blog

چگونه یک CV آکادمیک برنده ایجاد کنیم؟

چگونه یک CV آکادمیک برنده ایجاد کنیم؟

کلید ایجاد رزومه‌ای که درهایی را به سمت موقعیت علمی مناسب برای شما باز می کند چیست؟ پاسخ، یک رزومه تحصیلی برنده است. رزومه‌ای که به طور موثر صلاحیت‌های علمی، تجربه تحقیق و تدریس، انتشارات و سایر دستاوردهای تحصیلی شما را برجسته می کند. این کاملاً متفاوت از یک CV معمولی است که عمدتاً تجربه کاری، مهارت‌ها و مدارک تحصیلی را پوشش می‌دهد و برای درخواست نقش‌های غیر آکادمیک استفاده می‌شود. بنابراین، اجازه دهید برخی از مراحل ایجاد یک CV عالی را طی کنیم.

 

مرحله 1: تمام جزئیات را فهرست کنید.

اطلاعات زیر را با استفاده از bullet point به جای جملات و یک قالب تمیز و واضح فهرست کنید:

نام و اطلاعات تماس

اولین جزئیات در CV شما همیشه نام کامل شما است. پس از آن جزئیات تماس شما، که شامل آدرس محل سکونت فعلی، شماره(های) تلفن و ایمیل حرفه‌ای شما می‌شود، ارائه داده می‌شود. در این بخش، می‌توانید پیوندهایی به صفحه لینکدین یا وبسایت حرفه‌ای خود، در صورت وجود، ارائه دهید. اطمینان حاصل کنید که آدرس ایمیلی که ارائه می کنید غیرحرفه‌ای یا نامناسب نباشد.

خلاصه شغل

خلاصه شغلی یک پاراگراف 3 تا 5 خطی واضح و مختصر است که نمای کلی مختصری از تجربیات آکادمیک و حرفه‌ای شما به همراه برخی از یافته‌های تحقیقاتی کلیدی، دستاوردهای کلیدی، مهارت‌های فنی اصلی و اهداف شغلی را ارائه می‌دهد.

تحصیلات

در این بخش، شما باید مدارک تحصیلی رسمی خود را به ترتیب زمانی معکوس، از مقطع دکترا تا مدارک دانشگاهی، شامل موضوعات پایان نامه ، نام مؤسسات و سال هایی که در آنجا تحصیل کرده‌اید، فهرست کنید.

تجربه تحقیق

این بخش را نیز باید به ترتیب زمانی معکوس ترتیب دهید. تمام موقعیت‌های تحقیقاتی را که از زمان دستیار پژوهشی در اختیار داشته‌اید، شامل تاریخ‌ها، عناوین شغلی و نام مؤسسه‌ها فهرست کنید. پروژه‌هایی که روی آنها کار کرده‌اید و اهداف و نتایج آنها را در بخش‌های مناسب فهرست کنید. اینجاست که می‌توانید مشارکت‌های خود را در پروژه، تخصص موضوعی خود، و مهارت‌های فنی و نحوه استفاده از آنها برجسته کنید.

تجربه تدریس

تمام تجارب مربوط به تدریس، از جمله سخنرانی، نظارت، دستیاری، ارزیابی و غیره را می‌توان به ترتیب زمانی معکوس در این عنوان گنجاند. هر یک از تجربیات تدریس خود را با جزئیات مربوط به مؤسسه، دوره‌های تدریس‌شده، درجه یا سطح کلاس، تعداد دانش آموزانی که اداره می کنید و مدت زمانی که گذرانده‌اید، گسترش دهید. هنگام توصیف تجربه تدریس خود، اطمینان حاصل کنید که موضوعاتی را که تدریس کرده‌اید و نه کدهای دوره را فهرست کرده باشید.

تجربه اداری

مهارت‌های اداری و پتانسیل رهبری خود را با فهرست‌کردن مشارکت‌های خود در رویدادها، مدیریت بودجه، کار کمیته، و غیره نشان دهید. اعدادی را برای نشان‌دادن تأثیر، جزئیات خاص در مورد دستاوردهای خود، و البته، تاریخ‌ها/مدت زمانی که در آن شرکت داشته‌اید، در این فهرست قرار دهید.

تجربه حرفه‌ای

هر گونه تجربه غیرآکادمیک مرتبط را می‌توان در این بخش فهرست کرد. این شامل هر صنعت یا شغل و شرکتی است که ممکن است داشته باشید. جزئیاتی مانند تاریخ، عناوین شغلی، سازمان ها، و شرح مختصری از نقش‌های خود را ارائه دهید.

انتشارات

در مراحل اولیه حرفه خود، ممکن است فهرست بلندبالایی از مقالات تحقیقاتی منتشرشده نداشته باشید. اما ممکن است مقالات دیگری داشته باشید که قابل ذکر است. می‌توانید علاوه بر مقالات پژوهشی، فصل‌های کتاب، مقالات مرتبط نوشته‌شده برای روزنامه‌ها/مجله‌ها، گزارش‌ها، ثبت اختراعات و غیره را به ترتیب زمانی معکوس بگنجانید. اطمینان حاصل شود که وضعیت در داخل پرانتز ذکر شده است.

با این حال، اگر تعداد مقالات خوبی دارید، فقط مهم‌ترین و جدیدترین آنها را در این بخش فهرست کنید و بقیه را به‌عنوان فهرستی جامع در یک پیوست قرار دهید. اضافه‌کردن اطلاعات آلتمتریک مقالات شما نیز خوب است، به خصوص اگر به آنها دسترسی داشته باشید و ببینید که آنها در حوزه عمومی به خوبی عمل می کنند.

اطمینان حاصل کنید که یک سبک ارجاع ثابت را دنبال می‌کنید و نام خود را با حروف برجسته می‌کنید. به یاد داشته باشید که اکثر CVها اکنون به صورت دیجیتالی مشاهده می‌شوند. بنابراین، مهم است که لینک‌هایی را به مقالات خود اضافه کنید تا مصاحبه‌کنندگان بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.

ارتباطات علمی

اگر تجربه قابل توجهی در scicomm دارید و به آن علاقه دارید، این بخش را وارد کنید. با توجه به اهمیت روزافزون آن در دنیای امروز، این یک مهارت بسیار ارزشمند است. می‌توانید فعالیت‌هایی مانند نوشتن پست‌های وبلاگ، ارائه سخنرانی‌های عمومی، انجام ابتکارات علمی هنری، سازمان‌دهی رویدادهای اطلاع رسانی عمومی و موارد دیگر را فهرست کنید. حتماً تأثیر تلاش‌هایتان را برجسته کنید، مانند تعداد افرادی که به آنها دسترسی پیدا کرده‌اید یا تعداد بازدیدهایی که کارتان دریافت کرده‌اید.

توسعه حرفه‌ای

از این بخش برای جلب توجه به برنامه‌های آموزشی که در آن شرکت کرده‌اید، گواهینامه‌هایی که دریافت کرده‌اید، و کارگاه‌هایی که در آن شرکت کرده‌اید، استفاده کنید تا تعهد خود را به پیشرفت حرفه‌ای و تمایل خود برای به‌روز‌ماندن در حوزه کاری خود نشان دهید. این موارد را به ترتیب زمانی معکوس فهرست کنید و تاریخ و نام مؤسسه‌ای را که برنامه را ارائه کرده است، درج کنید.

جوایز و افتخارات

در این بخش، هرگونه کمک هزینه تحصیلی یا سایر بودجه هایی که دریافت کرده‌اید را فهرست کنید. اگر جایزه به خوبی شناخته نشده است، پس زمینه و جزئیاتی مانند هدف جایزه و معیارهای انتخاب را ارائه دهید.

مهارت ها

تمام مهارت‌های فنی، عملی، زبانی و نرم افزاری خود را در این بخش فهرست کنید.

کنفرانس‌ها و سمینارها

به عنوان یک محقق تازه‌کار، ممکن است در کنفرانس‌ها و سمینارهای بیشتری از آنچه در آن ارائه کرده‌اید شرکت کرده باشید. همه کنفرانس‌ها و سمینارها، از جمله نام و مکان رویداد، تاریخ‌ها، و عنوان پوستر/ارائه خود در صورت وجود فهرست کنید. در داخل پرانتز مشخص کنید که آیا فقط شرکت کرده‌اید یا ارائه داده‌اید. اگر لیست خیلی طولانی است، فقط بر روی آن رویدادهایی تمرکز کنید که در 5،6 ارائه کردید.

وابستگی‌های حرفه‌ای

انجمن‌ها، گروه‌ها یا انجمن‌های حرفه‌ای که به آنها تعلق دارید را در این بخش فهرست کنید.

منابع

مشخصات حداقل دو تا سه داور را ارائه دهید. نام، وابستگی‌ها، نام‌گذاری‌ها و اطلاعات تماس آنها را درج کنید. اینها می توانند ناظر یا PI شما یا شخصی باشند که دارای موقعیت ارشد هستند و با شما کار کرده‌اند و می توانند تحقیقات، مهارت‌ها و اخلاق کاری شما را تضمین کنند. اطمینان حاصل کنید که قبل از افزودن مشخصات آنها در CV خود، مجوز این افراد را دریافت کرده‌اید.

 

مرحله 2: CV خود را سفارشی کنید.

هنگامی که یک CV جامع حاوی تمام دستاوردها، مهارت‌ها و مشارکت‌های خود ایجاد کردید، این را کنار بگذارید و برای هیچ موقعیتی با این CV درخواست نکنید. بله شما آن را درست خواندید. در عوض، این سند را به عنوان یک رزومه اصلی که هر چند ماه یک بار به روز می‌کنید، در نظر بگیرید. اکنون، برای درخواست هر نقشی، یک کپی از این سند ایجاد کنید و آن را متناسب با موقعیت مورد نظر خود تنظیم کنید. یک CV سفارشی جدید ایجاد کنید که دلیل قانع کننده‌ای برای اینکه چرا برای آن نقش ایده آل هستید، ایجاد کنید.

برای انجام این کار، باید شرح شغل را بخوانید و درک کنید. آنها به دنبال چه مجموعه مهارتی هستند؟ موقعیت چه می‌خواهد؟ با خلاصه‌ای از حرفه‌ای شروع کنید که مهارت‌ها و تجربیاتی را که دارید و مرتبط با شغلی است که برای آن درخواست می‌کنید برجسته می‌کند.

درخواست برای نقشی که بیشتر شامل تدریس می شود؟ تجربه و مهارت‌های تدریس خود را در بالا، بالاتر از بقیه، کپی و جایگذاری کنید. درخواست پست رهبری؟ در همان ابتدای CV خود نشان دهید که رهبری کرده‌اید و مهارت‌های رهبری را دارید، و نقش‌های مدیریت پروژه و افراد را که انجام داده‌اید برجسته کنید. این کار را با بخش‌های دیگر CV خود نیز انجام دهید، بخش‌هایی را که ممکن است به نقشی که برای آن درخواست می‌دهید مربوط نباشند، حذف یا فشرده کنید. آیا می‌خواهید برای یک موقعیت پژوهش محور درخواست دهید؟ تخصص تحقیقاتی خود را با جزئیات بیشتر از جمله چالش‌های فنی مرتبطی که در تحقیق خود با آن روبرو بودید و نحوه غلبه بر آنها را در صدر قرار دهید.

نکته کلیدی جداسازی و ارائه مهارت‌ها و تجربیات خاص از مسیر شغلی‌تان است که با الزامات شغلی مطابقت دارد، حتی اگر این به معنای از بین‌بردن برخی از افتخارآمیزترین دستاوردهای شما باشد.

 

مرحله 3: آن را فرمت کنید.

سعی نکنید با انتخاب های typeface خود تحسین برانگیز شوید. به یک یا دو typeface بچسبید که به راحتی خوانده می شوند و به راحتی می توان از آنها عبور کرد. از یک قالب ثابت در سراسر استفاده کنید، با اندازه قلم 11 یا 12 pt. در هر چهار طرف یک اینچ حاشیه بگذارید. همچنین فاصله خطوط را تنظیم کنید تا فضای سفید بیشتری ایجاد کنید و CV خود را خواناتر کنید.

در صورت لزوم از حروف پررنگ یا مورب برای برجسته کردن متن استفاده کنید، اما از آنها در حد اعتدال استفاده کنید. از هدرها برای قراردادن نام خود در هر صفحه استفاده کنید. همچنین، هر صفحه را با شماره صفحه علامت گذاری کنید. در نهایت، مطمئن شوید که هیچ بخشی در دو صفحه تقسیم نشده است.

اگر شما یک محقق تازه کار هستید، رزومه شما نباید بیشتر از 5 صفحه باشد. بررسی و تأیید کنید که لینک‌های شما کار می کنند. و در نهایت، از یک دوست یا همکار نزدیک خود بخواهید یک بار آن را بررسی کند، زیرا ممکن است اشتباهاتی را که شما از قلم انداخته‌اید، تشخیص دهند.

اکنون، با این اشاره‌ها، پیش بروید و مدتی را صرف ساختن آن CV بی‌نقص کنید. من به شما اطمینان می دهم که زمان به خوبی سپری شده است.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *