blog

نویسندگان باید روی چه چیزی تمرکز کنند – تحقیق علمی یا قالب‌بندی مقالات؟

نویسندگان باید روی چه چیزی تمرکز کنند - تحقیق علمی یا قالب بندی مقالات؟

 به‌عنوان یک ویراستار آکادمیک که به نویسندگان کمک می‌کند تا مقالات مجله را به صورت روزانه تهیه کنند، روی تعدادی مقاله کار می‌کنم که باید طبق دستورالعمل‌های مشخص شده توسط یک مجله قالب‌ بندی شوند. این دستورالعمل‌ها از دستورالعمل‌های اساسی در مورد اندازه کاغذ و سبک زبان تا دستورالعمل‌های جامع در مورد قالب‌ بندی بخش‌های مقاله، ارائه داده‌ها یا ذکر منابع را شامل می‌شود. دستورالعمل‌های قالب بندی برای کمک به حفظ سازگاری در جنبه‌هایی مانند املا یا علامت گذاری و ارائه داده‌ها به صورت واضح (مثلاً فهرست‌های مرجع) در نظر گرفته‌شده‌است.

کتابچه راهنمای سبک شیکاگو (CMS) نمونه‌خوبی از یک راهنمای سبک است که توصیه‌هایی را برای هر جنبه از آماده‌سازی مقاله، از بزرگ‌کردن حروف اسامی خاص تا تعیین قالب‌های تاریخ، ارائه می کند. در حالی که مجلات ممکن است مقالات را منحصراً در مورد موضوعات  مربوط به قالب بندی رد نکنند. اکثر مجلات اهمیت زیادی به چنین موضوعاتی می دهند. نویسندگان زمان و تلاش زیادی را صرف قالب‌ بندی مقالات خود قبل از ارسال آنها به مجلات می‌کنند، دستورالعمل ههای مجلات متفاوت است اما مجلات شناخته‌شده نرخ رد بیشتری دارند و نویسندگان باید برای قالب‌ بندی مقاله‌های بعدی، ، زمان و تلاش بیشتری را صرف کنند.

 

نویسندگان باید روی چه چیزی تمرکز کنند؟

اگرچه فرمت‌های استاندارد، مانند CMS، دیدن همه مقالات به سبک ثابت را برای ویراستاران و بازبینان کمی آسان‌تر می‌کند. اما مزایایی که راهنماهای سبک / دستورالعمل‌های قالب‌ بندی ارائه می‌دهند محدود است. سؤالی که پس از آن مطرح می‌شود این است که آیا تمرکز مجلات بر قالب بندی مقالات اشتباه است؟ آیا باید در عوض توجه خود را به کیفیت دانش معطوف کنند؟ بر اساس تجربه ام در ویرایش و قالب بندی مقالات برای نویسندگان، من به مورد دومی تمایل دارم. نویسندگان عمدتاً محقق هستند و باید روی موضوعاتی تمرکز کنند که مجلات واقعاً به آنها اهمیت می‌دهند – وضوح، تازگی، زبان، رعایت اصول اخلاقی انتشار، و چند الزام اساسی قالب‌ بندی. یک ویراستار متوجه می شود که یک جدول یا شکل وجود ندارد یا اینکه یک شکل یا جدول در متن ذکر نشده است.

نویسندگان باید اطمینان حاصل کنند که مطالعه جدید و دارای ارزش است. متن از نظر گرامری دقیق است. ایده‌ها به صورت منطقی جریان می‌یابند. مقاله محدودیت تعداد کلمات تعیین‌شده را برآورده می کند. حداقل منابع در قالبی که توسط مجله هدف تعیین‌شده ، ذکر شده‌است. تمرکز بر این موضوعات، در عین حال که به طور کامل مسائل سبک را نادیده نمی گیرد، می تواند نویسندگان را یک قدم به انتشار نزدیک تر کند.

 

هموار کردن راه – الزویر و وایلی

الزویر(یکی از ناشران پیشرو مجلات) به عنوان تلاشی برای پرداختن به موضوع نویسندگانی که زمان زیادی را برای قالب بندی مقالات صرف می‌کنند. برای ساده‌سازی فرآیند ارسال، ابتکار مقاله شما، راه شما (YPYW) را راه‌اندازی کرد. YPYW یک فرآیند ارسال را دنبال می‌کند که بر کیفیت علم در مراحل اولیه ارسال تمرکز دارد. YPYW از نویسندگان می‌خواهد که عناصر مورد نیاز برای تولید نهایی را در مرحله بازبینی لحاظ کنند. تا زمانی که یک مقاله علمی شامل عناصر کلیدی – عنوان، چکیده، مقدمه، مواد و روش‌ها، نتایج، بحث (یا نتایج و بحث ترکیبی)، مراجع، جداول و شکل‌ها و راهنمای شکل باشد، قابل قبول است. این فرآیند ارسال آسان‌تر، باعث صرفه‌جویی در وقت و تلاش نویسندگان در مواجهه با موارد رد می‌شود و ممکن است به آنها کمک کند تا مقالات را برای مجلات دیگر سریع‌تر آماده کنند.

YPYW توسط چندین مجله الزویر پذیرفته‌شده‌است. هر مجله‌ای که YPYW را ارائه می‌دهد به وضوح این را در ابتدای راهنمای خود برای نویسندگان در وب سایت Elsevier نشان می‌دهد، که بیان می کند که نویسندگان می‌توانند مقالات خود را در یک فایل Word یا PDF ارسال کنند تا در فرآیند داوری استفاده شود. تنها زمانی که مقاله آنها در مرحله بازبینی است، باید اطمینان حاصل کنند که در “قالب صحیح” برای پذیرش است.

نکته برجسته ابتکار YPYW

YPYW هیچ قالب دقیقی را حتی برای مراجع تعیین نمی‌کند. این یک واقعیت شناخته‌شده‌است که لیست‌های منابع می‌توانند در چندین صفحه اجرا شوند و نویسندگان زمان زیادی را صرف قالب‌ بندی هر ورودی در لیست مرجع می‌کنند. نیازی به ذکر این مطلب نیست که ابتکار YPYW مورد استقبال نویسندگان قرار گرفته‌است. زیرا فرآیند ارسال را ساده‌تر می‌کند و در زمان آنها صرفه‌جویی می‌کند.

Wiley نیز، نویسندگان را ملزم به تکرار طرح‌بندی توصیه‌شده توسط مجله در زمان ارسال را ندارد. مجلات Wiley فقط از نویسندگان می‌خواهند که مقالات خود را در طرحی واضح، عمومی و خوانا ارائه کنند که شامل تمام بخش‌های مرتبط باشد. آنها بیان می‌کنند که فرآیند نگارش آنها تمام جنبه‌های قالب بندی را انجام می‌دهد. این می‌تواند باعث صرفه‌جویی در ساعت‌ها کار خسته‌کننده قالب بندی و قالب‌ بندی مجدد نویسندگان در هنگام ارسال مقالات خود به مجلات دیگر شود.

 

کلام آخر

به عنوان نتیجه‌گیری، این ابتکارات اتخاذشده توسط غول‌های ناشر تاکنون پاسخ مثبتی از سوی نویسندگان دریافت کرده‌است. چنین رویکردی به آن‌ها کمک می‌کند تا بیشتر بر روی تحقیقات خود تمرکز کنند تا قالب‌ بندی مقالات. شاید برای مجلات و ناشران دیگر، ارزش داشته باشد که شرایط ارسال مقاله خود را ساده کنند. با این حال، درک روشنی از پیامدهای هزینه چنین طرح هایی بر فرآیند انتشار و پایداری آنها در بلندمدت نیاز به توسعه دارد.

(1 رای)

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *