blog

تحقیقات کیفی : داده‌ها را به سطح بالاتری ارتقاء دهید.

تحقیقات کیفی : داده‌ها را به سطح بالاتری ارتقاء دهید.

استفاده از روش‌های کیفی برای داده‌های کمی معمولاً به نوع و محدوده پروژه تحقیقاتی بستگی دارد. مدل های ترکیبی نیز وجود دارند که از هر دو نوع داده استفاده می‌کنند. در این مقاله، ما بر روی زمان، چرایی و چگونگی استفاده از روش تحقیق کیفی و نحوه اطمینان از کیفیت آن، تمرکز می‌کنیم.

چرا تحقیق کیفی؟

تحقیقات کمی با اعداد، نمودارها و گراف ها سروکار دارند. این نوع تحقیق اغلب برای آزمایش یا تأیید فرضیه‌ها، مفروضات و نظریه‌ها همچنین برای ایجاد حقایقی در مورد یک موضوع خاص استفاده می‌شود. حقایقی که می‌توان آن ها را با استفاده از تحقیقات کمی، بیشتر اثبات کرد. مانند آزمایش‌ها، سؤالات نظرسنجی بسته‌ پاسخ و مشاهداتی که قابل شمارش هستند.

از سوی دیگر در تحقیقات کیفی از کلمات به جای اعداد استفاده می‌شود. ما از تحقیقات کیفی برای درک تجربیات، افکار یا مفاهیم استفاده می‌کنیم. با تحقیقات کیفی ، می‌توانیم دانش عمیقی را در مورد موضوعاتی که اغلب به خوبی درک نمی‌شوند، جمع‌آوری کنیم. این بینش‌ها را می‌توان با استفاده از ابزارهایی مانند سؤالات نظرسنجی باز پاسخ، مشاهدات رفتاری که با کلمات توصیف می‌شوند، و مرور مقالاتی که نظریه‌ها و ایده‌های مشابهی را بررسی کرده‌اند، جمع‌آوری کرد.

تجزیه و تحلیل تحقیقات کیفی

یک پروژه تحقیقاتی همیشه باید از نظر کیفیت مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد، خواه یک مطالعه کمی یا کیفی باشد. رویکردهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی از جمله تحلیل گفتمانی، موضوعی و متنی وجود دارد. بیایید نگاهی کوتاه به هر یک بیندازیم:

تحلیل گفتمان:

این تحلیل تکنیکی است که برای مطالعه زبان گفتاری و یا نوشتاری، به‌ویژه در رابطه با محیط اجتماعی استفاده می‌شود. هدف از این نوع تحلیل، درک چگونگی استفاده از زبانی خاص در موقعیت‌های مختلف دنیای واقعی است.

تحلیل موضوعی:

این نوع تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی، زمانی استفاده می شود که مجموعه‌ای از متون، مانند سؤالات نظرسنجی باز پاسخ یا متن مصاحبه، برای تعیین موضوعات مشترک یا ایده‌ها و الگوهای کلی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

تحلیل متنی:

این تحلیل یک اصطلاح گسترده‌تر برای روش‌های تحقیقی است که برای توصیف، تفسیر و به منظور درک متون مختلف استفاده می‌شود. این نوع تحلیل می‌تواند شامل موارد تحت‌اللفظی، مفهوم اصلی، مفروضات و نمادگرایی و همچنین ارزش‌هایی باشد که متن برای محقق آشکار می سازد.

روش های افزایش کیفیت داده‌ها در تحقیقات کیفی

مانند همه انواع تحقیق، کیفیت تحقیق، از جمله تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری‌شده، زمانی بهینه می‌شود که همه چیز قبل از شروع تحقیق برنامه‌ریزی شود. با یک طرح تحقیق جامع، نتایج و کیفیت تحقیق کاملاً تضمین می شوند.

هنگام برنامه ریزی برای تحقیق کیفی خود، مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

اول، اطمینان حاصل کنید که داده‌های کیفی جمع آوری‌شده، قابل اعتماد و به وضوح سازماندهی شده‌اند. هنگامی که داده‌های خود را جمع آوری کردید، آن ها را برای تجزیه و تحلیل آماده و سازماندهی کنید.

همانطور که داده‌های خود را بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کنید، از ابزارهای کدگذاری داده‌ای که در مرحله طراحی تحقیق ایجاد می‌کنید، استفاده خواهید کرد. البته، در حین بررسی داده‌ها، ممکن است نیاز به اصلاح یا تنظیم دقیق سیستم‌های کدگذاری داده‌ها داشته باشید.

همانطور که داده‌ها را بررسی می کنید، کدهای مختلف را به آنچه لازم است، اختصاص دهید، از تکنیک های تحلیل گفتمانی، موضوعی یا متنی نیز استفاده کنید. کدهای تجزیه و تحلیل داده‌ها به شما در شناسایی مضامین و الگوهای مشخص کمک می‌کند.

کنترل کیفیت داده‌ها در تحقیقات کیفی

کنترل کیفیت در همه انواع تحقیقات، حتی قبل از شروع تحقیق، از جمله کیفیت پژوهشگر و تیم تحقیقاتی، آغاز می‌شود. به عنوان مثال، اعتبار تیم تحقیقاتی چیست؟ آیا سوگیری های ذاتی بالقوه ای بر اساس ترکیب تیم تحقیق و شرکت کنندگان در تحقیق وجود دارد؟ اگر چنین است، چگونه کنترل می شود؟ شرکت کنندگان در مورد محقق چه می دانند؟ فرضیات پژوهشگر و تیم او یا شرکت کنندگان چگونه مورد توجه قرار می گیرد؟

وقتی نوبت به طراحی واقعی مطالعه می رسد، آیا از بهترین تکنیک استفاده می شود؟ شرکت کنندگان چگونه برای مطالعه انتخاب می شوند؟ آیا به گونه‌ای است که مفروضات، سوگیری‌ها و سایر نقاط ضعفی را که ممکن است مرتبط با تحقیق باشد به حداقل برساند؟ به عنوان مثال، اگر شرکت کنندگان به دلیل راحتی (ضعیف) انتخاب شده‌باشند، قطعاً می تواند بر کیفیت تحقیق تأثیر بگذارد. تکنیک های مختلف سطوح متفاوتی از اطلاعات را جمع آوری می‌کنند. به عنوان مثال، مصاحبه حضوری ممکن است برای یک شرکت کننده ترسناک باشد و ممکن است به اندازه پاسخ تلفنی یا ایمیل، پاسخ صادقانه‌ای ندهند.

فرآیند تجزیه و تحلیل داده‌ها باید شامل ملاحظاتی در مورد چگونگی، زمان و مکان جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها باشد. به عنوان مثال، آیا یادداشت‌های مشاهده‌ای در مقابل شرکت کنندگان گرفته‌می‌شد؟ آیا علاوه بر پژوهشگران و شرکت کنندگان افراد دیگری نیز حضور داشتند؟ از ضبط صوتی برای جمع آوری داده‌ها استفاده می شود؟ آیا مصاحبه‌های بعدی انجام شده‌است؟ بسته به اینکه این موارد چگونه در نتیجه‌گیری تحقیق لحاظ می شوند، کیفیت داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های بعدی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

به عنوان مثال

چند کدگذار داده با داده‌ها کار می کنند؟ آموزش آن‌ها چگونه بوده است و آیا آن‌ها به عنوان یک تیم از نظر ثبات و قابلیت اطمینان مورد بررسی قرار گرفته‌اند؟ آیا شرکت کنندگان در مورد تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری‌شده بازخوردی ارائه کرده‌اند؟ چه زمانی مضامین و الگوها شناسایی شدند؟ قبل یا بعد از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها؟ وقتی از شرکت کنندگان نقل قول می شود، آیا این نقل قول در داده‌ها مشخص می شود؟

همانطور که می بینید، کیفیت تحقیق کیفی شما می تواند به معنای واقعی کلمه به صدها جنبه و جزئیات بستگی داشته باشد. برای طراحی و اجرای یک پروژه تحقیقاتی کیفی با کیفیت بالا، طرح مطالعه باید تا حد امکان شاخص های کیفیت را در نظر بگیرد که نقاط ضعف را کاهش دهد و یا حذف کند.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *