blog

5 رهنمود اسرارآمیز برای نوشتن یک مقاله موفق

نکاتی برای نویسندگان غیر انگلیسی زبان در خصوص استفاده از سرویس های ترجمه

آیا یافته‌های مطالعه خود را به وضوح ارائه کرده‌ام؟ آیا اطلاعات مهمی را از دست داده‌ام؟ اعداد و ارقام من به اندازه کافی داده‌های حاصل از مطالعه را توضیح می‌دهند؟ شما تنها کسی نیستید که این سوالات را از خودتان پرسیده‌اید. این‌ سوالات تنها تعداد کمی از نگرانی‌های نویسندگان در مرحله آماده‌سازی مقالات است. در واقع 76 درصد از نویسندگان در آماده‌سازی یک مقاله برای ارسال مشکل دارند.

داده‌ها نشان می‌دهند که مجلات 21 درصد از مقالات را رد می‌کنند و 30 درصد دیگر پس از بررسی همتایان رد می‌شوند. این میزان به خودی خود عدد بزرگی است، اما مجلات بین المللی برتر نرخ رد مقالات بالاتری دارند.

ممکن است نتوانید در تصمیم نهایی مجله تاثیری بگذارید اما کاری که مطمئناً می‌توانید انجام دهید کنترل کیفیت ارسال مقاله خودتان است. می‌توانید شانس پذیرش مقاله خود را با اطمینان از این‌که تمام عناصر یک مقاله تحقیقاتی خوب را در نظر گرفته‌اید، افزایش دهید.

برای ساده‌ترکردن کارتان، در این‌جا یک رهنمود ساده و در عین حال مؤثر با پنج ماده ذکر کرده‌ایم که کلید ایجاد یک مقاله خوش‌نوشته و آماده ارسال است. امیدواریم این نکات به شما کمک کند تا کیفیت مقاله خود را ارتقا دهید. همچنین برای ارسال مقاله کاملاً احساس آمادگی و اطمینان خاطر داشته باشید!

 

1- عنوان مقاله پژوهشی

عنوان مقاله شما اولین چیزی است که ویراستار می‌خواند، و باید جذاب و جالب باشد همچنین موضوع تحقیق شما را به وضوح در خود خلاصه کند. حتی اگر مقاله شما منتشر شده و امکان دسترسی به آن بدون پرداخت حق عضویت وجود نداشته باشد، عنوان مقاله شما همچنان در موتورهای جستجو و پایگاه‌های اطلاعاتی نمایه‌شده در دسترس خواهد بود. بنابراین، در چند کلمه یا کمتر، عنوان تحقیق شما باید بتواند توجه خواننده را جلب کند و با موفقیت جوهر مطالعه شما را به تصویر بکشد. این کار همیشه آسان نیست، بنابراین در این‌جا 5 نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند عنوانی خوبی را برای تحقیق خود بنویسید، که مجلات و خوانندگان به طور یکسانی از آن استقبال کنند.

1- عنوان را ساده نگه دارید.

عنوانی بنویسید که قابل درک و مختصر باشد. فقط ضروری‌ترین اطلاعات را در مورد تحقیق خود بیان کنید.

به عنوان مثال، عملکرد تشخیصی تست‌های سرولوژی تجاری COVID-19 موجود در برزیل

2- عنوان خود را قابل سرچ کنید.

از کلمات کلیدی مناسب برای موتورهای جستجو استفاده کنید که بر موضوع تحقیق شما تأکید دارند و خوانندگان هنگام مرور پایگاه‌های اطلاعاتی از آن استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، کارآزمایی تصادفی برای بهبود عملکرد حرکتی در 400 فرد مبتلا به آلزایمر

3- از عنوان توصیفی استفاده کنید.

اگر نتایج مطالعه شما از فرضیه شما پشتیبانی می‌کند، از عناوین توصیفی استفاده کنید.

به عنوان مثال، تشخیص و درمان بیماری از راه دور در مقایسه با مراقبت استاندارد در دیابت نوع 2 مقرون به صرفه‌تر است – یک کارآزمایی تصادفی

4- عنوان شامل یک زیرنویس شود.

از یک زیرنویس برای ارائه زمینه اضافی استفاده کنید و مطالعه خود را برای خوانندگان بالقوه جذاب‌تر کنید.

به عنوان مثال، طیف بالینی  COVID-19: یک مطالعه کوهورت مبتنی بر جمعیت در ایسلند

5- عدم استفاده از نقطه

هرگز در انتهای عنوان خود نقطه وارد نکنید.

عنوان غلط: ایمنی و ایمنی زایی دو نامزد واکسن کووید-19 مبتنی بر RNA.

عنوان صحیح: ایمنی و ایمنی زایی دو نامزد واکسن کووید-19 مبتنی بر RNA

اطمینان حاصل کنید که تمام رهنمود‌های لازم را دنبال کرده‌اید. همچنین عنوان خود را به طور کامل در بین همتایان، دوستان و خانواده خود امتحان کنید تا به عنوان نهایی برسید. با این کار شانس پذیرش مقاله شما افزایش می‌یابد. در حالت ایده‌آل باید از یک چک لیست کامل نیز برای اصلاح عنوان خود استفاده کنید. بایدها و نبایدهای تهیه پیش نویس عنوان موثر را بیاموزید و از چک لیست جامعی که در این کتابچه راهنما است استفاده کنید.

 

2- پایبندی به رهنمودهای مجله

شما سخت روی تحقیق خود کار کرده‌اید و مجله هدف خود را شناسایی نموده‌اید، اما این کافی نیست. حتی اگر یافته‌های تحقیقاتی شما پیشگامانه و انقلابی باشد، اگر به رهنمودهای نویسنده مجله مورد نظر شما پایبند نباشد، احتمال این‌که مقاله شما از مرحله بررسی اولیه عبور کند بسیار کم است.

رهنمودهای نویسنده، تا حد زیادی، دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه ارائه مقاله تحقیقاتی شما به مجله است. این‌ها شامل قوانینی برای:

  • آثار هنری – اندازه، برچسب‌ها، شرح‌ها و قالب‌های قابل قبول برای جداول و شکل‌ها
  • زبان – طول چکیده، تعداد کلمات مقاله، کاورلتر و کلمات کلیدی
  • سبک – فونت، سبک ارجاع، پاورقی، فاصله بین خطوط، حاشیه، یا خط فاصله

پس عاقلانه‌ترین کار این است که از وبسایت مجله دیدن کنید و قبل از شروع به نوشتن مقاله، رهنمودها را مرور کنید. جدای از رهنمودها، مجلات متعددی الگوهایی را به اشتراک می‌گذارند که می‌توانید از طریق آن‌ها اطمینان حاصل کنید که مقاله شما از دستورالعمل‌های لازم پیروی می‌کند.

 

3- ساختار مقاله تحقیقاتی

مقاله شما دارای عناصر مختلفی شامل چکیده، مقدمه، نتایج، بحث، ارجاعات، قدردانی‌ها، یادداشت‌ها و موارد دیگر است. وقتی این موارد به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند، مقاله‌ای با ساختار مناسب ایجاد می‌کنند که در آن خوانندگان می‌دانند در هر جایگاه چه انتظاری داشته باشند.

وقتی شروع به نوشتن مقاله می‌کنید، مرتب کردن درهم‌تنیدگی‌ها و ارائه ساختارهای بی‌شماری که در افکارتان است، می‌تواند خسته‌کننده باشد. این امر به ویژه در مورد محققان حرفه‌ای صادق است. به همین دلیل است که اکثر محققان از ساختار IMRaD (مقدمه، روش‌ها، نتایج و بحث) برای سازماندهی تحقیقات خود استفاده می‌کنند.

1- مقدمه (چرا این کار را می‌کنید؟)

این بخش،اهمیت مطالعه شما را با توضیح واضح سوال تحقیق و شرح این‌که هدف تحقیق شما درک یا حل آن است، برجسته می‌کند.

2- مواد و روش‌ها (چگونه این کار را انجام داده‌اید؟)

از این بخش برای به اشتراک گذاشتن‌اطلاعاتی در مورد نحوه چگونگی انجام تحقیق خود شامل ابزارها، تکنیک‌ها، روش‌های جمع آوری داده‌ها و جزئیات محیط آزمایشگاه استفاده کنید.

3- نتایج (چه چیزی یافته‌اید؟)

در این بخش، جزئیات کامل چیزی که از طریق تحقیقات خود به آن دست یافته‌اید را نشان می‌دهید. این بخش را با مهم‌ترین یافته‌ها شروع کنید. از جداول و اشکال برای ساده کردن داده‌ها و نتایج پیچیده برای خوانندگان استفاده کنید.

4- بحث (این یافته‌ها به چه معنا هستند؟)

بر اساس یافته‌های بخش قبل، این بخش در مورد چیزی که مطالعه بر آن دلالت می‌کند، این‌که آیا فرضیه تأیید شده‌است، تجزیه و تحلیل‌های مبتنی بر داده‌ها و محدودیت‌های مطالعه توضیحاتی را ارائه می‌کند.

در این دوره آموزشی عمیق برای محققان، می‌توانید درباره ساختار IMRaD اطلاعات بیشتری کسب کنید.  همچنین در ساخت یک مقاله با ساختار خوب که سردبیران و خوانندگان مجله را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تسلط پیدا می‌کنید.

 

4- ویرایش مقاله خود

به گفته پیتر تروور، سردبیر Carbon، یکی از دلایل اصلی رد مقاله، درک ضعیف زبان است. استفاده نادرست از کلمات، اشتباهات دستوری و املایی، و نقص در ساختار جمله می‌تواند حتی بزرگترین تحقیقات را نیز خراب کند. این موضوع ویرایش را به عنصری حیاتی در مقالات علمی خوب تبدیل می‌کند.

رایج‌ترین توصیه ویراستاران این است که به زبان ساده بنویسید و جملات اضافی را حذف کنید. با کوتاه کردن کلمات و جملات غیرضروری که ارزش واقعی را به نوشته اضافه نمی‌کنند، شروع کنید. به عنوان مثال، جمله « بروز آسیب مغزی دو نقطه اوج را نشان می دهد: این نرخ ها در افراد بسیار جوان و مسن بالاترین است.» را می توان به سادگی به عنوان «بروز آسیب مغزی در افراد بسیار جوان و مسن به اوج خود می‌رسد» ویرایش کرد.

جدای از این، برای این‌که نوشتار علمی آماده ارسال در نظر گرفته‌شود. باید از علائم نگارشی، فونت ها، اختصارات و دستور زبان مابین سایر دستورهای زبان استفاده کنید. برای کمک به افزایش خوانایی مقاله و تحت تاثیر قراردادن‌سردبیر، داور و خواننده مجله، یک نگاه دوم و بررسی عمیق مورد نیاز است و توصیه می‌شود. یک ویراستار شایسته باید دانش لازم را در مورد الزامات مجله داشته باشد، درک درستی از چیزی که یک مقاله منسجم را ایجاد می‌کند، و تخصص در حوزه موضوعی برای بررسی مؤثر مقاله داشته باشد. اینجاست که خدمات ویرایش حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا ساختار جمله، دستور زبان، انتخاب کلمه، سبک، منطق و جریان را بهبود ببخشید تا یک مقاله روان ایجاد کنید که شانس پذیرش را 24 درصد بیشتر کند.

 

5- توجه به سرقت ادبی

بیانیه دفتر سیاست علم و فناوری ایالات متحده در مورد تخلفات تحقیقاتی، سرقت ادبی را این‌گونه تعریف می‌کند. «اختصار ایده‌ها، فرآیندها، نتایج یا کلمات شخص دیگری بدون دادن‌اعتبار مناسب». حتی اگر این کار غیرعمدی بوده باشد (سرقت ادبی تصادفی)، عدم استناد، بازنویسی یا نقل قول صحیح از اثر دیگری نه تنها می‌تواند منجر به رد مقاله شود، بلکه برای شما مشکل نیز ایجاد می‌کند.

سرقت ادبی از خود (که به عنوان انتشار تکراری نیز شناخته می‌شود.) زمانی است که از کلمات خود استفاده می‌کنید یا مطالعات قبلی خود را بدون ذکر منبع اصلی نقل می‌کنید. هر اثری که به درستی از آن استناد نشده باشد، غیراخلاقی تلقی می‌‌شود و مجله حق چاپ مقاله را نقض می‌کند. در عوض، برای ارتباط مطالعه فعلی خود با یک مقاله قبلاً منتشر شده، باید تمایز واضحی بین تحقیقات اصلی و داده‌های حاصل از مطالعات قبلی ایجاد شود.

سرقت ادبی یک موضوع اخلاقی جدی است و می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به شهرت و حرفه شما وارد کند. برای کمک به شما در اجتناب از این سرنوشت و از بین بردن خطر desk rejection، ابزار R Pubsure، یک بررسی قدرتمند پیش از ارسال،مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه می‌کند. همچنین به محققان کمک می‌کند تا مقاله خود را دررابطه با پارامترهای کلیدی ارسال، از جمله بررسی سرقت ادبی که توسط دفاتر تحریریه در سراسر جهان استفاده می‌شود، ارزیابی کنند.

 

کلام آخر

برای متمایز شدن مقاله خود در جمع گسترده‌ای از مقالات ارسالی، تهیه مقاله‌ای که با کیفیت خوبی نوشته شده باشد، و به دستورالعمل‌های مجله پایبند باشد، به طور مناسب به آن ارجاع داده شود، و از سایر رهنمودهای مورد بحث پیروی کند، اهمیت دارد.

راه‌های متعددی جهت این‌که اطمینان حاصل کنید نسخه‌ی پژوهشی شما بهترین نتیجه را در زمان انتشار به دست می‌آورد یا خیر وجود دارد. با ارتقای مهارت و یادگیری روش‌های ساخت یک مقاله ارسالی عالی، ارزیابی مقاله به کمک هوش مصنوعی برای آماده‌سازی و ارسال، مقاله خود را با کمک تیمی از کارشناسان بیان بهبود بخشید.

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *