blog

سرقت ادبی از خود: آیا می توانید از کار خود دوباره استفاده کنید؟

سرقت ادبی از خود: آیا می توانید از کار خود دوباره استفاده کنید؟

فضای اینترنت یافتن و کپی پیست هر نوع محتوایی از جمله کارهای آکادمیک را بسیار آسان کرده است. و با توجه به آمادگی دانشگاه‌ها و ناشران برای مبارزه با سرقت ادبی، اکثر دانشجویان و محققان به خوبی می‌دانند که نادیده گرفتن کار دیگران نه تنها غیراخلاقی است، بلکه می‌تواند عواقب شدیدی برای حرفه علمی آنها داشته باشد. چیزی که محققان ممکن است ندانند این است که، حتی اگر فقط از ایده‌ها، تحقیقات و کلمات خود استفاده کنید، ممکن است در واقع از خود سرقت ادبی کنید. ممکن است بپرسید “چگونه می توانم از خودم سرقت ادبی کنم؟ ” خب، گمراه کردن خوانندگان خود (اعم از عمدی یا سهوی) با ارائه کار قبلی خود به عنوان اثر جدید، “خود سرقت ادبی” نامیده می شود. و معمولاً به همان اندازه سایر اشکال سرقت ادبی با آن جدی برخورد می شود.

 

سرقت ادبی از خود دقیقاً چیست؟

سرقت‌ادبی از خود به معنای استفاده مجدد بدون ذکر نام از هر نوع اثری است که قبلا ارسال یا منتشر کرده اید. این محتوا می تواند داده، یک مقاله کامل، بخش هایی از یک کاغذ یا نمودارهایی از یک مقاله قدیمی باشد. اساساً، اگر به خواننده این باور را می‌دهید که این اثر جدید و اصیل است در حالی که اینطور نیست، در این صورت سرقت ادبی می‌کنید.

انجمن روانشناسی آمریکا، سرقت ادبی از خود را «غیراخلاقی»، فریبکارانه، و نقض بالقوه قوانین کپی رایت می نامد. اما از آنجایی که همه موارد استفاده مجدد از متن یا داده‌ها از نظر اخلاقی یا قانونی مشکل ساز نیستند. حتی ناشران و محققان همیشه در مورد اینکه چه چیزی و چه مقدار استفاده مجدد از آثار منتشرشده خود قابل قبول است، توافق ندارند. BioMed Central، با همکاری کمیته‌اخلاق در انتشار (COPE)، اخیراً مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های جدید را برای کمک به ویراستاران در رسیدگی به موارد استفاده مجدد از متن ایجاد کرده‌است که به طور مداوم مطابق با پیشرفت‌های جدید به‌روزرسانی می‌شوند.

چه دانشجوی تحصیلات تکمیلی باشید و چه در حال ارسال مقاله خود برای انتشار، این پست حاوی همه چیزهایی است که باید بدانید تا مطمئن شوید از سرقت ادبی حتی در مورد کارهای قبلی خودتان اجتناب می کنید .

 

موارد آشکار سرقت ادبی از خود

موارد زیر موارد آشکاری از سرقت ادبی است. شما به هیچ وجه نباید برای کار آکادمیک به موارد زیر بپردازید:

  • ارائه مقاله ای که نوشته اید و قبلاً برای دوره دیگری استفاده کرده اید .
  • استفاده مجدد از داده‌ها، نتایج یا متن پایان‌نامه دوره کارشناسی خود برای پایان‌نامه کارشناسی ارشد بدون اینکه ذکر کنید این مطالب از کجا آمده‌است.
  • ارسال مقاله‌ای که حاوی داده‌ها، متن یا نتیجه گیری هایی است که قبلاً در مجله دیگری، در یک کتاب یا در یک کنفرانس منتشر کرده‌اید بدون اطلاع سردبیر / خواننده

موارد کمتر مشخص سرقت ادبی از خود

در موارد دیگر استفاده از کار خود بدون ذکر منبع می تواند شما را در یک منطقه خاکستری قرار دهد. موارد زیر را در نظر بگیرید و همیشه در مورد استفاده، استناد و ارجاع به اثر نویسنده دیگری احتیاط کنید:

  • کپی کردن (بخش هایی از) بخش روش یا تصاویر یکی از انتشارات قبلی شما در مقاله فعلی شما به دلیل روش و طراحی مشابه:

ممکن است فکر کنید که مالک فکری کار خود هستید، اما معمولاً وقتی مقاله شما توسط یک مجله پذیرفته می‌شود بدان معنا است که حق چاپ را به ناشر می‌سپارید. بنابراین مقاله به مالکیت مجله در می آید. حتی شما، به عنوان نویسنده، مجاز به استفاده مجدد از هیچ یک از مطالب منتشرشده بدون استناد و / یا مجوز نیستید. مجلات دسترسی آزاد که از مجوزهای Creative Commons استفاده می کنند معمولاً به شما امکان می دهند از کار خود مجدداً استفاده کنید. اما همچنان باید به نشریه اصلی خود استناد کنید و مطمئن شوید که بخش‌هایی از کارهای قدیمی را به عنوان مطالب جدید در اختیار ندارید.

  • تقسیم یک مطالعه بزرگ به تعدادی مطالعه کوچکتر برای به دست‌آوردن انتشارات بیشتر از آن:

این روش «برش سالامی» نامیده می شود. در حالی که ممکن است به شما کمک کند فهرست انتشارات خود را افزایش دهید. به طور بالقوه خروجی علمی را مخدوش می کند و می تواند در دراز مدت به اعتبار شما آسیب برساند. بسیاری از مجلات در حال حاضر سعی می‌کنند با درخواست از نویسندگان، فهرستی از آثار اخیراً منتشرشده یا ارسال‌شده خود در مورد موضوع مشابه را قبل از تصمیم‌گیری در مورد ارسال مقاله برای داوری همتایان، بدانند.

  • ترجمه کار قبلی از زبان دیگر و انتقال نسخه ترجمه‌شده به عنوان اثر اصلی:

تشخیص این نوع سرقت ادبی ممکن است دشوارتر باشد، اما با مشکلات مشابهی همراه است. گمراه کردن خوانندگان شما، نقض حق چاپ، و آسیب احتمالی به شهرت شما اگر کسی بین اصل و ترجمه ارتباط برقرار کند.

 

به طور خلاصه: چرا سرقت‌ادبی از خود مشکل ساز است؟

در اینجا دلایل عمده ای وجود دارد که چرا سرقت ادبی ممکن است برای هر نویسنده ای که استفاده مجدد از اثر خود را انتخاب می کند می تواند مشکل ساز باشد:

  • سیاست‌های سرقت ادبی دانشگاه متفاوت است. اما ارسال مجدد همیشه نقض یکپارچگی تحصیلی است و رفتار نادرست تلقی می‌شود که می‌تواند منجر به رد شدن نمره در یک تکلیف شود. تکرار جرم همچنین می تواند منجر به عواقب شدیدتری مانند تعلیق یا حتی اخراج شود.
  • در حالی که هر دانشگاه یا ناشری قبول نمی کند که سرقت ادبی یک مورد واقعی از سوءرفتار دانشگاهی است. به طور کلی نقض یکپارچگی علمی تلقی می شود. همچنین می تواند نه تنها شهرت شما، بلکه اعتماد عمومی را به فرآیند علمی به طور گسترده تر تضعیف کند.
  • همانطور که در بالا ذکر شد، اگر اثر شما در یک مجله علمی یا در یک کتاب ظاهر شد، به احتمال زیاد حق چاپ را به ناشر خود واگذار کرده اید. با استفاده مجدد از آن بدون اجازه و / یا نقل قول های واضح، قوانین کپی رایت را نقض می کنید.
  • از آنجایی که اکثر مجلات در حال حاضر از نرم افزار تشخیص سرقت ادبی هنگام ارسال برای جلوگیری از انتشارات تکراری استفاده می کنند، متن کپی‌شده شما معمولا علامت‌گذاری می شود. حتی اگر مقاله شما در این مرحله کاملاً رد نشود، از شما خواسته می‌شود که آن را بازنویسی و مجددا ارسال کنید. که در نهایت روند انتشار را به تاخیر می‌اندازد. از آنجایی که بسیاری از موارد سرقت ادبی به این دلیل اتفاق می‌افتد که نویسندگانی که فشار «انتشار مقاله» را احساس می‌کنند ،سعی می‌کنند در زمان صرفه‌جویی کنند و در عین حال تا آنجایی که ممکن است مقالات بیشتری منتشر کنند، اما ارسال آثار سرقت‌شده به راحتی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

چه زمانی می توان از کار خود مجددا استفاده کرد؟

استفاده مجدد از کار خود تنها زمانی قابل قبول است که:

  • لازم است این کار را برای مقاله خود انجام دهید.
  • شما به وضوح به کار قبلی خود در متن اشاره کرده اید. می توانید مقاله‌ای را که به زبان مادری شما منتشر شده‌است به انگلیسی ترجمه کنید تا در دسترس جامعه تحقیقاتی بین المللی قرار گیرد. اما ممکن است وانمود نکنید که قبلاً منتشر نشده‌است.

به عنوان مثال، این بدان معناست که شما نمی توانید هر دو نسخه را به عنوان مقالات جداگانه در لیست انتشارات خود حساب کنید. همچنین ممکن است لازم باشد از مطالب منتشر‌شده در هنگام نگارش یا ویرایش کتاب یا کمک فصلی به کتابی در مورد موضوعی که مدتی است روی آن کار کرده‌اید، استفاده کنید. باز هم، اگر همه منابع را به درستی ذکر کنید و به سردبیر / ناشر اطلاع دهید که چه بخش‌هایی جدید و اصلی هستند و از چه بخش‌هایی کار قبلی شما (شاید حتی منتشر‌نشده.) گرفته شده‌است، مشکلی ندارد. اطمینان حاصل کنید که با افراد دیگری که در هر یک از کارهایی که قصد استفاده مجدد از آنها را دارید دخیل بوده اند صحبت کرده و از قبل از آنها اجازه بگیرید.

 

چگونه از سرقت‌ادبی از خود جلوگیری کنیم.

در اینجا دستورالعمل‌های نسبتاً آسانی وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید تا اطمینان حاصل کنید که به طور تصادفی کار خود را سرقت ادبی نمی‌کنید.

  • از تکالیف یا هر نوع مقاله دانشجویی بدون صحبت با استاد / سرپرست خود استفاده مجدد نکنید.
  • در صورت لزوم به کار منتشرشده خود استناد کنید. (به عنوان مثال، “ما از همان روشی که در اسمیت و همکاران، 2020 توضیح داده‌شده استفاده کردیم”) به جای کپی مستقیم متن از یک مقاله قدیمی در مقاله جدید. متناوباً، می‌توانید متن خود را تا حد امکان بازنویسی کنید، اما همچنان به انتشار قبلی خود مراجعه کنید. دانستن نحوه بازنویسی در کارهای آکادمیک یک مهارت ارزشمند برای همه محققان است.
  • سعی نکنید ایده‌ها یا مفاهیم قدیمی را به عنوان جدید منتقل کنید. اگر قبلاً چندین مقاله در مورد یک موضوع یا روشی که انجام داده‌اید (شاید به زبانی دیگر.) منتشر کرده‌اید، پس رویکرد خود را به عنوان چیزی که به تازگی برای جذاب‌تر یا مرتبط‌تر جلوه‌دادن آن به‌وجود آورده‌اید، معرفی نکنید.
  • دستورالعمل‌های مجله‌ای را که به آن ارسال می‌کنید، درک کنید. فقط اظهارات مورد نیاز سرقت ادبی (مثلاً «کار ارائه‌شده در اینجا قبلاً منتشر نشده است.») را در صورتی ارائه کنید که درست باشد و برای سند شما قابل اجرا باشد. در صورت تردید، قبل از ارسال با سردبیر تماس بگیرید یا به مشکلات احتمالی در کاورلتر بپردازید.
  • از ارسال یک مقاله به چندین مجله به طور همزمان، و همچنین یک مقاله قدیمی تر ترجمه‌شده به مجله جدید خودداری کنید، مگر اینکه دستورالعمل های مجله هدف به طور خاص به شما اجازه دهد. شما فقط می‌توانید پس از ردشدن یا پس‌گیری رسمی آن، آن را به ناشر دیگری ارسال کنید.
همچنین :
  • اگر مجبور به استفاده مجدد از آثار منتشرشده قبلی هستید، با تمام افرادی که به عنوان نویسنده در نشریه قبلی فهرست شده‌اند تماس بگیرید و قبل از هر اقدامی از آنها اجازه بگیرید.
  • ویرایش مقاله خود را از یک سرویس ویرایش معتبر دریافت کنید که می تواند خطاهای اساسی را پیدا کند.
  • اگر در حال نوشتن یک قطعه دانشگاهی طولانی تر برای انتشار خود هستید یا هنگام انتشار از طریق یک ناشر غیر آکادمیک، از خدمات ویرایش کتاب بهره مند شوید.
  • اگر در حال انتشار فیلمنامه هستید و نیاز به تصحیح و بازخورد در مورد محتوا، صدا و بیان طبیعی دارید، خدمات ویرایش فیلمنامه را دریافت کنید.
  • قبل از ارسال کار خود به کمیته های فارغ التحصیلی، به سراغ خدمات ویرایش پایان نامه بروید.
  • اسناد تجاری ممکن است علاوه بر بررسی سرقت ادبی، نیاز به ویرایش تجاری، ویرایش گزارش یا خدمات ویرایش اسناد داشته باشند.
  • خدمات ویرایش وبلاگ می تواند حتی به با تجربه ترین وبلاگ نویسان و نویسندگان محتوا کمک کند تا اثرگذاری خود را افزایش دهند و نوشتار هدف مخاطبان خود را کامل کنند.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *