دهید باید شفافیت را ارائه دهد، یکنواختی شما را در انتخاب متون را نشان دهد و امکان تکرار را فراهم کند. این معیارها همگی به عنوان سنگ بنای تحقیقات مبتنی بر شواهد عمل می کنند.

کلام آخر

هدف از نوشتن این مقاله برجسته کردن اهمیت بررسی متون به عنوان بخش حیاتی و مهم کار است. بررسی متون مقاله، شما را برای دستیابی به یک حوزه علمی توجیه می کند. سعی بر این بوده است که احتمال مطالعه کار پژوهشی شما مطابق با استانداردهای مجلات بین المللی معتبر و با تاثیرگذاری بالا را افزایش دهد.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *