blog

راهنمای نگارش آکادمیک برای افراد مبتدی

راهنمای نگارش آکادمیک برای افراد مبتدی

اگر از قواعد معینی پیروی کنید نشان می‌دهد شما عضو گروه خاصی هستید. خواه آداب صرف غذا باشد، یا استفاده عامیانه از شکلک‌ها، یا نحوه لباس پوشیدن، رفتار مطابق با قواعد مورد انتظار، به شما کمک می‌کند تا با افراد دیگر به طور مناسبی ترکیب شوید. در نتیجه دیگران از رفتارهای شما هیچ چیز اشتباهی پیدا نمی‌کنند و شما را جزئی از گروه در نظر می‌گیرند. در زمینه نگارش مقالات پژوهشی، رعایت قواعد به این معنی است که سردبیران مجلات، داوران و در نهایت خوانندگان بر پیام شما تمرکز خواهند داشت و از موضوع اصلی منحرف نخواهند شد و یا بدتر از آن، قبل از ارزیابی موضوع، نسبت به شما جبهه نخواهندگرفت. این مقاله قصد دارد شما را با برخی از قواعد نگارش آکادمیک آشنا کند. قواعدی که اگر می‌خواهید به عنوان فردی آشنا با این سبک نوشتن شناخته شوید، باید رعایت کنید.

 

نگارش آکادمیک باید رسمی باشد.

همانطور که برای یک مراسم رسمی، لباس غیررسمی نمی‌پوشید، در نوشته‌های دانشگاهی نیز باید از بیان غیررسمی خودداری کنید. برای مثال، عبارات مخفف ممنوع هستند.

  • از کاربرد عبارات محاوره‌ای خودداری کنید: برای مردم بنویسید، نه برای بچه‌ها یا عوام. واژه‌ی دشوار را جایگزین، واژه‌ی سخت بکنید و غیره. عبارات محاوره ای به سرعت نوشته می شوند. اما نکته مهم این است که ، افراد با فرهنگ‌های‌ مختلف به راحتی عبارات محاوره‌ای را درک نمی‌کنند. به یاد داشته باشید که علم مقوله‌ای جهانی است، و اگرچه در حال حاضر انگلیسی، زبان غالب علم است، اما وقتی صحبت از مطالعه یا حتی نگارش مقالات تحقیقاتی می‌شود، تعداد کسانی که زبان اصلی آن‌ها انگلیسی نیست، بسیار بیشتر از افراد بومی انگلیسی است.

اگرچه زبان انگلیسی عامیانه به طور طبیعی برای افراد بومی زبان استفاده می‌شود، اما می‌تواند برای کسانی که زبان انگلیسی برایشان زبان اول نیست، مشکلاتی ایجاد کند. این خوانندگان همچنین بسیاری از عبارات عامیانه، از جمله افعال دوجزئی را به راحتی درک نمی‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود از چنین عباراتی در انگلیسی آکادمیک استفاده نکنید. افعال دوجزئی به ترکیب عامیانه یک فعل و یک حرف اضافه اشاره دارد.

 

نگارش آکادمیک باید دقیق باشد.

 اعداد و کمیت‌ها در نوشته‌های دانشگاهی اهمیت زیادی دارند. در حالی که سبک‌های خلاقانه‌تر مانند نوشتن داستان یا شعر نیازی به دقت زیادی نیست، اما نوشته‌های علمی باید دقیق باشند.

  • تحقیقاتی که تماماً در مورد اندازه گیری و شمارش می‌باشد: مقوله‌ی شمارش دقیق بود که مندل را قادر ساخت قوانین وراثت را استنتاج کند. دقت در نگارش روش‌ها و بخش نتایج مقاله اهمیت ویژه‌ای دارد. به عنوان مثال، اگر بگوییم لیوان‌ها استریل شده‌اند، کافی نیست. چگونه آن‌ها را استریل کرده‌‌اید؟ با استفاده از حرارت خشک، مانند اجاق با هوای گرم؟ با گرمای مرطوب، مانند اتوکلاو؟ (اگر چنین است، در چه دما و فشاری؟) با استفاده از مواد شیمیایی؟
  • و یا این‌که بگویید اکثر بیماران سالخورده بودند کافی نیست. شما باید میانگین سنی را نیز ذکر کنید. چنین جزئیاتی بسیار اهمیت دارند زیرا قابلیت تکرار برای علم بسیارمهم است. هنگامی که بسیاری از محققان نتایج مشابهی را از آزمایش‌های مشابه به دست می‌آورند، باعث تقویت نتایج جدید می‌شود و در نهایت تبدیل به جریان اصلی می‌شوند که این مورد تنها زمانی امکان‌پذیر است که آزمایش‌ها با جزئیات کافی و دقیق توصیف شوند.
  • حتی زمانی که کمیت‌ها را ذکر می‌کنید، باید فقط به همان دقتی که با روش اندازه گیری سازگار است بیان شوند. اگر طول را با نوار،  اندازه‌ گیری کنید، می‌توانید طول را به نزدیک ترین نیم سانتی متر تعمیم بدهید. اگر از دستگاه دیجیتالی استفاده می‌کنید که دقت میلی‌متر داشته باشد، می‌توانید طول را به نزدیک‌ترین میلی‌متر تعمیم بدهید. و اگر از میکروسکوپ مناسب استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را به نزدیکترین میکرومتر (μm) تعمیم بدهید.
دقت به اعداد و کمیت محدود نمی‌شود، بلکه به تمام نوشته قابل تعمیم است.

استفاده از کلمات دقیق چیزی است که از شما انتظار می‌رود. به عنوان مثال، embryo و foetus یکسان نیستند. embryo معمولاً به جنینی اطلاق می‌شود که در هفته پنجم تا هشتم بارداری است، اما foetus از هفته هشتم به بعد تا زمان تولد به همان موجود اشاره دارد. در گیاه‌شناسی، همه قسمت‌های زیرزمینی گیاه ریشه نیستند. ریزوم ها، استولون ها، بنه ها، پیازها و غده‌ها همه متفاوت هستند.

استفاده از عبارات صحیح نشان دهنده آشنایی شما با محدوده‌ی آن علم است. در نهایت، اصطلاحات تخصصی چیزی است که کارشناسان از آن استفاده می‌کنند و از شما انتظار دارند در نگارش مقالات تحقیقاتی خود استفاده کنید، زیرا این اصطلاحات عمدتاً برای همتایان شما در نظر گرفته شده‌اند. با این حال، بررسی کنید، اگر می‌توانید از اصطلاحات تخصصی در عنوان مقاله خود استفاده نکنید. یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که اصطلاحات تخصصی در عناوین، منجر به استنادات کمتری به این مقالات می‌شود (Martínez and Mammola 2021). اگر برای یک مجله چندرشته‌ای می‌نویسید، این کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اصطلاحی مانند albedo را در نظر بگیرید.  معنی متداول‌تر، میزان برخورد نور به سطحی است که به عقب بازتاب می‌شود، به ویژه سطح سیاره یا جسم دیگری در فضا، اما این کلمه به بافت سفید اسفنجی در داخل پوست مرکبات نیز اشاره دارد.

 

نگارش آکادمیک عمدتاً غیرشخصی است.

 از آن‌جایی که علم مقوله‌ای عینی است، نگارش آکادمیک معمولاً غیرشخصی به نظر می‌رسد و استفاده از ضمایر شخصی منع می‌شود. چیزی که مهم است اقدامات و نتایج محققان است ، نه افراد مسئول. به همین دلیل، نگارش آکادمیک بیشتر از صداهای مجهول استفاده می‌کند، اما این کار باعث استفاده از کلمات بیشتری می‌شود.

به عنوان مثال، جمله‌ای مانند « با شروع ساعت 06:00 در روز اول آزمایش دمای هوا هر 24 ساعت ثبت شد.» را در نظر بگیرید، این جمله نه تنها دقیق است، بلکه در آن فعل مجهول نیز دارد. چرا که اهمیتی ندارد چه کسی دما را ثبت کرده است. با این حال، افعال معلوم و استفاده از ضمایر اول شخص (من یا ما) در عباراتی مانند “من در ابتدا این اثر را به دمای بالا نسبت دادم اما بعداً متوجه شدم که تغییر رنگ به دلیل نور شدید خورشید است” توصیه می‌شود. مثال دیگر این نقل قول از مقاله برجسته واتسون و کریک (1953) است: از دقت و توجه ما دور نمانده است که جفت خاصی که ما فرض کردیم بلافاصله مکانیسم کپی برداری احتمالی برای مواد ژنتیکی را نشان می‌دهد.

 

نگارش آکادمیک مختصر است.

نگارش مختصر به چکیده یک مقاله تحقیقاتی محدود نمی‌شود بلکه مربوط به تمام مقاله است. بسیاری از مجلات حداکثر طول قابل قبول برای انواع مختلف مقالات را تعیین می‌کنند. به عنوان مثال، مجله هفتگی Science، تا 4500 کلمه را برای یک مقاله برای تحقیقات اصلی و 6000 کلمه را برای مقالات مروری را قبول می‌کند، اما تنها 300 کلمه را برای یک نامه به سردبیر و 2500 کلمه را برای یک گزارش تحقیق تعیین کرده است.

اگر می‌خواهید نوشته شما مختصر باشد، از تکرار در نوشته خود اجتناب کنید. به عنوان مثال، تکرار اطلاعاتی که قبلاً در عنوان مقاله ارائه شده است در خطوط ابتدایی یک چکیده بسیار رایج است و برخی از بخش‌های روش‌ها و بخش‌های نتایج در بخش بحث نیز تکرار می‌شوند.  مقاله‌ای با عنوان «صلاحیت رایانه‌ای معلمان مدارس ابتدایی» چکیده را با این کلمات آغاز کرده بودند: “مطالعه ارائه شده در این مقاله با هدف ارزیابی صلاحیت رایانه‌ای معلمان ابتدایی انجام شده‌است.”

نگارش مختصر یعنی از کاربرد کلمات اضافه حتی در یک جمله اجتناب کرد. کلمات اضافی را از عباراتی مانند “میوه‌ها قهوه‌ای رنگ هستند” یا “کریستال‌ها مکعبی شکل بودند” کوتاه کنید. از این گذشته ، قهوه‌ای فقط می تواند یک رنگ باشد و یا یک مکعب فقط یک شکل می‌تواند داشته باشد.

 

نوشتار آکادمیک باید برای خوانندگان به خوبی قابل تعریف باشد.

 تفاوت نگارش آکادمیک با نوشته‌های رسانه‌های جمعی (مانند روزنامه‌ها و مجلات مشهور) از این جهت است که نگارش آکادمیک برای خوانندگان مشخصی نوشته می‌شود.از این گذشته، بعید است که یک گیاه‌شناس نسخه‌ای از آخرین شماره مجله‌ای که به فیزیک ذرات اختصاص دارد را برای مطالعه‌ی معمولی انتخاب کند. این امر به این دلیل است که احتمالاً این مقالات برایشان نامفهوم است. این امراجتناب ناپذیر است زیرا هر رشته‌ای مستلزم تسلط بر مفاهیم و اصطلاحات خاص آن رشته است و نویسندگان مقالات تحقیقاتی در مجلات تخصصی می‌توانند این آشنایی را بدیهی بدانند و نیازی به توضیح اصول‌اولیه نمی‌بینند.بنابراین مقاله آن‌ها مختصر و دقیق می‌شود.

همانطور که تا به حال متوجه شده‌اید،نگارش آکادمیک دارای ویژگی‌ها و قواعد مخصوص به خود است و بهتر است این قواعد را رعایت کنید.اما چگونه از رعایت این قواعد اطمینان حاصل می‌کنید؟ چک‌کننده‌های املا و دستور زبان برای این کار کافی نیستند، زیرا مقاله شما می‌تواند از نظر املا و دستور زبان ایرادی نداشته باشد اما درعین‌حال آکادمیک نباشد. شاید مقالات نوشتاری آکادمیک برای مطالعه کسل‌کننده باشد. با این حال، نگارش آکادمیک خوب لازم نیست کسل‌کننده باشد.

همانطور که هلن سورد(2012)در مقدمه کتاب خود تحت عنوان نوشتار آکادمیک شیک می‌گوید و با ذکر مثال‌هایی در متن کتاب نشان می‌دهد.”حتی در چارچوب محدودیت‌های هنجارهای انضباطی، اکثر دانشگاهیان از طیف وسیعی از سبک‌های نوشتاری نسبت به چیزی که تصور می‌کنند، برخوردار هستند. و مقالات نویسندگان آکادمیک نه تنها به‌وسیله‌ی مجلات معتبر منتشر می‌شوند، بلکه به دست همکارانشان به دلیل دقت فکری و استعدادشان تحسین می‌شوند.”

اگر فکر می‌کنید این مرحله از نگارش فراتر از حد شماست، به این توصیه ژانا آنیکینا(2021)برای دانشگاهیانی که علاقه‌مند به یادگیری زبان انگلیسی هستند، توجه کنید: «متن‌های پیچیده به ویژه پایان‌نامه‌های دکترا که در دانشگاه‌های بریتانیا نوشته شده‌اند را بخوانید. این مقالات به احتمال زیاد به زبان‌انگلیسی آکادمیک خوبی نوشته شده‌اند.”

 

کلام آخر

بسیاری از محققین، صرف نظر از این‌که در کدام مرحله از حرفه خود هستند، تصورات نادرستی در مورد چگونگی مطالعه نوشته‌های دانشگاهی دارند. در نتیجه، ممکن است جملات‌پیچیده غیر ضروری را بنویسند که درک آن‌ها برای خوانندگان دشوار باشد. دستیابی به تعادل بین وضوح و رسمی بودن متن و دقت آن، مهارتی است که نیاز به تمرین مداوم دارد. این دقیقاً همان مهارتی است که کارشناسان سرویس ویرایش علمی بیان ارائه می‌دهند.

اگر قصد انتشار مقاله خود در مجلات معتبر بین‌المللی را دارید و مطمئن نیستید که آیا مقاله شما به اندازه کافی مناسب نوشته شده است یا خیر. این خدمات برای شما مناسب است. خدمات مذکور نه تنها ویرایش زبان ، بلکه بررسی فنی و عمیق توسط داوران همتا که با مجلات برتر بین المللی کار کرده‌اند را ارائه می‌دهند. ترکیبی از دانش موضوعی خاص و ویرایش آکادمیک با کیفیت به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که مقاله شما به خوبی آماده شده است و به قواعد معتبر نگارش در رشته شما پایبند است.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *