blog

داوری همتا چه کاری انجام می دهد؟

داوری همتایان

استاندارد علمی یک مقاله با داوری همتایان تضمین می شود. مقاله نویسنده توسط افرادی که در همان زمینه تحقیقاتی تخصص دارند ارزیابی می شود. به این متخصصان همتا می گویند. برای هر نشریه علمی، یک مقاله باید فرآیند داوری‌همتایان آن مجله خاص را طی کند.

 

هدف از داوری همتایان

  • داوری همتا برای ارزیابی کیفیت، صحت و تازگی یک مقاله تحقیقاتی در نظر گرفته شده است.
  • داوری‌همتایان، حفظ یکپارچگی پژوهش را با رد مقالات با کیفیت پایین پیشنهاد می کند. نوع مناسب مقالات از طریق فرآیند داوری‌همتایان به مجلات مناسب می روند.
  • داوری همتایان با افزایش کیفیت مقالات، کمک زیادی به مقالات می کند. بنابراین، ناشران باید بر داوری مؤثر همتایان تمرکز کنند.
  • نویسندگان خوب به دنبال مجلاتی با فرآیندهای کارآمد و سریع داوری‌همتایان هستند.
  • شفافیت در فرآیند داوری‌همتایان منجر به نظرات و پاسخ های صادقانه توسط داوران می شود که می تواند کیفیت مقاله را بهبود بخشد.
  • داوران همتا ممکن است در یک مقاله مواردی را برجسته کنند که نیازمند تحقیق یا توضیح بیشتر است.
  • در صورتی که یک مقاله دارای بخش‌های نامشخص باشد، داوران تغییراتی را پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند خوانایی و جریان مقاله را بهبود بخشد
  • نویسنده با ارسال مقاله به مجله‌ای که دارای فرآیند داوری همتایان سازنده است، می‌داند که روی کدام قسمت از مقاله‌اش کارکند، صرفنظر از اینکه مجله مقاله‌اش را انتخاب یا رد کرده باشد.

روند داوری همتا به مجله بستگی دارد. چهار نوع فرآیند داوری همتایان وجود دارد که عبارتند از:

داوری یک سو کور

در اینجا، اگرچه داوران از نام نویسندگان آگاه هستند، نویسندگان از نام آنها بی اطلاع هستند.

داوری دو سو کور

در این فرآیند داوری همتایان، نویسندگان و داوران با یکدیگر ناآشنا هستند.

داوری باز

در این فرآیند، هم داوران و هم نویسندگان با نام یکدیگر آشنا هستند. اگر مقاله برای چاپ پذیرفته شود، گزارش داوران با نام آنها و پاسخ نویسندگان به داور نیز منتشر می شود.

داوری شفاف

داوران از کسانی که مقاله را نوشته‌اند آگاه هستند، حتی اگر نویسندگان از نام داوران بی اطلاع باشند. در حین انتشار، پاسخ به بازبینی کننده و گزارش های بازبینی نشده به همراه مقاله منتشر می شود.

(3 رای)

نویسنده

afsaneh es

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *