blog

درک مقالات تحقیقاتی برای افراد مبتدی

درک مقالات تحقیقاتی برای افراد مبتدی

اگر به تازگی وارد دانشگاه شده‌اید، مطالعه مقالات تحقیقاتی آکادمیک ممکن است بسیار ترسناک باشد. به عنوان یک محقق، باید مقالات آکادمیک را به طور منظم بخوانید تا در مورد پیشرفت‌های رشته‌ی خود به‌ روز باشید، کیفیت مقالات منتشرشده و همچنین منتشرنشده را ارزیابی کنید، یا ایده‌هایی برای پروژه‌ی بعدی خود داشته باشید. بنابراین، مطالعه، درک و ارزیابی مقالات پژوهشی یک مهارت حیاتی است. این کار در ابتدا، ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد، اما با تمرین، در نهایت کارآمدترین راه‌ها برای انجام این کار را خواهید آموخت.

هیچ روش بی نقصی برای مطالعه مقاله تحقیقاتی وجود ندارد، اما می توانید چند روش را امتحان کنید و سپس مرور کنید که کدام روش برای شما بهتر است. در اینجا چند نکته ساده برای شروع وجود دارد:

 

1- یک نمای کلی سریع از موضوع اصلی دریافت کنید.

عنوان، کلمات کلیدی و چکیده را بخوانید تا هدف، روش‌ها و یافته‌های اصلی مقاله را بفهمید. یک ارزیابی سریع از اینکه آیا مقاله به شما مرتبط است یا خیر، داشته باشید. اگر هنوز مطمئن نیستید، ممکن است بخواهید کمی بخش مقدمه را مرور کنید تا سوال تحقیق را بهتر درک کنید و به جداول، شکل ها و تصاویر نگاه کنید.

 

2- مقالات را به صورت انتقادی تجزیه و تحلیل کنید.

هنگامی که به این نتیجه رسیدید که یک مقاله ارزش مطالعه کامل را دارد، باید آن مقاله را به صورت انتقادی تجزیه و تحلیل کنید تا به سوالات زیر پاسخ روشنی دریافت کنید:

  • نویسنده سعی دارد به چه سوالی پاسخ دهد؟
  • “آیا این پرسش بر اساس شکاف هایی که نویسنده در مقالات موجود شناسایی کرده‌است، به درستی طرح ریزی شده‌است؟”
  • “چه روش هایی برای پاسخ به سوال استفاده شد؟”
  • “آیا روش ها مناسب هستند؟”
  • “نتایج کلیدی چیست؟”
  • اگر از آزمون‌های آماری استفاده‌شده‌است، آیا مناسب و قوی هستند؟
  • ” آیا داده‌ها و نتایج از نتیجه‌گیری‌های به دست‌آمده پشتیبانی می کنند؟ “
  • “محدودیت های مطالعه چیست؟

3- یادداشت بردارید و خلاصه نویسی کنید.

فهرستی از اصطلاحات یا مفاهیمی که نمی فهمید تهیه کنید تا بتوانید آنها را جستجو کنید. به هر ایده جدیدی که به دست می آورید یا هر سوالی که تحقیق هنوز برای شما پاسخی نداده است توجه کنید. مقاله را با کلمات خود یا از طریق نمودارها خلاصه کنید تا نکات کلیدی را بهتر به خاطر بسپارید و نیازی به مطالعه مجدد مقاله نداشته باشید.

مطالعه کل مقالات پژوهشی یک کار مهم است که نیاز به زمان و تمرکز دارد. اما قبل از اینکه حتی شروع به مطالعه کنید، باید مقالاتی را پیدا کنید که به طور بالقوه مرتبط با رشته‎‌ی شما هستند. بیشتر استراتژی‌های جستجوی مقالات سنتی شامل بررسی پایگاه‌های اطلاعاتی گسترده برای یافتن مقالات می‌شود که این کار نیز بسیار پر زحمت است. برای صرفه‌جویی در زمان و به حداقل رساندن احتمال از دست‌دادن مقالات مهم، می توانید از R Discovery برای یافتن و مطالعه مقالات تحقیقاتی موجود استفاده کنید.

R Discovery یک برنامه مبتنی بر تلفن همراه برپایه هوش مصنوعی است که چندین پایگاه داده استاندارد را جستجو و متون تحقیقاتی را ذخیره می‌کند و شما را به مرتبط‌ترین پایگاه‌های داده هدایت می کند. بر اساس اولویت‌های موضوعی که انتخاب می‌کنید، هر روز سه مقاله برتر تحقیقاتی مرتبط را برای شما پیدا می‌کند. علاوه بر این، خلاصه‌ای از نکات کلیدی یک مقاله تحقیقاتی را ارائه می‌کند تا بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید که آیا کل مقاله ارزشش را دارد یا خیر، بنابراین به شما کمک می‌کند تا ادبیات را هوشمندانه پیدا کنید و بخوانید. این برنامه در فروشگاه Google Play و همچنین Apple App Store به صورت رایگان در دسترس است.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *