blog

برخورد با دستورالعمل های مجله: تسلط بر هنر سابمیت مقاله پژوهشی

برخورد با دستورالعمل های مجله: تسلط بر هنر سابمیت مقاله پژوهشی

شما یک سوال تحقیقاتی مناسب آماده کرده‌اید، داده‌های خود را جمع آوری کرده‌اید و تصمیم گرفته‌اید که چه چیزی بنویسید. اکنون زمان آن است که ویرایشگر متن خود را باز کنید و اطلاعات را در صفحه قرار دهید، درست است؟ آیا دستورالعمل‌های مجله را بررسی کرده‌اید؟ بسته به دستورالعمل‌های مجله، مقاله شما می‌تواند بسیار متفاوت به نظر برسد.

 

اهمیت دستورالعمل سابمیت مجله

در ابتدا انتشارات دستورالعمل‌های بسیار کمی داشتند. دانش پژوهان مقالات خود را همانطور که می خواستند می نوشتند و تغییرات به صلاحدید ویراستاران انجام می شد. همانطور که انتشارات علمی رشد کرد، محققان و ناشران بر روی روش‌های استاندارد خاصی که در کتاب‌های راهنمای سبک مانند The Chicago Manual of Style یا MLA Handbook که یکنواختی در قالب را ترویج می‌کرد، رسمیت یافتند. امروزه، تقریباً هر نشریه دارای یک سبک ترجیحی است که منعکس کننده انتظارات حوزه تحقیقاتی و نام تجاری مجله یا نشریه است.

هدف از دستورالعمل‌ها کاهش نوشتن تحقیق به یک فرم اولیه نیست. این برای تسهیل هر مرحله از انتشار تحقیق، از جمله آماده‌سازی نسخه خطی، داوری همتایان، حروفچینی، و حتی مطالعه مقاله است. بنابراین، این دستورالعمل‌ها را می‌توان راهی برای ارتقای پایایی و استفاده عملی از مقالات پژوهشی در نظر گرفت.

 

دستورالعمل‌های معمولی مجله و نحوه بررسی آنها

به یاد داشته باشید که بررسی دستورالعمل های سابمیت مجله ضروری است. تقریباً همه نشریات یک صفحه اختصاصی دارند که دستورالعمل‌های آنها را فهرست می کند. این صفحات می توانند دستورالعمل‌های عمیق و چند صفحه‌ای باشند که همه چیز را از تورفتگی گرفته تا اختصارات قابل قبول، تا چند جمله که بخش های اساسی را مشخص می کند، تعریف می کنند. در هر صورت با صفحه مانند یک چک لیست رفتار کنید. بررسی کنید که آیا هر نقطه با مقاله شما مرتبط است یا خیر، و اگر چنین است، آیا دستورالعمل را رعایت کرده‌اید یا خیر.

در بیشتر مجلات، این صفحه را می‌توان در نوار پیمایش در کنار یا بالای صفحه اصلی آن‌ها با عنوانی مانند «Preparing your Manuscript»، «Author Guidelines» یا «For Authors» یافت. همچنین ممکن است در مجموعه‌ای از صفحات با عناوینی مانند «About the Journal» یا «Author Center» یافت شود. در زیر دو نمونه از نشان‌دادن کجا و چگونه برخی از مجلات دستورالعمل ها را فهرست می کنند.

مجله

مثال 1. نوار بالای Biomaterials با منوی “Guide for authors” برجسته‌شده‌است. بسیاری دیگر از نشریات Elsevier دستورالعمل ها را به این شکل نمایش می دهند.

آماده سازی نسخه خطی  مجله

مثال 2. در این مثال از World Journal of Gastroenterology، دستورالعمل ها در نوار ناوبری کناری قرار دارند. N.B. که چندین صفحه (my highlights) مربوط به آماده‌سازی نسخه خطی شما وجود دارد.

به عنوان ویراستار نسخه خطی، متوجه می شوم که بسیاری از محققان در پیروی از دستورالعمل ها اشتباهات رایج مشابهی را مرتکب می شوند. برخی از دستورالعمل‌های رایج مجله که رعایت نمی‌شوند عبارتند از:

تنوع انگلیسی

آیا آنها استانداردهای انگلیسی بریتانیایی یا آمریکایی را می خواهند؟ غلط ‌گیر املای خود را بر این اساس تنظیم کنید.

تنظیم صفحه

بررسی کنید که آیا فاصله، اندازه قلم، تورفتگی، حاشیه، شماره گذاری خط/صفحه، یا اندازه کاغذ خاص را درخواست می کنند.

تعداد کلمات

تعداد کلمات را هم برای متن اصلی و هم برای چکیده بررسی کنید. بررسی کنید که آیا تعداد متن اصلی شامل اعلان‌ها، راهنمای شکل/جدول و مراجع می‌شود یا خیر.

عنوان ها

آیا از عنوان یا حروف بزرگ جمله استفاده می کنند؟ آیا آنها باید شماره گذاری شوند؟ آیا‌تمام عناوین بخش مورد نیاز را درج کردید؟

مراجع

هر مجله به یک قالب مرجع خاص نیاز دارد (یا یک قالب استاندارد پرکاربرد یا یک قالب سفارشی و مختص مجله). اطمینان حاصل کنید که مراجع شما از تمام جنبه‌های مجله پیروی می‌کند. برنامه‌های نرم افزاری مدیریت مرجع، مانند EndNote یا Zotero، می توانند این امر را تسهیل کنند.

اعلامیه ها

اطمینان حاصل کنید که همه سرفصل های اعلامیه گنجانده شده است. به عنوان مثال می توان به بودجه، بیانیه داده یا مشارکت نویسنده اشاره کرد. برای تحقیق در مورد انسان و حیوانات، اظهارات اخلاقی بسیار مهم است.

اختصارات

آیا آنها به لیست نیاز دارند؟ در صورت درخواست شامل شود. برخی از مجلات نیز ممکن است فهرستی از اختصارات داشته باشند که نیازی به معرفی ندارند.

تصاویر

بررسی کنید که آیا فرمت و وضوح تصویر مناسب است یا خیر. اطمینان حاصل کنید که به درستی در داخل یا بعد از آن قرار داده‌شده‌است، در صورت درخواست، تصاویر خام را ارائه دهید.

نکات برجسته

بررسی کنید که آیا فایل هایلایت درخواست‌شده‌است یا خیر و بر اساس آن آماده کنید.

علاوه بر این، روی هر دستورالعملی که در صفحه راهنمای نویسنده وجود دارد حساب نکنید. بسیاری از مجلات همچنین شامل اطلاعات مرتبط در صفحات وب هستند که به فرآیند ارسال، انواع مقاله و دامنه مجله می پردازند. به عنوان یک مثال، مجله پزشکی نیوانگلند دستورالعمل های مختلفی را در صفحه انواع مقاله خود قرار می دهد که در صفحه ارسال های جدید گنجانده نشده است.

 

برخورد با دستورالعمل‌های گیج‌کننده یا متناقض مجله

مجلات ممکن است دستورالعمل های متناقضی داشته باشند. به عنوان مثال، آنها ممکن است بیان کنند که می خواهند قالب APA را برای مراجع ارائه دهند، اما همچنین از شما بخواهند که نام هر نویسنده در مرجع را ارائه دهید. هنگامی که بین یک راهنمای سبک منتشرشده و دستورالعمل های مجله تضاد وجود دارد، دستورالعمل های مجله باید اولویت داشته باشند.

در موارد کمتر، مجله ها ممکن است با دستورالعمل‌های خود تناقض داشته باشند، مثلاً بیان کنند که می‌خواهند شکل‌هایی در انتهای دست‌نوشته قرار گیرند و بگویند که آنها شکل‌ها را به عنوان فایل‌های جداگانه می‌خواهند. در این موارد، بررسی کنید که آیا فایل قالب دارند یا خیر و در صورت وجود آن الگو را دنبال کنید. درغیراین صورت، می‌توانید یک دستورالعمل را انتخاب کنید و در دست‌نوشته نظر بدهید که آنها اطلاعات متناقضی ارائه کرده‌اند.

مجلات نیز ممکن است فاقد برخی دستورالعمل ها باشند. برای مثال، آنها ممکن است روشن نکنند که آیا شما وابستگی نویسنده را با حروف یا اعداد مشخص می کنید. در این مورد، بررسی مقالات اخیر می تواند مشخص کند که آنها از چه چیزی استفاده می کنند.

در نهایت، از کمک‌گرفتن دریغ نکنید. اگر مطمئن نیستید از همکارانی که تجربه کار با مجله را دارند بپرسید. اگر وقت دارید، می‌توانید مستقیماً با مجله برای ارسال مطالب مستقیما تماس بگیرید و توضیح بخواهید.

 

سایر نکات

در ابتدای آماده سازی نسخه خطی خود یک مجله هدف مناسب را انتخاب کنید. بسته به مجله هدف، دستورالعمل ها می توانند بسیار متفاوت باشند. آماده‌کردن مقاله خود بر اساس یک فرمت خاص فقط برای اینکه مجبور شوید مقاله خود را مطابق با مجموعه دستورالعمل‌های دیگری تهیه کنید، می تواند منجر به هدر رفتن تلاش شود.

از عملکردهای خودکار استفاده کنید. حتی اگر مجله ای ارسال بدون فرمت ارائه می دهد، باز هم استفاده از نرم افزار قالب بندی مرجع خودکار و الگوهای ارسال مجله ارزشمند است. اینها نه تنها از نظر زمان صرف‌شده برای قالب‌بندی، صرفه‌جویی زیادی در زمان دارند، بلکه به شما امکان می‌دهند در صورت رد ارسال اولیه، به سرعت به قالب مجله دیگری تغییر دهید.

چک لیست های شخص ثالث را فراموش نکنید. اکنون بسیاری از مجلات به چک لیست هایی مانند چک لیست STROBE یا CONSORT برای مطالعات بالینی مشاهده‌ای و تصادفی نیاز دارند. در صورت درخواست، اطمینان حاصل کنید که نسخه‌ای را دانلود کرده‌اید، نسخه خطی خود را بررسی کرده‌اید، و چک لیست را با ارسال خود وارد کرده‌اید.

 

نتیجه

رهنمودها ممکن است گاهی اوقات غیر منطقی به نظر برسند، اما می‌توانند فرصتی عالی برای تجدید نظر در مقاله خود و اطمینان از اینکه نوشته شما به آنچه مجله به دنبال آن است، می پردازد. به طور مکرر به دستورالعمل‌ها مراجعه کنید و ممکن است متوجه شوید که آنها در واقع به شما کمک می کنند مقاله خود را آماده کنید تا اینکه مانع از توانایی خواندن و نوشتن آزادانه شما شود.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *