blog

نمایه مجله چیست و چرا نمایه سازی مهم است؟

نمایه مجله چیست و چرا نمایه سازی مهم است؟

نمایه مجلات براساس رشته، موضوع، منطقه و عوامل دیگر سازماندهی می شوند. این نمایه ها می‌توانند توسط سایر محققان برای جستجوی مطالعات و داده‌هایی خاص مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان یک نویسنده، انتشار تحقیقات خود در یک مجله نمایه شده باعث افزایش اعتبار و شانس دیده شدن مقاله شما می شود. در اینجا ما به شما کمک می کنیم تا نمایه سازی مجلات را بهتر درک کنید و همچنین از آن بهره مند شوید.

نمایه مجله چیست؟

نمایه مجلات که «نمایه کتابشناختی» یا «پایگاه کتابشناختی» نیز نامیده می شود، فهرستی از مجلات است که بر اساس رشته، موضوع، منطقه یا عوامل دیگر سازماندهی شده‌اند.

از نمایه‌های مجلات می توان برای جستجوی مطالعات و داده‌های خاصی استفاده کرد. هم محققان و هم عموم مردم می توانند فهرست های مجلات را جستجو کنند.

مجلات موجود در نمایه‌ها برای اطمینان از اینکه معیارهای خاصی را برآورده می کنند، بررسی شده‌اند. این معیارها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اخلاق و سیاست های بررسی همتایان
  • معیارهای ارزیابی مقالات ارسالی
  • شفافیت هیئت تحریریه
  • و سایر موارد

مجلات نمایه‌شده مهم هستند، زیرا اغلب از کیفیت علمی بالاتری نسبت به مجلات غیرنمایه شده برخوردار هستند. به همین دلیل باید به دنبال انتشار مقاله خود در یک مجله نمایه‌شده باشید. راهنمای مجله AJE می تواند به شما در پیدا کردن مجلات نمایه‌شده کمک کند.

نمایه‌های مجلات توسط سازمان‌های مختلفی ایجاد می‌شوند، مانند:

نهادهای عمومی: به عنوان مثال، PubMed توسط کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده نگهداری می شود. PubMed بزرگترین نمایه برای انتشارات زیست پزشکی است.

شرکت های تحلیلی: به عنوان مثال مجموعه Web of Science توسط Clarivate Analytics نگهداری می شود. مجموعه اصلی WOS شامل مجلات نمایه‌شده در زیرنمایه های زیر است: (1) Science Citation Index Expanded (SCIE). (2) نمایه استنادی علوم اجتماعی (SSCI); (3) نمایه استنادی هنر و علوم انسانی (AHCI); (4) فهرست استنادی منابع نوظهور.

ناشران: به عنوان مثال، Scopus متعلق به Elsevier است و توسط هیئت مشاوره و انتخاب محتوای اسکوپوس نگهداری می شود. Scopus شامل مجلات در تمامی رشته‌ها است، اما اکثریت مجلات علم و فناوری هستند.

انواع کلیدی نمایه مجلات

شما می توانید از میان طیف وسیعی از نمایه‌های مجلات انتخاب کنید. برخی از آن ها گسترده هستند و “نمایه‌های عمومی” در نظر گرفته می شوند. برخی دیگر مختص رشته‌های خاصی هستند و «نمایه‌های تخصصی» در نظر گرفته می شوند.

مثلا:

اینکه کدام نمایه را انتخاب کنید به حوزه موضوعی تحقیق شما بستگی دارد.

برخی از نمایه‌ها، مانند Web of Science، شامل مجلات بسیاری از کشورها می شود. سایر موارد، مانند سیستم نمایه سازی آکادمی علوم چین، مختص کشورها یا مناطق خاصی هستند.

انتخاب نوع نمایه ممکن است به عواملی مانند الزامات دانشگاه یا کمک هزینه بستگی داشته باشد.

برخی از نمایه ها برای عموم آزاد هستند، در حالی که برخی دیگر نیاز به اشتراک دارند. بسیاری از افرادی که مقالات تحقیقاتی را جستجو می کنند با موتورهای جستجوی رایگان مانند Google Scholar یا فهرست مجلات رایگان مانند Web of Science Master Journal شروع می کنند. انتشار در یک مجله در یک یا چند نمایه رایگان، شانس دیده‌شدن مقاله شما را افزایش می دهد.

مجلات در نمایه‌هایی مبتنی بر اشتراک، عموماً مجلاتی با کیفیت بالا در نظر گرفته می شوند. اگر وضعیت مجله مهم است، مجله‌ای را در یک یا چند فهرست مبتنی بر اشتراک انتخاب کنید.

اکثر مجلات به بیش از یک نمایه تعلق دارند. برای بهبود دیده‌شدن و تأثیر مقاله خود، مجله‌ای را انتخاب کنید که در نمایه‌های متعدد برجسته شده‌باشد.

نمایه سازی مجلات چگونه کار می کند؟

همه مجلات قبل از نمایه شدن از نظر معیارهای خاصی بررسی می شوند. هر نمایه مجموعه‌ای از قوانین خاص خود را دارد، اما استانداردهای اولیه انتشار شامل موارد زیر است:

  • شماره سریال استاندارد بین المللی (ISSN). ISSN برای هر مجله منحصر به فرد است و نشان می دهد که مجله به طور مکرر چه مسائلی را منتشر می کند.
  • برنامه زمانبندی انتشارات مشخص
  • شناسه های دیجیتال (DOI). DOI ها کدهای حروف/عددی منحصر به فردی هستند که به اشیاء دیجیتالی اختصاص داده‌شده‌اند. مزیت DOI این است که برخلاف لینک وب سایت، هرگز تغییر نمی کند.
  • الزامات حق چاپ: خط ‌مشی حق نسخه‌برداری، به محافظت از کار شما کمک می‌کند و قوانین استفاده یا اشتراک‌گذاری اثر شما را مشخص می‌کند، خواه دارای حق نسخه‌برداری باشد یا دارای نوعی مجوز مشترک خلاقانه باشد.
  • سایر الزامات می‌تواند شامل بیانیه‌های تضاد منافع، بیانیه‌های تایید اخلاقی، هیئت تحریریه نمایه‌شده در وب‌سایت، و سیاست‌های بررسی همتایان منتشر شده‌باشد.

برای قرار گرفتن در نمایه، یک مجله باید درخواست ارسال کند و توسط هیئت نمایه سازی مورد بررسی قرار گیرد. اعضای هیئت مدیره نمایه (که حسابرسان نامیده می‌شوند) اطلاعات خاصی مانند فهرست کامل هیئت تحریریه در وب‌سایت، گنجاندن اظهارات اخلاقی در مقالات منتشر شده، فرآیندهای تجدیدنظر و بازپس‌گیری و موارد دیگر را تأیید می‌کنند.

چرا نمایه سازی مجلات مهم است؟

به عنوان یک نویسنده، انتشار تحقیقات خود در یک مجله نمایه‌شده اعتبار و دیده‌شدن کار شما را افزایش می دهد. مجلات نمایه‌شده عموماً دارای کیفیت علمی بالاتری نسبت به مجلات غیرنمایه‌شده هستند.

با رشد مجلات کاملاً آزاد و مجلات آنلاین، شناخت مجلات “غارتگر” و ناشران آن ها دشوار شده‌است. نمایه‌سازی یک مجله در یک یا چند پایگاه داده معروف نشانه خوبی برای معتبربودن مجله است.

علاوه بر این، موسسات زیادی به عنوان الزام برای فارغ التحصیلی، ارتقاء یا کمک مالی، به انتشار در یک مجله نمایه‌شده نیاز دارند.

به عنوان یک نویسنده، مهم است که اطمینان حاصل کنید که تحقیقات شما با توسط افراد بیشتری دیده‌می‌شود. پایگاه‌های اطلاعاتی شاخص اغلب اولین مکان‌هایی هستند که محققان و عموم مردم اطلاعات خاصی را در آن جستجو می‌کنند. انتشار مقاله در یک مجله غیر نمایه‌شده می تواند در این زمینه مضر باشد.

با این حال، برخی استثناها مانند گزارش موارد پزشکی وجود دارد.

بسیاری از مجلات گزارش های موردی پزشکی را نمی پذیرند زیرا نرخ استناد بالایی ندارند. با این حال، چندین مجله اولیه و ثانویه به طور خاص برای گزارش های موردی ایجاد شده‌است. به عنوان مثال می توان به مجله اولیه BMC Medical Case Reports و مجله ثانویه European Heart Journal – Case Reports اشاره کرد.

در حالی که بسیاری از این مجلات نمایه می شوند، ممکن است در نمایه‌های اصلی نمایه نشوند، اگرچه هنوز مجلات بسیار قابل قبولی هستند.

دسترسی آزاد و نمایه سازی

با افزایش اخیر انتشارات با دسترسی آزاد، بسیاری از مجلات شروع به ارائه گزینه دسترسی آزاد کرده اند. مجلات دیگر کاملاً آزاد هستند، به این معنی که خدمات اشتراک سنتی را ارائه نمی دهند.

مجلات دسترسی آزاد دارای مزایای زیادی هستند، از جمله:

  • کانون توجه: هر کسی می تواند به مقاله شما دسترسی داشته باشد و آن را بخواند.
  • سرعت انتشار: به طور کلی ارسال یک مقاله به صورت آنلاین سریعتر از انتشار آن در قالب مجله سنتی است.
شناسایی مجلات معتبر با دسترسی آزاد

دسترسی آزاد باعث شده‌است که ناشران مجلات غارتگر جذب نویسندگان ناشناس یا جدید را آسان تر کنند. ناشران مجلات غارتگر اغلب هر مقاله ای را با پرداخت هزینه و بدون بررسی همتا و با سیاست های اخلاقی و حق چاپ مشکوک منتشر می کنند. در اینجا ما به شما هشت راه برای شناسایی مجلات دسترسی آزاد غارتگر را نشان می دهیم.

یکی از راه های شناسایی مجلات معتبر با دسترسی آزاد، وضعیت نمایه آنهاست. با این حال، توجه داشته باشید که برخی از مجلات غارتگر به اشتباه فهرستی از نمایه ها یا آرم ها را در وب سایت خود نشان می دهند. این تمرین خوبی است که قبل از ارسال مقاله خود به آن مجله، مطمئن شوید که مجله در وب سایت نمایه شده‌است.

خدمات عمده نمایه سازی مجلات

چندین نمایه مجلات وجود دارد. برخی از محبوب ترین شاخص ها به شرح زیر است: علوم زیستی و علوم سخت

نمایه‌گذاری و ضریب تاثیر

به راحتی می توان فرض کرد که مجلات نمایه‌شده دارای ضریب تاثیر بالاتری هستند، اما نمایه‌سازی و ضریب تاثیر ارتباطی با هم ندارند.

بسیاری از مجلات معتبر دارای ضریب تاثیر نیستند، اما در چندین نمایه معروف نمایه می شوند. بنابراین، فقدان ضریب تاثیر ممکن است به طور دقیق اعتبار یک مجله را نشان ندهد.

البته، ضریب تاثیر ممکن است به دلایل دیگری مانند الزامات سازمانی یا کمک مالی مهم باشند.

کلام آخر

انتخاب یک مجله نمایه‌شده بخش مهمی از راه انتشار مقاله شما است. نمایه سازی می تواند چیزهای زیادی در مورد یک مجله به شما بگوید. انتشار مقاله در یک مجله نمایه‌شده می‌تواند دید و اعتبار تحقیق شما را افزایش دهد.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *