blog

چگونه بفهمم که مقاله من با هدف و محدوده یک ژورنال مطابقت دارد؟

چگونه بفهمم که مقاله من با هدف و محدوده یک ژورنال مطابقت دارد؟

Scope  یک ژورنال چیست؟

Scope  هدف یا اهداف ژورنال است. این همان چیزی است که ژورنال می خواهد با ارائه محتوا به خوانندگان خود به آن دست یابد. اهداف یک ژورنال که به‌عنوان «هدف» یا «ماموریت» نیز شناخته می‌شود، شامل عوامل زیادی است که می‌خواهید هنگام تصمیم‌گیری در مورد مناسب بودن ژورنال برای شما در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، Scope  مجله nature موارد زیر را بیان می‌کند:

Nature یک ژورنال بین‌المللی هفتگی است که بهترین تحقیقات داوری‌شده توسط همتایان را در تمام زمینه‌های علم و فناوری بر اساس اصالت، اهمیت، علاقه بین رشته‌ای، به موقع‌بودن، دسترسی، ظرافت و نتایج شگفت انگیز منتشر می‌کند. Nature همچنین اخبار و تفسیرهای سریع، معتبر، بینش‌انگیز و گیرا از روندهای موضوعی و آتی که بر علم، دانشمندان و عموم مردم تأثیر می‌گذارد، ارائه می‌کند.

در اینجا، ما می‌توانیم ببینیم:

  • فراوانی انتشار (هفتگی)،
  • اندازه گردش (بین المللی)،
  • نوع داوری (peer review

معیارهای انتخاب (“اصالت، اهمیت، علاقه بین رشته‌ای، به موقع‌بودن، دسترسی، ظرافت و نتیجه‌گیری شگفت‌انگیز”)،

  • انواع مقالاتی که منتشر می کند (اخبار، مقالات پژوهشی (“تحقیق در همه زمینه های علم و فناوری”) و سرمقاله ها و تفسیرها (“تفسیر گرایش های موضوعی و آینده”))

این ژورنال همچنین شامل بیانیه هدف است:

اول، خدمت به دانشمندان از طریق انتشار سریع پیشرفت‌های قابل توجه در هر شاخه‌ای از علم، و ایجاد یک انجمن برای گزارش و بحث درباره اخبار و مسائل مربوط به علم. دوم، اطمینان از اینکه نتایج علم به سرعت در سراسر جهان برای عموم مردم منتشر می شود. به شیوه‌ای که اهمیت آنها را برای دانش، فرهنگ و زندگی روزمره را نشان می‌دهد.

با توجه به موارد فوق، ما همچنین متوجه شدیم که مخاطبان آن نه تنها دانشمندان، بلکه عموم مردم را نیز شامل می‌شوند. علاوه بر این، محتوای آن با هدف بهبود درک ما از فرهنگ و زندگی روزمره است.

 

از کجا می توانم محدوده‌ژورنال را پیدا کنم؟

معمولاً، می‌توانید هدف و دامنه یک ژورنال را در بخش «درباره ما» در وب‌سایت مجله پیدا کنید. گاهی اوقات همه اطلاعات در یک مکان ارائه می شود. در مواقع دیگر، ممکن است در بخش‌های جداگانه آمده‌باشد، مانند مثال فوق از Nature. اطلاعات دقیق‌تر را می‌توان در بخش «راهنمای نویسندگان» یا «برای نویسندگان» ژورنال یافت. در نهایت، مطالعه چند موضوع اخیر به شما درک بهتری از نحوه تعریف معیارهای انتخاب از قبیل «تازه بودن»، «اصالت»، «اهمیت» و غیره می دهد.

 

چگونه بفهمم که موضوع تحقیق من با محدوده یک ژورنال مطابقت دارد؟

هنگامی که دامنه یک ژورنال را می خوانید، باید چندین سؤال از خود بپرسید، از جمله موارد زیر:

1- آیا اطلاعات تحقیقاتی شما احتمالاً در هنگام انتشار مرتبط است؟

? به عنوان مثال، بیایید بگوییم که تحقیقات شما به طور اساسی با scope ژورنال  nature مطابقت دارد. می دانیم که این یک نشریه هفتگی است و چرخش آن نسبتاً سریع است. به این ترتیب، بعید است که تحقیقات شما در صورت ارسال به این ژورنال قدیمی باشد. اما اگر چرخش، برای مثال، هفت ماه بود، اگر تحقیقات شما به زمان حساس بود و می‌دانستید که افراد دیگری که درباره موضوعات مشابه تحقیق می‌کنند ممکن است به انتشار نزدیک باشند، ممکن است با مشکل مواجه شوید.

2- آیا تحقیق شما با مخاطبان مورد نظر ژورنال مرتبط است؟

به عنوان مثال، اگر مطالعه شما بر روی یک گروه قومی کوچک در یک قاره متمرکز باشد، آیا منطقی است که یک ژورنال بین المللی را هدف قرار دهید؟

3- آیا پیامدهای تحقیق شما چند رشته ای است؟

اگر ژورنال شما مطالعاتی را ترجیح می دهد که می تواند برای متخصصان در موضوعات مختلف مفید باشد، آیا یک پروژه تخصصی برای خوانندگان آن ژورنال جالب خواهد بود؟

4- آیا تحقیقات من برای افراد غیرمتخصص پیچیده است؟

ژورنال‌ای با اشتراک عمومی و بزرگ، می‌خواهد مقالات به زبان انگلیسی ساده و حاوی اصطلاحات مختصر نوشته شوند.

5- آیا تحقیق شما کارهایی مشابه آنچه در سایر مقالات منتشر شده توسط ژورنال وجود دارد را پوشش می دهد؟

برخی از شباهت ها خوب است، اما همپوشانی بیش از حد ممکن است به این معنی باشد که تحقیقات شما دیگر برای اهداف ژورنال “اصلی” نیست.

6- آیا ژورنال نوع مقاله شما را می پذیرد؟

اگر در حال انجام یک مطالعه بالینی هستید، اما ژورنال ای که مد نظر شماست منتشر نمی کند، شاید باید به جستجو ادامه دهید. به همین ترتیب، اگر می خواهید سرمقاله بنویسید، اما مجله انتخابی شما آنها را نمی پذیرد، ارسال به آن نشریه اتلاف وقت خواهد بود.

پس از اینکه تشخیص دادید که پیش نویس شما برای ژورنال هدف شما مناسب است، مطمئن شوید که این موضوع را در کاورلتر و چکیده خود بیان کرده اید. برای مثال، اگر ژورنال‌ای می‌خواهد تحقیقاتی داشته باشد که پیامدهای متناسب با خط مشی خود داشته باشد، باید مطمئن شوید که در مورد اینکه چگونه تحقیقات شما می‌تواند بر سیاست‌گذاری تأثیر بگذارد، بحثی را در آن گنجانده باشید. اکنون می توانید ببینید که چرا گاهی اوقات انتخاب تعداد انگشت شماری از مجلات مشابه و در نظرگرفتن آنها هنگام شروع نوشتن دستنوشته می تواند مفید باشد

و قبل از ارسال مقاله خود به ویراستاران ژورنال، ویرایش مقاله را فراموش نکنید تا وضوح کار خود را بهبود ببخشید و هر گونه خطا در دستور زبان، علائم نگارشی و قالب‌بندی را برطرف کنید.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *