blog

5 نکته برای انتخاب ابزار جستجوی مقالات

5 نکته برای انتخاب ابزار جستجو مقالات

هر داستان بزرگ شروعی دارد. داستان تحقیق شما نیز متفاوت نیست.یک موضوع تحقیقاتی قدرتمند که سعی در حل یا روشن کردن مشکلات دنیای واقعی دارد با شناسایی شکاف های تحقیقاتی مناسب شروع می شود. اما با تحقیقات زیادی که در حال انجام است، چگونه می توانید میلیون ها مقاله را برای دستیابی به آن قطعه گم‌شده پازل جستجو کنید؟

طی چند سال گذشته، صنعت انتشارات علمی شاهد حرکت تدریجی به سمت دیجیتال‌شدن، بوده‌است که نحوه‌ی انتشار و استفاده از پژوهش را تغییر داده‌است. از راه‌اندازی کتابخانه‌های الکترونیکی گرفته تا توقف نسخه‌های چاپی مجلات، استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای انتشار تحقیقات، و ساخت اپلیکیشن‌ها و ابزارهای تخصصی برای جستجوی مقالات، ما شاهد تحولی در این فرآیندهای اصلی آکادمیک هستیم. در حالی که در سطح کلان به وضوح قابل مشاهده است، این تغییرات به عادات روزانه محققان نیز راه پیدا کرده است.

به عنوان مثال نحوه مطالعه پژوهش‌ها و همراهی با انتشارات جدید توسط محققان تغییر پیدا کرده است. بنابراین تعجب آور نیست که می توانید چندین منبع آنلاین برای کمک به جستجوی مقالات پیدا کنید. اما با طیف گسترده‌ای از ابزارهای جستجوی متون علمی موجود، مخازن، موتورهای جستجو، پایگاه داده‌ها و موارد دیگر، چگونه بهترین را انتخاب می کنید؟ این پست با فهرست کردن همه مواردی که باید در هنگام انتخاب ابزار جستجوی مقالات مناسب به دنبال آن باشید، به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را انجام دهید.

 

1- مقالات مرتبط و اخیر را بخوانید.

شاید یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که نویسندگان در حین جستجوی مقالات با آن روبرو هستند، یافتن اطلاعات فعلی، مرتبط و قابل اعتماد است. علاوه بر این، ابزار جستجوی مقالاتی که انتخاب می کنید باید در درجه‌اول برای این منظور ساخته‌شده‌باشد. یک جستجوی سریع در موتور جستجوی گوگل برای پیداکردن کلمات کلیدی مرتبط با موضوع شما، نتایج زیادی به شما می دهد، اما این روش برای محققی که به دنبال مقالات علمی هستند، بهینه نشده است. یک مزیت دیگر این است که ابزار جستجوی شما به راحتی با علایق تحقیقاتی شما با مقالاتی که می بینید و می خوانید مطابقت داشته باشد.

برخی از برنامه‌های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به شما یک فید مقاله به سبک برنامه رسانه‌های اجتماعی می‌دهند، که صفحه شما را با مقالات مرتبط با حوزه تحقیقاتی شما پر می‌کند، بدون اینکه نیازی به وارد کردن کلمات کلیدی داشته باشید. سایر ابزارها و پایگاه‌های اطلاعاتی نیز به شما امکان می‌دهند نتایج جستجوی خود را با استفاده از فیلترها برای جستجو بر اساس سال، نام نویسنده، مجلات، مرتبط بودن تنظیم کنید. چنین ویژگی هایی به شما کمک می کند تا به روز بمانید، در حالی که جستجوهای وقت گیر را به حداقل می رساند.

 

2- مقالات علامت‌گذاری‌شده را جستجو و مدیریت کنید.

هدف اصلی جستجوی تحقیق پیداکردن مقالاتی است که با موضوع شما مرتبط است، به طوری که به راحتی قابل سازماندهی و جستجو باشند. تصور کنید: وقتی بسیار متمرکز و با انگیزه هستید، در نهایت تعدادی از مطالعات را یکباره مرور می‌کنید. مشتاقانه پیوندهای موجود در دفترچه یادداشت، اسناد Word یا برنامه پیام‌رسانی خود را کپی می‌کنید.  چند روز دیگر به آن نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید که چیزی کم است. طرح مطالعه بدیع استفاده‌شده در آن مقاله‌ای را که خواندید به یاد می آورید، اما نه عنوان آن را، (البته) و پس از امتحان ناکارآمد هر پیوندی که یادداشت کرده‌اید، دست از کار می کشید.

این سناریو بسیار واقعی و وحشتناک است. و بیشتر شما احتمالاً با آن همذات پنداری خواهید کرد. به عنوان یک فرد دانشگاهی پر مشغله، سازماندهی مقالات بسیار مهم است اما همیشه آسان نیست. خوشبختانه، امروزه، برخی از ابزارهای مطالعه مبتنی بر هوش مصنوعی به شما این امکان را می‌دهند که کتابخانه خود را بر اساس ترجیحات مطالعاتی خود، با توصیه‌های روزانه و گزینه‌ای آسان برای ردیابی همه مقالات خوانده‌شده و نشانه‌گذاری‌شده خود ایجاد کنید. این کار تضمین می کند که هیچ تحقیق مهمی را از دست نداده‌اید و دسترسی به مقالات مهم در آینده را آسان تر می کند.

 

3- چکیده ها را با دسترسی به مقالات متن کامل مرور کنید.

چکیده مقاله منبع غنی از کلمات کلیدی مرتبط است. علاوه بر این، چکیده‌ها سریع خوانده‌می‌شوند و می توانند یک مقاله‌تحقیقاتی کامل را خلاصه کنند. در واقع، بسیاری از محققان در حین جستجوی مقالات، چکیده‌ها را آنالیز می‌کنند تا ارتباط یک مقاله را قبل از تصمیم به مطالعه بقیه مقاله تعیین کنند. این یک روش سریع‌تر، آسان‌تر و کارآمدتر برای بررسی مرتبط بودن مقاله با کار شما است. با این حال، هنگامی که مقاله‌ای را پیدا کردید که با موضوع تحقیق خود مرتبط است، باید متن کامل آن را به دست آورید. به خصوص اگر در جستجو روش ها، داده‌های فنی، اندازه‌گیری‌ها، طراحی مطالعه و غیره هستید. این امر برای یک ابزار جستجوی مقاله ایده آل ضروری است این ابزار باید شامل گزینه ای شود که به شما امکان دهد هم به چکیده ها و هم به مقالات منتشر شده متن کامل دسترسی داشته باشید.

 

4- عادات خوب مطالعه مقالات را شکل دهید.

با انتشار تحقیقات بیشتر و بیشتری که هر سال منتشر می شود، شناسایی شکاف تحقیقاتی منحصر به فرد به طور فزاینده ای دشوار می شود. یافتن موضوع تحقیقاتی که هم اصیل و هم جالب باشد، بدون استفاده منظم از مقالات علمی امکان پذیر نیست. در اینجا، بررسی روزانه‌ی تحقیقات مرتبط در زمینه‌ی تحصیلی به شما امکان می دهد در جریان یافته‌های جدید قرار بگیرید. علاوه بر این، این عادت به شما کمک می‌کند تا موضوع تحقیق خود را اصلاح کنید. همچنین تعیین کنید که آیا یافته‌هایی که می‌خواهید منتشر کنید مورد علاقه دانشمندان دیگر است یا خیر.

آنالیز انبوهی از مقالات در هر زمینه ای می تواند زمان برو پر زحمت باشد. استفاده از یک ابزار جست وجوی مقاله هوشمند که هر روز توصیه های خواندنی مرتبط را به شما می دهد و به شما اطلاع می دهد تا برنامه مطالعه روزانه خود را حفظ کنید، ضروری است. به یاد داشته‌باشید، حتی مطالعه یک مقاله در طول رفت و آمد روزانه یا استراحت ناهار می تواند به شما کمک کند تا از زمان خود استفاده بهینه را داشته‌باشید. همچنین جستجوی مقالات را به عنوان یک مهارت تخصصیی در خودتان توسعه دهید.

 

5- هر چیزی که نیاز دارید را در یک مکان جستجو کنید.

هر کسی که یک بررسی متون انجام می دهد درباره اهمیت جست و جوی جامع می داند. بسیاری از محققان این موضوع را به عنوان “جستجو در همه جا” تفسیر می کنند. اما امروز، ما مخازن دیجیتال عظیم و ابزارهای تحقیقاتی تخصصی برای این کار داریم. بنابراین، انجام یک جستجوی متون مؤثر مستلزم آن است که فقط آن ابزار یا برنامه‌ای را بیابید که ویژگی‌های عالی را با یک پایگاه‌داده مقاله بزرگ ترکیب می‌کند.

روزهایی که از یک محقق انتظار می‌رود چندین پلتفرم را برای پیداکردن محتوای مرتبط جستجو کند، گذشته است. با این فرآیند اغلب بارها و بارها با یک محتوا مواجه می شوید که کارایی شما را کاهش می دهد. علاوه بر این، هنوز این شانس وجود دارد که یک مقاله مهم را که می تواند به شما در تحقیقاتتان کمک کند، از دست بدهید.

به طور خلاصه، برای جستجوی موثرتر، به دنبال ابزار جستجویی باشید که به شما امکان دسترسی به یک پایگاه‌داده بزرگ و به روزشده را می دهد .

 

یک ابزار جستجوی مقالات که همه موارد را دارد.

هر فردی استراتژی جستجوی متفاوتی خواهد داشت، ترکیبی از ابزارها و رویکردهایی که به شما در دستیابی به اهداف جستجو کمک می کند. اما پیداکردن چیزی که این فرآیند را آسان‌تر کند، در زمان صرفه‌جویی کند و استرس را به حداقل برساند، یک برد محسوب می شود. ما در مورد چگونگی انتخاب ابزاری که جستجوی مقالات را ساده‌تر می‌کند، راهنمایی‌هایی به شما ارائه کرده‌ایم، سؤال واضح این است که “از کجا ابزاری مانند آن را پیدا کنیم؟”

R Discovery که با همکاری محققان برای بهینه‌سازی جستجو و مطالعه مقالات ایجاد شده‌است، از پیشرفته‌ترین فناوری UNSILO و Scholarcy استفاده می‌کند تا یک تجربه‌ی مطالعه‌غنی را به شما ارائه دهد. این برنامه نه تنها همه کادرها را برای یک برنامه مطالعه مقالات خوب علامت می‌زند، بلکه ویژگی‌های جدید و منحصربه‌فردی را نیز ارائه می‌دهد.

مزایای برنامه رایگان R Discovery :
  • دسترسی به 5.6 میلیون موضوع تحقیقاتی و 80 میلیون مقاله از 32000 مجله
  • 3 توصیه مطالعاتی روزانه بر اساس علایق تحقیقاتی شما
  • چکیده مقاله، گزینه متن کامل، و هایلایت مقاله که کل مقالات را در چند خط خلاصه می کند.
  • یک فید شخصی با مقالات بسیار مرتبط، مقالات اخیر منتشرشده، و پیشنهادات مطالعاتی مرتبط
  • فیلترهای مناسب برای تنظیم دقیق جستجو و دریافت نتایج مطالعاتی بهینه
  • به‌روزرسانی‌ها و اعلان‌های منظم تا تحقیقات مهم را از دست ندهید.
  • نشانه گذاری آسان و گزینه ورود به کتابخانه برای پلتفرم هایی مانند Mendeley و Zotero

کلام آخر

یافتن مقالات مناسب در زمان مناسب برای تحقیق شما بسیار مهم است، اما نباید هزینه و زمان قابل توجهی برای شما در بر داشته باشد. زمان آن فرارسیده‌است که چرخه‌ی بی پایان جستجوی تحقیق را با R Discovery بشکنید، که هدف آن آسان تر، روان تر و هیجان انگیزترکردن جستجوی مقالات است ! اینجا را کلیک کنید تا درباره R Discovery بیشتر بدانید یا برنامه رایگان را از Google Play یا اپ استور دانلود کنید

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *