تاریخچه تصحیح

بعد از اینکه در تعدادی از پست ها در مورد تصحیح صحبت کردیم، اطمینان داریم که شما همه چیز را در مورد اهمیت موضوع تصحیح می دانید. اما همه چیز از کجا شروع شد؟ چرا اینقدر تصحیح مهم است؟ واقعاً چقدر از تاریخچه تصحیح می دانیم؟

 

تصحیح چیست؟

تصحیح‌کاملاً شبیه به انجام کارهای پایانی روی کیک است. درست همانطور که آیسینگ هرگونه شکاف یا ایراد روی کیک را می پوشاند و آن را به سطح کاملاً جدیدی می برد،تصحیح نیز سند شما را کامل می کند. تصحیح مرحله نهایی هر فرآیند نگارشی است و اساساً اشتباهات املایی، دستوری و علامت گذاری را بررسی می کند. اگر خوانایی کلی و سبک سند شما بهبود یافته‌باشد، تصحیح به خوبی انجام گرفته‌است.

تصحیح و ویرایش یکسان نیستند، درک این نکته بسیار اهمیت دارد. ویرایش مستلزم تلاش و مهارت بسیار بیشتری است، زیرا مستلزم تغییر محتوا و قواعد است.

 

بررسی گذشته تصحیح

اما به طور جدی، همه اینها از کجا شروع شد؟ اولین نازی های گرامر چه کسانی بودند؟ اولین اشکال شناخته‌شده تصحیح با روش هایی که امروزه به کار می بریم بسیار متفاوت است و به قرن پانزدهم بازمی گردد! اگر بدانید که تصحیح به قدمت خود چاپ است حتما تعجب خواهید کرد. پس از اختراع چاپگر متحرک مدرن که در سال 1439 پس از میلاد توسط یوهانس گوتنبرگ در استراسبورگ آلمان انجام شد، قراردادی که در سال 1499 نوشته شد مسئولیت تصحیح را بر عهده نویسنده می گذارد.

 

چه مواردی در تصحیح مهم است؟

تصحیح بسیار پیچیده‌تر از بررسی املا یا دستور زبان ساده است. این فرآیند شامل فرمول بندی شیوه نامه هایی مجزا برای هر سند است و روش های متعددی برای انجام این کار وجود دارد.

در اینجا لیستی از برخی از مواردی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند برای درک بهتر آورده‌شده‌است:

کپی خواندن معمولاً با 2 خواننده برای هر سند مشخص انجام می شود. اولی متن را با صدای بلند به معنای واقعی کلمه همانطور که به نظر می رسد، با سرعت یکسان می خواند. خواننده دوم در حالی که اختلافات بین آنچه خوانده می شود و حروفچینی شده را نیز مشخص می کند. این روش در مورد متون تکراری که در آن افراد معمولاً از اشتباهات به ظاهر کوچک چشم پوشی می کنند مفید است.

خواندن مضاعف کمی شبیه به کپی خواندن است به این معنا که مسئولیت اثبات بر عهده 2 نفر است. اساساً اولین تصحیح‌کننده است که از روش سنتی پیروی می‌کند و سپس آن را برای همان کار به شخص دوم می‌دهد.

 آنالیز: همانطور که از نام آن پیداست برای‌تصحیح بدون اینکه دقیقا کلمه به کلمه خوانده‌شود از این روش استفاده می شود. این روش تنها در چند سال گذشته با پیشرفت تکنولوژی محبوبیت پیدا کرده است و اکنون با دیجیتالی شدن حروفچینی و واژه پردازی رواج پیدا کرده است. در حالی که ناشران معتبر معمولاً سیستم‌های حروفچینی اختصاصی خود را ترجیح می‌دهند، یک مشتری متوسط ​​در نهایت از برنامه‌های تجاری مانند Word استفاده می‌کند.

 

امروزه‌تصحیح چگونه انجام می شود؟

فضای اینترنت پر از غلط‌گیرهای املایی رایگان و نرم‌افزارهایی است که ظاهراً سند شما را ویرایش و تصحیح می‌کنند. این روش آسان‌تر است، اما پیچیده‌تر است، زیرا اکثر این نرم‌افزارها در نهایت بیش از 10 درصد از تصحیح مورد نیاز را انجام نمی‌دهند. بنابراین اگر معتقدید که تصحیح‌کنندگان حرفه‌ای مانند گذشته مفید نیستند، سخت در اشتباهید. انواع بسیاری از خطاها وجود دارد و مهم نیست که Word چقدر اصرار دارد که سند شما تصحیح کرده است چرا که به احتمال زیاد اینطور نیست.

اشتباهات علامت گذاری، استفاده نادرست از کلمات، کلمات تکراری و از دست رفته تنها بخش کوچکی از اشتباهات رایجی هستند که در چنین پلتفرم های آنلاینی مورد توجه قرار نمی گیرند.

علاوه بر این، تصحیح‌کنندگان حرفه‌ای نسبت به برنامه‌های نرم‌افزاری، نرخ مثبت کاذب بسیار کمتری دارند، زیرا تجربه واقعی و درک انسان از ساختارهای دستور زبان همیشه الگوریتم را شکست می‌دهد.

یک خطای قابل توجه در هر سند، چه در یک کتاب، یک روزنامه، یک پست رسانه‌های اجتماعی یا حتی یک متن می تواند دیدگاه شما را نسبت به آن تغییر دهد و یک تصویر درهم و برهم از نویسنده در ذهن شما ایجاد می کند و به خودی خود تجربه خوبی را از مطالعه مطالب یادشده ایجاد نمی کند. پس اکنون که در مورد ریشه ها و پیچیدگی های تصحیح می دانید – دست به کار شوید! انتخاب هوشمندانه ای داشته باشید و خدمات ویرایش گروه بیان را انتخاب کنید

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *