blog

نحوه نوشتن بخش نتیجه گیری پایان نامه | چک لیست و مثال ها

نحوه نوشتن بخش نتیجه گیری پایان نامه | چک لیست و مثال ها

نتیجه گیری آخرین بخش پایان نامه شماست. اهداف اصلی آن عبارتند از:

  • پاسخ سوال اصلی تحقیق را به وضوح بیان کنید.
  • تحقیق را خلاصه کنید و در مورد آن تأمل کنید.
  • توصیه هایی برای تحقیقات آینده، ارائه دهید.
  • نشان دهید که چه دانش جدیدی ارائه کرده‌اید.

نتیجه گیری باید مختصر و جذاب باشد. هدف نتیجه گیری این است که به خواننده درک روشنی از استدلال اصلی تحقیقتان بدهید.

 

بحث در مقایسه با نتیجه گیری

بخش نتیجه گیری حاوی عناصر مشابه بخش بحث است و گاهی اوقات این دو بخش با هم ترکیب می شوند (به ویژه در مقالات کوتاه‌ تر و مقالات مجلات). اما در یک پایان نامه، معمولاً یک فصل پایانی گنجانده می شود که تحقیقات شما را کامل می کند و به خواننده برداشت نهایی از کار شما را می دهد.

فصل نتیجه گیری باید کوتاه تر و کلی تر از بحث باشد. به جای بحث در مورد نتایج خاص و تفسیر دقیق داده‌ها، در اینجا شما عبارات گسترده‌ای را بیان می کنید که مهم ترین بینش‌های تحقیق را خلاصه می کند. نتیجه‌گیری نباید داده‌ها، تفسیرها یا استدلال های جدیدی را ارائه کند.

 

طول نتیجه‌ گیری

بسته به نوع پایان‌نامه، نتیجه‌گیری معمولاً باید حدود 5-7٪ از تعداد کل کلمات باشد. یک مطالعه علمی تجربی اغلب نتیجه ‌گیری کوتاهی دارد که یافته‌ها و توصیه‌های اصلی را به اختصار بیان می‌کند. در حالی که یک پایان‌نامه علوم انسانی ممکن است به فضای بیشتری برای نتیجه‌ گیری نیاز داشته باشد و همه فصول را در یک بحث کلی به هم پیوند دهد.

 

به سوال تحقیق پاسخ دهید.

نتیجه‌گیری باید از سؤال اصلی که هدف پایان نامه شما است، شروع شود . این آخرین فرصت شما برای نشان‌دادن این است که آنچه را که قصد انجام آن را داشته‌اید را انجام داده‌اید، بنابراین مطمئن شوید که یک پاسخ واضح و مختصر را فرموله کنید.

فهرستی از تمام نتایجی را که قبلاً در مورد آن ها صحبت کرده اید تکرار نکنید، بلکه آن ها را در یک مقاله نهایی که خواننده به خاطر بسپارد، ترکیب کنید.

مثال ها

در پایان‌نامه‌ای که برای حل یک مشکل عملی با تحقیقات تجربی تنظیم شده‌است، نتیجه‌گیری ممکن است به این صورت آغاز شود:

این تحقیق با هدف شناسایی راهبردهای موثر جمع آوری سرمایه برای سازمان های مردم نهاد زیست محیطی انجام شد. بر اساس تجزیه و تحلیل کمی و کیفی قصد اهدا در پاسخ به مطالب کمپین، می‌توان نتیجه گرفت که فاصله اجتماعی و فاصله زمانی عوامل مهمی هستند که باید در هنگام طراحی و هدف گذاری کمپین ها در نظر گرفته شوند.

در پایان‌نامه ای که قصد دارد یک استدلال نظری بر اساس تجزیه و تحلیل مطالعات موردی ارائه دهد، ممکن است اینگونه شروع شود:

این پایان‌نامه با تحلیل تغییر بازنمایی مهاجرت و سیاست مرزی بریتانیا در ده سال گذشته نشان داده‌است که چگونه گفتمان رسانه‌ای می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم تصمیم گیری سیاسی را شکل دهد.

توجه داشته باشید که در مثال دوم، هدف تحقیق مستقیماً بیان نشده است، بلکه در بیانیه ضمنی است (تحقیق با هدف تحلیل رابطه بین گفتمان رسانه ای و سیاست مهاجرت انجام شده است). برای جلوگیری از تکرار بهتر است که اهداف و سؤالات خود را در یک بیانیه کلی از آنچه انجام داده‌اید و چگونه انجام داده‌اید، مجددا فرموله کنید.

 

تحقیق را خلاصه کنید و در مورد آن تأمل کنید.

نتیجه‌گیری فرصتی است تا به خواننده یادآوری شود که چرا چنین رویکردی داشته‌اید، انتظاریافتن چه چیزی را داشته‌اید و نتایج چقدر با انتظارات شما مطابقت داشت.

برای جلوگیری از تکرار، به جای نوشتن خلاصه ای از هر فصل، می توانید با تأمل بیشتری بنویسید. ممکن است در نظر داشته باشید که روش شناسی شما تا چه اندازه در پاسخ به سؤالات تحقیق شما مؤثر بوده است و آیا سؤالات جدید یا بینش غیرمنتظره‌ای در این فرآیند ایجاد شده است یا خیر.

همچنین می‌توانید هرگونه محدودیت تحقیق خود را در صورتی که قبلاً در بحث وارد نکرده‌اید، ذکر کنید. با این حال، بیش از حد روی آن ها تمرکز نکنید و روی نکات مثبت کار خود تمرکز کنید.

مثال
  • در حالی که X تعمیم پذیری نتایج را محدود می کند، این رویکرد بینش جدیدی را در مورد Y ارائه می دهد.

  • این تحقیق به وضوح X را نشان می‌دهد، اما سؤال Y را نیز مطرح می‌کند.

توصیه‌هایی را در نتیجه گیری ارائه کنید.

ممکن است قبلاً توصیه‌هایی را برای تحقیقات آینده در بحث ارائه کرده باشید، اما نتیجه‌گیری با توجه به پیامدهای یافته‌های شما، جایگاه خوبی برای توضیح بیشتر و نگاه به آینده است.

مثال
  • بر اساس این نتایج، پزشکان باید در نظر بگیرند…

  • برای درک بهتر پیامدهای این نتایج، مطالعات آینده می‌تواند به…

  • تحقیقات بیشتری برای تعیین علل/اثرات/ارتباط بین…

از اغراق در کاربرد تحقیق خود بپرهیزید. اگر توصیه هایی را برای سیاست، کسب و کار یا سایر پیاده سازی های عملی ارائه می‌کنید، عموماً بهتر است آن ها را به عنوان پیشنهادات و نه الزامات مطرح کنید. هدف پژوهش دانشگاهی اطلاع رسانی، توضیح و کاوش است و نه آموزش.

اگر توصیه هایی برای تحقیقات بیشتر می کنید، مطمئن شوید که کار خود را تضعیف نکنید. مطالعات آینده ممکن است نتیجه گیری های شما را تأیید کند، بر اساس آن ها تقویت شود یا آن ها را غنی کنند، اما نباید آن ها را تکمیل کنند.

 

بر مشارکت های خود تأکید کنید.

اطمینان حاصل کنید که خواننده برداشت خوبی از مطالبی که تحقیقات شما به علم و دانش افزوده، داشته باشد. برخی از استراتژی ها برای دستیابی به این امر عبارتند از:

  • برای توضیح اینکه چگونه تحقیق شما به حل مشکل کمک می کند به بیانیه مشکل خود بازگردید.
  • با مراجعه به مرور مقالات و نشان‌دادن اینکه چگونه شکاف در دانش را برطرف کرده‌اید.
  • بحث در مورد اینکه چگونه یافته‌های شما یک نظریه یا فرضیه موجود را تایید یا به چالش می کشد.

مجدداً، در این جا، سعی کنید از تکرار آن چه قبلاً در بحث به آن پرداخته‌اید، اجتناب کنید. مهم ترین نکات را انتخاب کنید و آن ها را با یک نمای کلی مختصر که پروژه شما را در زمینه وسیع تری قرار می دهد، خلاصه کنید.

پایان نامه خود را تمام کنید.

هنگامی که نوشتن نتیجه خود را به پایان رساندید، وقت آن است که پایان نامه خود را با چند مرحله نهایی تکمیل کنید.

ایده خوبی است که در ادامه، در حالی که تحقیق در ذهن شما تازه است، چکیده را بنویسید. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، راهنمای ما در مورد نحوه نوشتن چکیده را بخوانید.

سپس باید مطمئن شوید که فهرست مرجع شما کامل و به درستی قالب بندی شده است.

هنگامی که تمام ضمیمه‌ها را اضافه کردید، می توانید فهرست مطالب و صفحه عنوان را تهیه کنید. در نهایت، کل پایان‌نامه را دوباره بخوانید تا مطمئن شوید که به وضوح نوشته شده است و اشتباهات زبانی ندارد. می‌توانید خودتان آن را تصحیح کنید، از یک دوست کمک بگیرید یا به سرویس تصحیح و ویرایش بیان نگاهی بیندازید.

 

چک لیست: نتیجه گیری

  • به طور واضح و مختصر به سوال اصلی تحقیق پاسخ داده‌ام.
  • من استدلال کلی یا نکات کلیدی خود را خلاصه کرده‌ام.
  • من هر گونه محدودیت مهم تحقیق را ذکر کرده‌ام.
  • توصیه های مربوطه را کرده‌ام.
  • من به وضوح توضیح داده‌ام که تحقیقاتم چه کمکی به پیشبرد علم کرده است.
  • من هیچ داده یا استدلال جدیدی معرفی نکرده‌ام.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *