blog

نحوه‌ی انتخاب مجلات برای ارسال مقاله

مقدمه‌ای بر نوشتن بخش مواد و روش‌ها

بعد از تهیه مقاله، قدم بعدی شما انتخاب مجله‌ای برای چاپ تحقیقتان است. بسیار مهم است که یک مجله با داوری مناسب انتخاب کنید تا تحقیقات شما را به بهترین شکل ممکن ارائه کند و آن را به مخاطب هدف به طور مناسب انتقال دهد. فهرست ژورنال‌ها و مجلاتی که در آن‌ها مقاله خود را منتشر کرده‌اید، می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر پیشرفت شغلی، شهرت حرفه ای و فرصت های مالی شما تأثیر بگذارد.

در مطالب زیر چندین معیار وجود دارد که ما آن‌ها را مهم‌ترین معیارها در انتخاب دقیق یک مجله معتبر برای ارسال مقاله می‌دانیم.

 

آیا بین موضوع مقاله شما و هدف و محدوده موردنظر مجله مطابقت وجود دارد؟

رایج‌ترین دلیل ردشدن مقاله، عدم تطابق بین مقالات با اهداف و محدوده مدنظر مجله است.

در ابتدا، تعیین کنید که آیا موضوع مقاله شما با مجله هدف مطابقت دارد یا خیر. نوع تحقیقاتی را که مجله روی آن متمرکز است را در نظر بگیرید. آیا تحقیق نظری است یا کاربردی؟ آیا دامنه مقالاتی که مجله به دنبال آن است، گسترده است یا تمرکز بسیار محدودی دارد؟

مجلات معمولاً حوزه موضوعی مشخصی دارند. در محدوده موضوعی مشخص نیز، مجله ممکن است تنها بر جنبه خاصی از آن موضوع تمرکز کند. به عنوان مثال، Histopathology و The Journal of Pathology دو مجله بسیار معتبر هستند که بر جنبه های مختلف یک موضوع، یعنی آسیب شناسی تمرکز می کنند. مجله Histopathology، برای این که ارزش عملی برای هیستوپاتولوژیست‌های جراحی و تشخیصی داشته باشد درنظر گرفته شده است. در حالی که مجله The Journal of Pathology حاوی مقالاتی در مورد مکانیسم های پاتوفیزیولوژیک و پاتوژنتیک بیماری های انسانی است.

در نهایت، ثابت کنید مجله هدف شما نوع مقاله ای را که قصد ارسال آن را دارید می پذیرد یا خیر. به عنوان مثال، اگر مقاله شما مطالعه موردی است، بررسی کنید که آیا مجله گزارش های موردی را منتشر می کند؟ با ارسال مقاله به مجله‌ای که آن نوع مقاله را نمی‌پذیرد، احتمال رد شدن مقاله را تا 100٪ افزایش می‌دهد.

خوانندگان و مخاطبان هدف چه کسانی هستند؟

عوامل زیر باید ارزیابی شوند:

مجله چند رشته ای

به عنوان مثال، اگر مقاله شما می تواند بر خط مشی عمومی تأثیر بگذارد یا می تواند نحوه رسیدگی پرستاران در مراقبت از بیمار را تغییر دهد، یک مجله چند رشته‌ای را انتخاب کنید که مخاطبان گسترده و غیرفنی را در اختیار داشته باشد.

مجله تخصصی

اگر مقاله شما بسیار تخصصی یا فنی است، بهتر است در مجله ای با مخاطبان هدف کوچک اما بسیار خاص منتشر کنید. دستیابی به خوانندگان مناسب گاهی اوقات مهم‌تر از دستیابی به خوانندگان گسترده می‌باشد.

بررسی کنید مجله چقدر در بین همتایان شما محبوب است؟ با همکاران معتبر و متخصص در حوزه تخصصی خود صحبت کنید. این کار در ارزیابی مجله از نظر این‌که همتایان شما این مجله را مطالعه میکنند یا خیر به شما کمک می‌کند.

آمار بازدید مجلات چقدر است؟

هنگامی که مقاله شما منتشر شود ، باید سایر محققان به آسانی آن را پیدا کنند. دید مجله‌ها نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

آیا مجله در پایگاه های الکترونیکی گنجانده شده است؟ این مجله در ISI Web of Science نمایه شده است؟ آیا در پایگاه داده های موضوعی محبوب در زمینه مورد نظر شما (مانند EconLit یا PsychINFO) نمایه شده است؟ این امر باعث می شود تحقیق در زمینه موردنظرتان دیده شود. همچنین ممکن است تعداد دفعات ارجاع مقاله شما را افزایش دهد.

آیا مجله به صورت آنلاین موجود است؟ انتشار مقاله در مجلاتی که فقط به صورت چاپی منتشر می‌شوند، می تواند به طور جدی تعداد افرادی را که با مقاله شما مواجه می‌شوند یا کارهای شما را می خوانند محدود کند.

“ارزش CV انتشار” چقدر است؟

برخی از نویسندگان به اعتبار مجله اهمیت می دهند. در اینجا چند فاکتور وجود دارد که می‌توانید در نظر بگیرید.

اعضای هیئت تحریریه

مجلات معتبر معمولاً پژوهشگران برجسته ای را به عنوان اعضای هیئت تحریریه خود دارند. برای بررسی اسامی در هیئت تحریریه به وب سایت مجله مراجعه کنید. آیا اعضای هیئت تحریریه در رشته تحصیلی شما شناخته شده هستند؟

اسپانسر مجله

آیا این مجله متعلق به یک انجمن معتبر در زمینه تحقیقاتی شما است یا توسط آن حمایت می شود؟

ضریب تاثیر (ایمپکت فاکتور) مجله چیست؟  تنها به مقادیر ضریب تاثیر نگاه نکنید، زیرا مقادیر ضریب تاثیر بسته به زمینه تخصصی مجله متفاوت است. ضریب تاثیر را نسبت به مجلات مشابه در حوزه خود در نظر بگیرید.

با همکاران ارشد و با سابقه خود صحبت کنید. کدام مجلات را به طور مرتب مطالعه می کنند؟ به نظر آن‌ها کدام مجلات دارای مقالات بااستاندارد بالایی هستند؟

زمان بازبینی مجلات چقدر است؟

دوره بررسی داوران متخصص

این مجله در سال چند شماره منتشر می کند؟ یک مجله ماهانه در مقایسه با مجله ای که فقط یک بار در سال مقاله منتشر می‌کند، به احتمال زیاد مقاله شما را به سرعت مرور می‌کند. برخی از مجلات تاریخ ارسال و تاریخ پذیرش را فهرست می کنند. مقایسه این تاریخ ها ایده ای تقریبی از زمان بازبینی ارائه می دهد.

تاخیر در انتشار

اگر مجله یک نسخه آنلاین داشته باشد، پس از تایید برای چاپ، مقالات مورد پذیرش را به صورت آنلاین در آن‌جا پست می کند؟ اگر چنین است، به این معنی است که مقاله شما به زودی پس از پذیرش، به صورت آنلاین منتشر می شود (و برای اهداف عملی، در نظر گرفته می شود). حتی اگر خیلی دیرتر در چاپ ظاهر شود. برای کسانی که به دنبال انتشار در کمتر از دو ماه هستند، مجلات دسترسی آزاد (Open access) ممکن است بهترین گزینه باشد.

چک لیست برای انتخاب مجلات

زمانی که مجله ای را برای چاپ انتخاب می کنید، باید موارد زیر را درنظر بگیرید:

  • آیا موضوع مقاله شما با موضوع مجله مطابقت دارد؟
  • آیا مجله نوع مقاله ای را که قصد ارسال آن را دارید می پذیرد؟
  • مخاطبان هدف شما مجله را مطالعه می‌کنند؟
  • مجله در پایگاه های کتابشناختی و موضوعی خاص گنجانده شده است؟
  • آیا مجله نسخه آنلاین دارد؟
  • آیا ضریب تاثیر (ایمپکت فاکتور) مجله با نیازهای شما مطابقت دارد؟
  • این مجله از نظر همکاران و همتایان خود به عنوان مجله ای معتبر در زمینه تخصصیتان تلقی می شود؟
  • زمان ارائه مقالات ارسالی به مجله چقدر است؟
  • این مجله چند بار در سال منتشر می شود؟
  • هزینه های انتشار چقدر است؟
  • آیا طول و ساختار نسخه پیش‌نویس مقاله شما برای مجله قابل قبول است؟

نتیجه

انتخاب دقیق مجله‌ برای ارسال مقاله خود ، احتمال رد اثر شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. پس از تصمیم گیری اولیه در مورد انتخاب مجله، دستورالعمل‌های نویسندگان را بخوانید تا محدودیت‌های مجله را درباره‌ی قالب‌بندی مقاله، تعداد کلمات، سبک‌های نقل قول، مشخصات عکس، هزینه‌های انتشار و غیره بیابید. این کار به شما در تصمیم گیری نهایی کمک می کند.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *