blog

سوالات تحقیق: اساس تحقیق علمی

سوال تحقیق: اساس تحقیق علمی

وجه مشترک همه مطالعات علمی این است که هدف آنها کمک به یادگیری موضوعی است. آیا آن موضوع، خاص است (مثل اینکه دمای یک واکنش شیمیایی بر محصولات تأثیر می‌گذارد یا مهم‌ترین عوامل در ساخت گلخانه چیست؟) یا عمومی‌تر (مانند نحوه برخورد با زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس یا چگونه همه‌گیری بر آموزش تأثیر گذاشته است)، تمام تحقیقات نیاز به یک هدف دارند. این نقش سوال تحقیق است. در این مقاله راهنمایی هایی در مورد نحوه نوشتن یک سوال تحقیق ارائه می شود.

 

سوال تحقیق چیست؟

سؤالات پژوهشی پایه و اساس مطالعات علمی هستند. آنها برای هدایت تحقیق و هدفمند نگه داشتن آن، تعیین مرزها و تعیین محدودیت ها خدمت می کنند. بدون سوال پژوهشی ممکن است محققین از اهداف خود منحرف شوند و زمان و منابع را هدر دهند و مطالعه را تضعیف کنند. یک سؤال پژوهشی سؤالی است که ما سعی داریم با انجام مطالعه به آن پاسخ دهیم. معمولاً به مشکل یا موضوعی مربوط می شود که باید به آن رسیدگی شود. سؤالات تحقیق معمولاً در ابتدای مقاله معرفی می شوند و دوباره در بحث در پایان مقاله یا در نتیجه به آنها پرداخته می شود.

نحوه نگارش سؤال تحقیق بسیار مهم است. خوانندگان از آن برای ایجاد یک نظر سریع در مورد کیفیت مطالعه استفاده می کنند و تصمیم می گیرند که آیا می خواهند به مطالعه مقاله ادامه دهند یا خیر. همچنین می تواند به تعیین اینکه آیا برای کار خود بودجه دریافت می کنید یا خیر کمک کند.

 

سوال‌تحقیق چه تفاوتی با یک فرضیه دارد؟

به طور کلی سؤال تحقیق یک سؤال است و فرضیه یک بیانیه.

سوال تحقیق ساختاری هدایت کننده دارد و فرضیه کمی سازی سوال تحقیق را انجام می دهد. فرضیه عبارت است از بیان خاصی از آنچه که محقق سعی در اثبات یا رد آن دارد.

 

سؤالات تحقیق معمولاً در کجا استفاده می شود؟

سؤالات تحقیق در همه زمینه‌های تحقیق، از مهندسی و علوم رایانه گرفته تا انسان شناسی و آموزش، هم در مطالعات کمی و کیفی و هم در مطالعات ترکیبی استفاده می شود. همه تحقیقات برای یادگیری چیزی طراحی شده‌اند – این ماهیت تحقیق است. سوال تحقیق منعکس کننده چیزی است که محقق در تلاش برای یادگیری است.

سوال تحقیق به نوع مطالعه انجام‌شده بستگی دارد. دو نوع اصلی مطالعات، تحقیقات کمی و کیفی هستند، اگرچه یک مطالعه نیز می تواند ترکیبی از این دو باشد. جمله بندی سوال بر اساس نوع طراحی متفاوت خواهد بود.

تحقیقات کمی مبتنی بر اندازه گیری ها و متغیرها است. این نوع مطالعه معمولاً شامل استفاده از آمار برای مقایسه گروه ها یا شناسایی عوامل مرتبط است. برای مثال، چگونه آب و هوا بر گسترش کووید 19 تأثیر می‌گذارد، یا اینکه کدام روش برای ایجاد سوخت زیستی از زباله‌های مواد غذایی بهتر است؟

تحقیقات کیفی بیشتر با کلمات و معانی سروکار دارند تا اعداد. هدف این مطالعات معمولاً کاوش، درک یا کشف است. مثلاً چه عواملی بر بی خانمانی در شهرهای بزرگ تأثیر می گذارد یا اخلاق در مهندسی به چه معناست.

 

سوال تحقیق چه زمانی باید تدوین شود؟

از آنجایی که سوال تحقیق مطالعه را هدایت می کند، باید قبل از ایجاد طرح تحقیق فرموله شود. روش و طرح مطالعه برگرفته از سوال تحقیق خواهد بود. هنگام شروع یک مطالعه یا گزارش تحقیقاتی، اولین چیزی که باید بدانید این است که اهداف شما چیست. این باعث صرفه جویی در زمان و انرژی می شود.

 

چگونه یک سوال تحقیق را تنظیم کنیم؟

فرمول بندی سوال تحقیق یک فرآیند است و با هدفمندتر شدن اهداف مطالعه، سوال تغییر می کند و اصلاح می شود. بنابراین، سؤالات تحقیق پویا هستند. با این حال، دنبال‌کردن برخی از مراحل تعریف شده، فرآیند را آسان‌تر می‌کند و به شما کمک می‌کند تا سؤال تحقیق خود را فرموله کنید. به خاطر داشته‌باشید که این مراحل بسیار کلی هستند و بسته به شرایط شما ممکن است نیاز به توجه بیشتر یا کمتری داشته باشد.

مراحل:

1- یک موضوع گسترده انتخاب کنید.

حوزه ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید زیرا زمان زیادی را با آن سپری خواهید کرد. همچنین ایده خوبی است که موضوعی را انتخاب کنید که مرتبط باشد و باعث بررسی و تحقیق بیشتر می شود.

مثال: مصالح ساختمانی پایدار

2- بررسی مقالات مرتبط با موضوع را انجام دهید.

این کار دو هدف را دنبال خواهد کرد. ابتدا متوجه خواهید شد که در حال حاضر چه تحقیقاتی در حوزه انتخابی شما انجام می شود. این بررسی همچنین برخی از شکاف‌های بالقوه در مقالات را به شما نشان می‌دهد که ممکن است جهتی برای تحقیق شما فراهم کند.

3- تمرکز خود را محدود کنید.

برخی از سوالات احتمالی تحقیق را تعیین کنید. می‌توانید از شکاف‌هایی که در مرحله قبل پیدا کردید استفاده کنید یا به دنبال گسترش یا رد کار محقق دیگری باشید.

مثال: اثرات ساختاری و حرارتی استفاده از بطری های پلاستیکی بازیافتی به عنوان واحدهای ساختمانی برای جایگزینی بلوک های بتنی چیست؟

4- سوال‌احتمالی را ارزیابی کنید.

این مرحله برای تعیین اینکه آیا سوال صحیح است یا نیاز به بازبینی بیشتر دارد ، انجام می شود. یکی از روش های رایج ارزیابی سوالات تحقیق استفاده از معیارهای FINER است.

F – Feasible (امکان پذیر): این سوال به خوبی مرتبط با توانایی شما برای انجام تحقیق است. شما مهارت ها و منابع موجود برای جمع آوری داده‌ها و تکمیل تحقیق را دارید.

I – Interesting (جالب): این تحقیق نه تنها برای شما، بلکه برای سایر محققان و جامعه شما نیز جالب است.

N– Novel (نوآوری): این تحقیق دانش جدیدی را به حوزه مطالعه اضافه می کند. به عنوان مثال، بینش جدیدی را اضافه می کند یا کار قبلی را تأیید می کند.

E– Ethical (اخلاقی): سؤال و مطالعه پژوهشی از جمله مواردی است که می‌تواند مورد تأیید هیأت‌های بررسی و سایر مراجع ذی‌ربط باشد.

R– Relevant (مرتبط): سوال تحقیق با رشته تحصیلی شما و در حالت ایده آل، با علایق عمومی مرتبط است. با به کارگیری این معیارها در مثال ما از استفاده از بطری های پلاستیکی بازیافتی به عنوان مصالح ساختمانی، با فرض اینکه منابع لازم برای انجام این مطالعه را داریم، سؤال تحقیق تمام این نکات را برآورده می کند.

5- سؤال‌تحقیق را به درستی بسازید.

یک سوال تحقیقاتی قوی و موثر واضح و به خوبی نوشته‌شده‌است. چارچوب PICO، که معمولاً در مطالعات کمی استفاده می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند تا با اطمینان از پرداختن به تمام جنبه‌های مهم سؤال، یک سؤال تحقیقاتی قوی را فرموله کنید.

P – population, problem, process (جمعیت، مشکل، فرآیند): در مهندسی، این به احتمال زیاد یک مشکل یا فرآیند است. در مثال ما، فرآیند ساخت ساختمان است.

I –  intervention, improvement, investigation( مداخله، بهبود، بررسی): راه حل های ممکن چیست؟ ما به دنبال بهبود پایداری ساخت و ساز ساختمان با استفاده از پلاستیک بازیافتی هستیم.

C– comparison (مقایسه): در بسیاری از موارد، این کار معمولاً به معنای مقایسه گروه‌ها، موضوعات یا روش‌های مختلف است (مثلاً تمرین فعلی یا روش جدید). در مثال ما، این مطالعه شامل مقایسه ویژگی‌های ساختاری و حرارتی عملکرد فعلی با یک روش جدید پیشنهادی است.

O – outcome (نتیجه): این مرحله به اندازه گیری چیزی که بهترین کار را انجام می دهد اشاره دارد. نتیجه این مطالعه نشان می دهد که آیا پلاستیک بازیافتی در این مورد به خوبی بتن کار می کند یا خیر.

 

برخی از اشتباهات رایج در هنگام تنظیم یک سوال تحقیق چیست؟

برخی از مشکلاتی که باید در هنگام فرموله کردن سؤال تحقیق خود به آنها توجه کنید:

  • زبان آنقدر مبهم یا نامشخص است که خواننده نتواند به طور کامل اهداف مطالعه را درک کند.
  • سوال بسیار پیچیده است که نمی‌توان در یک مطالعه به آن پرداخت.
  • سوال خیلی ساده است یا می توان با “بله” یا “خیر” به آن پاسخ داد.
  • سوال تحقیق به گونه ای مطرح می شود که از قبل متضمن پاسخ باشد یا نظری را منعکس کند.
  • سوال جالب یا مرتبط نیست – هیچ کس به پاسخ اهمیت نمی دهد.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *