blog

در نوشتار آکادمیک، اخلاقی و دقیق به منابع استناد کنید.

در نوشتار آکادمیک اخلاقی و دقیق به منابع استناد کنید.

چرا استناد صحیح اهمیت دارد؟

روزی یکی از دوستانم که رژیم غذایی یک وعده غذایی در روز را انجام می‌داد، از من پرسید که آیا مطالعاتی را می‌شناسم که ایده گرسنگی 23 ساعته برای سلامتی را تأیید کند؟ بدیهی است که من Google Scholar را باز کردم تا هر گونه تحقیق قابل دسترس در مورد این موضوع را جستجو کنم. افراد هنگامی که به دنبال “اطلاعات دقیق” هستند،  تمایل دارند به مقالات آکادمیک تکیه کنند. چرا؟ چون به فرآیند علمی ایمان داریم و معتقدیم که بر خلاف مقالات عمومی، مقالات آکادمیک با استناد به سایر مطالعات معتبر در این زمینه، در اعتباربخشیدن به توجیهات و نظریه‌ها دقیق هستند. کسی که مقاله شما را مطالعه می‌کند هرکسی می تواند باشد – محقق دیگری، پزشک متخصص مراقبت‌های بهداشتی، سیاست گذار، مربی یا فقط یک مرد معمولی که می‌تواند اقدامات خود را بر اساس مقاله شما قرار دهد.

بنابراین، از طریق مقالات آکادمیک، محققان این مسئولیت را دارند که نه تنها نتایج تحقیق را به طور دقیق ارائه کنند، بلکه یافته‌های سایر مطالعات مرتبط را نیز در مقاله خود به درستی مورد بحث قرار دهند. مطالعات قبلی که با یافته‌های شما موافق است، می‌تواند بر خواننده تأثیر متفاوتی بگذارد تا اینکه بگوییم تحقیقات گذشته مغایر با آن است. ارجاع نادرست، به ویژه اگر در مقالات مختلف تکرار شود، می‌تواند اطلاعات نادرست را به حقایق پذیرفته‌شده عمومی تبدیل کند.

مسلماً مطالعه شما بر اساس دانش موجود است. همانطور که ایساک نیوتن زمانی نوشت، “اگر من بیشتر از دیگران دیده‌شده‌ام، به این دلیل است که بر روی شانه‌های غول‌ها ایستاده‌ام” هر گونه اطلاعات در مقاله شما – خواه یک فرضیه یا یک ایده یا حتی روش شناسی باشد – خوانندگان شما نمی‌دانند که از کجا آمده است مگر اینکه به آنها اطلاع داده‌باشید. ارجاع دقیق یکی از اصول راهنمای صداقت آکادمیک است که تضمین می کند اعتبار در جایی که اعتبار لازم است داده می‌شود و هرکسی می‌تواند پیدایش یک نظریه علمی، یک حدس، مدل یا چارچوب را بررسی کند.

استناد به منابع خود- اشتباهاتی که مرتکب می شوید.

ارائه منابع اشتباه یا ناقص

در این مورد شما ناخواسته اطلاعات مرجع اشتباه یا گم‌شده (جزئیات نویسنده-تاریخ-انتشار-صفحه-نسخه) را ارائه می دهید که مانع از کشف مرجع صحیح می شود. البته، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت مرجع مانند EndNote، Zotero، Mendeley و غیره احتمال چنین اشتباهاتی را کاهش دهید. اما حتی در این صورت، برای مثال، اگر نویسندگان را درست بنویسید اما سال انتشار را اشتباه نوشته باشید، ممکن است در نهایت نقل قول اشتباهی را وارد کنید این خطاها اغلب (اما نه همیشه) در مرحله ویراستاری یا گاهی به دلیل استفاده نکردن از فرآیند استخراج و بررسی منابع به صورت خودکار، انجام می شوند.

نادیده‌گرفتن یک استناد

ممکن است استناد یک منبع مرتبط را از دست داده‌باشید. منبع می‌تواند مقاله محقق دیگری یا حتی مقاله منتشرشده قبلی شما باشد. یا شاید فردی باشد که اصلاً با افراد آکادمیک مرتبط نبوده و به طور معمول با آنها تعامل داشته‌اید و به شما کمک کرده است تا به بینش مهمی در مورد کار خود برسید. عدم استناد به هر یک از این موارد می تواند به عنوان سرقت ادبی تلقی شود و ممکن است این موارد ممکن است منجر به مجازات‌های مختلف از اقدامات انضباطی از جمله نامه‌های عذرخواهی ، پس گرفتن مقاله منتشر شده و اتهامات کیفری از قبیل تعلیق و تعقیب شود.

ارتباط با همتایان و حلقه‌های استناد

حلقه‌های داوری همتا ائتلاف‌هایی هستند که بین دانشمندان واقعی و حساب‌های نام مستعار ایجاد شده‌اند که با آدرس‌های ایمیل جعلی به قصد تقلب در سیستم داوری همتا ایجاد شده‌اند. از سوی دیگر، حلقه‌های استناد یا کارتل‌های استناد، گروه‌هایی از محققان هستند که قول می‌دهند به مقالات یکدیگر استناد کنند، حتی اگر کاملاً نامربوط باشند. اینها معمولاً شبکه‌ای از محققان هستند که به دلیل نیاز به بهبود امتیازات استنادی خود هدایت می شوند. یک مورد بدنام به خصوص «حلقه داوری و استناد همتایان» است که توسط انتشارات سیج در سال 2014 کشف شد و در یکی از مجلات آنها کار می کرد. این امر منجر به پس‌گرفتن 60 مقاله مرتبط و استعفای محققی شد که یکی از افراد کلیدی بود.

عدم بررسی اعتبار منابع

قبل از اینکه هر چیزی را به عنوان بخشی از بررسی متون خود منتشر کنید، بهتر است اعتبار آن را بررسی نمایید. به عنوان مثال، آیا مقاله در یک مجله معتبر منتشر شده‌است؟ چه زمانی منتشر شد – آیا ممکن است اکنون داده‌های موجود در آن قدیمی در نظر گرفته شوند؟ آیا از آن زمان پس‌گرفته شده‌است؟ آیا پس از انتشار اصلاحاتی صورت گرفته‌است؟ مسئله فقط اشتباه گرفتن نقل قول نیست: کار با منابع غیرقابل اعتماد می تواند پیامدهای عمده‌ای بر اساس مطالعه شما داشته باشد.

 ذکر منبعی که نخوانده‌اید یا متوجه نشده‌اید.

همیشه توصیه می شود قبل از استناد به مقاله، آن را به طور کامل بخوانید و بفهمید. اشتباه‌گرفتن یک استناد می تواند منجر به پیوند نادرست یک محقق دیگر با ادعایی شود که در وهله اول از آن پشتیبانی نمی کند. کپی‌کردن ارجاعات از یک مقاله دیگر با موضوع مشابه بدون مطالعه مقاله اصلی بسیار آسان است. اما اگر آن مقاله نقل قول را اشتباه وارد کرده باشد چه؟ ارجاع بی دقت یا اشتباه می تواند منجر به تداوم اطلاعات نادرست که پیشرفت علمی را به چالش می کشد، می شود.

 

آیا ChatGPT می تواند کمک کند؟

ChatGPT (و سایر موارد مانند Bard) می تواند یک ابزار بسیار مفید در طول نوشتن مقاله شما باشد. با این حال، عاقلانه است که نتایج آن را با احتیاط بپذیریم. ChatGPT به خاطر پرتگویی‌هایش بدنام است – اطلاعات را به ویژه در منابع خود جعل می کند. نتایج مرجعی که بنا به درخواست شما در اختیار شما قرار می دهد می تواند واقعاً معتبر به نظر برسد. اما با جست‌وجوی دقیق مقالات، به جایی نمی رسید و اگر از آن بخواهید محتوای یک مقاله خاص را خلاصه کند (به جای اینکه خودتان کل مقاله را بخوانید)، پس این را بدانید – تمایل دارد محتوای ساختگی  بسازد تا اینکه خلاصه ای واقعی برای شما ارائه کند.

 

چگونه ابزارهای مدیریت منابع مفید هستند؟

همه پروژه‌های تحقیقاتی با مرور مقالات جامع شروع می شوند. شما باید پایگاه‌های اطلاعاتی علمی را با اصطلاحات یا کلمات کلیدی مرتبط با مطالعه خود جستجو کنید و تعداد بی‌پایانی نتایجی را که به شما می‌دهد را بررسی کنید. این روند می تواند هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. چگونه می توانید همه آن را در طول این فرآیند پیگیری کنید. ابزارهای مدیریت مرجع مانند EndNote، Zotero و Mendeley به شما کمک می کنند نسخه مقاله ای را که می خوانید در رایانه شخصی خود ذخیره کنید و ابرداده های آن شامل تمام اطلاعات کتابشناختی آن را جمع آوری کنید. می‌توانید تمام مقالاتی را که جمع‌آوری می‌کنید بر اساس طبقه‌بندی انتخابی خود در پوشه‌ها سازماندهی کنید. همچنین می توانید از این ابزار برای استناد خودکار در مقاله خود بر اساس تقریباً هر سبکی استفاده کنید.

کلام آخر

استناد، به ویژه در نوشته های آکادمیک، یک امر رسمی نیست. این راهی برای اعتباربخشیدن به کسانی است که مسیر کار شما را هموار کرده‌اند. در عصر دیجیتال امروزی، با ابزارهای فراوانی که در اختیار دارید، مرور مقالات و استناد به منابع آسان‌تر از همیشه است. آگاهی در مورد تخلفات استناد می تواند به شما کمک کند تا بر مشکلات اطلاعات نادرست و بی اعتمادی غلبه کنید و کیفیت کار خود را بالا ببرد. پس محتاط باشید و درست استناد کنید.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *