blog

راهنمایی برای تجزیه و تحلیل و بررسی آماری

راهنمایی برای تجزیه و تحلیل و بررسی آماری

تجزیه و تحلیل آماری ستون فقرات تحقیقات علمی است. روش های آماری برای کسب طلاعات قابل استفاده از داده‌های خام می باشد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل آماری می‌تواند نتایج یک مطالعه را تأیید کند، در نتیجه بر وضعیت انتشار آن مطالعه و شهرت محققان تأثیر می گذارد.

 

روش های اساسی تحلیل آماری در تحقیق

تجزیه و تحلیل آماری بسته به داده‌های جمع‌آوری‌شده، اطلاعات جستجو شده و تکنیک مورد استفاده می تواند کاملاً پیچیده شود. روش‌های تحلیل مختلف می‌توانند پدیده‌ها را توصیف کنند، روابط را تخمین بزنند، و نتایج آینده را پیش‌بینی کنند. دو نوع تجزیه و تحلیل معمولاً در مطالعات تحقیقاتی علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر کدام شامل ابزارهای آماری اساسی است که همه بررسی‌کنندگان از آن استفاده می‌کنند و همه محققان باید با آن‌ها آشنا شوند.

 

1- آمار توصیفی

همانطور که از نام آن پیداست، آمار توصیفی برای توصیف مجموعه داده‌ها استفاده می شود. چنین تحلیلی برای ایجاد دانش جدید نیست، بلکه برای درک بهتر داده‌ها است. ابزارهای آماری اولیه مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل توصیفی به خوبی شناخته‌شده‌است و در زیر توضیح داده‌شده‌است. از آنجایی که روش های محاسبه را می توان در هر منبع آماری اولیه یافت، در اینجا مورد بحث قرار نگرفته است.

Mean

 میانگین حسابی گروهی از مقادیر عددی است. میانگین معیاری از تمایل مرکزی است، به این معنی که یک تخمین نقطه‌ای برای مقدار کل مجموعه داده ارائه می دهد. به عنوان مثال، در مطالعات تحقیقاتی، می تواند میانگین دمای یک ماه خاص یا متوسط ​​زمان واکنش در تصفیه فاضلاب باشد. سایر شاخص های مرکزی شامل میانه و مد است. پژوهشگران باید مراقب موارد پرت در داده‌ها باشند زیرا می توانند به طور قابل توجهی بر مقدار میانگین تأثیر بگذارند.

Standard deviation

این نشان دهنده فاصله نقاط داده از میانگین است. انحراف معیار، معیاری برای تغییرپذیری است. یک انحراف معیار کوچک نشان می دهد که داده‌ها نزدیک به میانگین گروه بندی شده‌اند و یک انحراف معیار بزرگ نشان می دهد که داده‌ها پراکنده‌تر هستند. سایر معیارهای گرایش مرکزی شامل واریانس و نمودارهای جعبه ای است.

تجسم داده‌ها اغلب هنگام توصیف مجموعه داده‌ها در تحقیقات علمی استفاده می شود. به عنوان مثال، نمودارها و توزیع‌های فراوانی می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد داده‌های جمع‌آوری‌شده برای یک مطالعه ارائه دهند.

 

2- آمار استنباطی

تجزیه و تحلیل های آماری استنباطی برای استنباط دانش در مورد یک جامعه بر اساس داده‌های نمونه استفاده می شود. یک جمعیت می‌تواند یک جمعیت واقعی، مانند جمعیت یک شهر، یا چیزی مبهم‌تر باشد، مانند میانگین دمای ماهانه – گذشته و آینده – آن شهر یا تمام زمان‌های واکنش ممکن یک واکنش اکسیداسیون. برخی از ابزارهای آماری رایج مورد استفاده در تحلیل های آماری استنباطی شامل موارد زیر است.

Regression

برای بررسی ارتباط بین متغیرهای مورد مطالعه استفاده می شود. رگرسیون خطی ساده رایج ترین روش تحلیل رگرسیون است. یک معادله خطی ایجاد می کند که دو متغیر را به هم مرتبط می کند. سایر مدل های رگرسیون مانند رگرسیون چندگانه و رگرسیون غیر خطی نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، محققان باید در حین انجام تحلیل رگرسیون دقت زیادی داشته باشند زیرا ممکن است مشکلات مختلفی را ایجاد کند.

Hypothesis testing

 تفاوت بین گروه ها را مشخص می کند. طرح تحقیق شرایط آزمون را مشخص می کند که اغلب از میانگین یا واریانس استفاده می کند. پس از جمع آوری داده‌ها، احتمال متفاوت‌بودن دو گروه محاسبه‌شده و نتایج تفسیر می شوند. در آمار استنباطی، مفروضات مورد نیاز باید به دقت بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود که هیچ نتیجه گیری نادرستی حاصل نمی شود. علاوه بر این، از آنجایی که این تجزیه و تحلیل ها شامل نمونه هایی است، محققان باید اندازه نمونه مناسب را بدست آورند.

نکاتی برای انجام تحلیل آماری در مطالعات پژوهشی

  • قبل از انجام آزمایش، تجزیه و تحلیل را برنامه ریزی کنید. اجازه ندهید که داده‌های جمع آوری‌شده از قبل روش تجزیه و تحلیل مورد استفاده را دیکته کند. این عمل معمولاً غیراخلاقی در نظر گرفته‌می‌شود.
  • از آمار توصیفی برای بررسی داده‌های خود قبل از استفاده از روش های دیگر تجزیه و تحلیل استفاده کنید. این موضوع مسائلی را آشکار می کند که ممکن است به طور بالقوه بر اعتبار نتایج شما تأثیر بگذارد، مانند توزیع های غیرمنتظره یا نقاط پرت.
  • برای هر ابزار آماری که استفاده می کنید، حتماً مفروضات مورد نیاز را بررسی کنید. برخی نیاز دارند که داده‌ها به طور معمول توزیع شوند، برخی دیگر نیاز دارند که داده‌ها پیوسته باشند. اگر مفروضات برآورده نشوند، نتایج معتبر نخواهد بود.
  • از تعمیم بیش از حد نتایج خودداری کنید. تجزیه و تحلیل های آماری مبتنی بر احتمال است. مهم است که نتیجه گیری های خود را به درستی بیان کنید. برای مثال، آزمون فرضیه ای که تفاوت بین گروه ها را نشان می دهد، وجود این تفاوت را اثبات نمی کند.

کلام آخر

در صورت لزوم برای تجزیه و تحلیل آماری از گروه بیان کمک بگیرید.  گروه بیان یک سرویس تجزیه و تحلیل و بررسی آماری ارائه می دهد که اطمینان حاصل می کند که تحقیق شما برای انتشار و بازبینی آماده است.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *