مجلات ISI حذف شده

تعلیق بزرگترین مجله از گروه انتشارات MDPI توسط ISI. زمان مبارزه جدی با مجلات بزرگ فرا رسیده‌است.

اخیراً، ISI مجله‌ نمایه‌شده بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی (IJERPH؛ منتشر شده توسط گروه بزرگ انتشارات MDPI) را از فهرست خود حذف کرده است. این بدان معناست که IJERPH دیگر ضریب تاثیر ندارد. چرا این خبر بسیار مهم است؟ پیامدهای این حذف برای مجله، نویسندگان آن، دنیای نشر و سایر مجلات بزرگ چیست؟

این خبر بسیار تکان دهنده بود: “WoS چندین لیست حذف را با هدف معتبر نگه داشتن بخش انتشار اعلام کرده است.”

این بدان معناست که ضریب تأثیر IJERPH به همراه 50 مجله دیگر از بین خواهد رفت و این یک شوک بزرگ برای نویسندگانی است که قصد داشتند با هزینه‌های زیادی در یکی از مجلات معتبر جهان مقاله منتشر کنند. این خبر تقریباً به همه ناشران جهان از الزویر تا هنداوی شوک اقتصادی بزرگی وارد کرده است، زیرا تمامی مجلات این ناشران از فهرست 50 مجله به حالت تعلیق درآمده است. لیست این مجلات را می توانید در این Google Sheet مشاهده کنید. بنابراین، بسیاری از مجلات در حال از دست‌دادن جایگاه خود هستند، از جمله مجله مهم و بزرگ (MegaJournal) از انتشارات MegaJournal

MDPI چیست؟

مجله IJERPH تاکنون 17085 مقاله در سال 2022 منتشر کرده است که 13 برابر بیشتر از سال 2016 است که 1318 مقاله منتشر کرده بود. میانگین زمان تحویل از ارسال تا پذیرش، با احتساب تجدید نظر، 41.5 روز است که نسبت به 62 روز در سال 2016، 36 درصد کاهش داشته است. نرخ رد 45 درصد است که از 57 درصد در سال 2016 کاهش یافته است. با بیش از 4 هزار مقاله منتشر شده در در سال 2023، این مجله همچنان به طور تصاعدی در حال رشد است. IJERPH همچنین دارای 3099 (!) شماره ویژه برای سال 2023 است که بیش از 8 شماره در روز دارد. این تعداد بسیار زیاد است و IJERPH را به یکی از بزرگترین مجلات دسترسی آزاد در جهان تبدیل می کند. بنابراین اکنون می دانید که چرا این خبر اینقدر بزرگ است.

دومین مجله بزرگ جهان به تازگی ضریب تاثیر خود را از دست داده‌است. اما چرا این خبر مهم است؟ اول، برای MDPI مهم است. مجلات مگا معمولاً به دلیل خط‌مشی‌های سخت‌گیرانه‌ی سردبیری (پذیرش بیش از ۵۰٪ در عرض ۱ ماه با بازبینی یا بدون بازبینی)، انتخاب نمی‌شوند، بلکه به این دلیل است که یک معیار علمی محبوب را به شما می‌دهند، یعنی انتشار در «IF بالا».

دوم، ممکن است فکر کنید که IJERPH یکی از معدود موارد نادری است که از لیست حذف شده است. اما شما اشتباه می کنید. این مجله در روند حذف خود از ISI اشتباه بزرگی مرتکب نشد. در واقع، بسیاری از مجلات بزرگ ممکن است دچار این مشکل شوند. بنابراین، افزایش تدریجی مقالات، بررسی سریع مقالات و نرخ رد پایین می تواند منجر به این امر شود. بنابراین، در حالی که تعداد انگشت شماری از مگا مجلات تا به امروز از فهرست ISI حذف شده‌اند، این یک هشدار جدی برای این مدل کسب و کار انتشارات است.

اما چرا این موضوع برای محققان مهم است؟

یک سیستم آموزشی معیوب، محققان را ملزم می کند که مقالات زیادی را با IF بالا منتشر کنند. از طرف دیگر، این مگا مجلات در واقع این کار را برای ما آسان می کنند (با چند هزار دلار). بنابراین، مجله‌ های دسترسی آزاد به شما 50% شانس انتشار IF بالا را در کمتر از یک ماه ارائه می دهند که می توانید آن را به CV خود اضافه کنید. اما در واقعیت، ناشران ما را فریب دادند، و ما با خوشحالی آنها را دنبال کردیم – میلیون‌ها دلار در APCها در این فرآیند خرج کردیم. در نهایت همه چیز یک شبه از دست می رود.

حذف چنین ژورنال بزرگی به وضوح یک نشانه است. ممکن است گاهی برخی افراد را فریب دهید، اما همیشه نمی توانید همه را گول بزنید. بنابراین وقتی در یک سال 56000 شماره ویژه را در مجله ای مانند IJERPH باز می کنید، احتمالاً نمی توانید آن تعداد مقاله خوب (یا حتی مناسب) را در آنجا منتشر کنید. این همان نکته ساده ای است که در WoS مورد توجه قرار گرفت.

(1 رای)

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *