blog

نحوه انتخاب مجله برای ارسال مقاله

مجله و نحوه انتخاب آن برای ارسال مقالات

بعد از تهیه مقاله، قدم بعدی شما انتخاب مجله ای برای چاپ پژوهشتان است. بسیار مهم است که یک مجله با داوری را انتخاب کنید که تحقیقات شما را به بهترین شکل ممکن ارائه دهد و آن را به مخاطب هدف مناسب منتقل کند. و البته، فهرست مجلاتی که پژوهشتان را در آنها منتشر کرده‌اید می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر پیشرفت شغلی، شهرت حرفه‌ای و فرصت های مالی شما تأثیر بگذارد.

در زیر چندین معیار آورده شده‌است که ما آن‌ها را مهم‌ترین نکات در انتخاب دقیق یک مجله با داوری مناسب برای ارسال مقاله می‌دانیم.

 

1- آیا بین موضوع مقاله شما و هدف و محدوده مجله مطابقت وجود دارد؟

رایج‌ترین دلیل رد مقاله، عدم تطابق بین دست‌نوشته و اهداف و محدوده مجله است.

اول از همه، تعیین کنید که آیا موضوع مقاله شما با موضوع مجله‌ی هدف مطابقت دارد یا خیر. نوع تحقیقاتی را که مجله روی آن متمرکز است را در نظر بگیرید. آیا نظری است (به عنوان مثال، Acta Biotheoretica) یا کاربردی (به عنوان مثال، Annals of Applied Biology)؟ آیا دامنه مقالاتی که ژورنال به دنبال آن است، گسترده است یا بسیار محدود است؟

ژورنال‌ها معمولاً درباره حوزه موضوعی خود بسیار خاص هستند. در حوزه موضوعی نیز، ژورنال ممکن است تنها بر جنبه خاصی از آن موضوع تمرکز کند. به عنوان مثال، Histopathology و The Journal of Pathology دو ژورنال بسیار معتبر هستند که بر جنبه‌های مختلف یک موضوع، یعنی آسیب شناسی تمرکز می‌کنند. در نظر گرفته شده است که هیستوپاتولوژی برای هیستوپاتولوژیست های جراحی و تشخیصی ارزش عملی داشته باشد، در حالی که ژورنال پاتولوژی حاوی مقالاتی در مورد مکانیسم های پاتوفیزیولوژیک و پاتوژنتیک بیماری های انسانی است.

در نهایت، تأیید کنید که مجله هدف شما نوع مقاله‌ای را که قصد ارسال آن را دارید می پذیرد. به عنوان مثال، اگر مقاله شما مطالعه موردی است، بررسی کنید که مجله گزارش‌های موردی را منتشر می کند. ارسال به مجله‌ای که نوع مقاله‌ای که نوشته‌اید را نمی‌پذیرد، تقریباً 100٪ احتمال دارد که مقاله رد شود.

نکته: اهداف و دامنه ژورنال را بخوانید و سپس عناوین و چکیده مقالات در شماره‌های اخیر ژورنال، مرور کنید. این به شما کمک می کند تا موضوعات مورد علاقه ژورنال را محدود کنید.

 

2- خوانندگان و مخاطبان هدف چه کسانی هستند؟

عوامل زیر باید ارزیابی شوند:

مجله چند رشته‌ای: به عنوان مثال، اگر مقاله شما می تواند بر خط مشی عمومی تأثیر بگذارد یا می تواند نحوه رسیدگی پرستاران به مراقبت از بیمار را تغییر دهد، سپس یک مجله گسترده انتخاب کنید که مخاطبان گسترده و غیر فنی را در اختیار داشته باشد.

مجله تخصصی: اگر مقاله شما بسیار تخصصی یا فنی است، بهتر است مقاله را در ژورنالی با مخاطبان هدف کوچک اما بسیار خاص منتشر کنید. دستیابی به خوانندگان مناسب گاهی اوقات می تواند مهمتر از دستیابی به خوانندگان زیاد باشد.

ژورنال چقدر در بین همسالان شما محبوب است؟صحبت با همکاران معتبر به شما کمک می کند تا ارزیابی کنید که آیا ژورنال در بین همتایان شما به طور گسترده مطالعه می شود یا خیر.

نکته: شماره های مجلات را مرور کنید و وابستگی نهادی نویسندگان را بررسی کنید. برای یک نویسنده آسیای شرقی، شانس انتشار با مجله ای با نویسندگی متنوع بیشتر است تا با مجله ای که نویسندگان آن عمدتاً از ایالات متحده باشند.

 

3- آیا مجله تا حد زیادی قابل مشاهده است؟

هنگامی که مقاله شما منتشر شد، سایر محققان باید به راحتی بتوانند آن را پیدا کنند. دید ژورنال نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

مجله در پایگاه‌های الکترونیکی گنجانده شده‌است؟ آیا این مجله در Web of Science ISI نمایه شده‌است؟ آیا در پایگاه داده‌های موضوعی محبوب در زمینه شما (مانند EconLit یا PsychINFO) نمایه شده‌است؟ این امر باعث می شود که تحقیقات شما در زمینه موضوع انتخابی شما دیده شود و همچنین ممکن است تعداد دفعات استناد به مقاله شما را افزایش دهد.

آیا ژورنال به صورت آنلاین موجود است؟ انتشار در مجلاتی که فقط به صورت چاپی منتشر می شوند می تواند به طور جدی تعداد افرادی را که با کار شما روبرو می شوند را محدود کند.

نکته: یک جستجوی سریع کلمات کلیدی را در پایگاه داده مورد علاقه خود انجام دهید. آیامجله در بالای نتایج جستجو نشان داده می‌شود؟

 

4- “ارزش CV انتشار” چیست؟

برخی از نویسندگان به اعتبار ژورنال اهمیت می دهند. در اینجا چند فاکتور وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

اعضای هیئت تحریریه : مجلات معتبر معمولاً پژوهشگران برجسته ای را به عنوان اعضای هیئت تحریریه خود دارند. برای بررسی اسامی در هیئت تحریریه به وبسایت مجله مراجعه کنید. آیا اعضای هیئت مدیره در رشته تحصیلی شما شناخته شده هستند؟

اسپانسر مجله: آیا این مجله متعلق به یک انجمن معتبر در رشته‌ی شما است یا توسط آن حمایت می شود؟

ضریب تاثیر ژورنال چیست؟ فقط به ضریب تاثیر واقعی نگاه نکنید، زیرا مقادیر ضریب تاثیر بسته به موضوع متفاوت است. ضریب تاثیر را نسبت به مجلات مشابه در حوزه خود در نظر بگیرید.

با همکاران ارشد و با سابقه صحبت کنید. کدام مجلات را به طور مرتب مطالعه می کنند؟ به نظر آن‌ها کدام مجلات دارای استاندارد بالایی از مقالات هستند؟

نکته: به عنوان یک قانون کلی، ژورنال های معتبر دارای نرخ رد حدود 90٪ هستند، در حالی که میانگین نرخ رد مجلات حدود 50٪ است. اما نرخ رد می تواند گمراه کننده باشد. به عنوان مثال، بسیاری از نویسندگان مقالات خود را به مجلات سطح پایین ارسال می‌کنند و فکر می کنند که شانس بیشتری برای انتشار خواهند داشت. اما با افزایش تعداد ارسال‌ها، این مجلات در نهایت مقالات بیشتری را رد می‌کنند و نرخ رد آن‌ها افزایش می‌یابد.

 

5- زمان برگشت مجله چقدر است؟

دوره بررسی همتایان: مجله در یک سال چند شماره منتشر می کند؟ یک ژورنال ماهانه در مقایسه با ژورنالی که فقط یک بار در سال منتشر می شود، احتمال بیشتری دارد که مقاله شما را به سرعت مرور کند. برخی از مجلات تاریخ ارسال و تاریخ پذیرش را فهرست می کنند. مقایسه این تاریخ ها ایده ای تقریبی از زمان برگشت به دست می دهد.

تاخیر در انتشار: اگر مجله یک نسخه آنلاین داشته باشد، آیا پس از تایید برای چاپ، مقالات پذیرفته‌شده را به صورت آنلاین در آن‌جا پست می کند؟ اگر چنین است، این بدان معناست که مقاله شما به زودی پس از پذیرش به صورت آنلاین منتشر می شود (و برای اهداف عملی، به عنوان یک مقاله منتشرشده در نظر گرفته می شود)، حتی اگر خیلی دیرتر در چاپ ظاهر شود. برای کسانی که به دنبال انتشار مقاله در مدت کمتر از دو ماه هستند، دسترسی آزاد ممکن است بهترین گزینه باشد.

نکته: مجلاتی که دارای سیستم ارسال آنلاین هستند، احتمالاً نسبت به مجلاتی که از شما می خواهند نسخه خطی خود را پست کنید، زمان تحویل سریع تری دارند. از همکاران در مورد تجربیاتشان در مجلات خاص بپرسید. این به شما اطلاعاتی در مورد عملکرد مجلات فردی می دهد.

 

چک لیست برای انتخاب مجله

در حالی که مجله‌ای را برای چاپ انتخاب می کنید، باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

آیا موضوع مقاله شما با تمرکز موضوع مجله مطابقت دارد؟

آیا مجله نوع مقاله ای را که قصد ارسال آن را دارید می پذیرد؟

مجله توسط مخاطبان مورد نظر شما مطالعه می شود؟

آیا مجله در پایگاه‌های کتابشناختی و موضوعی خاص گنجانده شده‌است؟

آیا مجله نسخه آنلاین دارد؟

ضریب تاثیر مجله با نیاز شما مطابقت دارد؟

آیا این مجله از نظر همکاران و همتایان به عنوان مجله ای معتبر در زمینه خود تلقی می شود؟

زمان ارائه مقالات ارسالی به مجله چقدر است؟

این مجله چند بار در سال منتشر می شود؟

هزینه های انتشار چگونه هستند؟

آیا طول و ساختار نسخه خطی شما برای مجله قابل قبول است؟

 

کلام آخر

انتخاب دقیق ژورنالی که مقاله خود را به آن ارسال کنید، احتمال رد مقاله شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. پس از تصمیم گیری اولیه در مورد انتخاب مجله، دستورالعمل های نویسندگان را بخوانید تا محدودیت های اعمال‌شده توسط مجله را درخصوص قالب‌بندی مقاله، تعداد کلمات، سبک های استناد، مشخصات عکس، هزینه‌های انتشار و غیره را متوجه شوید. این کار به شما کمک می کند تا تصمیم نهایی را اتخاذ کنید.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *