blog

ردیابی وضعیت مقاله در سیستم‌های ارسال مجلات

ردیابی وضعیت مقاله در سیستم‌های ارسال مجلات

اکثر مجلات دارای روش‌های ارسال آنلاین هستند که ارسال مقالات را برای نویسندگان بسیار آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. ارسال آنلاین خطر تأخیر در ارسال پستی مقالات را، به طور کامل از بین می‌برد. علاوه بر این ارسال آنلاین، نویسنده را از نیاز به داشتن چند ایمیل و همچنین از جستجو در چند نسخه مقاله نجات می‌دهد. در نتیجه، ارسال آنلاین برای نویسندگان یک موهبت است، چرا که دیگر نگران از دست دادن اصلاحات ضروری مقاله به دلیل مسدود شدن صندوق ورودی ایمیل خود نیستند. سیستم آنلاین ردیابی مقاله به نویسندگان این امکان را می‌دهد که وضعیت مقاله خود را پس از ارسال مشاهده کنند. نویسندگان پس از ارسال مقالات خود با نگرانی‌های زیادی روبرو هستند، بنابراین طبیعی است که به طور مستمر وضعیت مقالات خود را در نظر داشته باشند.

 در حالی که اکثر مجلات قوانین خاصی در مورد قالب‌بندی مقالات تحقیقاتی دارند، اما به ندرت، معنی وضعیت‌های مختلف سیستم ردیابی مقاله را به روشنی نشان می‌دهند. در نتیجه، درک معنای یک وضعیت خاص، ممکن است برای نویسندگان دشوار باشد و بر نگرانی آن‌ها بیفزاید. نویسندگان وقتی وضعیت مشابهی را برای مدت طولانی می‌بینند یا وقتی وضعیت یک مقاله به طور غیرقابل پیش بینی تغییر می‌کند، احساس نگرانی می‌کنند.

هدف این مقاله این است که درباره وضعیت‌های مختلفی که سیستم ردیابی مقاله نشان می‌دهد و معنایی که هر وضعیت دارد، ایده‌ای به نویسندگان ارائه کند. در حالی که هر مجله یا مؤسسه انتشاراتی ممکن است عناوین تا حدودی متفاوت برای هر وضعیت استفاده کند،  انواع مختلفی از وضعیت‌هایی که سیستم ردیابی ممکن است از ارسال تا پذیرش یا رد نهایی نشان دهد را در ادامه آورده‌ایم.

 

انواع وضعیت‌ مقاله در سیستم ارسال مجلات

مقاله ارسال شده است (Manuscript submitted) :

این مرحله نشان می‌دهد که نویسنده مقاله را تایید و ارسال کرده است. پس از آن،کارکنان مجله مقاله را قالب‌بندی می‌کنند سپس مقاله را به ویراستار ارجاع می‌دهند.

ارسال به ویراستار اصلی (Editor Invited ) :

این مرحله اختیاری است و همه مجلات از آن استفاده نمی‌کنند. این مرحله نشان می‌دهد که مقاله به یک ویراستار اختصاص یافته است و در انتظار تایید می‌باشد.

تحت بررسی ویراستار(With Editor) :

این مرحله نشان دهنده این است که که مقاله به یک ویراستار اختصاص داده شده است. ویراستار در این مرحله یک بررسی اولیه از مقاله را انجام می‌دهد، و اگر مطابق با الزامات مجله باشد، برای بررسی داوران ارسال می‌شود. در صورتی که مقاله با محدوده مجله مطابقت نداشته باشد یا الزامات مجله را برآورده نکند، بدون بررسی بازگردانده می‌شود. در این شرایط، مرحله بعدی می‌تواند “تصمیم در حال انجام” باشد و تقریباً چند روز بعد از رد مقاله به طور قطع به نویسنده اطلاع می‌دهند.

دعوت از داوران (Invite Reviewer) :

این مرحله اختیاری است و ممکن است در همه مجلات انجام نشود. ویراستار پس از گذراندن مرحله بررسی اولیه، به دنبال داوران همتا برای ادامه کار می‌گردد. هنگامی که وضعیت ” دعوت از داور ” در سیستم ظاهر می‌شود، به این معنی است که داوران انتخاب و دعوت شده‌اند اما هنوز نپذیرفته‌اند. ممکن است سیستم ردیابی، وضعیت “دعوت از داور” را برای مدتی نشان دهد اما دوباره وضعیت قبلی یعنی “تحت بررسی ویراستار” را نمایش دهد. این به احتمال زیاد نشان می‌دهد که داوران همتا دعوت را رد کرده‌اند و ویراستار را مجبور به دعوت از داوران جدید نموده‌اند.

در دست بررسی داوران (Under Review) :

این وضعیت نشان می‌دهد که مقاله در حال بررسی داوران است. داوران، محققان پرمشغله‌ای هستند و داوری تخصصی وظیفه‌ای قابل احترام است که بررسی و ارزیابی کامل مقاله را ضروری می‌سازد. در نتیجه، این مرحله شاید زمان‌برترین مرحله در کل فرآیند انتشار باشد. این فرآیند بستگی به نوع مجله و موضوع مورد مطالعه دارد، و ممکن است از یک تا چهار ماه به طول بینجامد.

تکمیل فرآیند داوری (Required Reviews Complete) :

این وضعیت نشان می‌دهد که هیئت تحریریه تمامی بررسی‌های داوران را دریافت نموده است. پس از مطالعه نظرات، ویراستار ممکن است تشخیص بدهد که بررسی‌های اضافی نیز لازم است. وضعیت مقاله ممکن است در چنین مواردی به “در دست بررسی داوران” بازگردد. بنابراین اگر این اتفاق افتاد تعجب نکنید. پس از انجام بازبینی اضافی، وضعیت به “بازبینی‌های لازم تکمیل شد” تغییر می‌کند.

در حال تصمیم‌گیری (Decision in Process) :

این وضعیت نشان می‌دهد که ویراستار در حال حاضر بر اساس نظرات داوران و همچنین نظر خود در مورد مقاله شما تصمیم‌گیری می‌کند. در این مرحله، ویراستار ممکن است در صورت لزوم با هیئت تحریریه نیز مشورت کند. هنگامی که این وضعیت ظاهر می‌شود، معمولاً در عرض چند روز پس از داوری به نویسنده اطلاع می‌دهند. با این حال، در برخی شرایط غیرعادی، چندین هفته طول می‌کشد تا این وضعیت به طور پیوسته نشان داده شود و نویسنده پاسخی دریافت نکند. اگر سردبیر مشغله زیادی داشته باشد و تعداد زیادی مقاله دیگر برای بررسی داشته باشد این موضوع اتفاق می‌افتد.

بازبینی (Revise )‌:

این وضعیت نشان می‌دهد که از نویسنده درخواست شده است تا در پاسخ به نظرات داوران، تغییرات عمده یا کوچکی در مقاله ارسالی خود انجام دهد و مقاله به نویسنده بازگردانده می‌شود. مهلتی که برای اصلاح مقاله به نویسنده می‌دهند بستگی به ماهیت تجدید نظرات و موضوع مورد مطالعه دارد که می‌تواند از چند هفته تا چند ماه باشد. قبل از موعد مقرر نویسنده ممکن است درخواست تمدید مهلت برای سردبیر بنویسد. نویسنده باید یک مقاله اصلاح شده و همچنین پاسخ مفصل به اظهارات داوران را ارائه دهد.

بازبینی مقاله اصلاحی ارسال شده (Revisions to the Manuscript ) :

این وضعیت نشان می‌دهد که نویسنده نسخه اصلاح شده‌ای از مقاله را ارسال کرده است و مجله در حال حاضر در حال قالب بندی مقاله ارسالی است.

انصراف نویسنده از بازبینی ( Author Declines to Revise ) :

این وضعیت نشان می‌دهد که تصمیم نویسنده بر این است که با کلیک بر روی action link ، نسخه اصلاحی مقاله را ارسال نکند. به عبارت دیگر، نویسنده تمایلی به ایجاد تغییرات درخواستی ندارد و می‌خواهد مقاله خود را پس بگیرد.

تکمیل انصراف ( Completed Withdrawal ) :

اگر نویسنده‌ای تصمیم بگیرد مقاله خود را پس بگیرد، پس از ارسال درخواست انصراف توسط نویسنده و تایید سردبیر، فرآیند انصراف تکمیل می‌شود. به یاد داشته باشید که قبل از ارسال مقاله به مجله دیگری، یک ایمیل از طرف سردبیر برای تایید انصراف الزامی است. در غیر این صورت، ممکن است یک ارسال تکراری یا همزمان در نظر گرفته شود.

رد کامل مقاله ( Completed Reject ) :

اگر نویسنده اصلاحات پیشنهادی داوران و ویراستار را تکمیل کرده باشد، تصمیم نهایی می‌تواند «پذیرش» یا «رد» مقاله باشد. اگر سردبیر از اصلاحات راضی نباشد، ممکن است مقاله رد شود. این وضعیت نشان می‌دهد که ویراستار بر اساس اصلاحات و پاسخ‌های نویسنده به نظرات داور، تصمیم رد مقاله را دارد.

پذیرش کامل مقاله ( Completed Accept ) :

این وضعیت نشان می‌دهد که ویراستار از اصلاحات نویسنده راضی می‌باشد و تصمیم به پذیرش مقاله دارد.

کلام آخر

امیدواریم در این پست توانسته باشیم برخی از تفاوت‌های بین وضعیت‌های مختلف در سیستم ردیابی مقاله مجله برای نویسندگان را روشن کنیم. با این حال، به خاطر داشته باشید که همه مجلات به طور یکسان همه وضعیت‌های فوق را نشان نمی‌دهند. از سوی دیگر، برخی از مجلات ممکن است چند وضعیت را نشان دهند که در این لیست وجود نداشته باشد.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *