blog

چگونه یک مجله خوب برای انتشار مقاله پیدا کنیم؟

چگونه یک مجله خوب برای انتشار مقاله پیدا کنیم؟

مجله علمی متناسب با کار خودتان را پیدا کنید.

یکی از رایج‌ترین دلایلی که سردبیران مقالات پژوهشی را رد می‌کنند این است که موضوع آن ها با مجله مطابقت ندارند. – چه با اهداف و دامنه مجله و یا نیازها و سلیقه خوانندگان. با وجود نزدیک به 30000 مجله علمی بررسی‌شده، جای تعجب نیست که یافتن مجله مناسب برای مقاله تحقیقاتی شما می تواند بسیار دشوار باشد.

اما ناامید نباشید! اگر نحوه عملکرد مجلات را بدانید و خوانندگان آن ها را درک کنید، در واقع می توانید کنترل وضعیت انتشار مقالات خود را به دست بگیرید و شانس پذیرش مقاله خود را افزایش دهید. برای انجام این کار، باید در مورد نحوه انجام انتشارات، هوشمندانه عمل کنید و از چند قانون ساده پیروی کنید.

 

چگونه می توان مقاله ای را در مجله منتشر کرد.

متاسفم که ناامیدتان می کنم، اما متاسفانه هیچ راه مشخصی برای انتشار وجود ندارد. با این حال، ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای یافتن مناسب‌ترین مجله برای مقاله خود استفاده کنید .

هنگام استفاده از این ابزارها، نویسندگان باید یک حقیقت مهم را درک کنند:

مجلات یک کسب و کار هستند. در حالی که مطمئناً  مجلاتی وجود دارند تا با تسهیل تبادل ایده‌ها و امکان بررسی داوران همتا، به نفع جامعه تحقیقاتی باشند. آنها باید تصمیمات تجاری درستی در مورد هر آنچه در هر شماره از ژورنال خود درج می‌کنند، بگیرند. به دلیل ماهیت رقابتی صنعت چاپ و نشر مجلات و فشار برای عملکرد بهتر از رقبا، مجلات باید همیشه در نظر داشته باشند که چه مطالبی برای خوانندگان مفیدتر و جذاب‌تر خواهد بود – به عبارت دیگر، تنها محتوایی که باعث بازگشت خوانندگان شود.

این بدان معناست که مقاله شما نه تنها بر اساس شایستگی‌های علمی عینی آن، بلکه در مورد اینکه آیا این خواسته‌های تجاری را برآورده می‌کند یا خیر، ارزیابی می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید در زمان، تلاشتان صرفه‌جویی کنید، باید به دقت فکر کنید که کار شما چه سودی برای یک مجله و خوانندگان آن دارد. برای کمک به شما در انجام این کار، در اینجا هشت نکته ساده وجود دارد که به شما کمک می کند مجله مناسب برای مقاله خود را پیدا کنید.

 

تحقیق در مورد اهداف و محدوده ژورنال هدف شما

1- بخش‌های «درباره ما» و «راهنمای نویسندگان» ژورنال را بخوانید.

خواندن اهداف صریح و دامنه‌هدف مجله تقریباً همه چیزهایی را که باید در مورد هدف آن ژورنال بدانید و از چه نوع مقالاتی برای دستیابی به آنها استفاده می کند، به شما می گوید. مجلات تقریباً همیشه اهداف و دامنه خود را در دو مکان مشخص می کنند:

  • در وب سایت (معمولاً در بخش “درباره ما” /  “راهنماهای نویسنده”) و در معیارهای ارسالی آنها
  • بخش «راهنمای نویسندگان» در مجله منتشرشده.

این بخش ها شامل پارامترهای خاصی است که ویراستاران چه نوع مقالاتی را می پذیرند و نمی پذیرند. آنها همچنین اغلب به طور خاص بیان می کنند که مجله چه نوع تحقیقی را ترجیح می دهد. قبل از جستجوی اطلاعات بیشتر در مورد مجله ابتدا این بخش ها را بخوانید. در اینجا نمونه‌ای از بخش «دستورالعمل‌های نویسنده» از ژورنال Bioscience آمده است.

2- بسیاری از مقالات منتشرشده در مجلات هدف خود را بخوانید.

در حالی که در حال انجام تحقیقات خود هستید. – و حتی قبل از اینکه شروع به تهیه مقاله خود کنید. – تا حد امکان مقالات منتشرشده در حوزه تحصیلی خود را در مجلات بخوانید. حتی اگر نیازهای خاص یک مجله را بدانید، خواندن مقالات آن به طورگسترده به شما کمک می کند تا انواع تحقیقات و مقالاتی که سردبیران آن ترجیح می دهند را بهتر درک کنید. با بررسی مقالات چند سال گذشته، می‌توانید ببینید که چگونه ویراستاران آن عبارات معیاری مانند «نوآوری»، «جذابیت» و «پیشرفت مفهومی کافی» را تعریف می‌کنند و همچنین به درک کلی از سبک نوشتن مقالات در مجله دست یابید.

3- فهرستی از مجلاتی که تحقیقات مشابه شما را منتشر می کنند جمع آوری کنید.

علاوه بر خواندن اطلاعات در مورد مجلاتی که در حال حاضر به آنها نگاه می کنید، جستجوی خود را گسترش دهید تا مجلات منتشرکننده تحقیقات مشابه شما را نیز شامل شود. اگر تحقیق شما متعلق به یک حوزه خاص است، انتخاب یک نشریه تخصصی شانس پذیرش شما را افزایش می دهد و دسترسی مخاطبان هدف شما را به حداکثر می رساند. اگر مقاله شما در مجله تخصصی مناسب منتشرشده باشد، درصد بیشتری از مشترکین احتمالا مقاله شما را می خوانند یا آن را مرتبط با مطالعات خود می دانند.

4- Impact Factor مجله را بررسی کنید.

از آنجایی که احتمالاً می خواهید به مجلاتی ارسال کنید که مورد احترام سایرین هستند و حاوی مقالاتی هستند که توسط محققان دیگر به آنها ارجاع داده‌شده‌است، باید برای تحقیق در مورد ضریب تأثیر مجله هدف خود (IF) وقت بگذارید. این معیار براساس تعداد دفعاتی است که مقالات منتشرشده در آن مجله در طول دو سال گذشته (مثلاً 2016 2017) توسط مقالات منتشرشده در یک سال خاص (مثلاً 2018) استناد شده‌است.

هر چه ضریب تاثیر یک مجله بیشتر باشد، مقالات آن مجله بیشتر توسط نویسندگان دیگر استناد می شود. این عدد تقریبی نشان می‌دهد که یک مجله در زمینه خود چقدر معتبر است. اگرچه استدلال های قوی در مورد این روش برای تعیین کیفیت وجود دارد، اما هنوز هم ضریب تأثیر روش ارجح برای سنجش اعتبار یک مجله است. به خاطر داشته باشید که هرچه اعتبار مجله بالاتر باشد، زمینه ارسالی آن رقابتی تر است. شما باید زمان و تلاشی را که برای ارسال به یک مجله با رتبه بالا نیاز است در نظر بگیرید و تصمیم بگیرید که آیا برای موقعیت خاص شما ارزشش را دارد یا خیر.

ایده خوبی است که این تصمیم را بر اساس عواملی مانند تجربه انتشار، ارزش علمی تحقیق و کیفیت مقاله ارسالی خود قرار دهید. اگرچه اکثر محققان از انتشار در مجله‌ای مانند Nature خوشحال می‌شوند. اما اگر تجربه انتشار بسیار کمی دارید یا اصلاً تجربه ندارید، تقریباً همیشه ایده خوبی است که انتظارات خود را مدیریت کنید و به مجلات کمی معتبرتر ارسال کنید.

if

تحقیق در مورد روش شناسی مجله‌هدف شما

1- فرآیند ارسال هر مجله را بررسی کنید.

یکی از عواملی که هنگام انتخاب مجله باید در نظر گرفت، فرآیند ارسال و بررسی مقالات آن است. چک لیستی تهیه کنید تا مشخص کنید آیا مایل هستید (و مقاله شما آماده‌است.) تحت انواع خاصی از بررسی و دوره‌های انتظار قرار بگیرید. در اینجا چند سوال وجود دارد که باید پاسخ آنها را بیابید:

  • فرآیند بررسی همتایان مجله چیست؟ آیا این یک فرآیند بسته است یا باز؟

معیارهای مختلف انتشار چگونه وزن می شوند؟

  • آیا بازبینان بررسی های فنی را از سوالات گسترده تر در مورد اهمیت تحقیق جدا می کنند؟

پروسه ارسال چقدر است؟ برای برخی از مجلات، فرآیند داوری چند هفته طول می کشد. در حالی که مجلات دیگر ممکن است ماه ها طول بکشد. آیا میانگین زمان بررسی مجله برای ماهیت کار شما کافی است؟

در نظرگرفتن جزئیات فرآیند ارسال هر ژورنال و سنجیدن آنها با مجلات دیگر به شما کمک می کند تصمیم بگیرید کدام مجله به بهترین وجه با اهداف انتشار شما مطابقت دارد.

2- روش انتشار هر مجله را بررسی کنید.

روش انتشار ژورنال تعیین می کند که کار منتشرشده شما چقدر در دسترس خواهد بود – برای محققان و برای عموم. اگر مجله‌دسترسی آزاد باشد، برای هر کسی که کار شما را در پایگاه‌های اطلاعاتی جستجو می‌کند، آزادانه در دسترس خواهد بود. اگر دسترسی بسته باشد، ممکن است فقط از طریق خدمات اشتراک سنتی در دسترس باشد.

3- از ابزارهای جستجوی مجلات برای یافتن مجلات هدف استفاده کنید.

اگر ابزارهای جستجوی آنلاین ساده کاملاً شما را به مجله مورد نظر خود هدایت نمی کنند، از ابزارهای مختلف آنلاین رایگان برای محدود کردن انتخاب های خود استفاده کامل کنید. ابزارهایی مانندElsevier Journal Finder،Journal / Author Name Estimator (JANE) و Springer Journal Sugester به شما امکان می‌دهد پایگاه‌های‌داده را با استفاده از کلمات کلیدی، عنوان دست‌نوشته‌تان و چکیده خود جستجو کنید تا منطبق‌های مجله مناسب برای تحقیق خود را پیدا کنید. اگر دلایلی وجود دارد که چرا باید دسترسی آزاد را منتشر کنید. توجه داشته باشید که بیشتر مجلات موجود در این پایگاه ‌داده‌ها گزینه‌های دسترسی باز را دارند که در صفحه اصلی مجله توضیح داده‌شده‌است.

4- مقاله خود را متناسب با مجله مورد نظر خود پیش نویس کنید.

اگر متوجه می‌شوید که جنبه‌هایی از تحقیقات شما وجود دارد که تقریباً با حوزه‌ی فعالیت‌های هیچ مجله‌ای همخوانی ندارد، چرا رویکرد متفاوتی در پیش نگیرید؟ و سعی نکنید مقاله‌تان را با اهداف مجله‌ای که بیشتر با تحقیق شما مطابقت دارد تنظیم کنید؟

برای تعیین اینکه آیا این امکان پذیر است، از خود یک سوال مهم بپرسید:

  • «آیا می توانم از تحقیق موجود در این مقاله برای حمایت از موضوعی استفاده کنم که به اهداف مجله کمک کند؟»

اگر ممکن است، از خود بپرسید که چگونه می توان آن را انجام داد:

  • “چگونه می توانم تحقیقاتم را به گونه ای ارائه کنم که هم به اهداف مجله کمک کند و هم برای خوانندگان آن جالب و مفید باشد؟”

مقاله تحقیقاتی خود را طوری ساختار دهید که به سؤالاتی پاسخ دهید که واقعاً مخاطبان مجله را علاقه مند می کند. به عنوان مثال، اگر نتایج مطالعه شما به طور خاص مربوط به برخی از روش های باطنی درمان سرطان است که هنوز به طور گسترده در جوامع علمی مورد توجه قرار نگرفته است. (یا حتی به طور کلی رد شده‌است.)، بخش بحث خود را مجدداً تنظیم کنید تا بر پیامدهای تحقیقات گسترده تر سرطان تمرکز کند. یا در نظر بگیرید که مجله‌ای تحقیقات تجربی بیشتری را منتشر می کند و بر ویژگی های بدیع و «جدید» مطالعه شما در مقاله تأکید می کند. وقتی نوبت به انتشارات می‌رسد، نحوه قالب‌بندی مقاله شما، به‌ویژه از نظر هدف و پیامدها، می‌تواند تقریباً به اندازه داده‌های تجربی و نتایج حاصل از مطالعه مهم باشد.

 

خوانندگان هدف مجله را در نظر بگیرید.

همانطور که تا به حال به خوبی می دانید، مجلات به شدت به واکنش خوانندگان خود به محتوای منتشرشده اهمیت می دهند. بنابراین، قبل از ارسال به یک مجله‌خاص، باید چند سؤال اساسی خواننده محور از خود بپرسید: آیا خوانندگان آنها کار شما را جذاب خواهند یافت؟ آیا آنها چیز جدیدی یاد خواهند گرفت که بتواند در کار خود به آنها کمک کند؟ آیا قدرت و اهمیت مقاله شما خوانندگان را برای اطلاعات بیشتر به آن مجله باز می‌گرداند؟ اگرچه تحقیقات شما ممکن است بسیار خاص به نظر برسد، همیشه به تصویر بزرگتر فکر کنید و از مقاله خود استفاده کنید تا به دیگران نشان دهید که چرا کاری که صدها ساعت روی آن زحمت کشیده اید واقعاً ارزش دارد.

نکات مهم قبل از انتخاب ژورنال (از Elsevier):
  • بررسی کنید که آیا مجله به دعوتنامه نیاز دارد.زیرا برخی از مجلات فقط پس از دعوت از نویسنده مقاله می پذیرند.
  • مقاله خود را در آن زمان فقط به یک مجله ارسال کنید.
  • عملکرد مجله را برای بررسی و جدول زمانی انتشار بررسی کنید.
منابع مجله هدف

Publisso. “Open access versus closed access publication.” 
Elsevier. Elsevier Journal Finder
Edanz. Edanz Journal Selector
JANE. Journal/Author Name Estimator (JANE)
Scimago.  Journal and Country Ranking
Springer. Springer Journal Suggester 

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *