blog

نحوه نوشتن مقاله تحقیقاتی در قالب APA

نحوه نوشتن مقاله تحقیقاتی در قالب APA

هنگامی که آزمایشات تحقیقاتی خود را تکمیل و نتایج خود را جمع آوری نمودید، به نظر می رسد که از یک مانع بزرگ خود عبور کرده اید. اما این طور نیست. در ادامه باید کار خود را تا انتشار یافتن آن در دنیای علم و دانش پیگیری کنید. روند انتشار یک مقاله تحقیقاتی بسیار پیچیده است، اگر یک جنبه را از دست بدهید، ممکن است در نهایت با اصلاحات و بازنویسی دست و پنجه نرم کنید و یا اینکه مقاله رد شود! بنابراین، پیروی از شیوه ای خاصی در نگارش مقاله ضروری است. در این مقاله چگونگی نوشتن یک مقاله تحقیقاتی به سبک APA و نحوه درک عناصر اساسی مقاله تحقیقاتی در این سبک را مورد بحث قرار می دهیم.

 

سبک APA چیست؟

فرمت APA سبک رسمی انجمن روانشناسی آمریکا (APA) است و معمولاً برای ذکر منابع در روانشناسی، آموزش و علوم اجتماعی استفاده می شود. فرمت مقاله تحقیقاتی APA به طور گسترده در انتشارات تحقیقات استفاده می شود.

دانشجویان و محققان معمولاً فرمت های مختلف نگارش مقاله تحقیقاتی را اشتباه می گیرند و در مورد الزامات مجلات پژوهشی مطلع نیستند. بنابراین، بهترین راه برای نوشتن مقاله پژوهشی این است که ابتدا نیاز مجله را بدانید و سپس دستورالعمل ها را بر اساس آن دنبال کنید.

اگرچه بخش مرجع ممکن است در طول زمان تغییر کند، اما اطلاعات مربوط به بخش های دیگر در قالب مقاله تحقیقاتی APA مشابه است و می توان برای نوشتن مقاله پژوهشی نمونه به آن مراجعه کرد.

 

راهنمای مقاله سبک APA (ویرایش هفتم)

قالب تحقیق سبک APA در مقایسه با مقاله کوتاه، مقاله نوشتاری خلاق، مقاله با سبک ترکیبی متفاوت است. در طول نگارش مقاله باید این دستورالعمل ها را اعمال کنید.

صفحه آرایی

محتوا را تایپ کنید و روی کاغذ با اندازه استاندارد (8.5 اینچ در 11 اینچ)، با حاشیه‌های 1 اینچی در همه طرف‌ها، فاصله دو برابر را حفظ کنید.

شما باید خط اول هر پاراگراف را 0.5 اینچ فاصله ایجاد کنید.

در هر صفحه یک شماره صفحه قرار دهید.

فونت

می توانید از فونت های قابل دسترسی مانند Times New Roman 12pt.، Arial 11pt. ​​یا Georgia 11pt استفاده کنید.

 

بخش های مقاله تحقیقاتی APA

فرمت مقاله تحقیقاتی APA بر اساس هفت جزء اصلی است: صفحه عنوان، چکیده، مقدمه، روش ها، نتایج، بحث و منابع. بخش های مقاله به سبک APA به شرح زیر است:

1- صفحه عنوان

طبق فرمت مقاله تحقیقاتی APA، عنوان باید بین 10-12 کلمه باشد و باید ماهیت مقاله را منعکس کند. پس از نوشتن عنوان، نام خود را به دنبال نام دانشکده بنویسید. علاوه بر این، با استفاده از عملکرد “View Header” در MS Word یک هدر صفحه ایجاد کنید و در صفحه عنوان یک هدینگ در حال اجرا قرار دهید. عنوان کوتاهی که در بالای صفحات مقالات منتشر شده ظاهر می شود (در سمت چپ) و شماره صفحه در همان خط . هدینگ در حال اجرا نباید بیش از 50 کاراکتر، از جمله علامت  گذاری و فاصله باشد. علاوه بر این، می توانید از جعبه ابزار برای درج شماره صفحه استفاده کنید، به طوری که به طور خودکار هر صفحه را شماره گذاری کند.

2- چکیده

چکیده نباید بیش از 120 کلمه داشته باشد و باید یک پاراگراف با فاصله دو برابر نوشته شود. علاوه بر این، موضوع را در یک یا دو جمله بیان کنید. همچنین، مروری بر روش ها، نتایج و بحث ارائه دهید.

3- مقدمه

مقدمه در قالب APA دشوارترین بخش برای نوشتن است. یک مقدمه خوب، دانش تجربی را در حوزه(های) مربوطه به گونه ای ارزیابی می کند که شکاف دانش را تعریف می کند و هدف شما از مطالعه و دلیل انجام آن را بیان می کند. با این حال، چالش در اینجا حفظ علاقه خواننده به مطالعه مقاله شما است.

یک مقدمه خوب خوانندگان را با مقاله شما درگیر می کند. برای نوشتن مقدمه ای جالب، پژوهشگران باید جریان منطقی از ایده ها را معرفی کنند که در نهایت به فرضیه تحقیق منجر شود. علاوه بر این، در حالی که منابع را در مقدمه خود گنجانده اید، هر مطالعه را با جزئیات کامل توصیف نکنید. یافته های کلیدی مقاله را خلاصه کنید و از مقالات نقل قول نکنید، در عوض محتوا را بازنویسی کنید.

4- روش ها

بخش روش در قالب مقاله تحقیقاتی APA ساده است. با این حال، پروتکل و الزامات باید دقیقا ذکر شود. هدف از این بخش این است که مطالعه و آزمایشات شما را با جزئیات شرح دهد تا در تکرارپذیری نتایج مشکلی ایجاد نشود و سایر محققان بتوانند روش های شما را به طور موثر تکرار کنند.

این بخش شامل مواد و یا دستگاه ها ، آزمایش ها و رویه ها و پروتکل ها می باشد. علاوه بر این، مراحل را مختصر و دقیق نگه دارید، و مطمئن شوید که تمام مراحل را بخوانید تا مراحل را تکرار نکنید یا از اضافه کاری جلوگیری کنید.

5- نتایج

در این بخش، می توانید نحوه تجزیه و تحلیل داده ها را شرح دهید و یافته های خود را توضیح دهید. اگر تجزیه و تحلیل داده‌های شما پیچیده است، این بخش را به بخش‌های فرعی تقسیم کنید، در حالت ایده‌آل یک زیربخش برای هر فرضیه و با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری ، شامل جداول یا اشکال برای نمایش نتایج به‌صورت بصری، بخش‌های فرعی را توضیح دهید. مهمتر از همه، تفسیر نتایج را در این قسمت ننویسید. می توانید نتایج را در قسمت بحث تفسیر و توضیح دهید.

6- بحث

در سبک APA نتایج در این بخش تفسیرمی شوند. بخش بحث به درک بهتر فرضیه تحقیق کمک می کند و نتایج را در بافت وسیع تری از مقاله قرار می دهد. این بخش معکوس بخش مقدمه است که در آن شما با جزئیات شروع می کنید و درک کلی موضوعات را توضیح می دهید.

در بحث، شما با خلاصه‌ای از یافته‌های اصلی خود شروع می‌کنید و سپس توضیح می‌دهید که آیا یافته‌های تحقیق شما فرضیه شما را تأیید می‌کند یا خیر. علاوه بر این، می توانید توضیح دهید که چگونه یافته های شما مقاله موجود در مورد موضوع را تقویت یا پشتیبانی می کند. نتایج خود را با برخی از مقالات ذکرشده در مقدمه مرتبط کنید. همچنین می‌توانید به این نکته اشاره کنید که آیا یافته‌های جالب یا شگفت‌انگیزی در نتایج شما وجود دارد. درباره تئوری های دیگری بحث کنید که می تواند به شما در توجیه نتایج شگفت انگیزتان کمک کند.

محدودیت مطالعه خود را توضیح دهید و تمام سوالات اضافی که از مطالعه شما ایجاد شده است را ذکر کنید. همچنین می توانید اشاره کنید که چه تحقیقات بیشتری باید در مورد موضوع انجام شود و چه شکاف هایی در بدنه تحقیقات فعلی وجود دارد. در نهایت، اشاره کنید که چگونه نتایج شما می تواند با مسائل بزرگتر مرتبط باشد و تصویر بزرگ تری را برای خوانندگان خود برجسته کند.

7- مراجع

در سبک APA فهرستی از منابع را بر اساس حروف الفبا ارائه دهید. فاصله اضافی بین مراجع نگه ندارید و همه مراجع را دوبار فاصله دهید. خط دوم هر مرجع باید در نظر گرفته شود. برای اطلاع از نحوه قالب بندی صحیح مراجع می توانید به مثال هایی که در زیر ذکر شده است مراجعه کنید.

1- مقاله مجله:

فقط حرف اول کلمه اول عنوان فصل و عنوان کتاب با حروف بزرگ نوشته می شود.

مثال:  Ebner-Priemer, U. W., & Trull, T. J. (2009). Ecological momentary assessment of mood disorders and mood dysregulation. Psychological Assessment, 21, 463-475. doi:10.1037/a0017075

2- فصل کتاب:

فقط حرف اول کلمه اول عنوان فصل و عنوان کتاب با حروف بزرگ نوشته می شود.

مثال: Stephan, W. G. (1985). Intergroup relations. In G. Lindzey & E. Aronson (Eds.), The handbook of social psychology (3rd ed., Vol. 2, pp. 599-658). New York: Random House.

3- کتاب:

مثال:  Gray, P. (2010). Psychology (6th ed.). New York: Worth

4- جدول:

بسته به اطلاعاتی که می خواهید درج کنید، قالب های مختلفی برای جداول وجود دارد. بنابراین، دقیق باشید و شماره و عنوان جدول را ارائه دهید (این دومی باید کج نوشته شود). جداول می توانند تک یا دو فاصله باشند.

5- شکل:

حتماً محورهای x و y را به وضوح ذکر کنید. در زیر شکل یک برچسب و توضیح مختصر ارائه دهید. عنوان شکل معمولاً شامل متغیرها و واحدهای اندازه گیری است. همچنین، ارور بار را در نمودارهای میله ای خود بگنجانید. ارور بار نشان دهنده یک خطای استاندارد در بالا و پایین میانگین هستند.

6- در متن استناد:
  • نام نویسندگان و تاریخ انتشار را با ذکر منابع در مقاله خود ذکر کنید.
  • هنگام گنجاندن نقل قول به عنوان بخشی از جمله، از و استفاده کنید: “طبق نظر جونز و اسمیت (2003)، …”
  • هنگامی که نقل قول در پرانتز نوشته می شود، از & استفاده کنید: «مطالعات نشان داده اند که پرایمینگ می تواند بر رفتار حرکتی واقعی تأثیر بگذارد (Jones & Smith, 2003; Kiley, Bailey, & Hammer, 1999)مطالعات داخل پرانتز باید بر اساس حروف الفبا با نام خانوادگی نویسنده اول نمایش داده شوند و آن را با نقطه ویرگول از هم جدا کنند.
  • شما باید از نقل قول مستقیم خودداری کنید، اما در صورت انجام همراه با نام و تاریخ، شماره صفحه را درج کنید.
  • برای منابعی که سه نویسنده یا بیشتر دارند، وقتی نام همه نویسندگان را فهرست کردید، می‌توانید «و همکاران» را بنویسید. در مورد اشاره های بعدی: «کلین و همکاران. (1999) دریافت که…».
  • در همین حال، زمانی که منبع دارای شش نویسنده یا بیشتر باشد، نام خانوادگی نویسنده اول و “و همکاران”. هر بار که منبع ذکر می شود استفاده می شود.
7- منبع ثانویه:

این اصطلاح برای توصیف مطالبی است که در منبع دیگری ذکر شده‌است. از استفاده از منابع ثانویه در مقالات خود اجتناب کنید. سعی کنید منبع اصلی را بیابید و قبل از ذکر در کارتان آن را بخوانید. با این حال، اگر باید منبع ثانویه را ذکر کنید، به نمونه مقاله سبک APA در زیر مراجعه کنید:

نام خانوادگی نویسنده منبع اصلی (همانطور که در نام خانوادگی نویسنده منبع ثانویه ذکر شده است) استدلال می کند که…

 

7 نکته برای نوشتن مقاله تحقیقاتی بدون خطا به سبکAPA

  • اگرچه استثنائاتی وجود دارد، استفاده از اول شخص را هنگام نوشتن به حداقل برسانید.
  • از درج اظهارات شخصی یا حکایات خودداری کنید.
  • اگرچه استثنائاتی وجود دارد، اما در هنگام نوشتن از زمان گذشته استفاده کنید.
  • ازعبارات مخفف استفاده نکنید.
  • از زبان مغرضانه خودداری کنید – با اصطلاحات مناسب به روز شوید، به خصوص اگر مقاله ای می نویسید که شامل جنسیت، نژاد، قومیت، گرایش جنسی و غیره است.
  • حتما منابع خود را ذکر کنید.
  • سعی کنید تا حد امکان ترجمه کنید و مستقیماً از مقالات منبع نقل قول نکنید.

این مقاله فقط شامل چند جنبه از قالب مقاله تحقیقاتی APA است. قوانین سبک APA زیادی وجود دارد که می توان قبل از شروع به نوشتن مقاله تحقیقاتی سبک APA آن ها را بررسی کرد. بسیاری از قوانین سبک APA پویا هستند و تغییر می کنند، بنابراین بهتر است قبل از نوشتن مقاله تحقیقاتی به ویرایش هفتم (آخرین) دفترچه راهنمای انتشار APA مراجعه کنید و با فرمت هر بخش به طور کامل آشنا شوید.

آیا از فرمت مقاله تحقیقاتی APA برای نوشتن مقاله خود استفاده کرده اید؟ برای ما بنویسید یا در زیر نظر دهید و به ما بگویید که تجربه خود از نوشتن مقاله سبک APA چگونه بوده است؟

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *