blog

راهنمای نوشتن یک خلاصه مقاله تحقیقاتی خوب

راهنمای نوشتن یک خلاصه مقاله تحقیقاتی خوب

با توجه به تعداد فزاینده‌ای از مقالات تحقیقاتی که منتشر می‌شوند، برای محققین مهم است که بدانند چگونه یک مقاله تحقیقاتی را به طور مؤثر خلاصه کنند تا کار خود را برجسته کنند. نوشتن خلاصه مقاله پژوهشی مهارت مهمی است که بارها و بارها در حرفه دانشگاهی فرد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

خلاصه مقاله پژوهشی چیست و چرا اهمیت دارد؟

خلاصه مقاله پژوهشی، مروری مختصر و جامع از یک مقاله پژوهشی است. چکیده به طور خلاصه هدف، روش‌ها، یافته‌ها، نتیجه‌گیری، و ارتباط یک مطالعه را بازگو می‌کند، و به طور صادقانه نکات اصلی کار را مرور می‌کند.

خلاصه ها مفید هستند زیرا خوانندگان را از نکات کلیدی منابع اصلی آگاه می کنند. علاوه بر این، خلاصه مقالات پژوهشی را می توان برای هدایت بودجه یا تصمیمات خط مشی استفاده کرد. خلاصه ها همچنین برای ارتقای تحقیقات خود به مخاطبان گسترده مهم هستند. خلاصه کردن کار برای یک پست وبلاگ راه خوبی برای انجام این کار است.

مهمتر از همه، یک خلاصه خوب نوشته شده، تصور خوبی از درک نویسنده نسبت به اثر می دهد.

 

ساختار و کیفیت یک خلاصه خوب

خلاصه باید منسجم باشد و به عنوان یک نوشته مستقل معنا داشته باشد. معمولاً 5 تا 10 درصد مقاله اصلی است. با این حال، میزان خلاصه به گستردگی و پیچیدگی مقاله و هدف از خلاصه بستگی دارد. بر این اساس، یک خلاصه می تواند چندین پاراگراف یا صفحه، یا حتی فقط یک جمله باشد.

خلاصه‌ی باید جذاب باشد، نکات کلیدی را شامل شود و در محدوده توصیه شده را رعایت کرده باشد. (مثلاً 280 کاراکتر برای توییتر).

در خلاصه یک پاراگراف، هر نقطه در یک جمله جداگانه مورد توجه قرار می گیرد. (شکل زیر را ببینید)

راهنمای نوشتن یک خلاصه مقاله تحقیقاتی خوب

در یک خلاصه‌چند پاراگراف، هر نکته در یک پاراگراف جداگانه توضیح داده شده است. چنین خلاصه هایی به طور کلی دارای ساختار زیر هستند (عناوین ممکن است متفاوت باشند):

مقدمه: با مروری بر مقاله شروع می شود و با ایده اصلی و بیانیه فرضیه پایان می یابد.

بدنه مقاله: تعداد پاراگراف ها در خلاصه به طول مقاله اصلی بستگی دارد. هر پاراگراف بر یک ایده اصلی جداگانه و مهم ترین جنبه های مطالعه تمرکز دارد.

پاراگراف پایانی: این موضوع ایده اصلی و اهمیت کلی مقاله را از بین می برد.

 

چگونه یک مقاله تحقیقاتی را خلاصه کنیم؟

رویکرد نوشتن یک مقاله تحقیقاتی در مقیاس کامل با رویکرد ایجاد یک نسخه مختصر و قابل هضم از همان مقاله کاملاً متفاوت است. خلاصه باید به طور عینی و به گونه ای نوشته شود که مقاله را با جزئیات کافی – با دقت و در عین حال مختصر – پوشش دهد تا به خواننده اجازه دهد تا به سرعت اهمیت آن را درک کند.

3.1 کارهای اساسی را انجام دهید.
  1. مقاله را مرور کنید تا یک ایده کلی از هر بخش و اهمیت محتوا بدست آورید.
  2. مقاله را عمیق تر بخوانید. مقاله را حاشیه نویسی کنید، نکات کلیدی، عبارات مهم، و عناوین اصلی و زیرعنوان را علامت گذاری کنید یا زیر آن خط بکشید.
  3. نکات مهم و توضیحات را یادداشت کنید (از برداشتن جملات دقیق از مقاله خودداری کنید.)
  4. یادداشت‌های خود را در طرحی سازماندهی کنید که شامل نکات اصلی است، اما نمونه‌ها یا جزئیاتی مانند اعداد و آمار را حذف نمی‌کند.
  5. با گردآوری شواهد کلیدی و یادداشت های هر پاراگراف یا بخش، یک پیش نویس جمع کنید.
3.2 آن را کنار هم قرار دهید.

با یک پاراگراف مقدماتی که ایده اصلی را معرفی می کند، شروع کنید. ایده ها  /  مفاهیم  /  یافته های مشابه را در پاراگراف های جداگانه کنار هم قرار دهید. از کلمات و عبارات انتقالی برای یک جریان روان و پیوند ایده های مشابه استفاده کنید. هنگام برخورد با علت و معلول، مقایسه و تقابل و ترتیب ، ارتباط منطقی برقرار کنید. به یاد داشته باشید که از جملات خود استفاده کنید. اگر متوجه شدید که به طور ناخواسته از متن اصلی استفاده می کنید، به یادداشت هایی که در مرحله قبل گرفتید برگردید و بر اساس آنها جملات خود را بسازید.

جملات ممکن است دارای لحن و ساختار زیر باشند:

“در این مطالعه، ما گزارش می کنیم (استدلال / نشان می دهیم) که ____ (ایده اصلی).”

“یک نظرسنجی در ____ نشان داد ____.”

“________________ (موضوع) پیامدهای عمده ای برای ____ دارد.”

در پایان، نتیجه‌گیری مقاله باید در یک جمله ظاهر شود، به عنوان مثال، «نتایج ما بر این نکته تأکید می‌کند که…» یا «این مطالعه نشان می‌دهد…»

پس از تهیه خلاصه، باید با مقاله اصلی مقایسه شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ اطلاعات اساسی حذف نشده است.

.

چک لیستی از بایدها و نبایدها

بایدها
  • به محدودیت های کلمات ارائه شده احترام بگذارید.
  • مطمئن شوید که از تصویر کلی منحرف نمی شوید.
  • از لحن عینی و غیر شخصی استفاده کنید.
  • مختصر باشد. از به کار بردن عباراتی مانند «به عبارت دیگر» استفاده نکنید.
  • پیش نویس نهایی خود را به طور کامل بازبینی کنید و آن را به دقت تصحیح کنید.
نبایدها
  • از همان جملات مقاله استفاده کنید. به جای آن از جملات خود استفاده کنید و با دقت بیان کنید.
  • از اصطلاحات فنی بیش از حد استفاده کنید.
  • هر چیز جدیدی اضافه کنید یافته هایی که در متن اصلی ظاهر نمی شوند نباید به خلاصه راه پیدا کنند.
  • از استفاده از صدای اول شخص و / یا صدای معلوم بترسید.

کلام آخر

تسلط بر مهارت خلاصه نویسی مقالات مزایای دیگری نیز دارد. نوشتن خلاصه‌مقالات پژوهشی نباید محدود به کار خود شخص باشد. ممکن است از یک محقق خواسته شود که خلاصه ای از مقاله شخص دیگری را به عنوان بخشی از نقد بنویسد. نوشتن خلاصه‌مقالات در مراحل بررسی متون و برنامه ریزی تحقیق روش خوبی است. این خلاصه‌ها می‌توانند به‌عنوان نسخه‌های فشرده‌ای از انبوهی از اطلاعات در مورد یک موضوع خاص برای کمک به درک مطالعات مربوط به همان موضوع باشند. نوشتن چنین خلاصه هایی برای خودتان به شما کمک می کند تا تکنیک خلاصه نویسی را تقویت کنید و به زودی، بدون زحمت کارهای خود را خلاصه می کنید.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *