blog

آیا ویرایش آکادمیک تقلب محسوب می‌شود؟

تفاوت بین ویرایش اخلاقی مقاله و تقلب

آیا ویرایش آکادمیک تقلب است؟ این سؤالی است که  بسیار پرسیده‌ می‌شود. در این مقاله به آن‌چه دانشگاه‌ها در این‌رابطه می‌گویند نگاهی می‌اندازیم.

 

مقدمه

ویرایش و تصحیح مقالات اغلب (به اشتباه) با تقلب همراه می‌شود. مرز باریکی بین کمک رسانی در امر ویرایش و انجام دادن کار برای دیگران وجود دارد. با این حال، بهترین ویراستاران می‌دانند که چگونه از این خط عبور نکنند تا این‌که کار و مقاله شما اخلاقی و اصیل باشد و بتوانید به این که مقاله را خودتان نوشته‌اید افتخار کنید.

هنگامی که یک دوره دانشگاهی را شروع می‌کنید، احتمالاً از شما خواسته می‌شود که در مجموعه‌ای از قوانین در مورد سرقت ادبی و تقلب ثبت‌نام کنید. این موضوع کاملا طبیعی و قابل انتظار است.

اما آیا تصحیح و ویرایش مقاله این قوانین را زیر پا می‌گذارد؟

سردبیران دانشگاهی گاهی اوقات متهم به کمک به دانشجویان در امر تقلب می‌شوند. سردبیران حرفه‌ای و اخلاق‌مدار به شدت از این اتهام آزرده خاطر خواهند شد.

ویرایش هیچ تفاوتی با اکثر مشاغل ندارد و مانند سایر مشاغل جنبه‌های اخلاقی دارد که باید رعایت شوند. برای مثال، وقتی اساتید پاسخ‌های امتحانی را به دانشجویان بگویند، این کار بسیار غیراخلاقی تلقی می‌شود. اکثر اساتید تمایلی به انجام این کار ندارند. با این حال، برخی این کار را انجام می‌دهند. اما آیا این بدان معناست که همه اساتید در امر کمک به دانشجویان برای تقلب متهم هستند؟

قطعا خیر. اکثر اساتید به نکات اخلاقی مرتبط با شغل خود پایبند هستند. همین امر در مورد ویراستاران حرفه‌ای نیز صادق است.

پس چرا ویرایش آکادمیک با تقلب ارتباط نزدیکی دارد؟

یکی از مشکلات این است که خدمات آنلاین، مانند سرویس ویرایش مقاله، نسبتا جدید هستند. در گذشته، مردم به راحتی به تصحیح و ویرایش آکادمیک دسترسی نداشتند.

در عوض چه کاری انجام می‌داند؟

آن‌ها به دوستان و اعضای خانواده خود مراجعه می‌کردند تا از آن‌ها بخواهند مقالاتشان را تصحیح و ویرایش کنند. اما باز هم، بعضی از دانشجویان از کمک‌های ویراستاری بیش از حد یکی از اعضای خوش نیت خانواده بهره‌مند بودند. با این حال، اکثر دانشجویان به چیزی که ما اکنون آن را به عنوان ویرایش اخلاقی می‌شناسیم (یعنی کمک به یافتن خطاها و تشخیص مسائل) دسترسی داشتند.

چه زمانی تصحیح مقاله تقلب است؟

در صورتی که ویراستار هر یک از موارد زیر را انجام دهد، ویرایش یا تصحیح مقاله را می‌توان تقلب در نظر گرفت:

  • هر نوع تحقیق و پژوهشی را از طرف دانشجو انجام بدهد.
  • بخش‌هایی از متن را که از نظر واقعی نادرست هستند بازنویسی کند.
  • مقاله‌ای را از طرف دانشجو بنویسد.
  • به طور قابل توجهی محتوا یا معنای متن را تغییر دهد.
  • ایده‌ها یا استدلال‌های اصلی را تغییر دهد.
  • استناد و منابعی را اضافه کند.
  • برای دانشجو تحلیل بنویسد.
  • به طور قابل توجهی تمام مقاله را بازسازی کند.

ویرایش اخلاقی مقاله شامل چه مواردی می‌شود؟

  • هایلایت قسمت‌هایی از بحث که ممکن است نیاز به بررسی داشته باشد.
  • اظهار نظر در مورد استدلال‌هایی که در مورد مقاله معنا و مفهوم ندارند.
  • تصحیح اشتباهات املایی، گرامری و نقطه گذاری
  • اشاره به مطالب/زبانی که مناسب نیستند؛ به عنوان مثال، استفاده از اصطلاحات عامیانه یا توصیفات تحقیرآمیز کار دیگران
  • شناسایی قسمت‌هایی که نوشته در آن‌ها مشخص نیست.
  • هایلایت اشتباهات استناد یا عدم استناد مناسب
  • کمک به اطمینان از قالب بندی مقاله به شیوه‎‌ای حرفه‌ای
  • اشاره به مشکلات … اما حل نکردن آن‌ها

تفاوت بین ویرایش اخلاقی مقاله و تقلب

تفاوت بین ویرایش اخلاقی مقاله و تقلب

آیا ویرایش مقاله تقلب است؟ آن‌چه دانشگاه ها برای گفتن دارند.

اکثر دانشگاه ها فعالانه دانشجویان را تشویق می‌کنند تا از ویرایش و تصحیح مقالات خود اطمینان حاصل کنند. در این بخش آن‌چه دانشگاه‌ها می‌گویند، آورده‌ایم:

“از ویراستاران شخص ثالث انتظار نمی‌رود که به طور فعال محتوای موجود را اصلاح کنند یا محتوای جدیدی را در مقاله ایجاد کنند. در عوض، آن‌ها باید دانشجو را با شناسایی خطاها و/یا ارائه پیشنهادهای مرتبط با محتوا،  اما نه ایجاد آن، حمایت کنند. دانشگاه نقش ویراستاران را بیشتر شبیه به یک مربی می‌داند تا تولید کننده محتوا یا ویراستار اثر”. (دانشگاه وارویک)

“دانشجو از یک شخص ثالث برای ارائه مشاوره در زمینه ویراستاری در موارد زیر می‌تواند، استفاده کند:

– املا و نقطه گذاری.

–  قالب بندی و مرتب سازی پاورقی ها و یادداشت های پایانی برای هماهنگی و نظم.

– حصول اطمینان از این‌که مقاله از قوانین نحوی و دستور زبان پیروی می‌کند.

– کوتاه کردن جملات طولانی و ویرایش پاراگراف‌های طولانی.

– تغییر جملات مجهول به معلوم.

– بهبود موقعیت جداول و تصاویر و وضوح آن‌ها، دستور زبان، املا و نقطه گذاری هر متنی در داخل یا زیر جداول و تصاویر.

–  تضمین سازگاری شماره صفحات، سرصفحه ها و پاورقی ها” (مدرسه اقتصاد لندن)

“بررسی نوشته خود قبل از ارسال، بخش مهمی از فرآیند مقاله‌نویسی است. ویرایش و تصحیح نوشته خود می‌تواند چالش برانگیز باشد و برخی از افراد ترجیح می دهند با یک ویراستار کار کنند. با این حال، برای جلوگیری از تبانی، این مسئولیت شماست که اطمینان حاصل کنید مقاله بعد از ویرایش و تصحیح هنوز هم کار خودتان است یا خیر.؟” (دانشگاه نیوکاسل)

” انواع خاصی از مقالات دانشجویان اغلب برای تصحیح به شخص ثالث ارسال می‌شود، و این کمک‌ها در بعضی مواقعی توسط اساتید و مشاوران توصیه می‌شود. این امر به ویژه در مورد پایان‌نامه‌های دکترا، که به طور معمول هدفشان انتشار استاندارد است، نیز صادق می‌باشد. ” (دانشگاه لنکستر)

در واقع، مدرسه اقتصاد لندن تا آنجا پیش رفته که شرکت ویراستاری (خدمات اضافی) خود را راه اندازی کرده است.

احتمالاً اساتید شما نیز از خدمات تصحیح آکادمیک استفاده می‌کنند.

اساتید شما از خدمات ویراستاری استفاده خواهند کرد. هیچ ژورنالی مقاله‌ای را بدون ویرایش و تصحیح ویراستاران حرفه ای منتشرنمی‌کند. در واقع، در بیشتر موارد، ارائه گواهی ویرایش برای ارسال مقاله به مجله الزامی است.

چگونه از مرز بین ویرایش و تصحیح و تقلب عبور نکنیم؟

  • اطمینان حاصل کنید که سیاست ویرایش و تصحیح دانشگاه خود را به طور عمیق مطالعه کرده‌اید. هر دانشگاهی قوانین متفاوتی را اعمال می‌کند. این قوانین را با ویراستار خود به اشتراک بگذارید و مطمئن شوید که همیشه در محدوده این قوانین عمل می‌کند.
  • نام موسسه‌ای که مقاله شما را ویرایش کرده است را در بخش تقدیرنامه مقاله یا پایان‌نامه ذکر کنید. بهتر است، گواهی ویرایش را نیز از موسسه مربوطه درخواست کنید. اگر موسسه از ارائه اسنادی با این ماهیت امتناع کند، احتمالاً مشکلی وجود دارد.
  • اطمینان حاصل کنید که هر موسسه ویراستاری که انتخاب می‌کنید تجربه قابل توجهی در زمینه ویرایش و تصحیح متون دانشگاهی دارد. ویراستاران عمومی ممکن است از اخلاق مرتبط با ویرایش دانشگاهی آگاه نباشند.
  • به اساتید خود اطلاع دهید که قصد دارید مقاله خود را ویرایش و تصحیح کنید. آن‌ها به احتمال زیاد توصیه‌های خوبی در مورد کارهایی که می توانید انجام دهید و نمی توانید انجام دهید به شما ارائه می‌دهند.
  • پس از این‌که کار شما توسط یک متخصص ویرایش شد، خودتان آن را برای آخرین بار مطالعه کنید تا مطمئن شوید هیچ اشتباهی وجود نداشته‌ باشد.
آیا می توانم فقط از یک دوست برای ویرایش یا تصحیح مقاله ام کمک بخواهم؟

بله. اگر دوست یا یکی از اعضای خانواده دانش کاری خوبی در زمینه نوشتاری و ویرایش آکادمیک دارد، کمک گرفتن از او می‌تواند مفید باشد. با این حال، باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • برخی از مقالات دانشگاهی به خصوص پایان نامه ها، رساله‌ها و مقالات می‌توانند، طولانی باشند. درخواست از دوستان برای ویرایش یک فایل طولانی، بار قابل توجهی را بر دوش او می گذارد.
  • شما باید از دانشجویی که در همان دوره است بخواهید مقاله شما را ویرایش کند. این کار می‌تواند منجر به ادعاهای سوء استفاده شود که به طور بالقوه می‌تواند منجر به سوءرفتار تحصیلی شود.

کلام پایانی…

ویرایش و تصحیح آکادمیک تقلب نیست، به شرطی که ویراستار به الزامات اخلاقی اساسی پایبند باشد. شما در نهایت مسئول بررسی پایبندی ویراستار به استانداردهای مورد انتظار دانشگاه هستید.

شما صاحب مقاله یا مقاله علمی هستید. مقاله باید کار شما باشد. به این ترتیب، باید هر ویرایش و تصحیحی را،  هرچند جزئی، بررسی کنید و مطمئن شوید که مفهوم مورد نظر شما را منعکس می‌کند.

در موسسه بیان ، ما بر روی کمک به دانشجویان و هر شخصی که خدمات ما را سفارش می‌دهد تمرکز می‌کنیم تا کارشان را در بهترین حالت ممکن ارائه دهند.  ما با دانشجویان زیادی روبرو می‌شویم که در حوزه تخصصی خود مطالعات فوق العاده‌ای انجام داده‌اند. با این حال، مهارت‌های مربوط به نوشتن آن‌ها را ناامید کرده‌است.  ویراستاران ‌حرفه‌ای بیان در این زمینه به این افراد کمک می‌کنند.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *