blog

هنگامی که در تحقیقات خود به مشکل برخورده‌اید، چه کاری باید انجام دهید.

هنگامی که در پروژه تحقیقاتی خود به مشکل برخورده‌اید، چه کاری باید انجام دهید.

اگر زمانی متوجه شدید که در پروژه تحقیقاتی با مشکل روبه‌رو شده‌اید، نترسید. برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تشخیص دهید چه چیزی پروژه‌شما را با مشکل روبه‌رو کرده‌است و آن را به عقب انداخته‌است. سپس تا جایی که می‌توانید برای حل آن رو به جلو حرکت کنید.

آیا برای جمع آوری داده‌های دقیق مشکل دارید؟ آیا شکاف‌هایی در بررسی متون خود پیدا کرده‌اید که قابل حل به نظر نمی‌رسند؟ گاهی اوقات، تنها چیزی که لازم است این است که از زاویه دیگری به مشکل نگاه کنید. در این مقاله، نکات و ترفندهای مختلف را بررسی خواهیم کرد که می‌توانید از آن‌ها برای حفظ  سرعتتان در طول فرآیند تحقیق و ایجاد روشی برای سادگی کارتان استفاده کنید. پس بیایید شروع کنیم…

 

نکات و ترفندهای لازم برای حل مشکلات تحقیقاتی

وقتی نوبت به حل یک مشکل تحقیقاتی می‌رسد، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها در دسترس است که قبل از آن وجود نداشته است. بنابراین، اغلب از خود می‌پرسیم، “الان چه کاری باید انجام دهم؟” منابع زیادی در مورد موضوعات مختلف به صورت آنلاین موجود است! اگر شخصی با مشکلی مشابه شما روبه‌رو شده باشد، این احتمال وجود دارد که مقاله، راهنما یا پستی در یک انجمن آنلاین نوشته شده‌باشد.

1- برنامه‌ریزی

 یکی از کا‌رهایی که می‌توانیم انجام دهیم این است که یک طرح و برنامه برای حل مشکل ایجاد کنید. به عنوان مثال، از خود بپرسید: در حال مطالعه چه چیزی هستم؟ چه عناصری دخیل هستند؟ آیا من داده‌ای به دست آورده‌ام، و اگر چنین است، از چه تکنیک‌هایی برای به دست آوردن آن استفاده کرده‌ام؟ چه متغیرهایی نقش دارند؟ آیا موردی با داده‌های شما تداخل دارد یا شما را از نتایج دقیق باز می‌دارد؟

همه این‌ها را روی کاغذ بیاورید و سپس به این فکر کنید که چگونه مشکلات تحقیقات قبلی را حل کرده‌اید. چه روش‌هایی را برای حل آن‌ها در نظر گرفته‌اید؟ آیا می‌توان از آن‌ها برای به دست آوردن نتایج دقیق یا معنادارتر استفاده کرد؟ هنگامی که در مورد هر روش بالقوه دیگری برای جمع آوری داده فکر کردید، آن‌ها را اجرا کنید. در این‌جا، منظم بودن بسیار مهم است، و ثبت گام به گام پیشرفتتان به شما کمک می‌کند تا پایه‌های بخش روش‌شناسی/بخش داده‌های مقاله خود را تعیین کنید.

2- هم‌فکری با سایر افراد

چندین تکنیک غیر آکادمیک دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد روش‌های جدید تفکر استفاده کنید. یکی از آن‌ها ملاقات با همتایان همفکر و ارتباط با کسانی است که در سایر زمینه‌های تحقیق مطالعه می‌کنند. صحبت با افراد خارج از حلقه نزدیک موضوعتان می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد روش‌های دیگر جمع آوری داده‌ها که ممکن است از آن‌ها آگاه نباشید مطالب جدیدی بیاموزید.

3- درنظرگرفتن زمانی برای استراحت

به غیر از صحبت با همکارانتان، گاهی اوقات فقط لازم است یک قدم از تحقیقات خود عقب نشینی کنید و کار دیگری انجام دهید. به عنوان مثال، ورزش نه تنها به شما کمک می‌کند تا آرام شوید، بلکه توانایی های پژوهشی را نیز افزایش می‌دهد.

4- مطالعه کردن

فراموش نکنید که مطالعه کردن مسیرها و راه‌های جدید برای تمرکزتان نیز مفید است، به خصوص وقتی نور آبی صفحه کامپیوتر را با صفحات کاغذی واقعی عوض می‌کنید. مطالعه کتاب نه تنها به محققان کمک می‌کند دانش خود را افزایش دهند و ذهن خود را باز کنند، بلکه هرکسی که احساس می‌کند در راه خود به مشکل برخورده است نیز می‌تواند این کار را انجام دهد. چه در مطالعه تحقیقاتی خود به مشکل برخورد کرده باشید یا نه، به یاد داشته باشید که هر دوی این تکنیک ها به شما کمک می‌کند تا ذهنیت مثبتی و روحیه بالایی داشته باشید. درنتیجه باعث می‌شود تا مغزتان را قدرتمند و برای ایده‌های جدید باز نگه دارید.

5- درخواست کمک از افراد متخصص

 اگر در تحقیقات خودتان به مشکل برخورد کرده‌اید، به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید . هزاران فرد متخصص به صورت آنلاین به شما کمک می‌کنند. چه در انجمن‌ها، مقالات منتشر‌شده در مجلات، یا حتی در YouTube، مجموعه تقریباً نامحدودی از ویدیوها و مقالات خاص برای موضوع تحقیق شما که به دست دانشجویان و متخصصان همفکر نوشته‌شده‌‌است وجود دارد. همچنین می‌توانید از همسالان، اساتید و همکاران خود بخواهید که بینش و تکنیک های تحقیقات خود را به شما ارائه دهند. محیط مطالعه شما هر چه باشد، چه در کتابخانه یا آزمایشگاه، کلید باز کردن قفل خلاقیت شما می تواند دقیقاً در کنار شما باشد!

6- نوشتن ایده‌هایتان

اگر حواس‌تان پرت می‌شود، چه درحال جمع‌آوری تحقیق یا نوشتن یا تفسیر نتایج هستید، فراموش نکنید که احساس خستگی بسیار طبیعی و اغلب قابل انتظار است. کارهای زیادی وجود دارد که می توانیم برای جلوگیری از فرسودگی انجام دهیم. به عنوان مثال، به جای اینکه پشت صفحه کامپیوتر بنشینید و توسط رسانه‌های اجتماعی یا سایر وب‌سایت‌ها حواستان پرت شود، یک خودکار و یک کاغذ بردارید و شروع به نوشتن ایده‌های خود در آن کنید. همچنین می‌توانید از یک برنامه تبدیل گفتار به متن در تلفن خود استفاده کنید، که روشی دیگر و اغلب مستقیم‌تر برای بیان ایده‌ها و یادداشت آن‌ها روی یک تکه کاغذ است.

7- سحرخیز‌بودن و گوش‌دادن به موسیقی

از جمله راه‌های دیگر برای افزایش بهره‌وری در طول فرآیند نوشتن این است که از روزتان را زودترشروع کنید، زیرا ثابت شده است که مغز انسان در چند ساعت اول پس از بیدار‌شدن از خواب فعالیت و بازدهی بیشتری دارد. گوش‌دادن به موسیقی همچنین می‌تواند به آرام‌کردن اعصاب کمک کند و نویسندگان را در وضعیتی روانی قرار دهد که با کارایی بیشتری بنویسند.

8- تمرکز بر ایده‌هایتان

همانطور که اکثر محققان، دانشگاهیان و دانشجویان پیشنهاد می‌کنند، همیشه ایده‌های خود را تا جایی که می توانید آزادانه یادداشت کنید، و تا انتهای کارتان نوشته خود را ویرایش نکنید!  در حین پیشرفت تحقیقات نگران اشتباهات دستوری، املایی و نقطه گذاری نباشید. در عوض، فقط بر روی ارائه ایده‌های خود در صفحه تمرکز کنید. ویرایش را می‌توان بعداً نیز انجام داد. همچنین به یاد داشته باشید که نوشتن یک مقاله تحقیقاتی و یا پایان نامه به صورت خطی و به ترتیب از ابتدا تا انتها،همیشه منطقی‌ترین راه برای انجام آن نیست. بسیاری از محققان دریافته‌اند که نوشتن مقدمه در آخر کار بسیار آسان‌تر است، زیرا ایده‌ها، روش‌ها و منابع ما همگی می‌توانند در میانه‌ی فرآیند تحقیق تغییر کنند.

کلام آخر

پروژه تحقیقاتی هرچه که باشد، مانند داستان قدیمی خرگوش و لاک پشت است. ” کسی که آهسته و پیوسته پیش برود، برنده مسابقه است.” بنابراین، وقت خود را صرف بررسی تمام گزینه‌های موجود کنید و از به تعویق‌انداختن آن اجتناب کنید. یک پروژه تحقیقاتی موفق در مورد مقصد نهایی نیست، بلکه در مورد سفری است که انجام داده‌اید. یعنی چگونه به آنجا رسیدید، چه تجربیات معناداری در طول مسیر داشتید، و چه چیزی شما را برای انجام آن ترغیب کرد!

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *