blog

نحوه نوشتن بخش تشکر و قدردانی در یک مقاله تحقیقاتی

نحوه نوشتن بخش تشکر و قدردانی یک مقاله تحقیقاتی

بخش تشکر و قدردانی در میان تمام بخش‌های یک مقاله پژوهشی معمولی، ساده‌ترین بخش نگارش مقاله است.  به همین علت اغلب کتاب‌های مربوط به نگارش مقالات پژوهشی تمایل دارند این بخش را نادیده بگیرند. با این حال، قدردانی از نظر سیاسی می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. اگر بنا به دلایلی فراموش کردید نام کسانی را که باید از آن‌ها تقدیر و تشکر کنید را بیاورید، آن‌ها احتمالا آزرده خاطر می‌گردند. اما حتی کسانی که نامشان را در مقاله خود ذکر کرده‌اید نیز می‌توانند از نحوه انجام این کار شاکی باشند. در مواقعی که کمک قابل توجهی را دریافت کرده‌اید، تصمیم این‌که این افراد جزو نویسندگان بوده‌اند یا این‌که فقط نقش حمایت کنندگی داشته‌اند دشوار است.

در این مقاله هدف از بخش تشکر و قدردانی را در یک مقاله تحقیقاتی مورد بحث قرار می‌دهیم. همچنین نکاتی در مورد این‌که نام چه کسانی باید در این بخش ذکر شود و چه کسانی باید حذف شوند و نحوه قالب بندی این بخش را ارائه می‌دهیم.

چرا تشکر و قدردانی؟

ذکر آثار افراد از گذشته به عنوان شیوه‌ای برای تشکر و قدردانی در مقالات دانشگاهی استفاده می‌شود، اما در این‌جا صدق نمی‌کند. بهتر است که هر کمکی را که در انجام تحقیقات خود، از قبیل نگارش مقاله و انتشار آن دریافت کرده‌اید به طور مناسب در بخش تشکر و قدردانی، ثبت کنید. با این کار، هرچند غیرمستقیم، کار خود را معتبرتر می‌کنید. به عنوان مثال، وقتی کمکی را که از یک آماردان در طراحی آزمایش و تجزیه و تحلیل نتایج آن دریافت کرده‌اید تأیید می‌کنید، سردبیران مجله و مهم‌تر از آن، کسانی که مقاله شما را بررسی می‌کنند، در مورد طراحی آزمایش و تجزیه و تحلیل نتایج اطمینان خاطر پیدا می‌کنند. به طور مشابه، تأیید کمکی که از یک ویراستار دریافت کرده‌اید نشان می‌دهد که به زبان، سبک و قالب‌بندی دقت کرده‌اید.

از چه کسانی باید تشکر و قدردانی کنید؟

به طور کلی، شما باید از کسانی که بیش‌تر از وظیفه معمول خود به شما کمک کرد‌ه‌اند، قدردانی کنید، به ویژه کسانی که کمکشان برای کار شما ضروری بوده یا تخصص‌هایی را ارائه کرده‌اند که شما از آن بی‌بهره بوده‌اید. چنین افرادی ممکن است شامل برخی از همسالان، مربیان شما (سرپرست یا راهنماهای تحقیق) و حتی دانشجویان شما باشند. اگر بودجه‌ای دریافت کرده‌اید، باید ذکر شود. برخی از آژانس‌های تامین مالی ممکن است دستورالعمل‌های خاصی در مورد نحوه ذکر منابع مالی خود داشته باشند. اگر چنین است، مطمئن شوید که نحوه تشکر و قدردانی شما با این دستورالعمل‌ها مطابقت دارد. همچنین باید در نظر داشته باشید که هر گونه مواد یا سایر منابعی که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است را ذکر کنید. با این حال، اگر چنین کمکی به عنوان بخشی از بیانیه تعارض منافع ذکر شده باشد، نباید در بخش تشکر و قدردانی تکرار شود.

اگر پیشنهاداتی منجر به بهبود قابل ملاحظه مقاله شما شده است، حتی اگر ناشناس هستند، باید در نظر گرفته شوند.

همچنین توصیه می‌شود که عبارت، شما توسط کسانی که در تقدیر و تشکر ذکر شده اند تأیید می‌شوید را بنویسید، زیرا ممکن است چنین مطلبی به معنای تأیید محتوای مقاله تحقیق شما باشد.

از چه کسانی نباید تشکر و قدردانی کنید؟

برخلاف تشکر و قدردانی که معمولاً در کتاب‌ها یافت می‌شود، قدردانی‌ها در مقالات تحقیقاتی شامل والدین، اعضای خانواده یا دوستان نمی‌شوند (مگر این‌که به دلایل دیگری واجد شرایط باشند). به طور مشابه، نام کسانی که خدماتی را به عنوان بخشی از شغل خود ارائه می‌دهند (تکنسین‌های آزمایشگاه، دستیاران میدانی و غیره) معمولاً حذف می‌شوند.

نام روسای بخش‌ها، مدیران آزمایشگاه‌ها و افرادی که در سمت‌های مشابه هستند به طور معمول نباید مورد تشکر و قدردانی قرار گیرند. نام این افراد را فقط در صورتی‌ که به طریقی برای کمک به شما تلاش کرده‌اند، در بخش تشکر و قدردانی بگنجانید.

نحوه بیان تشکر و قدردانی

به طور کلی، واقع بین باشید و از افراط و تفریط خودداری کنید. عناوین حسن نیت (آقا، خانم، دکتر، و غیره) قبل از نام و عناوین شغلی به ندرت استفاده می‌شود (اما مجله هدف خود را بررسی کنید). از عباراتی مانند «کمک مهربانانه»، «تا ابد سپاس‌گزار» و «بسیار مدیون» اجتناب کنید. اگر تصدیق به طور خاص برای یکی از نویسندگان مقاله باشد، مرسوم است که فقط از حروف اول استفاده شود، مانند “JS تشکر…”.

از نظر توالی، مشارکت‌های فکری در درجه اول، پس از آن پشتیبانی فنی، کمک در بازنگری و نوشتن مقاله قرار می‌گیرند. در پایان نیز به حمایت‌های مالی اشاره می‌شود.

قالب بندی تشکر و قدردانی‌ها

به عنوان یک قانون سرانگشتی، بخش قدردانی باید یک پاراگراف کوتاه شامل نیم دوجین سطر باشد. مجله هدف را نیز از نظر قالب باید بررسی کنید که آیا عنوان در یک خط جداگانه ظاهر یا اجرا می‌شوند (یعنی متن از عنوان در همان خط پیروی می‌کند). همچنین باید بررسی کنید که عنوان به صورت پررنگ یا مورب باشد. ممکن است عناوین در قسمت اصلی مقاله شماره‌گذاری شوند، اما بخش تأیید شماره‌گذاری نشده باشد. از قالب‌بندی خاصی در پاراگراف استفاده نکنید.

کلام آخر

به طور مؤثر، تشکر و قدردانی نشان دهنده پایان بخش اصلی مقاله تحقیقاتی است. البته، بعد از این بخش قسمت منابع و ارجاعات نیز نوشته می‌شود.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *