blog

استفاده از صدای معلوم و مجهول در نگارش تحقیق

ویرایش و تصحیح مقاله آکادمیک

صدای معلوم به قالب جمله ای اشاره دارد که بر انجام دهنده یک عمل تأکید دارد. به عنوان مثال، در جمله “موش ها آئروسل تزریق‌شده با تنباکو را استنشاق کردند”، انجام‌دهنده، یعنی “موش ها” مهم به نظر می رسد. از سوی دیگر، در صدای مجهول، بر عمل انجام شده تأکید می شود و ممکن است انجام دهنده حذف شود، به عنوان مثال، ” آئروسل تزریق شده با تنباکو (توسط موش ها) استنشاق شد. ” در این ساختار، «توسط موش‌ها» را می‌توان حذف کرد، به این معنی که خواننده قبلاً می‌داند یا نیازی به دانستن این کار ندارد. فقط عمل مهم است.

صدای مجهول لحنی غیرشخصی دارد، که رسمی تلقی می شود، اما می تواند متن را پرکلام تر و درک آن را دشوار کند، به خصوص زمانی که در جملات طولانی استفاده می شود. تا همین اواخر، این لحن برای نگارش مطالب علمی مطلوب تلقی می‌شد و به نویسندگان توصیه می‌شد از استفاده از صدای معلوم، به‌ویژه استفاده از «من» و «ما» در مقالات پژوهشی دانشگاهی خود، اکیداً خودداری کنند. مقایسه کنید «در این مطالعه تأثیر داروی X بر سطوح سرمی فسفر را در شرایط مختلف بررسی کردیم.» با«در این مطالعه تأثیر داروی X بر سطوح سرمی فسفر در شرایط مختلف بررسی شد.»

با این حال امروزه بسیاری از مراجع مخالف، این تصور سنتی را رد و استفاده از صدای معلوم را تشویق می کنند. با این دیدگاه که مقالات دانشگاهی باید به راحتی قابل مطالعه و درک باشند.

در واقع، مجلات چند رشته‌ای نمایه شده SCI مانند Nature و مجلات تخصصی مانند American Journal of Botany، در دستورالعمل های خود برای نویسندگان، بیان می کنند که صدای معلوم ترجیح داده می شود. به همین دلیل است که اکنون استفاده از “در این مطالعه، ما بررسی کردیم…” بسیار رایج است.

پس کدام نوع جملات را باید استفاده کنید؟ پاسخ، ترکیبی از هر دو است.

صدای معلوم به ویژه در بخش مقدمه و بحث مقاله اهمیت دارد، قستی که شما در مورد تحقیقات قبلی بحث می کنید و سپس تحقیق خود را معرفی می کنید.

به عنوان مثال جملات زیر را در نظر بگیرید:

” مطالعات قبلی نشان داده‌است که داروی X سطح سرمی کلسیم را در زنان مبتلا به پوکی استخوان افزایش می دهد. در این مطالعه به بررسی اثرات داروی X بر سطح سرمی فسفر در زنان یائسه پرداختیم.”

در اینجا، استفاده از صدای معلوم در جمله دوم به خواننده کمک می کند تا یک انتقال ذهنی واضح از مطالعات قبلی به مطالعه حاضر داشته باشد.

از طرفی صدای مجهول در قسمت روش ها مفید است که قدم های برداشته‌شده مهمتر از انجام‌دهنده کار است. به عنوان مثال، در یک مقاله جراحی، یک خواننده جمله “یک کاتتر برای شستشوی مثانه بعد از عمل قرار داده‌شد.” به جای “ما یک کاتتر را برای شستشوی مثانه بعد از عمل قرار دادیم.” ترجیح می دهد.

اصل راهنمای شما باید شفافیت باشد:

به این فکر کنید که خواننده هدف به دنبال چه اطلاعاتی است؟ سپس صدای معلوم یا مجهول را انتخاب کنید، هر کدام که متن را واضح‌تر و قابل درک‌تر می‌کند. اگر این موضوع را در نظر بگیرید سپس مقاله خودتان را بنویسید، هیچ داوری مجله ای نیازی به ارائه بازخورد در مورد صداهای معلوم و مجهول نخواهد داشت.

آیا می‌توانید به مثال‌های دیگری فکر کنید که در آن‌ها یک صدا – معلوم یا مجهول به وضوح بهتر به نظر می‌رسد؟

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *