blog

نحوه نوشتن یک درخواست تجدیدنظر موثر برای سردبیر مجله

تجدیدنظر موثر برای سردبیر مجله

ریجکت شدن بخش رایجی از انتشار مقاله است، اما گاهی اوقات ارزش تجدید نظر در این تصمیم را دارد. این مقاله به تشریح شرایطی می‌پردازد که ممکن است درخواست تجدیدنظر ضروری باشد، مانند به چالش‌کشیدن ریجکت، اعتراض به نظرات داور، درخواست ارزیابی مجدد، یا پرداختن به مسائل اخلاقی

ریجکت شدن مقاله شما توسط ژورنال هدف شما بخش ناخوشایندی از فرآیند انتشار مقاله است. تقریباً 20 درصد مقالات بدون داوری رد می شوند. تقریباً 40٪ از مقالات پس از داوری همتایان رد می شوند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است با ریجکت موافق نباشید. در این موارد می توانید نسبت به این تصمیم اعتراض کنید.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا می‌توانید برای یک سردبیر مجله درخواست تجدیدنظر بنویسید. در اینجا چند موقعیت متداول وجود دارد که در آن نامه تجدیدنظر می تواند ضروری باشد و چگونه می توان یک نامه تجدید نظر موثر برای سردبیر مجله نوشت.

 

دلایل اعتراض به تصمیم مجله

1) به چالش‌کشیدن ریجکت

اگر مقاله شما توسط مجله رد شده است، اما شما قویاً معتقدید که این تصمیم ناعادلانه یا بر اساس سوء تفاهم بوده است، می توانید نامه تجدید نظر بنویسید. این نامه به شما اجازه می دهد تا مورد خود را ارائه دهید، به نگرانی های مطرح‌شده توسط داوران رسیدگی کنید و درخواست تجدید نظر در نسخه خطی خود کنید.

2) مخالفت با نظرات داور

گاهی اوقات، ممکن است نظراتی را دریافت کنید که به نظر شما غیر قابل توجیه، جانبدارانه یا نادرست است. در چنین مواردی، می‌توانید یک نامه تجدیدنظر به سردبیر بنویسید و توضیح مفصلی درباره دلیل مخالفت خود با نظرات یا تفاسیر خاص ارائه دهید. این به شما امکان می دهد از کار خود دفاع کنید و شواهد یا استدلال های اضافی برای حمایت از موضع خود ارائه دهید.

3) درخواست ارزیابی مجدد

اگر در پاسخ به نظرات داور بازنگری های قابل توجهی در دستنوشته خود انجام داده‌اید، اما مجله همچنان تصمیم به رد مقاله شما دارد، می توانید یک نامه تجدید نظر بنویسید و درخواست ارزیابی مجدد کنید.

در این نامه، تغییراتی را که ایجاد کرده‌اید و اینکه چگونه فکر می کنید نگرانی های مطرح‌شده را برطرف می کند، توضیح دهید. هر داده یا تحلیل جدیدی که کار شما را تقویت می کند را برجسته کنید.

4) پرداختن به مسائل اخلاقی یا رویه‌ای

اگر در طول فرآیند داوری به سوء رفتار اخلاقی یا اشتباهات مشکوک هستید، یک نامه تجدیدنظر بنویسید تا این نگرانی ها را به اطلاع سردبیر برسانید. این امر به ویژه زمانی مرتبط است که فکر می‌کنید فرآیند داوری به خطرافتاده، ناعادلانه است، یا دستورالعمل‌ها یا استانداردهای اخلاقی مجله را نقض کرده است.

 

هنگام نوشتن نامه خود احتیاط کنید.

توجه: اعتراض به ریجکت، ضمانت پذیرش نیست و حتی ممکن است به رابطه شما با سردبیر مجله آسیب برساند. همچنین ممکن است شما را از ارسال تحقیق خود به مجله دیگری برای انتشار در طول فرآیند تجدید نظر منع کند. بنابراین، مزایا و معایب تجدیدنظرخواهی از یک تصمیم باید به دقت بررسی شود.

 

 

پیروی از سیاست های تجدیدنظر

بسیاری از مجلات یا ناشران سیاست های تجدیدنظر خاصی دارند. پیروی از این خط‌مشی‌ها کمک می‌کند که فرآیند تجدیدنظر به آرامی و در سریع‌ترین زمان ممکن اجرا شود. هیچ سردبیر ژورنالی دوست ندارد یک نامه تجدید نظر دریافت کند. بنابراین، سردبیران مجلات ممکن است به نویسندگانی که از خط مشی‌ها و رویه‌های مناسب پیروی می‌کنند، نگاه مطلوب‌تری داشته باشند. علاوه بر این، پیروی از چنین رویه هایی ممکن است روند تجدید نظر را تسریع کند.

برای اطلاعات بیشتر درباره خط‌مشی‌های تجدیدنظر برخی ناشران بزرگ‌تر، روی پیوندهای زیر کلیک کنید:

When to Dispute a Decision – Springer

How to Appeal a Journal Decision – Elsevier

How to Write an Appeal Letter – Springer

Peer Review Appeals and Complaints from Authors – Taylor & Francis

نوشتن نامه تجدید نظر

نوشتن نامه تجدید نظر می تواند گامی مهم در رسیدگی به نگرانی ها یا مخالفت با تصمیمی که در مورد دستنوشته ارسالی شما گرفته شده است باشد.

در طول فرآیند متشکل و حرفه ای بمانید. پس از طرد شدن، احساسات می توانند بر افکار شما تأثیر بگذارند. بنابراین، بهتر است چند روز صبر کنید تا بتوانید قبل از پاسخ‌دادن، به طور عینی در مورد تصمیم فکر کنید. اگر تصمیم دارید هنوز می خواهید پاسخ دهید، در اینجا یک راهنمای کلی در مورد نحوه نگارش یک نامه تجدید نظر موثر آورده شده است:

 

خطاب به سردبیر

نامه خود را با خطاب به سردبیر با احترام شروع کنید. از نام کامل، عنوان حرفه ای و نام مجله استفاده کنید. اگر در مورد نام سردبیر مطمئن نیستید، وب سایت مجله یا تصمیم نامه ای که دریافت کرده اید را بررسی کنید. اکثر مجلات هیئت تحریریه خود را در وب سایت خود فهرست می کنند.

به عنوان مثال، در بالای نامه خود موارد زیر را درج کنید:

دکتر/پروفسور نام ویراستار

سردبیر

مجله …

تاریخ

جناب دکتر/استاد نام سردبیر:

متن اصلی…

 

هدف را به وضوح بیان کنید.

در پاراگراف آغازین، هدف نامه خود را به وضوح بیان کنید. ذکر کنید که برای تجدید نظر در مورد تصمیم مربوط به دست‌نوشته خود می‌نویسید و عنوان دست‌نوشته و شناسه دست‌نوشته (در صورت وجود) را برای ارجاع آسان ارائه دهید.

مثلا:

نام دکتر ویراستار محترم،

من برای درخواست تجدید نظر در مورد تصمیم مربوط به نسخه خطی خود، با عنوان [عنوان در اینجا]، شماره ارسالی XXX، توسط [نام نویسنده را در اینجا وارد کنید] درخواست تجدید نظر می‌کنم.

 

 

ابراز قدردانی

قدردانی خود را به خاطر زمان و تلاش ویراستار در بررسی نسخه خطی خود ابراز کنید. بر قدردانی خود برای بازخورد ارزشمند آنها و توجه آنها به کار شما تأکید کنید.

مثلا:

من و همکارانم از زمانی که صرف بررسی و در نظرگرفتن نسخه خطی ما برای چاپ کرده‌اید صمیمانه سپاسگزاری می کنیم.

 

 

نگرانی های خاص را برجسته کنید.

در پاراگراف‌های بعدی، به نگرانی‌های خاص مطرح شده توسط سردبیر یا بازبینان بپردازید. با ارائه توضیحات مفصل یا ارائه شواهد، داده‌ها یا منابع اضافی که مورد شما را تأیید می‌کند، به‌صورت روشی به هر نکته پاسخ دهید. IR مودب، محترمانه و حرفه ای باشید. ممکن است مفید باشد که نقاط خود را شماره گذاری کنید تا ویرایشگر بتواند به صورت جداگانه روی هر نقطه تمرکز کند.

 

روشن کردن سوء تفاهم ها

اگر فکر می کنید سوء تفاهم یا تفسیر نادرستی از کار شما وجود دارد، آنها را به صورت مختصر و عینی توضیح دهید. از این فرصت برای ارائه زمینه‌های اضافی یا توضیح بیشتر در مورد جنبه‌هایی که ممکن است در بررسی اولیه نادیده گرفته شده‌اند استفاده کنید.

 

رفع نقاط ضعف

هر گونه ضعف یا محدودیت نسخه خطی خود را که توسط داوران شناسایی شده‌است، تأیید کنید. توضیح دهید که چگونه این جنبه‌ها را در ارسال اصلاح‌شده خود مورد توجه قرار داده‌اید یا اصلاح کرده‌اید یا طرحی برای رسیدگی به آنها در کار آینده ارائه دهید. این نشان دهنده تمایل شما برای بهبود نسخه خطی است.

اگر به دلیل زمان، بودجه، منابع و غیره نمی‌توانید محدودیت‌ها را برطرف کنید، حتماً محدودیت‌های موجود در نسخه را تأیید کنید. برای راهنمایی در مورد نوشتن بخش یا بیانیه محدودیت ها، این مقاله را بررسی کنید.

 

مدارک اضافی را ارائه دهید

اگر از زمان ارسال اولیه، داده‌های جدیدی به دست آورده‌اید، تحلیل‌های بیشتری انجام داده‌اید، یا بازنگری‌های اساسی در دست‌نوشته خود انجام داده‌اید، این اطلاعات را برای تقویت پرونده خود ارائه دهید. به وضوح توضیح دهید که چگونه این اضافات یا اصلاحات باعث افزایش کیفیت یا اهمیت کار شما می شود.

 

نکات کلیدی را خلاصه کنید.

در پاراگراف پایانی، نکات کلیدی درخواست تجدیدنظر خود را خلاصه کنید و دلایلی را تکرار کنید که چرا معتقدید نسخه خطی شما مستحق بررسی مجدد است. مودب باشید و قدردانی خود را برای وقت و توجه سردبیر تکرار کنید.

 

اسناد پشتیبان را پیوست کنید.

در صورت لزوم، هر گونه مدارک پشتیبانی مانند:

بخش های دست نویس اصلاح‌شده

داده اضافی

مراجعی که بیشتر از درخواست شما حمایت می کنند

این پیوست ها را در نامه خود ذکر کنید.

 

تصحیح و ارسال کنید.

قبل از ارسال نامه تجدید نظر خود، آن را برای وضوح، گرامر و اشتباهات املایی به طور کامل تصحیح کنید. اطمینان حاصل کنید که نامه شما به دستورالعمل های خاص یا الزامات قالب بندی تعیین‌شده توسط مجله پایبند است.

در نهایت، درخواست تجدید نظر خود را از طریق کانال یا آدرس ایمیل تعیین شده ارائه شده توسط مجله ارسال کنید.

موفقیت درخواست تجدیدنظر شما به قدرت استدلال شما و کیفیت تجدید نظرهای شما بستگی دارد. در طول نامه حرفه ای، مختصر و محترمانه بمانید. حفظ لحن سازنده و مشارکتی با سردبیر مهم است.

 

کلام آخر

به یاد داشته باشید، نوشتن نامه تجدید نظر باید با حرفه ای بودن، ادب و تمرکز بر ارتباطات سازنده باشد. دلایل خود را برای درخواست تجدیدنظر به دقت ارزیابی کنید و مطمئن شوید که یک مورد قوی با شواهد یا استدلال صحیح پشتیبانی می شود.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *